he
door henderikaa Feb 20, 2010 om 19:08
Voeding & gezondheid

Cake bakken in heteluchtoven lukt niet

Ik had een "gewone" electrische oven en nu een combi-magnetron/hete luchtoven.
Ik heb nu een cake gebakken en een appeltaart (op de zelfde manier als ik altijd deed in mijn oude oven), beiden zijn niet gaag geworden en niet gerezen.
Wat doe ik fout?

74203 20 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 20, 2010 om 19:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Temparatuur van de oven(functie) wel goed ? Als je een sharp hebt moet je er eens een oventhermometer inzetten om te controleren...........bij de mijne is hij nooit op de themapartuur die hij beweerd te hebben, zeker niet bij voorverwarmen, en ik was laatst niet de enige met die klacht.

mastag
door mastag - Feb 20, 2010 om 19:26
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Henderikaa
Als u de magnetron deur opendoet en u kijkt naar de achterwand van de magnetron, is de achterwand dan dicht of zitten er gaatjes met een ventilator in?
Als de wand dicht is heeft u een combi van magnetron en grill de cake zal dan bijna nooit lukken.Ook pizza blijft of slap of is juist zwart en verbrand.
Bij een achterwand met ventilator ingebouwd heeft u een hete lucht functie dan zou de cake moeten lukken, misschien zoals Stacey al zegt even tempen.......

Succes en laat even weten of het gelukt is, komen we proeven..:-)

poltol
door poltol - Feb 20, 2010 om 20:18
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als het een echte hetelucht oven is [zie vorige opmerkingen] dan kunt u het ook eens proberen als volgt.

Zet de vorm met beslag op het draai plateau, het liefst op een kleine verhoger. Door het ronddraaien wordt de cake/appeltaart eerder en mooier gaar. Ik zet de temp. altijd minimaal 10 graden hoger dan de voorschriften. Even proberen of, zoals al gezegd is, een losse termometer erin leggen.

Succes, poltol [die niet gare cake/appeltaart ook erg lekker vindt]

cathy1
door cathy1 - Feb 20, 2010 om 22:08
125 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had bij mijn vorige combi-magnetron hetzelfde probleem. Deze verwarmde ook alleen met de grill, ook in de oven-functie. Dan krijg je teveel bovenwarmte. De cake was prima gerezen, maar onderin was hij bij lange na niet gaar, (de bovenkand had ik halverwege al met alu-folie afgedekt om verbranden van de bovenkant te voorkomen)

Nu heb ik een andere, mét ventilatoren en dat werkt prima!
Ben bang dat je de verkeerde oven gekozen hebt.

toolboy
door toolboy - Feb 20, 2010 om 23:15
965 Antwoorden / 40 Vragen

Zoals ik het lees,Weet u niet wat u aangekocht hebt.
En de reageerders ook niet.
Gaarne iets meer uitleg over uw aankoop.

T

carly1
door carly1 - Feb 21, 2010 om 22:33
41 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn vorige magnetron was ook een sharp, die verwarmde ook niet goed, en moest de cake halverwege omdraaien. Meerdere sharps hebben dit probleem, dat ze aan de achterkant donker tot zwart worden en aan de voorkant licht blijven. Bijvoorbeeld bij broodjes zet ik hem op 230 graaden. Inmidels heb ik een andere gekocht en daar heb ik meer plezier van.

elenay
door elenay - Feb 21, 2010 om 22:51
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Hier staan de graden op

zoals u die zou kunnen instellen en nog recepten ook

voor uw cake in de magnetron:

Instellen van magnetron.

Vr.gr.Elena

rh
door rhodos49 - Feb 22, 2010 om 14:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd een heteluchtoven gehad en aparte magnetron.Daarna heb ik een combimagnetron gekocht,ik denk dan heb ik maar 1 apparaat ,en dat andere weggedaan .
Maar bij mij mislukte ook alles wat ik wilde bakken(en ik ben geen leek wat het bakken aangaat want ik bak al jaren allerlei soorten gebak) Maar in die combi mislukte alles .
Dus met gevolg dat ik er nu weer een heteluchtoven bij gekocht heb en alles lukt weer
Dus je ziet je bent niet de enige
Groetjes
Ria V

ja
door janet54 - Feb 22, 2010 om 18:27
22 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Hendrikaa

Ik bak elke week wel 2 keer cake in mijn combi magnetron op de volgende manier:
Voorverwarmen op 160 graden. 200gr boter, 200gram suiker, 2 zakjes vanillesuiker, 4 eieren, 200 gram cakemeel. Mixen met een gewone mixer, geen keukenmachine. Bakken 60 minuten in een voorverwarmde oven van 160 graden. Is nog nooit mislukt. Ik heb een LG combimagnetron, hetelucht, grill, magnetron. Ik gebruik geen combistand want dat mislukt!
Hiervoor had ik een Sharp magnetron en heel vaak mislukte dingen omdat de kwartsgrill vaak dingen liet verbranden.

ja
door jans2 - Feb 22, 2010 om 18:40
311 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt me dat je moet wennen aan het nieuwe apparaat. Herlees de gebruiksaanwijzing. Experimenteer met andere temperaturen en tijden dan je gewend was.Bij niet gaar lijkt een hogere temperatuur en/of een langere baktijd een optie.Die apparaten verschillen allemaal van elkaar, dus een eenduidig antwoord is er niet.

po
door poedoe - Feb 22, 2010 om 19:41
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo
Ik heb ook een combi-magnetron.Heb het laatst een siliconen bakvorm gekocht een pak cakemeel en heb voor het eerst een cake gebakken in mijn combi het is voortreffelijk gegaan de combi op 28 minuten.Het is prima gelijk misschien lukt het je ook met een silliconen vorm.

hu
door hultje - Feb 23, 2010 om 08:29
16 Antwoorden / 1 Vragen

Heel belangrijk is ook om de cake nadat hij gebakken is nog een tijdje te laten afkoelen in de combi-oven want als men te vroeg de cake er uit gaat halen zal hij inzakken en NIET doorgaren.
Derhalve even geduld opbrengen zodat hij kan doorgaren.
Meestal wordt dit vergeten maar dat bij alle baksels noodzakelijk.
Succes.

hu
door hultje - Feb 23, 2010 om 08:31
16 Antwoorden / 1 Vragen

dat is bij alle baksels noodzakelijk.

sorry het woordje "is" was weggevallen.

al
door alwayshappy - Feb 23, 2010 om 08:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

heteluchtovens zijn warmer dan de gewone en dus moet je 10% van de temperatuur aftrekken
Ik bak de cake altijd op 160 graden, bijna een uur

an
door annefre - Feb 23, 2010 om 12:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Henderikaa

Ik heb al jaren een hetelucht oven en een combimagnetron ook met hete lucht, nog nooit is er iets mis gegaan ik gebruik de andere functies van de oven en combimagnetron nooit, zelfs niet voor vlees, houd me ook altijd aan de opgegeven temperatuur die aangegeven wordt op de verpakking, moet wel zeggen dat in beide ovens een rooster zit met een ventilator, dus toch maar even nazien of er werkelijk hete lucht op zit.

Succes

erik008
door erik008 - Feb 23, 2010 om 13:45
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Hier lukt het ook prima in de combi op hete lucht stand.
De kwaal van mijn combi is, dat de temperatuur in elkaar zakt als je de deur open maakt.
De oven heeft dan moeite om weer op temperatuur te komen.
Ik verwarm 10 minuten voor op hoogste temperatuur dan snel de cake er in.
Als je de cake beter wilt laten rijzen kun je de temperatuur eerste half uur op 140 zetten.
De totale tijd wordt dan wat langer.(75 min is normale tijd)

ha
door haflinger - Feb 24, 2010 om 15:51
42 Antwoorden / 6 Vragen

Of u nu er achter bent of u een gewone of een hetelucht over heeft maakt niet uit; Elektrische oven kunnen een cake goed gaar krijgen als u het beslag in de oven zet en hem op datzelfde ogenblik aanzet, dus zonder voorverwarmen.
Heb ik geleerd van een vrouw die werkte voor de toenmailge Nuon; zij kwam speciaal bij mensen alngs die een elktrisch fornuis hadden gekocht en advies nodig hadden hoe zo eceonimisch mogelijk dat ding te gebruiken.
Dus probeer eens niet voorverwarmen.Met je wel zeker zijn dat zowel de onder als de bovenwarmte aanstaat!

si
door silvia73 - Nov 2, 2010 om 09:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ik heb een vraagje ik heb een combimagnetron sinds een paar maanden cake maken gaat prima.
160gr. 60/65 min en ze zijn prima.
maar vorige week knapte me het draai plateu heb nieuwe besteld maar ik zet het bakblik op de glazen draaiplateu maar mijn vraag had ik er een rooster erbij op moeten zetten en dan daar het blik op ik heb een lg en draait maar de cake lukt prima... alleen weet niet of ik ik er een rooster op zetten moet en daarop de cake???

mvg.silvia

pg
door pgr.nl - Dec 3, 2010 om 17:42
9 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ook een sharp H-852 en die moet ik altijd hoger zetten dan in het recept staat omdat hij bij mij ook niet op de juiste temperatuur komt.

=stacey schreef op zaterdag 20 feb 2010, 19:18: Hoi,

Temparatuur van de oven(functie) wel goed ? Als je een sharp hebt moet je er eens een oventhermometer inzetten om te controleren...........bij de mijne is hij nooit op de themapartuur die hij beweerd te hebben, zeker niet bij voorverwarmen, en ik was laatst niet de enige met die klacht.

poltol
door poltol - Dec 3, 2010 om 19:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=silvia73 schreef op dinsdag 2 nov 2010, 09:17]hallo ik heb een vraagje ik heb een combimagnetron sinds een paar maanden cake maken gaat prima.
160gr. 60/65 min en ze zijn prima.
maar vorige week knapte me het draai plateu heb nieuwe besteld maar ik zet het bakblik op de glazen draaiplateu maar mijn vraag had ik er een rooster erbij op moeten zetten en dan daar het blik op ik heb een lg en draait maar de cake lukt prima... alleen weet niet of ik ik er een rooster op zetten moet en daarop de cake???

mvg.silvia

Beste Silvia,

Ik zet de cakevorm altijd op een heel laag rond rooster wat dan [uiteraard] ook gewoon meedraait omdat het op het draai plateau staat.
Er zit dan ongeveer 1 á 2 cm tussen het bakblik en het draaiplateau.
Dat werkt prima.