marsha
door marsha Mar 25, 2011 om 01:49
Voeding & gezondheid

Calcium

hallo, ik vraag mij af of je bij inname van calciumpillen een overdosis kan krijgen?
Plas je een teveel gewoon weer uit of kan het schadelijk zijn?
vast bedankt!

17437 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 02:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alkali,base ergo calcium in pilvorm inslikken kan geen kwaad echter is zinloos. Deze pillen verliezen elke werking in het aanwezige maagzuur en hoe hard de reclame-uiting ook is het zijn leugens. Echt ziek van kalk eten wordt je niet anders dat je maag op kan spelen. En overdosis van tabletten plas je niet uit maar verdwijnd via je darmen het lichaam. Met een witte keutel.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 02:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

vriend van mij heeft een botbreuk en een pin in zn arm en die pin kan er niet uit omdat anders zn arm uit elkaar valt.... zijn bot is aan het oplossen... ik had het nog nooit gehoord maar schijnt wel meer voor te komen, en ja ik heb geen idee in hoeverre calciumpillen ingekapseld zitten en waar de opname het best is in het lichaam maar dit is volgensmij meer zon geval van baat het niet schaadt het niet (die pin is erg lastig en pijnlijk en hij is hem liever vandaag als morgen kwijt) dus hoe eerder de botdichtheid toeneemt hoe beter in zijn geval en ik heb hem aangeraden die pillen te slikken, en dat doet hij nogal fanatiek....
het in pilvorm innemen van vitamines is sowierso een omstreden onderwerp, maar ik geloof er wel in... mijn moeder heeft 2 beroertes en 4 TIA's gehad en heeft geen restverschijnselen, de arts wijt dit geluk (bij een ongeluk) aan haar magnesium inname...

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

klik hier voor een zinnig artikel over mineralen.

In een weliswaar oud dieetleer boek lees ik dat overdosering van vitamine D de reden is als er vergiftigingsverschijnselen van Calcium ontstaan.

Het lijkt mij zinvol om de aanbevolen hoeveelheden per dag niet te overschrijden en na te gaan dat u niet teveel vitamine D inneemt.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Te veel calcium is echt niet goed, bedenk dat alles waar 'te' voor staat niet goed is!

Lees deze link maar even:

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Veelgestelde_vragen/Vragen/Kun_je_ook_te_veel_calcium_binnenkrijgen_.aspx?mId=10700&rId=93

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Calcium slikken heeft in dit geval wel nut.
Ik slik calcium omdat ik een darmziekte heb en deze het calcium in rust aan mijn botten onttrekt. Om de twee jaar krijg ik een botdichtheidsmeting en daarmee is te zien dat het weer toeneemt.
Teveel calcium is dacht ik wel schadelijk voor je nieren. Ik zou het alleen op dokters advies gebruiken.

Mimosa

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Calcium teveel is heel erg schadelijk voor de gezondheid en wordt niet uitgeplast zoals veel vitamines wel worden wanneer er een overmaat ontstaat. De moeder van mijn vriendin is kort geleden onverwacht in het ziekenhuis opgenomen met een calciumhyper. Zij is toen gespoeld via infuus om het teveel te verwijderen. Het teveel kan leiden tot duizeligheid en vallen etc. en is ernstig belastend voor de nieren. Dit wordt te vaak onderschat.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marsha,

Ik studeer Voeding en Gezondheid en het is zeker wél zo dat je van calcium teveel binnen kunt krijgen. 'Baat het niet dan schaadt het niet' gaat hierbij dus zeker niet op.

Een normaal volwassen (19-50 jaar) persoon heeft 1000 mg calcium per dag nodig. Dit komt neer op 2 glazen melk/yoghurt (450 ml) en anderhalve plak kaas (30g).

Zelfs voor mensen met botontkalking (osteoporose) is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet veel hoger, namelijk 1200 mg per dag. Dit komt neer op drie glazen melk/yoghurt (650 ml) en een plak kaas (20 g). Meer dan deze 1200 mg heeft dus, ook voor jouw vriend, waarschijnlijk geen nut.

Als jouw vriend geen of weinig zuivelproducten eet dan zou hij een supplement kunnen nemen, maar zorg er dan voor dat dit niet boven de aanbeveling komt.

Voor calcium is de zogenaamde 'bovengrens' vastgsteld op 2500 mg per dag voor volwassenen. Dit komt overeen met ongeveer twee liter melk.

Een teveel aan calcium verstoort de opname van ijzer, zink, magnesium en fosfor. Ook kunnen er nierstenen ontstaan en kan de botopbouw in het gedrang komen, waardoor botten juist zwakker worden. Bij extreem veel calcium kan het calcium dat niet kan worden opgenomen gaan 'neerslaan' in de zachte weefsels.

Ook van de vitamines en mineralen waarvan wordt gezegd dat je ze 'gewoon weer uitplast' (meestal worden daarmee de wateroplosbare vitamines C en alle B vitamines bedoeld) kun je niet onbeperkt nemen. Ook hiervan is bewezen dat deze bij een hoge dosering juist schade toebrengen in het lichaam in plaats van beschermen.
Ook kunnen alle vitamines en mineralen niet onder een noemer genoemd worden. Iedere vitamine heeft een andere functie en wordt weer anders opgenomen in het lichaam. Daarom is er ook voor iedere soort een andere aanbeveling én/of een andere bovengrens.

Hierbij is het dus verstandig om niet zelf voor doker te gaan spelen, maar advies te vragen aan de huisarts of iemand die hier écht vertand van heeft.

Voor meer betrouwbare informatie over calcium en andere vitaminen:
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/calcium/

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vitamines-en-mineralen/calcium.aspx

Groeten, Matty

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

marsha

Advies: raadpleeg even de huisarts.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2011 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat dacht je van een dokter of een apotheek raadplegen?

ve
door verwijderd - Mar 26, 2011 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marsha,
je hebt de ballen verstand van het onderwerp en toch moet je zo nodig een advies geven.
In jouw deskundige advies komen de volgende woorden voor :
Ik had het nog nooit gehoord.
En ja ik heb geen idee.
Maar dit is volgens mij baat het niet schaad het niet.
En ik heb hem aangeraden die pillen te slikken, wat hij fanatiek doet.
Heeft die vogel geen huisdokter die er wel verstand van heeft ?
Of is Marsha weetniet ook dokter ?
Vitamine's ik geloof er wel in, schrijft Marsha.
Met dit slappe gebabbel is de vraag totaal niet beantwoord, je geeft alleen maar je vage mening en een fout advies.
Na jou komen er gelukkig mensen die er wel verstand van hebben
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

marsha schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 02:22: vriend van mij heeft een botbreuk en een pin in zn arm en die pin kan er niet uit omdat anders zn arm uit elkaar valt.... zijn bot is aan het oplossen... ik had het nog nooit gehoord maar schijnt wel meer voor te komen, en ja ik heb geen idee in hoeverre calciumpillen ingekapseld zitten en waar de opname het best is in het lichaam maar dit is volgensmij meer zon geval van baat het niet schaadt het niet (die pin is erg lastig en pijnlijk en hij is hem liever vandaag als morgen kwijt) dus hoe eerder de botdichtheid toeneemt hoe beter in zijn geval en ik heb hem aangeraden die pillen te slikken, en dat doet hij nogal fanatiek....
het in pilvorm innemen van vitamines is sowierso een omstreden onderwerp, maar ik geloof er wel in... mijn moeder heeft 2 beroertes en 4 TIA's gehad en heeft geen restverschijnselen, de arts wijt dit geluk (bij een ongeluk) aan haar magnesium inname...

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 01:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

slap gebabbel zeg dat wel ja, want jouw reactie is compleet onzin... als je mn vraag nou nog had beantwoord (of probéérde) maar je komt alleen maar erg gefrustreerd over en hebt volgens mij meer aan een pispaal als mijn vraag.
Beetje zonde van je energie dat je überhaupt reageert maar op zich wel vermakelijk :P
Je reactie toont wel aan dat jij zelf hier wel de laatste persoon bent die over verstand kan oordelen dus.... LOL

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 01:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ohja, aan Wimmi natuurlijk, mijn bovenstaande bericht...

De overige mensen heel erg bedankt voor de moeite en de antwoorden :)

Groetjes

ve
door verwijderd - Mar 28, 2011 om 02:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen praat hier allen over calcium :) grappig is dat. Het lijkt alsof n bot allen maar daaruit bestaat, en als je dat binnen krijgt dan ben je klaar :) wat n onzin.
ten eerst Dit zijn serieuze gevaarlijke toestanden, en hiervoor moet je een arts raadplegen, het liefst een specialist in plaats van Huisarts.
ten tweede de opbouw van je botten gaat niet allen met calcium er spelen hormonen een belangrijke rol, en daarnaast zijn er andere delen die samen met calcium door je lichaam worden gemengd om bepaalde massa te kunnen creëren, dus hou op met dat kinderlijke onzin van calcium. Als alles zo makkelijk was zou iedereen elke dag een pilletje calcium slikken en zouden we in plaats van trap gebruik, van uit het raam gaan springen want je botten gaan toch niet breken ?
Speel in dit soort gevallen geen dokter.
Als je zelf aan de slag wilt, dan heb je maar 1 weg te bewandelen en dat heet : gezonden levensstijl, genoeg rust en beweging. Dus op een goede en gezonden manier eten, je lichaam zal benodigde componenten zelf samen stellen en je zal beteren.
Wordt het niet beter zoals in jouw geval, dan naar specialist, want dan ligt het echt niet aan tekort van calcium.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2011 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het teveel van iets of te weinig is nooit goed en onschuldig en zo is het ook met calcium. Als je meer dan 2500 mg calcium per dag binnenkrijgt kunnen er urinewegstenen ontstaan. Meer weten over calcium, het voedingscentrum