snah
door snah Feb 11, 2013 om 21:41
Voeding & gezondheid

Broodbakmachine

Hallo ,
Ik bezit een alaska broodbakmachine ( bakt brood tot 1250 gr.)
Heb volgens de gebruiksaanwijzing broodmix toegevoegd en het juiste programma gestart echter het brood is hard en niet lekker .
Wie heeft goede ervaringen met zo'n machine ?
Wie heeft tips ?
Ik hoorde dat je meer water moet toevoegen als wat op de verpakking staat , is dat juist ?
Mvg.
Hans

20691 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 11, 2013 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke gebruiksaanwijzing? Die van de mix of van de machine?

Broodbakken is experimenteren. Je moet zelf de juiste verhoudingen zien te vinden.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2013 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

wittechoco schreef op maandag 11 feb 2013, 21:59: Welke gebruiksaanwijzing? Die van de mix of van de machine?.

Beide , die van de mix verwijst naar de machine.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2013 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans,

Waarschijnlijk gebruik je een lang programma.
Dat geeft altijd problemen.
Probeer eens een brood te bakken op het korste programma.
Meestal heet dat snel of rapid of zoiets.

600 gram all-in meel met 360ml water geeft brood van ong. 940gr brood.

Succes, poltol.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2013 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je speciale broodmix of Koopmans. Als ik Alaska broodbakmachine intoets word type nr. gevraagd. 't Kan heel goed mogelijk zijn dat je meer water moet toevoegen, voor het gewicht wat je aangeeft is het een flink brood. Als je de machine pas hebt is het inderdaad uitproberen, net als temperatuur van een nieuwe oven, die ook eerst gecontroleerd moet worden of 200 graden echt 200 graden is. 't Kan je dus een paar "misbaksels" kosten vóór je de slag te pakken hebt. Heb geen ervaring met dit merk, uit de mijne komt maar een half brood. (Plus ik maak het deeg wat "natter" dan de geadviseerde gebruiksaanwijzing).

ve
door verwijderd - Feb 11, 2013 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans,

Op bladzijde 26 van de handleiding staat het programma5 met snel.
Duurt iets van 1uur en 30 minuten.
Die moet je eens proberen.

Gr, poltol.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2013 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dan wordt het brood toch nog harder.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2013 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

snah schreef op dinsdag 12 feb 2013, 00:37: Maar dan wordt het brood toch nog harder.

Hans,
Het brood wordt zo hard omdat het inzakt tijdens de rust voor het bakken in de lange periode.
Kijk maar eens naar de schema's op blz 26.
Als je kort bakt is er bijna geen rusttijd, is ook niet nodig bij kant en klaar meel, en daardoor zakt het niet in.
Het brood wordt groter/luchtiger en daardoor ook minder hard.
Ik gebruik nu tegenwoordig 400ml water en 600gr meel, dat geeft een nog mooier resultaat.

Bak ze, poltol

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik bak al jaren brood in een broodbakmachine en experimenteren geeft de beste resultaat.Ik heb zelfs een boekje bijgehouden over hoveelheden ingredienten en tijden.Je kunt het beste broodverbeteraar gebruiken die voor de gluten zorgt.Gluten zorgt o.a.voor de lucht in het brood.En kant en klare broodmixen werken het beste.De Boerenbond heeft (hier in Tilburg) uitstekende broodmixen,gewoon wit tot volkorenmeel,broodverbeteraar en leuke toevoegingen zoals nootjes en chocolade korrels.En hopen andere atributen.En uiteraard op internet is veel te vinden.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Snah,
waarschijnlijk gebruik je koud water.
Het toegevoegde water moet LAUW WARM zijn, anders rijst het brood niet goed en krijg je hard brood.
De tip om meer water te gebruiken steun ik nou juist niet.
Dan krijg je een slap en veel te luchtig brood.
Ik bak soms volkorenbrood, dat lukt in mijn machine uitstekend.
Ik gebruik juist 10% MINDER water dan op de gebruiksaanwijzing van het meel staat.
Dan krijg je een lekker en stevig brood dat evengoed goed is gerezen.
Koopmans is een broodmix waar een schandelijke prijs voor wordt gevraagd, een brood in de winkel kopen kost nog minder.
Ikzelf gebruik diverse mixen van Lidl.
Wonderlijke zaak : bij de Lidl vestigingen in Duitsland kosten dezelfde broodmixen bijna de helft.
Hierboven lees ik de tip om broodverbeteraar te gebruiken, bij kant en klare broodmix moet je beslist niets toevoegen.
En wat is broodverbeteraar ? Gewoon vitamine C poeder.
Nog een belangrijke tip : laat de pakken broodmix niet lang in de kast liggen.
Dan gaat de gistwerking achteruit en dan krijg je hard brood.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een probleem met recepten waar je water aan toe moet voegen is dat meestal de hoeveelheid water in liters wordt aangegeven (of dl/cl/ml). Maatbekers zijn niet zo nauwkeurig over het algemeen waardoor het vak "trial & error" wordt voordat het recept goed is. Een veel betere methode is om het gewicht aan te geven. Die methode wordt ook vaak door beroepskoks aanbevolen.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hans,
Al 15 jaar bak in zelf mijn brood. Inderdaad moet je experimenteren.
Ik heb de ervaring opgedaan dat als je geen lauw maar warm water en broodverbeteraar toevoegd
het brood luchtiger wordt en beter rijst.
Ook voeg ik een scheut olijfolie toe.
Ik haal mijn broodmeel bij een molenaar en gebruik verse gist.
Meestal bak ik Waldkornbrood.
Probeer het eens!

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een geemmer ik ben er mee uit gescheden en koop nu lekker vers brood en is nog goedkoper ook !!!

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

retjudyy schreef op woensdag 13 feb 2013, 16:37: wat een geemmer ik ben er mee uit gescheden en koop nu lekker vers brood en is nog goedkoper ook !!!

Moet iedereen toch voor zichzelf weten: snah wil zijn eigen brood bakken. Zijn toch ook mensen die hun eigen kleding maken: ieder zijn hobby, hoor.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Brood bakken is niet zomaar iets in een machine gooien en hopen dat er wat lekkers uit komt. Ik heb veel geleerd op de website wiebaktmee.nl, met name http://www.wiebaktmee.nl/broodbak%20machine%20brood/broodbakmachine%20brood.html
voor het bakken in de machine.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hans,
Wij gebruiken Abdij broodmix donker met gist van Voogd Meelhandel BV - Ouddorp
verkrijgbaar bij AH en andere supermarkten.

Keuze broodmachine : large 500 gr , 310 ml koud water ,duur programma 4 uur.

Wij programmeren de machine zodat smorgens het brood klaar is .
Het is nog nooit mislukt .
Het verschil is wel dat wij een Panasonic broodmachine hebben ,maar misschien gaat het met
deze meel ook bij jouw goed .
Probeer het eens uit.

Gr

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Baskas,
uw verhaal kan ik het totaal niet mee eens zijn.
Zelf brood bakken is wel gewoon water en een pak meel in een machine doen.
Zo ben ik ooit begonnen, en mijn eerste broden waren goed.
Ik ben alleen minder water gaan gebruiken.
Er zijn mensen die onnodig proberen nog slimmer te zijn dan de machine.
Maar de machine wint toch echt !
Als ik de click tip van Barkas lees : de schrijfster kneed eerst alles met de hand en gooit de bol deeg dan in de machine.
Dan ben je toch niet tof ? De machine heeft een kneedfunctie en een rijsprogramma.
En alles wat de schrijfster op die aanbevolen site schrijft is gewoon het overkalken van het instruktieboekje.
Jam maken, cake maken, krentenbrood bakken : dat kunnen die dingen allemaal.

En voor Joris w met dat maatbeker verhaal; ik gebruik altijd een maatbeker, een klein beetje water meer of minder maakt geen bal uit.

En voor Hanny/Honny,

Listen my Honny,
broodverbeteraar is een duurbetaald pakje vitamine c poeder.
Als je bij het Kruidvat de goedkoopste vitamine c koopt en je drukt deze tot poeder tussen 2 lepels
dan heb je broodverbeteraar die maar een schijntje kost.
Hoe meer tabletten, hoe luchtiger het brood.
Bij kant en klare mix zit het ascorbinezuur (vitamine C) er al in.
En nog even een tip van Wimmi : als u een volkorenbrood bakt zet de machine dan ook op het programma volkoren, het bakken duurt dan langer, de zaden worden zachter.
En nogmaals, gebruik lauw water.
En als je heel gewoon doet wat er in het boekje staat, en op het pak
dan moet je brood lukken.
Enne nog een tip van Wimmi : laat de klep van de machine dicht totdat het brood klaar is, ga niet tussentijds gluren.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

quote=baskas schreef op woensdag 13 feb 2013, 17:53]Hallo,
Brood bakken is niet zomaar iets in een machine gooien en hopen dat er wat lekkers uit komt. Ik heb veel geleerd op de website wiebaktmee.nl, met name http://www.wiebaktmee.nl/broodbak%20machine%20brood/broodbakmachine%20brood.html
voor het bakken in de machine.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2013 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goeden avond.

Ik gebruik al jaren een Panasonic broodmachine echter tegenwoordig alleen om om het deeg
te maken. Als dit klaar is doe ik het in een groot cakeblik en bak het af in de hetelucht oven
op 230gr. 38 minuten. Ik vindt het resultaat beter en vooral wordt het dan een langer brood en geen mixer vleugel erin.
Ik gebruik Soubry 9 granen mix 420 gr. ongeveer 2,5 gr.Dr. Oetker droge gist, 250 ml. water,
flinke scheut olijfolie en 1,5 theelepel zout. Resultaat is perfect als je van een stevige boterham houdt
anders wat meer gist gebruiken

ve
door verwijderd - Feb 15, 2013 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag aan roelburg:ook ik gebruik al jaren een bakmachine en de mix van Abdij volkoren van AH.
Nooit problemen mee gehad.
De laatste tijd rijst dat als een berg en zakt daarna in,niet helemaal maar een flinke deuk,wat weer rottig snijden is met de machine.
Ook is de structuur veel te los het valt bijna uit elkaar als je de boterham wilt smeren,ik heb niets veranderd en gebruik de "whole wheat van 3 uur 40 minuten van de machine.
Mijn machine is HC home electronics en al een 8 jaar oud.
Zou er iets veranderd zijn bij de samenstelling van de mix?
Hoe bak je het deeg in het bakblik,laat je dat dan eerst weer rijzen of gaat het direct de oven in?ik heb ook een hetelucht oven.
Ik krijg graag wat tips,alvast bedankt,

laurina

ve
door verwijderd - Feb 15, 2013 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laurina 2

uw brood zakt in.
Een oorzaak kan zijn dat de pakken broodmix bij AH te lang in het magazijn hebben gelegen.
Als een pak mix te lang bewaard wordt na fabricage gaat de gistwerking veranderen.
U schrijft dat het brood eerst hevig rijst en dan inzakt,
Dat gebeurt bij mij soms ook, een verklaring kan ik niet bedenken.
Probeer eens 1 brood te bakken met minder water.
Inplaats van 300 milliliter bv 280 ml.

Dat te lang bewaren overkwam mij ook, in Duitsland kosten de pakken mix bijna de helft, ik nam er flink wat mee.
Ik moest op een gegeven moment korrels droge gist toevoegen om het brood te laten rijzen.
De gist was te oud geworden door opslag in de kast.

En koop eens een pak mix van een ander merk dan AH.
Lidl heeft ook goede mixen.
De mixen van Koopmans zijn te duur, maar het resultaat is altijd goed.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2013 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20,
bedankt voor de reactie.
Ik koop de mix bij een xxl ah,en let op de verkoop datum en daar heb ik zeker 3 weken speling in.
Maar ik zal de tip gebruiken en eens een pak halen bij de Lidl,blijf het vreemd vinden dat de mix van De abdij niet goed meer werkt.
Idd is de mix van Koopmans goed maar 2 keer zo duur als de anderen ,dat gebruik ik dus niet ;>))
met groet Laurina

ve
door verwijderd - Feb 17, 2013 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

laurina2 schreef op vrijdag 15 feb 2013, 11:48: Vraag aan roelburg:ook ik gebruik al jaren een bakmachine en de mix van Abdij volkoren van AH.
Nooit problemen mee gehad.
De laatste tijd rijst dat als een berg en zakt daarna in,niet helemaal maar een flinke deuk,wat weer rottig snijden is met de machine.
Ook is de structuur veel te los het valt bijna uit elkaar als je de boterham wilt smeren,ik heb niets veranderd en gebruik de "whole wheat van 3 uur 40 minuten van de machine.
Mijn machine is HC home electronics en al een 8 jaar oud.
Zou er iets veranderd zijn bij de samenstelling van de mix?
Hoe bak je het deeg in het bakblik,laat je dat dan eerst weer rijzen of gaat het direct de oven in?ik heb ook een hetelucht oven.
Ik krijg graag wat tips,alvast bedankt,

laurina

ve
door verwijderd - Feb 17, 2013 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

laurina2 schreef op vrijdag 15 feb 2013, 11:48: Vraag aan roelburg:ook ik gebruik al jaren een bakmachine en de mix van Abdij volkoren van AH.
Nooit problemen mee gehad.
De laatste tijd rijst dat als een berg en zakt daarna in,niet helemaal maar een flinke deuk,wat weer rottig snijden is met de machine.
Ook is de structuur veel te los het valt bijna uit elkaar als je de boterham wilt smeren,ik heb niets veranderd en gebruik de "whole wheat van 3 uur 40 minuten van de machine.
Mijn machine is HC home electronics en al een 8 jaar oud.
Zou er iets veranderd zijn bij de samenstelling van de mix?
Hoe bak je het deeg in het bakblik,laat je dat dan eerst weer rijzen of gaat het direct de oven in?ik heb ook een hetelucht oven.
Ik krijg graag wat tips,alvast bedankt,

Laurina 2

Ik heb geen ervaring met broodmixen waar al gist in zit. Het lijkt mij dat je er teveel gist in doet.
Soubry meel zie hier en daar in supermarkten en als je bij de Makro terecht kan zakken van 5kg.
voor +/- € 8,00. Ik gebruik de broodmachine alleen om te mixen en rijzen duurt 2 uur 20 minuten
doe het dan in het bakblik.Soms laat ik het narijzen een 1/2 uur op een warme plaats maar ook direct afbakken kan en wordt het iets vaster. Ik heb werkelijk nog nooit een mislukt brood gehad.

Groeten,
Roel

laurina

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag medebakkers(sters),

ik heb toch nog een vraag,ik ben aan het zoeken of er ook een brood gebakken kan worden van patentmeel(wit), 32 cent per kilo in de super.
Genoeg recepten waar staat bijvoorbeeld: 350 wit meel??????is er verschil tussen wit en patentmeel,ik weet het niet en kan het ook niet vinden op het internet.
Wie het weet mag het zeggen:>)
Alvast bedankt,

groet Laurina

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laurina, wil je dat meel van 32 cent zomaar in machine doen met water erbij? Gaat niet lukken.
Er bestaan pakken kant-en-klare broodmix waarin ook gist is opgenomen. Zonder die gist rijst je brood niet.
Wij hebben al jaren een broodmachine van de Lidl en bakken er alle soorten brood in. Soms mix van de Lidl, maar ook wel van de Molen de Krijgsman in Blokker.
Je pakken broodmix niet in een vochtige kast bewaren (wij gebruiken een plastic afsluitbare doos) en ook niet te lang. Onze machine gaat ook mee in de caravan als we ver van bakkers kamperen in het buitenland. Allerlei soorten mix gekocht in Franse supermarkten en gaat altijd prima. Wel ontdekt dat de machine beter niet buiten (onder de luifel) kan staan als het wat kouder is of er veel wind staat. Dan badlaken er overheen of gewoon binnen zetten. Succes allemaal.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2013 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee digioma,

via het recept gaat er natuurlijk zout, gist,suiker, olie/of boter bij,ik ben alleen benieuwd of iemand het verschil tussen patentmeel en wit meel weet.
Toch bedankt voor je reachtie,

groet,Laurina

ve
door verwijderd - Aug 20, 2013 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

kant en klaar broodmix vraagje:

Men mag zelf geen zout en gist bij elkaar doen, hoe zit dat dan met kant en klaar mix? Mijn brood zakt steeds in, van alles geprobeerd, nu vind ik z`n korst wel lekker, maar ik ben niet alleen.