br
door brekemol Aug 16, 2010 om 16:08
Voeding & gezondheid

Behandeling wespensteek

Hoe behandel ik een wespensteek? De plek -op mijn arm- is rood, verdikt en gloeit! Ik was onderweg en had geen azijn bij de hand.Kan het verder kwaad?

47866 52 Rapporteer

kiran
door kiran - Aug 16, 2010 om 16:28
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@brekemol

Uitzuigen/Uitspugen - azijn erop.
"Kan het verder kwaad".
In principe niet, of u moet allergisch voor wespensteken zijn.

Kortademigheid/bultjes over het hele lichaam/zwellen van ogen-lippen.
Dan vlotjes naar de huisarts! In bovenstaand geval - gevaarlijk.

knoop4x9
door knoop4x9 - Aug 16, 2010 om 16:38
533 Antwoorden / 0 Vragen

Zit de angel er noch in? zoniet dan is het een kwestie van desinfecteren met jodium en een pleister er op, zo is dat bij mij ook is gebeurd.

Mvrgrt Nico

druifje01
door druifje01 - Aug 16, 2010 om 16:38
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Uitzuigen is in ieder geval goed, maar let erop dat de angel er ook uit is.

br
door brekemol - Aug 16, 2010 om 16:43
5 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=druifje01 schreef op maandag 16 aug 2010, 16:38]Uitzuigen is in ieder geval goed, maar let erop dat de angel er ook uit is. ...Maar een wesp laat geen angel achter, alleen gif!!!

druifje01
door druifje01 - Aug 16, 2010 om 17:15
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@brekemol, helaas was dit in mijn geval anders. Het was geen pretje. Zal wel een uitzondering geweest zijn, daarom toch even gezegd.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 17, 2010 om 02:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ knoop en druifje:

Een wesp heeft geen weerhaakje aan de angel.
Weet je het verschil wel tussen een bij en een wesp? Vaak worden bijen voor wespen aangezien en omgekeerd. Zelf bij mensen waarbij je beter onderscheid zou mogen verwachten.....

@ brekemol:

Zoals al opgemerkt, wanneer je allergisch blijkt te zijn, vlug naar een dokter voor een anti-histaminica spuit.

Maar normaal: Je moet jezelf zien te dwingen er niet aan te krabben of te wrijven, dan is het 's avonds of de volgende dag over. Ervaring.

Je kunt zelf niet overal zuigen, b.v. in het puntje van je neus. Dat is mij eens overkomen, evenals op m'n kop en in de nek. Niet altijd is er iemand in de buurt om te zuigen. Uitzuigen is ook zinloos, want het gif (van bijen en wespen is dat praktisch hetzelfde) wordt zeer snel opgenomen. Daar weten allergiepatienten over mee te praten.

Een wesp kan net zo vaak steken als ze wil, omdat ze geen weerhaakje aan de angel heeft. Een bij heeft dat wel en daarom wordt de gifblaas, die net als een hartspier autonoom kan pompen, uit het achterlijf van de bij gerukt. De bij gaat daarom dood na steken.

Het is wel zaak de gifblaas met angel van een bij zo snel mogelijk te verwijderen, want de blaas pompt nog een tijdje gif onder je huid. Hoe eerder, hoe minder gif in je body.

Met je nagel kun je die angel met gifblaas zo van je huid wegschuiven. Dus niet vastpakken! Dat geldt dus alleen voor een bijensteek.

Zelf wordt ik geregeld door een bij gestoken. We hebben er zo'n 350000 als hobby-imker.

Hardware ERror MAN.

ro
door roelva - Aug 18, 2010 om 12:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een wesp heeft geen weerhaakje aan de angel zitten, dit in tegestelling tot een bij. Enige remedie is uitzuigen en zo vlug mogelijk azijn of iets van rpikweg erop smeren

zoekster
door zoekster - Aug 18, 2010 om 12:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat mij altijd goed helpt bij alle steken tegen jeuk en pijn is suiker. Suikerkorrels met wat spuug (sorry voor het woord) een beetje schurend over de wespensteek wrijven. Vroeger heel wat aangeklungeld met azijn en 'kruisjes' met je nagels in muggensteken zetten, hielp niets, jeuk bleef. Suiker eerste middeltje dat bij mij meteen hielp. Succes

biancahey
door biancahey - Aug 18, 2010 om 12:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt een halve ui op de steekplek leggen maar wat ook kan is een aspirientje erop leggen. Die trekt het gif uit de wond en de pijnstillende werking van het aspirientje trekt in de wond.
De ui heb ik zelf uitgeprobeerd en werkt ook echt. Dat van het aspirientje heb ik ergens gelezen en weet dus niet of dat ook echt werkt.

pe
door petrov_1 - Aug 18, 2010 om 12:40
42 Antwoorden / 0 Vragen

Apis mellefica d200 werkt ook erg goed tegen allergische reactie.

aa
door aalto - Aug 18, 2010 om 12:43
4 Antwoorden / 2 Vragen

En direct ijsklontjes erop doen, het gif verspreidt zich dan niet meer zo. Minder bult ook.

do
door dompie - Aug 18, 2010 om 13:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

voor alle insectenbeten die zwellen/gloeien geldt: een nat verband /kompres aanbrengen en gedurende een aantal uren koelen.(het verdampende vocht doet het werk,dus niet een coldpack oid aanbrengen maar echt natte lap/zakdoek wat je maar bij de hand hebt) een flesje water standaard bij je hebben is zo wie zo handig)
en idd niet gaan krabben/wrijven lees ook dit eens:

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenfolders/NHGPatientenfolder/PF19.htm

li
door litte - Aug 18, 2010 om 13:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste tegen wespensteken helpt amoniac. Pijn trekt gelijk weg.

dh
door dhuisman - Aug 18, 2010 om 13:08
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben eens gestoken door een wesp op een van mijn borsten . Mijn man heeft de plek uitgezogen, (ik mocht van hem nog wel weer eens gestoken worden op die plek.) Maar het heeft wel geholpen, geen last meer gehad.

be
door bert bakker - Aug 18, 2010 om 13:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ litte

Het enige juiste antwoord, een beetje amonia op een watje of zakdoek, de plek aandeppen, het prikt even, en (ECHT!) weg is de pijn.
We hadden met kamperen altijd een klein flesje amonia bij ons waar veel mensen gebruik van hebben kunnen maken. (altijd met succes)

mi
door midas - Aug 18, 2010 om 13:31
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dhuisman schreef op woensdag 18 aug 2010, 13:08]Ik ben eens gestoken door een wesp op een van mijn borsten . Mijn man heeft de plek uitgezogen, (ik mocht van hem nog wel weer eens gestoken worden op die plek.) Maar het heeft wel geholpen, geen last meer gehad.

en negen maanden later......:)

nico s
door nico s - Aug 18, 2010 om 13:41
87 Antwoorden / 26 Vragen

als oud imker kan ikuit ervaringzeggen dat een verwarmd voorwep (zo verwarmd dat het nog te verdragen is) tegen de zere plek houden dit moet wel snel gebeuren en helpt tegen vrijwel alle incekten steken en beten succes
nicos

mi
door mickey 1991 - Aug 18, 2010 om 14:29
8 Antwoorden / 1 Vragen

Een prima oplossing, voor als je alleen bent na een wespen-bijensteek, is een uitzuigpen. Bij bijensteken éérst de angel eruit halen.
In veel winkels verkrijgbaar o.a. action en kruidvat.
veel succes bij de volgende steek!

jantje
door jantje - Aug 18, 2010 om 14:32
123 Antwoorden / 12 Vragen

Allergie voor wespensteken is iets wat je lichaam in jaren opgebouwd heeft. Iedere keer als je gestoken wordt door een wesp, maakt je lichaam een beetje anti-stof aan. Ik weet niet meer precies het in zijn werk gaat, want je kunt ook weer een anti-allergie-kuur ondergaan.

Rode plekken over het lichaam, dikke gezicht, armen en vingers als knakworstjes. Ik heb het meegemaakt.
Als je merkt dat je hand dikker begint te worden, meteen ringen van de vingers halen, anders heb je de kans dat ook je trouwring er afgeknipt moet worden. In het ziekenhuis werd me een stevige verband om de hand gelegd. Door het strak te doen, verminderd de pijn van het opgezette huid.

Nu moet ik altijd tabletjes bij me dragen. Ze zitten in het tussenvakje van mijn portemonnee

Moin

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 18, 2010 om 15:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@@@:

Het probleem zit voor een deel tussen de oren.
Voor een ieder die een middel aangeeft met vocht, dat direct helpt of verlichting geeft, behoudens de hitte behandeling van de oud-imker:

Bedenk dat vocht op de huid verdampt. Verdampen gaat door warmte. Deze warmte wordt geleverd door het lichaam waardoor dat op de verdampingsplek kouder wordt.
Dus spuug (al dan niet met suiker), halve ui, nat compres, azijn, ammonia, ijsklontjes, (de halve rauwe aardappel zal ook nog wel komen): dat alles heeft vocht, dat gesmeerd op de steekplek verdampt.

De verkoeling door verdamping werkt inderdaad even tegen pijn/jeuk. Dan ga je weer over tot de orde van de dag en vergeet de prik. Prima, want als je afgeleid wordt is het prikeffect veel minder.

MAAR NIET KRABBEN OF WRIJVEN als je weer even niets te doen hebt.

H. (60 jaar steekervaring met dazen, muggen, wespen en sinds 10 jaar met bijen.)

jantje
door jantje - Aug 18, 2010 om 16:22
123 Antwoorden / 12 Vragen

De allergische aanval die ik ondervond zit beslist niet tussen de oren. Ben echt niet kleinzerig maar de snelheid waarmee mijn arm hand en vingers dik werden is ongelofelijk. De hele lichaam was rood en ademhalen ging moeizaam.

salute
door salute - Aug 18, 2010 om 17:25
48 Antwoorden / 110 Vragen

Hallo Brekemol, Als bij mij in de buurt een wesp komt, dan doe ik het bijna in mijn broek, ik ben als de dood voor die insekten, ook van steekvliegen heb ik last. Ooit ben ik door een wesp twee keer gestoken, binnen enkele minuten was ik niet om aan te zien, opgezollen gezicht en mijn huid vol vlekken. Het was beter dat ik direct naar een arts was gegaan maar dom van mij heb ik dat niet gedaan. Later heb ik dat met mijn huisarts besproken, zijn advies direct naar de arts, Ook ik heb nu altijd tabletjes bij me die ik overal mee naar toe neemt.Ben je allergisch zoals ik? (ook voor steekvliegen) raadpleeg dan je huisarts.

Gr. Salute

be
door berige - Aug 18, 2010 om 17:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brekemol schreef op maandag 16 aug 2010, 16:08]Hoe behandel ik een wespensteek? De plek -op mijn arm- is rood, verdikt en gloeit! Ik was onderweg en had geen azijn bij de hand.Kan het verder kwaad?

Neem de tabak van een sigaret, maak deze nat en leg dit op de bewuste plek

be
door berige - Aug 18, 2010 om 17:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik bij een wespensteek de tabak van een sigaret, maak deze nat en leg dit op de bewuste plek. Het helpt!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 18, 2010 om 18:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ berige:

Wat dacht je? Dubbel genaaid houdt beter? Natte tabak had ik nog niet in mijn lijstje, doch vocht is goed, zolang het maar verdampen kan. Water zonder tabak werkt ook.

@ moin en salute:

Mijn laatste reactie was duidelijk niet voor jullie bedoeld: "Voor een ieder die een middel aangeeft met vocht, dat direct helpt of verlichting geeft, ...."

Daar horen jullie niet bij. Allergie is een verhaal apart en niet mee te spotten. Dat is heel wat anders dan bij de steek een rode, dikke, warme en jeukende plek, zoals TS aangeeft. Dat krijgt iedereen die niet regelmatig gestoken wordt zoals een imker.
Maar een allergie heeft gelukkig niet iedereen. Daar benijd ik jullie niet om. Zelf heb ik van muggen in Zuid-Frankrijk al met een kop als van The Elephant Man daar rondgelopen, tot ik na drie dagen anti-histaminica kreeg.

Je had daar dus niet op hoeven te reageren. Mag wel....;-)

H.

ch
door charl1e - Aug 18, 2010 om 20:19
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 18 aug 2010, 18:12]@ berige:

Wat dacht je? Dubbel genaaid houdt beter? Natte tabak had ik nog niet in mijn lijstje, doch vocht is goed, zolang het maar verdampen kan. Water zonder tabak werkt ook.

@ moin en salute:

Mijn laatste reactie was duidelijk niet voor jullie bedoeld: "Voor een ieder die een middel aangeeft met vocht, dat direct helpt of verlichting geeft, ...."

Daar horen jullie niet bij. Allergie is een verhaal apart en niet mee te spotten. Dat is heel wat anders dan bij de steek een rode, dikke, warme en jeukende plek, zoals TS aangeeft. Dat krijgt iedereen die niet regelmatig gestoken wordt zoals een imker.
Maar een allergie heeft gelukkig niet iedereen. Daar benijd ik jullie niet om. Zelf heb ik van muggen in Zuid-Frankrijk al met een kop als van The Elephant Man daar rondgelopen, tot ik na drie dagen anti-histaminica kreeg.

Je had daar dus niet op hoeven te reageren. Mag wel....;-)

H.Het is antihistamine

ch
door charl1e - Aug 18, 2010 om 20:27
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 17 aug 2010, 02:24]@ knoop en druifje:

Een wesp heeft geen weerhaakje aan de angel.
Weet je het verschil wel tussen een bij en een wesp? Vaak worden bijen voor wespen aangezien en omgekeerd. Zelf bij mensen waarbij je beter onderscheid zou mogen verwachten.....

@ brekemol:

Zoals al opgemerkt, wanneer je allergisch blijkt te zijn, vlug naar een dokter voor een anti-histaminica spuit.

Maar normaal: Je moet jezelf zien te dwingen er niet aan te krabben of te wrijven, dan is het 's avonds of de volgende dag over. Ervaring.

Je kunt zelf niet overal zuigen, b.v. in het puntje van je neus. Dat is mij eens overkomen, evenals op m'n kop en in de nek. Niet altijd is er iemand in de buurt om te zuigen. Uitzuigen is ook zinloos, want het gif (van bijen en wespen is dat praktisch hetzelfde) wordt zeer snel opgenomen. Daar weten allergiepatienten over mee te praten.

Een wesp kan net zo vaak steken als ze wil, omdat ze geen weerhaakje aan de angel heeft. Een bij heeft dat wel en daarom wordt de gifblaas, die net als een hartspier autonoom kan pompen, uit het achterlijf van de bij gerukt. De bij gaat daarom dood na steken.

Het is wel zaak de gifblaas met angel van een bij zo snel mogelijk te verwijderen, want de blaas pompt nog een tijdje gif onder je huid. Hoe eerder, hoe minder gif in je body.

Met je nagel kun je die angel met gifblaas zo van je huid wegschuiven. Dus niet vastpakken! Dat geldt dus alleen voor een bijensteek.

Zelf wordt ik geregeld door een bij gestoken. We hebben er zo'n 350000 als hobby-imker.

Hardware ERror MAN.

het gif van bijen en wespen is wel degelijk verschillend van samenstelling, dat zou een "hobby" imker toch moeten weten al heeft hij maar een volk, en amonia c.q. amoniak helpt wel, daar het het wespen gif naturaliseerd.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 18, 2010 om 22:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Charl:

Goed lezen! Ik schreef: "Uitzuigen is ook zinloos, want het gif (van bijen en wespen is dat praktisch hetzelfde) wordt zeer snel opgenomen. Daar weten allergiepatienten over mee te praten.

Jij stelt eigenlijk ten onrechte dat ik schreef dat het gif van bijen en wespen hetzelfde is. Dat vind je niet juist omdat jij zou weten dat "... het gif van bijen en wespen is wel degelijk verschillend van samenstelling, ..." en dat een "hobby" imker toch moeten weten.

Nou Charl, die hobby imker is in de eerste plaats geen hij en ik weet dat de belangrijkste bestanddelen in bijen- en wespengif die de zwelling, roodheid, jeuk en eventueel een allergische reactie veroorzaken, hetzelfde zijn.

De belangrijkste allergene componenten van bijengif zijn:
- Api m1 (fosfolipase), +++
- Api m2 (hyaluronidase), ++
- Api m3 ( mellitine). +

Voor het wespengif zijn dit:
- Ves v1 ( fosfolipase), +++
- Ves v2 (hyaluronidase), ++
- Ves v5 (antigeen 5). +

Het aantal plusjes geeft de belangrijkheid van het bestanddeel in het gif weer.

De overeenkomsten in de samenstelling van de gifsoorten leiden wel eens tot immunologische kruisreactiviteit, maar dit is in de meeste gevallen niet klinisch relevant.

Omdat het hier geen wetenschappelijke site betreft geef ik de majeure van de tientallen stofjes in bijen- en wespengif weer en dat is, dat ze praktisch, dus niet geheel, hetzelfde zijn. Niet iedereen hier zal de exacte, mineure, verschillen interesseren.

Muggen(gif) ziften of mieren(gif) neuken kunnen we ook ergens anders doen.

Overigens noem ik mij geen imker, doch hulp imker... Met momenteel slechts 7 volken.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 18, 2010 om 22:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Charl:

Nog even ter jouwer informatie:

De stof die je van de dokter krijgt TEGEN (dus ANTI) allergische reactieS heet ANTIHISTAMINICA. Dat is meervoud, omdat er spul in zit tegen meerdere histamines.

Het stofje wat de allergische reactie uitlokt heet dus histamine! Wel even bij de les blijven!

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 18, 2010 om 23:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Charl:

Ook nog even dit:

Ammonia is een vloeistof (water waar ammonia-kristallen in opgelost zijn) en ik gaf al aan dat vloeistof welke verdampt een verkoelende werking op de huid heeft. Dat geeft een tijdje verlichting.

Bovendien is ammonia een base, de tegenhanger van zuur. In bijen- en wespengif zit een miniem zuurbestanddeeltje. Op dat punt heb je gelijk: door ammonia wordt (een miniem klein deeltje van dat gif, dus het) zuur geneutraliseerd, doch dat is niet van invloed op de allergenen.

Het gaat mij te ver om te stellen dat ammonia het gif naturaliseerd. Het is geen asielzoeker of zo!

H.

mi
door mickey 1991 - Aug 18, 2010 om 23:41
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil géén reacties meer ontvangen!!!!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 19, 2010 om 00:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Mickey:

"Ik wil géén reacties meer ontvangen!!!!!"

Dan moet je nog 1 keer een reactie geven en dan het notificatie vinkje "Stel mij op de hoogte als er reacties zijn", schuin boven de [verzend] knop, dat al reeds ingevuld is weghalen.

PS: In het geheel niet reageren op een topic is de beste methode om geheel geen reacties te ontvangen.

H.

jantje
door jantje - Aug 19, 2010 om 09:21
123 Antwoorden / 12 Vragen

@hrdwerrorman, het klopt wel dat er in Bijen en Wespen gif dezelfde stoffen zitten. Voor mij als leek vind ik dat niet zo belangrijk. Wel weet ik dat steken van deze beestjes dezelfde allergische reacties bij me teweeg brengt.

Na die aanval van wespen ben ik later nog eens door een woedende bij gestoken (er was onweer op komst) toen merkte ik ook dat mijn tong dik begon te worden.

Dus wat sommige mensen hier wetenschappelijk naar voren brengen, weet ik uit ondervinding. En echt waar, dit is mijn laatste reactie hoor.

Moin.

bb
door bbbever - Aug 19, 2010 om 10:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nu wij toch aan het schoolmeesteren zijn: er is maar één soort histamine met de mooi naam 4-(2'-aminoethyl)-imidazol, maar er zijn meer soorten antihistaminica.
Histamine speelt een belangrijke rol bij een allergische reactie.
Een antihistaminicum helpt hiertegen doordat het de werking van histamine tegengaat. De eerste histaminica hadden veel bijwekingen, maar intussen zijn er betere antihistaminica ontwikkeld.

gratisrijden
door gratisrijden - Aug 19, 2010 om 10:50
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=biancahey schreef op woensdag 18 aug 2010, 12:36]Je kunt een halve ui op de steekplek leggen ...Toevallig heb ik gisteren nog het verhaal van de halve ui op tv gezien, als middel tegen wespensteken. Waarom deze reaktie zoveel rode duimen heeft gekregen is mij dan ook een raadsel.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 19, 2010 om 11:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ bever:

Zo is het!
Vertel het tegen Charl, dan hoort die het ook eens van een ander!

H.

wi
door witteveen124 - Aug 19, 2010 om 11:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

natuurlijk leuk al deze antwoorden,er is echter een zeer eenvoudige oplossing ; de wesp dit is een vacuum pompje ,het heet nu anders,. plaats hem op de op plaats van de wespen steek haal de zuiger omhoog en binnen 5 min voelt U niets meer . dit apparaat is te koop bij de dreogist

ch
door charl1e - Aug 19, 2010 om 17:08
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 18 aug 2010, 23:03]@ Charl:

Ook nog even dit:

Ammonia is een vloeistof (water waar ammonia-kristallen in opgelost zijn) en ik gaf al aan dat vloeistof welke verdampt een verkoelende werking op de huid heeft. Dat geeft een tijdje verlichting.

Bovendien is ammonia een base, de tegenhanger van zuur. In bijen- en wespengif zit een miniem zuurbestanddeeltje. Op dat punt heb je gelijk: door ammonia wordt (een miniem klein deeltje van dat gif, dus het) zuur geneutraliseerd, doch dat is niet van invloed op de allergenen.

Het gaat mij te ver om te stellen dat ammonia het gif naturaliseerd. Het is geen asielzoeker of zo!

H.

over muggen ziften gesproken

wi
door wings - Aug 19, 2010 om 21:41
3 Antwoorden / 0 Vragen

beste goede raad gevers een wesp verliest nooit de angel en wesp kan dus nooit een angel achter laten

mo
door monstertje - Aug 20, 2010 om 08:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben ook pas gestoken en heb hem uitgezogen. Daarna moest ik er tandpasta opdoen ter verkoeling want het brand heel erg. Dit hielp bij mij goed. Je moet er wel op letten dat er calcium in de tandpasta zit werd mij verteld. Desondanks kun je er een goeie week last van houden, maar daarna is het wel ongeveer over. Sterkte!!

br
door brekemol - Aug 20, 2010 om 22:41
5 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=brekemol schreef op maandag 16 aug 2010, 16:08]Hoe behandel ik een wespensteek? De plek -op mijn arm- is rood, verdikt en gloeit! Ik was onderweg en had geen azijn bij de hand.Kan het verder kwaad?

Ik heb in ieder geval veel opgestoken van alle reacties! Bedankt allemaal! Ik heb intussen ook een zuigpompje aangeschaft ... voor het geval dat het me meer overkomt! Het gaat gelukkig goed met mijn arm. Er is nog wel een rode plek, maar nu gloeit niet meer!

ch
door charl1e - Aug 20, 2010 om 23:10
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 18 aug 2010, 23:03]@ Charl:

Ook nog even dit:

Ammonia is een vloeistof (water waar ammonia-kristallen in opgelost zijn) en ik gaf al aan dat vloeistof welke verdampt een verkoelende werking op de huid heeft. Dat geeft een tijdje verlichting.

Bovendien is ammonia een base, de tegenhanger van zuur. In bijen- en wespengif zit een miniem zuurbestanddeeltje. Op dat punt heb je gelijk: door ammonia wordt (een miniem klein deeltje van dat gif, dus het) zuur geneutraliseerd, doch dat is niet van invloed op de allergenen.

Het gaat mij te ver om te stellen dat ammonia het gif naturaliseerd. Het is geen asielzoeker of zo!

H.

maar de meest voorkomende wesp in nederland is wel de duitsewesp

ch
door charl1e - Aug 20, 2010 om 23:18
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 18 aug 2010, 22:42]@ Charl:

Goed lezen! Ik schreef: "Uitzuigen is ook zinloos, want het gif (van bijen en wespen is dat praktisch hetzelfde) wordt zeer snel opgenomen. Daar weten allergiepatienten over mee te praten.

Jij stelt eigenlijk ten onrechte dat ik schreef dat het gif van bijen en wespen hetzelfde is. Dat vind je niet juist omdat jij zou weten dat "... het gif van bijen en wespen is wel degelijk verschillend van samenstelling, ..." en dat een "hobby" imker toch moeten weten.

Nou Charl, die hobby imker is in de eerste plaats geen hij en ik weet dat de belangrijkste bestanddelen in bijen- en wespengif die de zwelling, roodheid, jeuk en eventueel een allergische reactie veroorzaken, hetzelfde zijn.

De belangrijkste allergene componenten van bijengif zijn:
- Api m1 (fosfolipase), +++
- Api m2 (hyaluronidase), ++
- Api m3 ( mellitine). +

Voor het wespengif zijn dit:
- Ves v1 ( fosfolipase), +++
- Ves v2 (hyaluronidase), ++
- Ves v5 (antigeen 5). +

Het aantal plusjes geeft de belangrijkheid van het bestanddeel in het gif weer.

De overeenkomsten in de samenstelling van de gifsoorten leiden wel eens tot immunologische kruisreactiviteit, maar dit is in de meeste gevallen niet klinisch relevant.

Omdat het hier geen wetenschappelijke site betreft geef ik de majeure van de tientallen stofjes in bijen- en wespengif weer en dat is, dat ze praktisch, dus niet geheel, hetzelfde zijn. Niet iedereen hier zal de exacte, mineure, verschillen interesseren.

Muggen(gif) ziften of mieren(gif) neuken kunnen we ook ergens anders doen.

Overigens noem ik mij geen imker, doch hulp imker... Met momenteel slechts 7 volken.

H.

Wespengif bevat veel verschillende werkzame stoffen. Het bevat ondermeer histamine, serotonine, wespenkinine, fosfolipase, hyaluronidase en antigen5. Het is aangetoond dat de opbouw van het hyaluronidase-molecuul specifiek is voor elke wespensoort.

nico s
door nico s - Aug 21, 2010 om 14:38
87 Antwoorden / 26 Vragen

Okido

ch
door charl1e - Aug 21, 2010 om 21:26
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 19 aug 2010, 11:02]@ bever:

Zo is het!
Vertel het tegen Charl, dan hoort die het ook eens van een ander!

H.

hoe zo ik zeur niet over uien

ch
door charl1e - Aug 21, 2010 om 21:41
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wings schreef op donderdag 19 aug 2010, 21:41]beste goede raad gevers een wesp verliest nooit de angel en wesp kan dus nooit een angel achter laten

maar de angel kan wel afbreken tijdens het steken en zo in de huid achterblijven,
beste mensen ik weet echt wel waarover ik praat, ben n.l. als hulpverlener tijdens een aktie meer dan 100x gestoken, gelukkig had ik wel een kap op, maar de rest van mijn lichaam was slechts "beschermd" door mijn dagelijkse kleding, de personen die ik uit een huis moest halen waren er nog slechter aan toe dan ik maar hebben het gelukkig overleeft, maar lopen nu met een epipen, dus geen antihistamine, op zak, deze bevat adrenaline.
uit mijn armen en benen en rug heeft men meer dan 25 afgebroken wespenangels gehaald, ik kon en kan er gelukkig goed tegen, en loop nu zomers met een flesje huis tuin en keuken ammonia op zak en in de auto,

ch
door charl1e - Aug 22, 2010 om 11:28
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=brekemol schreef op maandag 16 aug 2010, 16:08]Hoe behandel ik een wespensteek? De plek -op mijn arm- is rood, verdikt en gloeit! Ik was onderweg en had geen azijn bij de hand.Kan het verder kwaad?

bij deze gegevens van o.a. het antigifcentrum.

Steken door bijen, wespen, hoornaars en hommels
Het antigifcentrum ontvangt jaarlijks een 700 tal oproepen in verband met bijen en wespensteken. Bij dergelijke oproep vermeldt men volgende symptomen: steekwondje, roodheid, pijn en zwelling. In enkele gevallen (minder dan 10%) is er ook een algemeen onwel zijn, vergezeld van ademhalingsproblemen en huiduitslag. Dit zijn de eerste tekens van een ernstige allergische reactie.
Het gif
Het gif heeft een ingewikkelde scheikundige samenstelling. Het bevat enzymen (fosfolipasen, hyaluronidasen,…), peptiden (kinines,…. ), actieve amines (histamine, …) en aminozuren. Daarbij komen nog een aantal stoffen met een zeer sterk vermogen om allergische reacties uit te lokken. Het gif heeft een onmiddellijk lokaal toxisch effect met vernietiging van de celstucturen en een indirect immunologisch effect. Bij een bijensteek wordt 50 tot 100 microgram gif ingespoten, voor een wesp varieert dit van 2 tot 10 microgram, de samenstelling van wespen en bijen gif is verschillend.
De familie van de bij-achtigen (Apidae)
De bij-achtigen hebben een behaard lichaam.
De honingbij (Apis) heeft een angel met weerhaken die verbonden is met de spieren van het achterlijf. Zij steekt alleen als zij in haar werkzaamheden gestoord wordt. Zij kan maar één keer steken. Een deel van het abdomen blijft aan de angel hangen. De bij sterft hieraan.
De hommel (Bombus) is volumineuzer en sterker behaard dan de bij. Zij is herkenbaar aan het typisch geluid. Zij steekt maar laat geen angel achter.
De familie van de wespachtigen (Vespidae)
Deze familie is gemakkelijk te herkennen aan het geel-zwart gestreept of gevlekt achterlijf. Er is een smalle verbinding (wespentaille) tussen de romp en het spoelvormig achterlijf.
De sociale wesp (Vespula) is 15 mm groot en leeft in nesten van honderden tot duizenden individuen. Zij voeden zich met vliegenlarven en andere insecten en spelen een belangrijke rol in het ecosysteem. Zij worden ook aangetrokken door fruit, suiker en vlees. De vrouwtjes bezitten een angel en kunnen verschillende keren steken.
De hoornaar (Vespa) is 35 mm groot. Hij kan meerdere keren steken. De steken zijn zeer pijnlijk en kunnen gevaarlijk zijn.
De steek
Het gif wordt intradermaal ingespoten en bevindt zich meestal in het bindweeefsel van de huid. Ter hoogte van de slijmvliezen en het oogbindvlies verspreidt het gif zich veel sneller en ontstaat er een sterk uitgesproken zwelling.
Er zijn drie mogelijke reacties:
LOKALE REACTIE
De steek is zeer pijnlijk. Men zie lokale roodheid, een zwelling van enkele centimeters en een lichte verharding. Meestal gaat dit gepaard met jeuk. Deze reactie, veroorzaakt door vasoactieve amines en peptiden, verdwijnt meestal enkele uren na de steek. Naargelang de plaats waar men gestoken wordt kan de zwelling meer uitgesproken zijn. Dit is ondermeer het geval ter hoogte van de oogleden, de neusvleugels, de oren, de lippen, het gelaat en de hals. Een steek ter hoogte van de mond of de keel kan zodanig opzwellen dat de patiënt begint te stikken.
TOXISCHE REACTIE
De ernst van de reactie zal toenemen met het aantal steken. Bij veelvuldige steken is de hoeveelheid ingespoten gif groter. Naast de lokale reactie treden ook algemene symptomen op: oedemen, moeheid, braken, diarree, hoofdpijn, daling van de bloeddruk en soms stuipen en bewustzijnsverlies. Een volwassene die meer dan 20 steken krijgt, moet gehospitaliseerd worden voor observatie.
ALLERGISCHE REACTIE (anafylactische chock)
Een allergische reactie is niet afhankelijk van de dosis en kan reeds optreden na één enkele steek. Een tijdsinterval van minder dan twee maanden tussen twee steken kan een risicofactor zijn voor het ontwikkelen van een allergische reactie op bijen of wespengif. Wanneer een pijnlijke zwelling ontstaat van meer dan 10 cm, en de symptomen meer dan 12 uur aanhouden, bestaat het risico dat bij de volgende steek een ernstigere allergische reactie optreedt.
De volgende symptomen kunnen voorkomen:
- Ter hoogte van de huid: veralgemeende netelkoorts, roodheid en belangrijke zwelling.
- Ter hoogte van het ademhalingsstelsel: zwelling door oedeem van de tong met slikmoeilijkheden, oedeem van het strotklepje en strottenhoofd, spasmen van de luchtpijpen met gevoel van benauwdheid, angst en cyanose (blauwe verkleuring van de huid).
- Ter hoogte van het hart: daling van de bloeddruk, duizeligheid, bewustzijnsverlies.
- Spijsvertering: misselijkheid, braken, diarree.
- Neurologisch: coma Het blokkeren van de luchtwegen en de cardiovasculaire symptomen kunnen de dood van het slachtoffer veroorzaken.
Wat doen na een steek?
• Indien mogelijk, het insect dat de steek veroorzaakt heeft identificeren.
• Pijn en zwelling treden heel vlug op na een steek.
*) Na een bijensteek blijven de angel en het gifapparaat achter in de huid en het gifapparaat blijft gif afgeven in de huid. De angel moet zo snel mogelijk verwijderd worden, met de nagel of door met de botte kant van een mes over de steek te gaan. Gebruik nooit een pincet, hierdoor zou de gifklier open kunnen gaan en nog meer gif verspreiden.
*) De hoornaar heeft een langere angel die dus dieper in de huid kan doordringen en rechtstreeks in een bloedvat kan terecht komen en zo de reactie kan versnellen.
• Verwijder ringen bij een steek in de hand
• Het gif is warmtegevoelig en kan geïnactiveerd worden door de steekwonde te verwarmen (met warm water of een haardroger). Nadien behandelt men best met ijs om de pijn en de zwelling te doen afnemen.
• De steek moet gewassen worden met water en zeep, nadien moet een ontsmettingsmiddel aangebracht worden. De hymenoptera zijn omnivoor en gaan langs fruitbomen en vuilbakken.
• Indien er veel pijn is kan men een pijnstiller laten innemen.
• Verifiëer ook of de tetanusvaccinatie in orde is.

Neem contact met een arts indien:
• de lokale reactie erg uitgesproken is (zwelling, roodheid, warmte, pijn) of langer dan 24u aanhoudt
• men in de mond of de keel gestoken wordt. Er kan zeer vlug een belangrijke zwelling ontstaan die het ademhalen bemoeilijkt. Geef een ijsklontje om op te zuigen en ga zo vlug mogelijk naar een arts of naar het ziekenhuis. De behandeling zal symptomatisch zijn.
• een allergische reactie optreedt na een steek. Bel de 112 voor een dringende overbrenging naar het ziekenhuis. De allergische reactie gaat gepaard met huiduitslag, hevige jeuk, zwelling van het gelaat, duizeligheid en bleekheid. Verwijder de angel, indien nodig, ontsmet en laat het slachtoffer neerliggen, de benen iets hoger.
• men meerdere steken gekregen heeft (meer dan 20 voor een volwassene). Men brengt het slachtoffer naar het ziekenhuis voor observatie.

Enkele praktische raadgevingen om steken te voorkomen
1. Loop niet blootsvoets buiten, vooral niet in het gras.
2. Gebruik geen geurende stoffen die wespen en bijen aantrekken (parfum, haarlak, geurende zonnecrème)
3. Vermijd de omgeving van bijenkorven en wespennesten.
4. Zet slecht afgesloten vuilnisbakken weg op een afstandje.
5. Kies kleren in lichte kleuren, vermijd lichtgevende kleuren die op de kleuren van bloemen lijken.
6. Als een insect rond uw oren vliegt, blijf kalm. Vermijd bruuske bewegingen en jaag het zachtjes weg. Angst en paniek zijn uit den boze.
7. Als u allergisch bent, vermijd buiten te eten. Drink geen drank uit een blikje, u ziet niet wat er binnenin zit.
8. Allergische personen kunnen een noodkoffertje bij zich dragen met hierin inspuitbare adrenaline (type Epipen® 0,3mg), een antihistaminicum (Zyrtec® bij voorbeeld) en een oraal corticoïd. Het is ook belangrijk om de mensen in de omgeving over die allergie in te lichten. Een woordje uitleg over desensibilisatie Mechanisme van de allergische reactieHet mechanisme van de allergie na een wespen of bijensteek is hetzelfde als bij hooikoorts of een allergie voor bij voorbeeld penicilline. Na een eerste steek worden bij gevoelige personen antistoffen aangemaakt van het type immuunglobuline E (IgE). Deze antistoffen hechten zich aan gespecialiseerde cellen (de mastcellen) die aanwezig zijn in de huid, de darmen en de ademhalingswegen. Bij een tweede steek, bindt het gif van de bij of de wesp (het antigeen) zich aan de antistof op de mastcel die als gevolg histamine en andere vaso-actieve stoffen vrijmaakt. Deze reactie doet zich voor binnen de vijf tot tien minuten na de steek.
Identificatie van een allergische persoon en het type allergie
• Het is belangrijk het verantwoordelijke insect te identificeren. Alleen de bij laat een angel achter.
Een allergie voor bijengif geeft niet noodzakelijk een allergie voor wespengif (behalve in enkele zeldzame gevallen waar men een kruisallergie ziet)
• Er worden eerst huidtesten uitgevoerd. Hiervoor wordt gezuiverd en verdund gif gebruikt. Deze huidtesten moeten gebeuren minsten 6 weken na een steek (zodoende hebben de mastcellen voldoende tijd om weer op te laden). Indien de patiënt antihistamine neemt moet men na het stoppen van de behandeling 10 dagen wachten vooraleer de huidtesten uit te voeren.
• In het bloed wordt een dosering gedaan van de specifieke immuunglobulinen E voor de verschillende giften.

De desensibilisatie
De desensibilisatie wordt alleen uitgevoerd bij personen die reeds een ernstige allergische reactie hebben doorgemaakt. Het is een behandeling die de patiënt tolerant maakt tegenover een specifiek antigeen, d.w.z. hem in staat stelt dit te neutraliseren. Dergelijke behandeling moet altijd uitgevoerd worden door een arts en in het ziekenhuis. De patiënt krijgt onderhuidse inspuitingen van toenemende hoeveelheden van het gif waaraan hij allergisch is, op intervallen die variëren naargelang het type desensibilisatie (versnelde behandeling met inspuitingen om de 30 minuten gedurende 4 tot 5 dagen of normale behandeling gespreid over 3 tot 5 jaar met inspuitingen om de week, later om de maand).

mi
door mikeholland - Aug 23, 2010 om 11:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij helpt tevens tandpasta met floride.
De jeuk verdwijnt onmiddelijk, krabben aan het wond wordt daardoor vermeden etc.
Dit geldt bij mij ook bijvoorbeeld bij muggensteken en dergelijke.
Voor de rest het immuunsysteem zijn werk laten doen!
Veel succes!

keesstada
door keesstada - Aug 23, 2010 om 21:11
54 Antwoorden / 6 Vragen

Hier de artikels in het Dagblad van het Noordenen.
Vriendelijke groet,
Kille Stada

****************************************************************************
Wespen

Een paar jaar geleden zag ik tot mijn grote verbazing wespen af en aan
vliegen. Boven de deur, tussen het huis en de garage ontstond een prachtig
wespennest. Het overstekend dak beschermde het tegen de regen. Het nest
leek op een ronde bal met een gat erin. Het was kunstig gebouwd van gekauwd
hout en leek sprekend op papier-maché. Ik liet ze ongestoord hun gang gaan.
Vaak zaten we op een meter van de deur, in tuinstoelen met een glas limonade
op tafel. We keken vol bewondering naar het ijverige volkje. Het volgend
jaar kozen ze dezelfde plaats en het jaar daarna vlak naast mijn
geparkeerde auto. Minstens vier keer per dag stapte ik in en uit. Vaak bleef
ik even staan en boog de takken opzij om naar het nest te kijken. De wespen
lieten me met rust.
Nog nooit heeft een wesp mij of een van mijn huisgenoten gestoken. Ik
schrijf dit naar aanleiding van het artikel over wespen, in uw krant. Daar
krijg je de indruk dat je een nest (100000 - 150000 per jaar) moet
vernietigen. Het is interessant, de vraag te stellen hoe het komt dat de
wespen nooit iets van agressie getoond hebben.

Kees Stada

Het interessante volgt zo.

keesstada
door keesstada - Aug 23, 2010 om 21:12
54 Antwoorden / 6 Vragen

Maak je niet al te bang voor iedere wesp. Hier de reactie van een kennis van me die mijn artikel las:

Goede en kwade wespen

Er zijn in ons land vriendelijke en agressieve wespensoorten.
We kennen "de kortkoppen" (de kwade), waaronder de "gemene wesp en Duitse
wesp"en de "langkoppen" (de goede), waaronder de "boswesp" hoort. Op hun
uiterlijk zijn deze soorten moeilijk van elkaar te onderscheiden, maar hun
gedrag is zeer verschillend.
De "kortkoppen" bouwen hun nest in holen of in spouwmuren, waardoor ze
moeilijk te bestrijden zijn. Deze agressieve wespen, die in de nazomer
zoetigheid zoeken gedragen zich hinderlijk. Dit doen ze als hun taak, het
voeren van de larven met kapotgebeten insecten, beëindigd is. Bij dit voeren
kregen ze van de larven een druppel zoetigheid. Nu de larven volgroeid zijn
en ze niets meer te doen hebben zoeken ze de zoetigheid ergens anders.
De "langkoppen" maken mooie bolvormige nesten die vrij opvallend zijn. Ook
zij worden in de nazomer werkeloos, maar zij zoeken hun zoetigheid in
sommige bloemen. De "helmkruid" wordt op deze manier zelfs door hen
bestoven. Zo hebben ze dus enig nut en zijn ze niet hinderlijk voor de mens.
We zien vaak dat juist met deze bolvormige nesten korte metten wordt
gemaakt. Zo moeten de goede het dus met de kwade ontgelden.

Oene de Vos
Paterswolde/Terschelling

jantje
door jantje - Aug 23, 2010 om 22:16
123 Antwoorden / 12 Vragen

Ik had hier al eerder geschreven dat ik een alergie had opgebouwd. Die wespensteek liep ik op op een camping waar andere mensen met een elektrische vliegenmepper op de wespen zaten te mikken. Ook stampten ze de hele dag met dat ding op de grond, waarschijnlijk om die mepper "schoon te slaan. Door hun gedrag zijn die wespen boos geworden. Want andere jaren hadden we er nooit last van.
We hebben in onze schuurtje regelmatig bijen en wespen, we laten ze gewoon hun gang gaan. Ze gaan vanzelf weer weg.

En dan die benaming van "kortkoppen" wordt in Groningen ook wel gezegd van van iemand met een kort londje. Iemand die niet van wijken of toegeven weet.

Moin.

frideroche
door frideroche - Aug 26, 2010 om 13:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

ben zwaar alergisch voor wesp/bijsteek en moet binnen 1 uur naar het ziekenhuis.
heb echter jaren geleden puur lavendelolie op een gaasje op de steek gedaan en regelmatig lavendel er op. Heb geen reaktie gekregen en niet ziek geworden.
Dit recept hebben wij regelmatig aan iedereen, die gestoken was aangeraden en al deze mensen hebben geen reaktie of bult of jeuk gekregen. ook uitstekend om in te smeren tegen muggen.
Bij muggensteken regelmatig wat op de plek doen en de jeuk en reaktie gaat weg.
Heb daarom altijd een klein flesje pure lavendelolie bij me.
Let op geen versneden lavendel nemen. 100% olie gebruiken. Ik koop die altijd in Frankrijk, bij de producent. Ook te verkrijgen in een goed reformhuis in Ned.
Lavendel wordt in Bordeau als ontsmetting in het ziekenhuis ook gebruikt.
frideroche.