ekiem
door ekiem Aug 28, 2018 om 19:24
Voeding & gezondheid

Bevroren vlees weer invriezen

Goedenavond.

Ik koop regelmatig vlees / kip in de aanbieding en doe dit in de vriezer. Maar van de week zag ik dat de kip bevroren was .Tegen de tijd dat ik eenmaal thuis zou zijn, zou de boel zijn ontdooid . Nu heb ik geleerd dat je de koelketen niet moet onderbreken. Vandaar dus mijn twijfel . Ik had dit tot nu toe alleen nog gezien bij shorma vlees maar dat koop ik nooit. Mischien kan het géén kwaad en is het het idee. Weten jullie hoe het zit, ik hoor het graag.

Ekiem

23125 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 28, 2018 om 19:29
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Als u het vlees braadt dan kan het wel weer ingevroren worden.
https://www.vlees.nl/faq/vlees-bevroren-is-geweest-braden-weer-invriezen/

Gr
door Grunn1 Aug 28, 2018 om 19:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je was net even sneller.

Gr
door Grunn1 - Aug 28, 2018 om 19:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er is mij altijd verteld dat je vlees 2 keer kan invriezen, 1e keer rauw en de 2e keer als je het klaar gemaakt hebt (gebakken, gebraden).

Met shoarma vlees bedoel je vast dat rest afval wat supermarkten verkopen als shoarma vlees, meer witte taaie troep dan vlees. En ja dat is vaak al een keer bevroren geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2018 om 16:26
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is geheel juist. Ontdooit vlees kan na aanbraden, aangrillen, aanbakken altijd weer worden ingevroren.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2018 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het meeste vlees dat in de supermarkt ligt, is eerst ingevroren geweest.

Voortaan koeltas meenemen.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2018 om 19:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, daar helpt de koeltas ook niet voor. Dan moet je heel wat uren onderweg zijn. Werkt alleen als de boel echt diepbevroren is en om kwetsbare etenswaren, zoals vleeswaren voor boterham, koel te houden. Zoals de afgelopen maanden. Moet tegenwoordig (zeer helaas) online bestellen en alleen als ik een soort maaltijd bevroren (Iglo, als dat genoemd mag worden?) komt dat ook in speciale verpakking, zomer en winter.

diumenge
door diumenge - Aug 28, 2018 om 19:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kan geen kwaad, het meeste supermarkt vlees is ingevroren geweest.

ekiem
door ekiem - Aug 28, 2018 om 19:36
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Duimenge , bedoel je dat alle vlees al bevroren wordt aan geleverd aan de supermarkten ?  Maar dat het dus gewoon daarna toch weer de vriezer in kan ?
Stom, maar hier heb ik nooit bij still gestaan. Ligt mischien ook aan het tijdstip waarop ik boodschappen doe. Zoals gezegd, ik heb het vaak gezien bij shorma maar ik ga ervan uit dat dit vlees op die manier makkelijk in reepjes kan worden gesneden.

Ekiem

tenormin
door tenormin Aug 28, 2018 om 19:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@ekiem, ja, zo is shoarma gemakkelijker te snijden, maar het is wel bevroren geweest en niet teruggekoeld. In b.v. een restaurant, als men carpaccio besteld, wordt het bevroren stuk "best of beef" gesneden en direct weer teruggedaan in de vriezer. Zou dat met Shoarma nooit durven.

diumenge
door diumenge Aug 28, 2018 om 19:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad, veel vlees wordt ingevroren aangeleverd aan de supermarkt. Ik zie regelmatig nog deels bevroren vlees in de koeling (en dus niet in de vriezer) van de supermarkt liggen. Ook Google leert mij dat: www.google.com/search?q=supermarkt vlees bevroren

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2018 om 19:38
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Als u vlees bij de supermarkt koopt, (of wat dan ook); het staat meestal op het etiket: geschikt om thuis in te vriezen. Staat het er niet dan wordt het even bakken, braden enz. Snel terugkoelen op ice servers; daarna kan het wel weer ingevroren worden. Let vooral op vis uit een supermarkt! Eet en bak smakelijk. Maar uw gedachtengang is correct, hoor.

ekiem
door ekiem - Aug 28, 2018 om 19:49
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Aha ,daar kan ik inderdaad op letten. Was gewoon dat ik laatst kipfilet zag waarin allemaal van die "slijmerige " vocht onderin het bakje zat. De bakjes onderin het vak waren allemaal bevroren. En met het warme weer vond ik het idee niet zo prettig.

Ekiem

tenormin
door tenormin Aug 28, 2018 om 20:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Is ook in de winter niet prettig @ekiem. Kipfilet is alleen maar vers bij de poelier of, zoals bij ons: de lokale kaasboer, die zowel kaas als kippen verkoopt. Die zijn vers. En dat komt van de lokale boerderij in Stompwijk. Wat heel veel plaatsen in Nederland ook zo moet zijn. Er zijn tegenwoordig heel veel lokale producten te koop die je kan vertrouwen. En daar hoort "slijmerig vocht" van kipfilet niet bij. Jakkie, zou ik bijna zeggen.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2018 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U dacht toch niet werkelijk dat die koeien uit Argentinië of Ierland hier naar toe komen zwemnen om geslacht te worden en naar de super gebracht te worden?

Dus daar geslacht en diepgevroren.

lees ook erns hier, gaat weluswaar over vis, maar dat maakt verder niet uit.

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=104&t=160323&start=20

jo
door jorisw - Aug 28, 2018 om 22:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tegen de tijd dat ik eenmaal thuis zou zijn, zou de boel zijn ontdooid

Hoe lang ben je dan wel niet onderweg? Als ik 's avond ontdooid vlees wil hebben moet ik het toch echt 's ochtends al uit de vriezer halen. Dus je hebt een hele werkdag nodig om het te laten ontdooien.

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2018 om 12:00
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ontdooid eten kan opnieuw ingevroren worden, maar enkel en alleen als je het in de koelkast hebt laten ontdooien en als het niet bedorven is.” Dat geldt voor niet alleen voor rauw vlees, gevogelte, vis en zeevruchten, maar ook voor fruit, groenten en brood.

bron;

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 29, 2018 om 14:19
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik vries "vers" vlees van de supermarkt altijd gewoon in. Mogelijk is het al ooit ingevroren geweest, maar ik heb er nooit iets van gemerkt.

Als het thuis ontdooid is, dan eerst bakken/braden/koken en dan weer de vriezer in.

he
door henkie.penkie - Aug 29, 2018 om 14:28
149 Antwoorden / 0 Vragen

Soms blijkt dat het vlees dat bij meerdere suppermarkten onder de naam "vers" vlees wordt verkocht dat het inderdaad "ingevroren" is geweest. Dit zul je al gauw merken als je het aan het bakken of aan het braden bent, dit kun je ook aan het volgende zien tijdens het braden dat er een bepaalde hoeveelheid water uit komt die door kristallisering tijdens het invriezen ontstaat en nadat je het hebt ontdooid  . Ook kun je dit na het bereiden merken dat sommige vleessoorten echt taai zijn en dat dit slecht te kauwen is tegen over als je van het zelfde product een stukje vers vlees zult bakken of braden. Dit is mijn conclusie en ondervind dit vaak genoeg bij enkele suppermarkten hier in de buurt. Mijn advies is haal je vlees bij de echte dorpsslager het is wel wat duurder maar daar ben je toch zekerder van dat je daadwerkelijk een "vers" stukje vlees hebt wat je zelf  kunt invriezen. Dit zelfde geld ook met kip producten en andere producten die bij een verspoelier verkocht worden. Nogmaals in mijn ogen zijn veel producten die in een supermarkt verkocht worden onder naam Vers, niet altijd "even vers" als deze uitzien en daarom vaak ingevroren zijn  zodat ze deze langer voor de verkoop kunnen bewaren. Bij de dorpsslager en je poelier je vleesproducten halen is nog altijd het beste al is het ook wat duurder maar dan ben je zekerder van een goede kwaliteit vlees. Verder een goede tip als je ingevroren producten koopt neem dan een goed geisoleerde koelbox of koeltas mee, zodat het ontdooien tijdens het vervoer kan worden tegen gegaan. Heb je vers vlees gekocht om het zelf in te vriezen laat het nadat het verpakt is in een echt diepvries zakje en gëén boterham zakje dit laatste is luchtdoorlatend en kan de lucht die bij het openen van je diepvries die binnen dringt zich hierin (boterhamzakje) een weg vinden en zodoende kristalliseren in het vers vlees dat ingevroren moet worden. Alvorens het in de vrieskast of diepvries kist op te slaan ,laat het even agmatiseren in je koelkast (temperatuur tussen de 2 en 7 graden celcius) ongeveer 1 uur..Dit is mijn mening en constatering van ingevroren vlees dat als vers vlees verkocht wordt. Het is wel mogelijk om het vlees opnieuw in te vriezen nadat het bereid is , berg het niet te warm op laat het eerst afkoelen om kristalvorming tegen te gaan je vriestoestellen.

sira
door sira - Aug 29, 2018 om 15:04
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Kip is tijdens het ontdooiproces aan bederf onderhevig. Zeker in de zomer moet met name kip na aankoop zo snel mogelijk de vriezer in en voorkomen dat deze onderweg langzaam aan het ontdooien is, waarna deze later weer wordt ingevroren, dit vanwege de salmonella en de campylobacter bacterie. Ieder vleessoort kan overigens ziekteverwekkende bacteriën bevatten.
Als bij mij vlees (deels) ontdooid is, wordt het direct gebraden.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Aug 29, 2018 om 21:56
30 Antwoorden / Vragen

Bij bevriezen ontstaan er geen ijskristallen. Daar dient het ook voor. Ijskristallen (bij koelen) snijden de cellen kapot en dus gebeurt dat bij vriezen NIET. Als je 80x wilt (her)invriezen, dan doe je dat.

Eet smakelijk

leo1949
door leo1949 - Aug 29, 2018 om 23:33
16 Antwoorden / 0 Vragen

Bederf ontstaat door bacteriën. Door het invriezen stopt dit proces van bederf.
Wel kan de smaak achteruit gaan maar dat heeft een andere oorzaak.
Maar nu komt het als het vlees ontdooid is geweest kennen de bacteriën het truukje.
Dus gaat na  de 2e keer invriezen het bederf gewoon door.
Nog iets anders: als je vlees gaat invriezen dan vormen zich ijskristallen. en deze kristallen prikken de celwanden lek.
Dat kun je zien, het vocht loopt uit de cellen en op die plaats krijgt het vlees een droge gelige kleur. In de slagerswereld noemen we dit vriesbrand.
Google maar eens op dit woord voor verder uitleg.
Het invriezen gebeurd bij de vleesgroothandel heel anders dan bij je thuis. Dat gebeurd bij -40 graden of lager in een zo kort mogelijke tijd.
Daardoor krijg je kleinere ijscellen die minder schade aanrichten.
Maar dat krijg je thuis dus niet voor elkaar dus een wijze raad voor een goed stukje vlees.
Koop niet ingevroren vlees maar vers dan zijn de cellen heel het vlees is dan mals en sappig.
Is het ingevroren geweest vries het dan niet nogmaals in.

gerbera
door gerbera - Aug 30, 2018 om 10:54
7358 Antwoorden / 14 Vragen

  1. Het is  belangrijke dat het product snel ingevroren wordt dit voorkomt dat er ijskristallen in het vlees kunnen vormen en de structuur van het vlees kunnen beschadigen. De temperatuur moet – 18 graden of lager zijn.
Dus wel of geen ijskristallen is afhankelijk van de temperatuur.  bron;