doetinchem
door doetinchem Aug 25, 2014 om 21:09
Voeding & gezondheid

Boter voor op brood

In een light boter product voor op brood zit per 100 gram 35 gram vet waarvan 8,5 gram verzadigde vetzuren zijn.
In een ander product (roomboter met plantaardige olie) zijn die getallen resp. 80 en 37 gram.
Is het mogelijk om als hartpatiënt (wil zo mager mogelijk eten) beide producten te gebruiken?

16101 45 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Aug 25, 2014 om 21:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zegt je huisarts of diëtiste dan toen je hun die vraag stelde?

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2014 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Roomboter wordt niet van plantaardige olie gemaakt.

(Room)boter is net zo gezond of net zo slecht als margarine.

Smeer wat u wilt dun op uw brood dat kan ook voor een hartpatiënt geen kwaad.

tenormin
door tenormin - Aug 25, 2014 om 22:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo doetinchem, er is al 'tig' jaar de discussie over boter en margarine (in dit geval gaat het altijd om Becel, meestal Pro Actif), maar het zijn gewoon fabels. Sinds mijn echtgenoot 's eerste hartoperatie (heel lang geleden - '86) vertelde zijn cardioloog al dat deze margarine je helemaal niet "gezonder laat leven". Wel het algehele plaatje. Ben er zeker van dat u ook als advies hebt meegekregen over olijfolie, roomboter, beweging, glaasje rode wijn e.d. Light producten zijn helemaal niet zo light. Wel ben ik vanaf die tijd totaal anders gaan koken: dus geen jus meer bij de aardappelen, geen sauzen. Dus veel vis, mager vlees en onze goeie ouwe Barnevelder. Een bammetje met boter mag en kan dus heel goed.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 26, 2014 om 11:01
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Hoeveel natrium/zout zit er in de light boter? (vermeld er even bij of er natrium of zout op de verpakking staat)

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 26, 2014 om 11:57
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Doetinchem,
u kunt een boterham ook besmeren met smeerkaas 20+ daar hoeft geen boter onder.
Vr. gr.

gerbera
door gerbera - Aug 26, 2014 om 23:30
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Beste doetingem, laat je niks wijsmaken als het gaat om lightproducten. Ben zelf (zwaar) hartpatiënt en mag in princype alles eten. Belangrijk is gewoon gezond eten dus voldoende aardappelen, groente en fruit en niet te veel vet. Daarbij voldoende bewegen en de humor er in houden. Kun je nog jaren mee.

tenormin
door tenormin - Aug 26, 2014 om 23:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerbera schreef op dinsdag 26 aug 2014, 23:30]

Daarbij voldoende bewegen en de humor er in houden. Kun je nog jaren mee.

Zolang dat bewegen kan, is dat het belangrijkste. Want gaat dat ook niet meer kan iemand behoorlijk chagrijnig worden, ? voor zeker.

lh
door lhe - Aug 29, 2014 om 11:13
17 Antwoorden / 4 Vragen

neem een dubbele boterham, kan je beide producten gebruiken

doetinchem
door doetinchem - Aug 29, 2014 om 11:18
114 Antwoorden / 137 Vragen

Beste Ihe,

u heeft de vraag niet goed begrepen

ho
door holy53 - Aug 29, 2014 om 11:35
68 Antwoorden / 1 Vragen

De kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind door een gezonde leefstijl: niet roken, een gezond gewicht, voldoende beweging, gezond en gevarieerd eten met voldoende vitamines, mineralen en vezels en weinig verzadigd vet. bron: Voedingscentrum.

Maar ik denk dat je de informatie toch echt wel van je cardioloog hebt gehad?

dokun
door dokun - Aug 29, 2014 om 11:37
152 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon helemaal geen boter meer gebruiken op brood. Daar moet je wel even aan wennen maar als je eenmaal gewent bent wil je nooit meer boter op je brood...

ro
door robm - Aug 29, 2014 om 12:07
17 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1 en Tenormin jullie cardiologische deskundigheid, die jullie belangeloos met ons delen, wordt bijzonder op prijs gesteld. Ik durf weer alles te eten. Ik houdt mij voortaan aan jullie adviezen en ga niet meer naar de cardioloog en diëtiste.
Rob

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2014 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robbm

Graag gedaan;-)

doetinchem
door doetinchem - Aug 29, 2014 om 12:25
114 Antwoorden / 137 Vragen

Beste holy53,

Bedankt voor je antwoord.

Uiteraard heb ik informatie van de cardioloog gehad en van een diëtiste. Mijn vraag van hieronder ging er om of het klopt wat iemand beweerde dat het een product (roomboter met plantaardige olie) ook te gebruiken is voor hartpatiënten. Je schrijft zo weinig mogelijk verzadigd vet gebruiken. Nu dan is het tweede product met 37 gram verzadigd vet per 100 gram niet geschikt voor hartpatiënten. Er wordt al gauw gedacht dat als er plantaardige olie in zit het wel goed is. In dit geval is de combinatie roomboter en plantaardige olie dus niet aan te bevelen.

In een light boter product voor op brood zit per 100 gram 35 gram vet waarvan 8,5 gram verzadigde vetzuren zijn.
In een ander product (roomboter met plantaardige olie) zijn die getallen resp. 80 en 37 gram.
Is het mogelijk om als hartpatiënt (wil zo mager mogelijk eten) beide producten te gebruiken?

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2014 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Light boter bestaat niet, wel light margarine.

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2014 om 12:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@Doetinchem, leest u dit dan eens door: KLIK KLIK. Als een reclame campagne goed aanslaat wil het niet zeggen dat de reclame de hele waarheid zegt. Kom ik weer op light: men denkt dat light beter is: is helemaal niet zo, maar goed, als mensen het geloven, prima.

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2014 om 13:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=robm schreef op vrijdag 29 aug 2014, 12:07]Tijger1 en Tenormin jullie cardiologische deskundigheid, die jullie belangeloos met ons delen, wordt bijzonder op prijs gesteld. Ik durf weer alles te eten. Ik houdt mij voortaan aan jullie adviezen en ga niet meer naar de cardioloog en diëtiste.
Rob

Als je hartpatiënt bent zou ik het dom vinden om niet meer naar je cardioloog toe te gaan voor de 3/6 of 12 maandelijkse controle. Maar ik begrijp ook wel dat je opmerking sarcastisch bedoelt is. Maar mensen met ervaring (ben zelf ook hart patiënte) mogen toch hun ervaringen schrijven? Ben cardiologisch helemaal niet deskundig; wel in het hele patroon van een andere levensstijl maken. Dat zijn twee verschillende dingen.

pe
door pebk - Aug 29, 2014 om 14:13
581 Antwoorden / 0 Vragen

Beste doetinchem,

Let vooral op verzadigde vetten en transvetten. Die zijn slecht voor iedereen. Onverzadigd vet maakt niet zo veel uit.
Hier is een aardig artikel over verzadigde vetten.

Daarnaast zijn er nog best wel wat misleidende reclames op het gebied van boter/margarine.

Je arts of dietist zou je het beste advies kunnen geven.

Wat betreft je vraag; Ik snap de "resp. 80 en 37 gram" niet. Bedoel je dat er per 80 gram 37 gram vet zit? Of zit er per 100 gram 80 gram onverzadigd en 37 gram verzadigd (waarbij je over de 100 gram per 100 gram zou komen). Hoeveel verzadigd vet zit er in de room'boter'? En hoeveel transvet?

pierre60
door pierre60 - Aug 29, 2014 om 14:16
132 Antwoorden / 14 Vragen

Gewoon Becel uit het gele kuipje. Volgens mijn diëtiste is dit de beste. Dus geen light of pro activ en zeker geen roomboter. Ik gebruik Becel uit het gele kuipje al jaren en heb totaal nergens meer last van na een hartinfarct in 2002.

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2014 om 16:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pierre60 schreef op vrijdag 29 aug 2014, 14:16]Gewoon Becel uit het gele kuipje. Volgens mijn diëtiste is dit de beste. Dus geen light of pro activ en zeker geen roomboter. Ik gebruik Becel uit het gele kuipje al jaren en heb totaal nergens meer last van na een hartinfarct in 2002.

Dat ligt echt niet aan Becel uit het gele kuipje, maar als u dat denkt is dat prima. Margarine op zich veroorzaakt niet een hartinfarct. Daar zijn wat meer 'ingrediënten' voor nodig. Stress is er 1 van.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2014 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met boter is helemaal nies mis. Becel is eigenlijk een medicijn en kan ook gevaarlijk zijn voor sommigen.

koos.krijgsman
door koos.krijgsman - Aug 29, 2014 om 17:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon boter gebruiken, alle ellende met hart en vaatziekten zijn begonnen in de 60 er jaren toen mensen goedkope fabrieks troep zijn gaan eten. Bedenk dat al de margarine kunstmatig geharde olie is. We gebruiken in vergelijking met vroeger veel te veel omega 6 en 9. De balans is zoek.

komsja
door komsja - Aug 29, 2014 om 17:06
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@Doetinchem
Als u op de tijden dat u een boterhammetje wil eten daar gewoon HELEMAAL geen boter of margarine opsmeert en het boterhammetje belegt met beleg wat niet veel vet bevat (daar is enorm veel keuze in te vinden) het zal in het begin effe wennen zijn maar net zoals het weinig tot geen zout of suiker gebruiken zal u daar heel snel aan wennen en alles smaakt nog beter ook.

dirkpeter
door dirkpeter - Aug 29, 2014 om 18:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

laat je niet gek maken door de reclame,neem gewoon de halvarine van de ALDI,het komt allemaal van de zelfde fabriek.

sira
door sira - Aug 29, 2014 om 19:22
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Op de cardiologie van het UMC krijgen de patiënten de 15 grams portieverpakkingen roomboter.

Overigens staat mij bij dat Becel op de vingers is getikt door de reclame code commissie.vanwege misleidende reclame.

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2014 om 19:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sira schreef op vrijdag 29 aug 2014, 19:22]Op de cardiologie van het UMC krijgen de patiënten de 15 grams portieverpakkingen roomboter.

Overigens staat mij bij dat Becel op de vingers is getikt door de reclame code commissie.vanwege misleidende reclame.

Ja, dat klopt, ging over Becel Pro Activ. Op de een of andere manier gaan ze nog steeds door met de leuze hoe gezond het zou zijn voor hart en bloedvaten. Niet dus. Maar het is aan mensen zelf wat men wil geloven. Als men zich goed inleest (leve Google) is boter gewoon beter dan margarine. Maar ik hoef gelukkig niemand anders te overtuigen. En ik heb het natuurlijk niet over boter met brood, maar brood met een beetje boter.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2014 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men kan in een ziekenhuis, bijvoorbeeld Maaszicht in Rotterdam op de afdeling cardiologie ook om boter vragen en dat krijgt men dan. Unilever zal wel een contract hebben met de ziekenhuizen, maar dat zegt verder niets.

Bij veel diëtisten staat ook de hele collectie van Unilever uitgestald, modellen. Allemaal reclame, net als de subsidie voor de Hartstichting.

labren
door labren - Aug 29, 2014 om 23:34
862 Antwoorden / 0 Vragen

maak niks uit wat je op je brood smeerdt , het zijn allemaal vetten , ik ben zelf ook hart patient maar ik smeer helemaal geen boter op mijn brood al 25 jaar niet meer

wimmi20
door wimmi20 - Aug 30, 2014 om 00:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laten we eens bij het begin beginnen, anders komt er geen eind aan.
Becel betaalt jaarlijks een zeer groot bedrag aan de Hartstichting om hun logo te mogen gebruiken.
U weet wel : aanbevolen door de Hartstichting.
Niks aanbevolen, ze vangen jaarlijks meer dan een ton !
Er zijn op aarde meerder landen waar Becel niet mag worden verkocht, vanwege hun dubieuze claims.
Margarine met dezelfde 'toverkracht' als Becel kost bij Aldi de helft.
Tijger beweert dat light roomboter niet bestaat, onzin, ik zou even wat koekel oefeningen doen beste Tijger.
Lekkerisdat vraagt of er natrium of zout op de verpakking staat.
Geweldige vraag, natrium is zout, en keukenzout is ; raad eens Lekkerisdat.
En nou ik toch lekker op dreef ben : halvarine is jezelf bedonderen.
Het is half margarine en half water.
U betaalt voor water !
Als halfvolle melk een halve liter melk was met een halve liter water dan zou u zeggen : neem jjij ff je ouwe ++++ in de maling !
Vraagsteller vraagt welke boter/margarine het beste is voor een cardio patient.
Wimmi is afgestudeerd kwakzalver en vertelt u het volgende :
u slikt zoveel levens verlengende medicijnen dat u zich niet zo druk moet maken over welke boter u smeert.
De vetten in alle eetprodukten doen echt niet zoveel kwaad.
U gebruikt toch cholesterol remmers
UIteraard vetten niet overmatig tot u nemen.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2014 om 01:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Light roomboter mag geen roomboter genoemd worden.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 30, 2014 om 01:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Volle onzin.
op het kuipje van Campina staat :
Campina
Botergoud
halfvolle roomboter.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

=tijger1 schreef op zaterdag 30 aug 2014, 01:02: Light roomboter mag geen roomboter genoemd worden.

mo
door mof - Aug 30, 2014 om 07:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Boter bevat verzadigde vetzuren die minder gezond zijn dan onverzadigde vetzuren.
MArgarine/halvarine wordt uit olie gemaakt. Olie bevat weliswaar onverzadigde vetzuren maar die worden chemisch verzadigd. Dit omdat bij kamertemperatuur onverzadigde vetten vloeibaar blijven en verzadigde vetten vast worden.

Dus eigenlijk eet je met margarine ook verzadigde vetten, die dan transvetten worden genoemd.

margarine en halvarine bevatten transvetten die aangetoond slechter zijn voor hart en bloedvaten dan gewone natuurlijke verzadigde vetten die in boter voorkomen.

Ik denk dat het lood om oud ijzer is of u boter of margarine eet. Afhankelijk van de aard van uw klachten zou u aan de huisarts of dietist kunnen vragen hoeveel
boter en wat voor soort (toegevoegd zout of niet, zonder zout lijkt me altijd beter omdat er al zoveel zout in het eten zit).

Als u elke dag een paar boterhammen dun besmeerd met boter eet zal dat u
de kop niet kosten, wel veel blijven bewegen, wandelen, fietsen, zwemmen, niet te intensief maar wel langdurig. Maar ook dat moet u toch met uw huisarts bespreken, want ik weet niet wat u met uw gezondheid aan activiteit aankunt.

labren
door labren - Aug 30, 2014 om 10:14
862 Antwoorden / 0 Vragen

vet is vet hoe mager het ook is , het is allemaal slecht

labren
door labren - Aug 30, 2014 om 10:17
862 Antwoorden / 0 Vragen

ternormin hahahaha prozac

wimmi20
door wimmi20 - Aug 30, 2014 om 15:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nee hoor,
een anti depressief voor mannen is Viagra.
Je ziet ze gewoon vrolijk worden.
+++++++++++++++++++++++++++=======

=tenormin schreef op zaterdag 30 aug 2014, [/quote:

Zullen we dan de redactie eens vragen om een vrolijke reacties te laten staan. Een lach doet meer dan een, hoe heet zo'n ding, anti depressief tablet, sorry, weet geen naam.

wd
door wdezwijger - Aug 30, 2014 om 16:07
7 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft U al eens naar de buurvrouw gekeken ? het schijnt heel goed voor het hart te zijn en misschien ook voor dat van de buurvrouw

he
door henri1942 - Sep 9, 2014 om 23:41
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Doetinchem,

Ik kan het probleem begrijpen je wordt volledig gek gemaakt door alle reclames.
Ik ben sinds bijna 3 jaar hartpatiënt en gebruik sinds die tijd Zacht en licht van Melkan o.a. verkrijgbaar bij Deen Dirk van de Broek enz.
Per 100 gram, 230Kcal, eiwit 0,2 g. koolhydraten 0,6 g, . waarvan suiker 0,6 g. Vet 25,0 g waarvan verzadigd vet 14,8 g. enkelvoudig onverzadigd vet 8,9 g. meervoudig onverzadigd vet 1,3 gr. voedingsvezel 0,7 g. natrium 0,4 g. Vitamine A 1000 microgram, Vitamine D 1,25 microgram, Vitamine E 25 mg.
Deze boter voldoet aan alle eisen die als hartpatiënt kan eisen. Smeert wel
moeilijk en heeft natuurlijk minder smaak dan roomboter of margarine. Maar het gaat om jouw gezondheid.
In Duitsland kun je bij oa. Martkauf/Edeka Frau Antje kopen die nog betere waarden heeft.
Succes
Henri1942.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 10, 2014 om 00:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nou, nou Henri, geboren in 1942,
U, als hartpatient koopt wel heeeeel ongezonde margarine !!
In de door u aangeprezen margarine zit slechts 1.3 gram onverzadigd vet per 100 gram.
Dat is bedroevend weinig !
En juist dat onverzadigde vet zou gunstig zijn voor bloedvaten en het hart.
Een vergelijking : in Becel Gold zit 36 gram onverzadigd vet per 100 gram.
In de veel goedkopere margarine van ALDI zit 19 gram, merk Vita D'or.
Stop met die rotzooi, en ga over op een merk met veel meervoudig onverzadigde vetzuren !

he
door henri1942 - Sep 10, 2014 om 00:49
43 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 10 sep 2014, 00:16]Nou, nou Henri, geboren in 1942,
U, als hartpatient koopt wel heeeeel ongezonde margarine !!
In de door u aangeprezen margarine zit slechts 1.3 gram onverzadigd vet per 100 gram.
Dat is bedroevend weinig !
En juist dat onverzadigde vet zou gunstig zijn voor bloedvaten en het hart.
Een vergelijking : in Becel Gold zit 36 gram onverzadigd vet per 100 gram.
In de veel goedkopere margarine van ALDI zit 19 gram, merk Vita D'or.
Stop met die rotzooi, en ga over op een merk met veel meervoudig onverzadigde vetzuren !
Je weet duidelijk niet waar je over praat dus hou dan je mening voor je.
henri9142.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 10, 2014 om 01:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tsja Henri,
als je de ballen verstand hebt van het onderwerp dan geef je zo een antwoord.
Uw zogenaamd gezonde margarine Melkan licht en romig bestaat voor 25 % uit roomboter !
U schrijft dat die boter moeilijk smeert, natuurlijk, roomboter smeert altijd moeilijk uit de koelkast.
Beste Henri, smeer hem nou gauw met uw rare commentaar !
En u ondertekent nu opeens met Henri 9142.
Dat kan nooit uw geboortejaar zijn.

door 1953 - Sep 10, 2014 om 03:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Maak zelf gebruik van Becel Gold met romige smaak en tot 70% minder verzadigd vet.

En mijn cardioloog heeft het nimmer meer over mijn LDL-cholesterol.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 10, 2014 om 11:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

1953,
wat bedoelt u met 70% minder vet ?
Ten opzichte van wat ?
Becel Gold heeft helemaal niet 70% minder vet !
Becel Gold bestaat zelfs voor 70% uit vet.
Lees maar de inhoud specificatie op het kuipje.
De margarine van ALDI bevat slechts 38% vet, en kost minder dan de helft van Becel.
Becel : aanbevolen door De Hartstichting, lees je in de advertenties.
Helemaal niet aanbevolen door De Hartstichting !
Daar betaalt Becel jaarlijks meer dat een ton voor aan De Hartstichting.
Die reclame kreet moet Becel dik voor betalen.
Er zijn landen waar Becel niet verkocht mag worden.
Vanwege de misleidende reclame.
En de gezonde werking begint pas als je iedere dag minstens 10 boterhammen dik besmeerd.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==============

=1953 schreef op woensdag 10 sep 2014, 03:13: Maak zelf gebruik van Becel Gold met romige smaak en tot 70% minder verzadigd vet.

En mijn cardioloog heeft het nimmer meer over mijn LDL-cholesterol.

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2014 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Maar @1953 schrijft ook TOT 70% minder vet. Net als de providers met de internet snelheid. ;-))

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2014 om 11:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=robm schreef op vrijdag 29 aug 2014, 12:07]Tijger1 en Tenormin jullie cardiologische deskundigheid, die jullie belangeloos met ons delen, wordt bijzonder op prijs gesteld. Ik durf weer alles te eten. Ik houdt mij voortaan aan jullie adviezen en ga niet meer naar de cardioloog en diëtiste.
Rob

Begrijp nu topic "experts" beter. Ik ga nog ieder half jaar naar de cardioloog; gebruik al die jaren'wel boter, lange termijn cholesterol is al die jaren prima. Ik heb nimmer geschreven dat ik cardiologisch deskundig ben, houd me aan de regels van de cardioloog, klein verschil. Vandaar de vijandigheid. U leest het niet goed.

komsja
door komsja - Sep 10, 2014 om 15:36
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Wat een hoop gezemel over smeer boter zeg
Ik smeer hem van deze topic