pi
door pieterdina Jun 6, 2011 om 12:05
Voeding & gezondheid

Bewaren van kaas

Hallo

Ik heb een vraagje over het bewaren van kaas, ik bewaar het nu in een kaas-doos van Mepal, maar de kaas en de kaasdoos worden in de koelkast erg nat van condens, weet iemand hier een goede oplossing voor, ik doe nu niks anders dat de kaasdoos uitdrogen met keukenrol, ik heb ook al eens een stukje brood bij de kaas bewaard, maar dit helpt niet.
Bvd Groetjes Ina

74976 43 Rapporteer

de
door deborahlars - Jun 6, 2011 om 12:42
61 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik kaas bewaar in de kaasdoos leg ik er altijd (minimaal 3 vellen) keukenpapier in en verwissel dit iedere dag, maar de condens blijft wel een beetje.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 6, 2011 om 12:44
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe de kaas eerst in een stukje alu folie.

vladja
door vladja - Jun 6, 2011 om 12:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De condens komt uit de vochtige "warme" lucht, die in de kaasdoos zit op het moment dat de doos de koelkast ingaat. Koude lucht kan veel minder waterdamp bevatten dan lucht op kamer/keukentemperatuur. Het teveel aan vocht slaat neer als de lucht in de doos afkoelt.

Kaasdoos niet afgesloten in de koelkast zetten en pas dicht doen als de temperatuur aangepast is, of de kaas anders verpakken, bijv. in plastic folie zodat er geen lucht om heen zit en er geen vocht op neer kan slaan.

Vladja

rj
door rjw - Jun 6, 2011 om 13:27
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ik gebruik altijd de verpakking die de kaasboer eromheen doet (papier met een plastic binnenkant), en dat werkt prima. Je moet alleen na gebruik het papier wel goed dichtvouwen.

ltmvz
door ltmvz - Jun 6, 2011 om 13:47
949 Antwoorden / 18 Vragen

Hai pieterdina,

De verpakkingen die rjw beschrijft (papier met een plastic binnenkant) hangen ook ter afscheuring bij de kaasafdeling in diverse supermarkten en ook ik heb er prima ervaringen mee. Ze worden hoogstens wel eens condensnat aan de buitenkant.

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 7, 2011 om 11:38
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Wat ook veel uit maakt waar u de kaas bewaard in de koelkast, het beste is zo laag mogelijk, desnoods in de groente laden, daar is het namelijk het minste vochtig en ook minder kou, wat voor kaas beter is.

Succes er mee.

duif2
door duif2 - Jun 7, 2011 om 11:41
371 Antwoorden / 116 Vragen

een tijdje geleden stond deze vraag ook hier.
ik heb alle tips uitgeprobeerd en het meeste succes had ik door de kaas bovenin de koelkast in een mepalbewaardoos (met een wit roostertje) te doen.
de condens is nu minimaal en wat er nog is veeg ik af en toe eens weg met een stukje keukenrol.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 7, 2011 om 11:46
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wolfenjong schreef op dinsdag 7 jun 2011, 11:38]Hallo

Wat ook veel uit maakt waar u de kaas bewaard in de koelkast, het beste is zo laag mogelijk, desnoods in de groente laden, daar is het namelijk het minste vochtig en ook minder kou, wat voor kaas beter is.

Succes er mee.

Hoe lager hoe kouder toch??

f.weele
door f.weele - Jun 7, 2011 om 18:40
1085 Antwoorden / 27 Vragen

nog even mijn ervaring: ik koop altijd een stuk kaas van ca. 500 gram dat
in vacuumplastic is voorverpakt. Zodra ik het open en gebruik, laat ik de
kaas in deze verpakking zitten en doe er een plastic boterhamzakje omheen.
Boven in de koelkast en nog nooit vocht of schimmel gehad.
m.vr.gr.

nonemoon
door nonemoon - Jun 8, 2011 om 10:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een miniscuul bakje wat ik in de kaasdoos met kaas zet met een suikerklontje erin. Elke dag suikerklontje vervangen, dat neemt alle vocht op. Werkt perfect, geen vocht en geen schimmel dus.

pierre60
door pierre60 - Jun 8, 2011 om 10:48
132 Antwoorden / 14 Vragen

Wat Wolfenjong doet is prima. Dat doe ik ook altijd. Ik bewaar de kaas in de orginele verpakking en laat ook de papieren zak erom zitten. De kaas is dan meteen lekker eetbaar en plakt niet. Je kunt de kaas zelfs een rekje hoger leggen maar niet hoger.

wi
door wilma68_1 - Jun 8, 2011 om 11:07
8 Antwoorden / 7 Vragen

Bij de Mepal kaasdoos zit een roostertje, wat bol of hol is, het heeft 2 kanten.
Kies voor de bolle kant, de kaas raakt nu de natte bodem niet en de vorming van condens is geen enkel probleem.

simon55
door simon55 - Jun 8, 2011 om 11:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

zoals ik hier vaker lees ,gebruik kaaspapier met plastic binnenzijde,ik doe dit al jaren en nog nooit n probleem mee gehad,gratis te verkrijgen bij n supermarkt met vers afdeling

gr
door grrecha - Jun 8, 2011 om 12:59
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt aan de plek, waar de koelkast het koudst is.
Gewoon de goede plek zoeken in je koelkast.
Ik gebruik de kaasdoos van Tupperware en bij mijn koelkast staat hij bovenin zonder condens.

muispim_1
door muispim_1 - Jun 8, 2011 om 13:45
17 Antwoorden / 14 Vragen

in de verpakking van mijn kaasboer, (pakpapier met plastic cellofaan aan de binnenkant) in mijn (plastic) kaasdoos bewaren niet al te hoog in de koelkast en nooit condensproblemen

meelaansyl
door meelaansyl - Jun 8, 2011 om 14:44
29 Antwoorden / 26 Vragen

Mijn moeder laat het stuk kaas in de kaasdoos altijd op een kurk rusten, zo staat de kaas schuin en raakt de bodem niet. Op deze manier kan de kaas nooit in vocht liggen en heb je minder kas op schimmel.
Het werkt goed!
Het is eigenlijk de simpele huis-tuin-en-keuken-variant op het roostertje dat in sommige dozen zit.

ri
door rika1963 - Jun 8, 2011 om 15:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bewaren in het papier van de kaasboer.
Werkt prima!!

rj
door rjw - Jun 8, 2011 om 15:56
3238 Antwoorden / 5 Vragen

En de belangrijkste: gewoon lekker opeten en niet te lang bewaren.

pi
door pieterdina - Jun 8, 2011 om 16:14
38 Antwoorden / 33 Vragen

Hallo,
Bedankt voor alle reacties, ik ga ze zeer zeker allemaal uit proberen, het papier van de kaasboer of de versafdeling bij de supermarkt spreekt me nog het meeste aan, maar ook de andere tips probeer ik zeker uit.
Nogmaals bedankt,

Groetjes Ina

wimmi20
door wimmi20 - Jun 8, 2011 om 16:21
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat hoog in de koelkast leggen van kaas hoeft bij de grotere koelkasten helemaal niet.
In de grotere koelkasten zit een ventilator systeem dat de lucht in de koelkast laat circuleren.
Daardoor is de temperatuur in de koelkast overal hetzelfde.
En de tip is al gegeven, ook ik doe het stuk kaas in een broodzakje en de lucht druk ik eruit. Nog nooit condens gezien.

ge
door geraldinep - Jun 8, 2011 om 17:42
14 Antwoorden / 4 Vragen

Gewoon in het papier met plastic binnen kant doen. Goed dicht vouwen en onder in de koelkast. Hoeft niet in de groentelade. Doe dit ook al jaren zo en bevalt prima. nergens last van.

tenormin
door tenormin - Jun 8, 2011 om 22:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Toevallig 3 weken geleden met Maaslander kaas gebeld omdat ik telkens hetzelfde probleem had als pieterdina. Ik was eigenlijk stomverbaasd over het antwoord: U moet kaas NIET in de koelkast bewaren. Toen mij werd gevraagd of ik een Tupperware doos had en ik dat bevestigend kon beantwoorden werd mij verteld dit de beste bewaarmethode was daar je met Tupperware bij het sluiten van die dozen de lucht eruit kan persen; een soort vacuum dus en ergens zo koel en donker als mogelijk weg kon zetten. En ja hoor, nooit geweten (uiteraard) heb er nu geen last meer van plus dat het b.v. met geraspte kaas in de koelkast snel schimmelig wordt en nu niet meer. Dus ving ik twee vliegen in één klap. Dat was een goed advies van "de kaasmaker". (p.s. ik werk NIET voor Tupperware en maak ook geen reclame, maar het is wel het enige soort box waar spullen extra lang goed in blijven).

ltmvz
door ltmvz - Jun 8, 2011 om 22:16
949 Antwoorden / 18 Vragen

Een revolutie in kaasbewaarland!!!

tenormin
door tenormin - Jun 8, 2011 om 22:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 8 jun 2011, 22:16]Een revolutie in kaasbewaarland!!!
cryptrogram

stacey
door stacey - Jun 8, 2011 om 22:44
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=f.weele schreef op dinsdag 7 jun 2011, 18:40]nog even mijn ervaring: ik koop altijd een stuk kaas van ca. 500 gram dat
in vacuumplastic is voorverpakt. Zodra ik het open en gebruik, laat ik de
kaas in deze verpakking zitten en doe er een plastic boterhamzakje omheen
.
Boven in de koelkast en nog nooit vocht of schimmel gehad.
m.vr.gr.

Zo doe ik het ook, werkt prima ;-)

clijnmarijne
door clijnmarijne - Jun 8, 2011 om 23:15
134 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo, in geraspte kaas komt inderdaad vrij snel groene schimmel, zelfs als het zakje nog niet open is geweest en de houdbaarheidsdatum nog ver weg ligt. (Oude geraspte kaas van AH)
Ik maak er nu een gewoonte van om de geraspte kaas na aankoop meteen losjes in te vriezen, geen last meer van bederf, nooit meer halve zakjes weggooien.
Gemakkelijk strooibaar door puree, op ovenschotels, op uitsmijters. Doosje
weer sluiten en terug in de vriezer.
Vriendelijke groet,
Clijnmarijne

ltmvz
door ltmvz - Jun 8, 2011 om 23:19
949 Antwoorden / 18 Vragen

Geachte brigden,

Hoezo "cryptogram"? Als iedereen nu opeens kaas gaat bewaren buiten de koelkast dan betekent dat een revolutie in de manier waarop we het gewend zijn. (Ik neem aan dat de meeste mensen kaas nu in de koelkast bewaren). Hoewel, sinds afgelopen winter, die ik zonder koelkast ben doorgekomen omdat de oude in september de geest gaf, heb ik het idee gekregen om elk jaar de koelkast uit te schakelen vanaf de dag dat de verwarming aan gaat. (Ik heb altijd alleen maar verwarming in de woonkamer).

tenormin
door tenormin - Jun 8, 2011 om 23:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

ltmvz,

Ik schreef dat ik óók problemen had met kaas net zoals TS en ik de firma had gecontacteerd en stomverbaasd was over het advies, wat wél werkt. Een echt "kort lontje" van U: een revolutie in kaasbewaarland. Het forum is er voor antwoorden of vragen, afkatten doen we al genoeg tegenwoordig in Nederland. Had immers, net als de meesten, ook kaas in de koelkast.

Clijnmarijne, absoluut waar: de geraspte kaas was, zelfs ongeopend al beschimmeld; zelfs met een datum van 3 maanden DAARNA. Wist niet dat je kaas in kunt vriezen. Hoe bedoel je met losjes? Of kleine beetjes in aparte zakjes?

ltmvz
door ltmvz - Jun 8, 2011 om 23:53
949 Antwoorden / 18 Vragen

Geachte brigden,

Afkatten is wel het laatste wat in mij zou opkomen en ik heb een heel lang lontje. Blijkbaar begrijpen wij elkaar verkeerd. Sorry daarvoor!

wimmi20
door wimmi20 - Jun 9, 2011 om 00:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een geweldige stellingname.
Alleen doe ik het veel logischer : ik doe de verwarming uit op de dag dat ik de koelkast inschakel.
Is toch veel logischer ?
En ik laat s' avonds de gordijnen open want ik heb een straatlantaarn vlak voor de deur.
Logisch toch ?
En met een verrekijker kijk ik TV bij de overburen.
Logisch toch ?
En ik laat het gas altijd branden want dat scheelt lucifers.
Logisch toch ?
En zo komt Jan Splinter door de winter.
Wat heb ik gelachen om onderstaand verhaal.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=ltmvz schreef op woensdag 8 jun 2011, 23:19: Geachte brigden,

Hoezo "cryptogram"? Als iedereen nu opeens kaas gaat bewaren buiten de koelkast dan betekent dat een revolutie in de manier waarop we het gewend zijn. (Ik neem aan dat de meeste mensen kaas nu in de koelkast bewaren). Hoewel, sinds afgelopen winter, die ik zonder koelkast ben doorgekomen omdat de oude in september de geest gaf, heb ik het idee gekregen om elk jaar de koelkast uit te schakelen vanaf de dag dat de verwarming aan gaat. (Ik heb altijd alleen maar verwarming in de woonkamer).

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2011 om 00:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 8 jun 2011, 23:53]Geachte brigden,

Afkatten is wel het laatste wat in mij zou opkomen en ik heb een heel lang lontje. Blijkbaar begrijpen wij elkaar verkeerd. Sorry daarvoor!

Okay, kan gebeuren, ook sorry, have a good night.

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 9, 2011 om 00:46
230 Antwoorden / 0 Vragen

Wijlen mijn Oma had altijd een soort van gangkast alwaar zij kaas bewaarde op een houten plankje met een glazen kaasstolp.

Daardoor was de kaas eveneens ook altijd prima op temperatuur om te consumeren...

Kaas smaakte bij haar ook altijd lekkerder als thuis (nee dat is geen nostalgisch verhaal, dat was gewoon zo)

Misschien eens op zoek naar een degelijke stolp?

clijnmarijne
door clijnmarijne - Jun 9, 2011 om 10:13
134 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=brigden schreef op woensdag 8 jun 2011, 23:29]ltmvz,

Ik schreef dat ik óók problemen had met kaas net zoals TS en ik de firma had gecontacteerd en stomverbaasd was over het advies, wat wél werkt. Een echt "kort lontje" van U: een revolutie in kaasbewaarland. Het forum is er voor antwoorden of vragen, afkatten doen we al genoeg tegenwoordig in Nederland. Had immers, net als de meesten, ook kaas in de koelkast.

Clijnmarijne, absoluut waar: de geraspte kaas was, zelfs ongeopend al beschimmeld; zelfs met een datum van 3 maanden DAARNA. Wist niet dat je kaas in kunt vriezen. Hoe bedoel je met losjes? Of kleine beetjes in aparte zakjes?

Goeiemorgen bridgen,
Blokker heeft van die vrij kleine (ik denk 250 gr.) vierkante witte doosjes met blauwe dekseltjes, invriesdoosjes. Daar schud ik zo'n zakje geraspte kaas losjes in tot halverwege zodat de kaas het deksel niet raakt. Als ik het nodig heb,
pak ik het uit de vriezer, schud er flink mee zodat het niet zit aangekoekt of geplet en strooibaar is. Smelt meteen op warme gerechten. Ik vond het ook goed van mezelf! Dat kun je wel eens hebben..
Groeten,
Clijnmarijne

pc
door pch07 - Jun 9, 2011 om 10:18
22 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo. Ik bewaar mijn kaas in een plastic zakje van AH. Die zijn gratis en ik heb nooit condens, noch schimmel. Probeer het maar eens. Succes.

sj
door sjimmie96 - Jun 9, 2011 om 13:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ina,

Ik ken het probleem en ik kon me er zo aan ergeren ... alle onderstaande tips heb ik ook al eens geprobeerd, maar het blijft behelpen!!!

Totdat ik de kaasdoos van Tupperware ontdekte. In de deksel van de kaasstolp zit een speciaal roostertje met gaatjes. Dit zorgt er voor, dat de kaas niet meer nat is. Dit roostertje mag pertinent niet in de vaatwasser.

Ik gebruik hem nu al een aantal jaren en ik vind het de prijs van 30 euro meer dan waard!!!

Succes!

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2011 om 13:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sjimmie96 schreef op donderdag 9 jun 2011, 13:21]Beste Ina,

Ik ken het probleem en ik kon me er zo aan ergeren ... alle onderstaande tips heb ik ook al eens geprobeerd, maar het blijft behelpen!!!

Totdat ik de kaasdoos van Tupperware ontdekte. In de deksel van de kaasstolp zit een speciaal roostertje met gaatjes. Dit zorgt er voor, dat de kaas niet meer nat is. Dit roostertje mag pertinent niet in de vaatwasser.

Ik gebruik hem nu al een aantal jaren en ik vind het de prijs van 30 euro meer dan waard!!!

Succes!

En dát is nu precies het doosje dat de kaasfabrikant mij aanraadde en ook dat ik die zelfs in huis had.

sj
door sjimmie96 - Jun 9, 2011 om 16:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brigden schreef op donderdag 9 jun 2011, 13:52][quote=sjimmie96 schreef op donderdag 9 jun 2011, 13:21]Beste Ina,

Ik ken het probleem en ik kon me er zo aan ergeren ... alle onderstaande tips heb ik ook al eens geprobeerd, maar het blijft behelpen!!!

Totdat ik de kaasdoos van Tupperware ontdekte. In de deksel van de kaasstolp zit een speciaal roostertje met gaatjes. Dit zorgt er voor, dat de kaas niet meer nat is. Dit roostertje mag pertinent niet in de vaatwasser.

Ik gebruik hem nu al een aantal jaren en ik vind het de prijs van 30 euro meer dan waard!!!

Succes!

En dát is nu precies het doosje dat de kaasfabrikant mij aanraadde en ook dat ik die zelfs in huis had.

Dit is NIET dezelfde doos die de kaasfabrikant aanraadde, want Tupperware kent heel veel dozen, die je vacuum kunt zuigen, maar de kaasdoos van Tupperware zuig je niet vacuum. Het enige truckje is dat speciale roostertje in de deksel!!!

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2011 om 16:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Sjimmie, sorry dan is het niet dezelfde doos. De mijne hoeft dus niet vacuum want er zit een rood lipje aan wat je dus open en dicht kunt doen voor het "ademen". Laat ik het open is er geen vacuum, doe ik het dicht dan druk ik op deksel en is het wel vacuum. Dus zijn er meerdere uitvoeringen.

discovery
door discovery - Jun 10, 2011 om 00:53
91 Antwoorden / 23 Vragen

Ik heb alle reacties gelezen, van nuttig tot .........
Zelf koop ik altijd bij AH vacuum verpakte kaas, doe dat in een mepal (kaas)doos en heb never nooit last gehad van condens.
Ligt het misschien aan de ingestelde temperatuur van de koelkast? Is maar een vraag en geen conclusie voordat er weer allerlei antwoorden op komen alsof het een statement is.

nb
door nbw - Jun 10, 2011 om 01:41
521 Antwoorden / 24 Vragen

Officieel hoort kaas niet in de koelkast. Het is een levend product gemaakt mbv bacterien en/of schimmels. Bewaar hetzelf ook ik de koelkast en ligt het een tijdje dan begint het hier en daar ietwat wit te worden . Wacht je nog langer dan ontstaan ook in de koelkast bruin/groen plekken op de kaas. Terwijl het nog prima eetbaar is. Echte koekazen maken we met de inhoud van klavermagen.

Zou zeggen condens ie niet zo belangrijk. Weet wat je koopt en waar het vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Kaas is heel lekker en het leeft ook in de koelkast.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 10, 2011 om 02:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nou we toch oeverloos aan het zwammen zijn heb ik er ook nog een :
weet u waar ik me groen en kaas aan erger ?
De manier waarop de meeste mensen verpakte Franse kaasjes serveren op b.v.een verjaardag.
Na de aankoop worden de kaasjes bewaard in de koelkast.
En vlak voor het beleggen van de verplichte toastjes wordt de kaas uit de koelkast gehaald.
Het resultaat is dat de toastjes belegd zijn met Franse vlakgommetjes.
Franse verpakte kaas moet je een dag voor het serveren al uit de verpakking halen.
Dan kan de kaas op temperatuur komen, en wat het belangrijkste is : de kaas kan nog doorrijpen en op smaak komen.
Want het rijpen wordt gestopt door de koude temperatuur en de luchtdichte verpakking.
Vergis u niet, van kaas heb ik kaas gegeten.
En u vind dat mijn antwoord niets te maken heeft met de vraag ?
Pfffllluth.

bonnetje
door bonnetje - Jun 19, 2011 om 19:15
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een kaasdoos gekocht bij Tupperware, en onze kaas, hoe lang het er ook in ligt en waar je de kaasdoos ook in de koelkast neerzet, GEEN CONDENS.
Er zit een speciaal roostertje aan de bovenkant van de kap van de bewaardoos en die zorgt ervoor dat er geen condens ontstaat en ook gaat de kaas niet stoinken en ruik je de kaas ook niet in de koelkast. Het is even een uitgave, maar die haal je er met gemak uit. Echt een aanrader, voor geen condens bij je kaas in de bewaardoos.

Succes ermee.

Bonnetje

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2011 om 19:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=nbw schreef op vrijdag 10 jun 2011, 01:41]Officieel hoort kaas niet in de koelkast. Het is een levend product gemaakt mbv bacterien en/of schimmels. Bewaar hetzelf ook ik de koelkast en ligt het een tijdje dan begint het hier en daar ietwat wit te worden . Wacht je nog langer dan ontstaan ook in de koelkast bruin/groen plekken op de kaas. Terwijl het nog prima eetbaar is. Echte koekazen maken we met de inhoud van klavermagen.

Zou zeggen condens ie niet zo belangrijk. Weet wat je koopt en waar het vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Kaas is heel lekker en het leeft ook in de koelkast.

Bruin/groene kleur op de kaas! En toch nog eetbaar? Nee, dank u wel. Dan liever de franse geaderde kaas; weet ik zeker (als het vers is) dat dit echte schimmels zijn die erin horen. Die franse kaasjes bewaar ik trouwens nooit lang.