si
door sieke Mar 8, 2017 om 17:43
Voeding & gezondheid

Bij veranderen van tandarts heb ik dan recht op mijn gegevens?

Ben niet tevreden over  mijn huidige tandarts. Heb ik recht op mijn gegevens zoals foto's, behandelingen e.d. om die aan mijn nieuwe tandarts te overhandigen? Mag mijn tandarts dit weigeren en/of een vergoeding hiervoor vragen?
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
Groetend, Sieke

25605 11 Rapporteer

Jo
door Jolanda-debby - Mar 8, 2017 om 17:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals wettelijk is aangegeven u gegevens mag u ten alle tijden opvragen , sterker nog als u ze vraagt deze door te sturen naar u andere tandarts dan is dit hetgeen wat de meeste ook doen hoor zonder slag of stoot .

succes groetjes Jo

marita5
door marita5 - Mar 8, 2017 om 17:58
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sieke ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( klik ook benedenaan op overdracht van je medisch dossier )

https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/van-huisarts-veranderen/hoe-kan-ik-naar-een-andere-tandarts-overstappen/item44075

fa
door familyman - Mar 8, 2017 om 19:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als de oudetandarts kosten moet maken voor kopieren op papier mag hij die kosten berekenen. Is alles digitaal, dan moet hij dat (met gepste tegenzin) versturen naar de nieuwe voor € 0,00. Het is UW dossier!

argusvlinder
door argusvlinder - Mar 10, 2017 om 11:42
37 Antwoorden / 35 Vragen

Het zijn jouw gegevens,ik heb bij verandering van tandarts gevraagd of ze mijn gegevens wilden doorsturen.
Nooit geen reactie op gehad, bij navraag bij nieuwe tandarts was alles keurig aangeleverd!

hansje klein
door hansje klein - Mar 10, 2017 om 12:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Toen mijn tandarts met pensioen ging, kreeg ik met een tandarts te maken die mij niet als een ervaren tandarts overkwam en ik wisselde daarom van praktijk. Het opgevraagde en toegezegde dossier kwam nooit bij de nieuwe tandarts aan. I.p.v. druk uit te oefenen werd er 'luchtjes' een intake (tegen betaling) met een röntgenfoto gemaakt.

Omdat ik het niet-woord-houden van de vorige tandarts niet pruimde, heb ik zijn gegevens opgezocht en daarbij bleek, dat hij een mondverzorger was en in tegenstelling tot de gegevens op zijn website,  tandarts in opleiding zònder praktijk-licentie! Ik heb er een melding van gemaakt en tevens mijn verzekeraar hiervan in kennis gebracht (die er overigens verder helemaal niets mee deed, wilde doen).

M.a.w. wanneer een tandarts van de verwachtingen afwijkt, leg hem dan vooral onder een kritisch vergrootglas door bij voorbeeld in het BIG-register te kijken en reviews te zoeken of te plaatsen ... want de verzekeraar kijkt gewoon weg!

astoria
door astoria - Mar 10, 2017 om 13:59
362 Antwoorden / 55 Vragen

Door verhuizigen 6 keer van tandarts gewisseld . Geef aan uw huidige tandarts het adres door van de nieuwe en e.e.a. komt prima voor elkaar

panter22
door panter22 - Mar 10, 2017 om 14:11
6599 Antwoorden / Vragen

Je hoeft aan je huidige tandarts alleen te melden dat je een nieuwe hebt.
De gegevens worden dan digitaal naar de nieuwe tandarts verstuurd.
Kost niets.

il
door iljaha - Mar 10, 2017 om 15:49
179 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk! e-mailadres van de nieuwe tandarts vragen en dat doorgeven.

mo
door mof - Mar 11, 2017 om 13:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag.