vi
door viezeluchtkwaliteit Dec 11, 2019 om 16:59
Voeding & gezondheid

Chemisch bewerkt hout in de houtkachel

Mensen naast ons stoken er lekker op los met het koude weer. Gezellig bij het haardvuurtje. Maar waar wij ons zorgen om maken is dat hij chemisch bewerkt hout gebruikt omdat te gebruiken voor de houtkachel. In de voorlichting van de gemeente wordt genoemd dat je alleen onbewerkt hout mag verbranden. Maar hoe weet je of iets bewerkt is of niet? Keukenkastjes, tuinpalen en alles komt in de tuin te staan om vervolgens te worden verzaagd. We hebben begrepen dat je als je een deel van het roet kunt gebruiken als bewijs dat iemand hierop stookt. Een gesprekje met de buren heeft niets geholpen. De rechter geeft te kennen dat je het roet niet mag gebruiken als bewijs in een zaak. Hoe moet je in vredesnaam dit dan bewijzen? De gemeente zegt doodleuk: Dat er bewerkt hout in de houtopslagplaats ligt wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk verbrand wordt.

De gemeente wil ons dus niet helpen. We zijn vervolgens gestapt naar de raadsleden van de betreffende gemeente. Maar ook daar vingen we bot. Enkele reacties zijn bijvoorbeeld: VVD die zegt dat je een gesprek met je buren moet hebben of eventueel buurtbemiddeling. Echter daar werken de buren niet aan mee. Groenlinks zegt dat de gezondheidsschade van het stoken op chemisch bewerkt hout wel mee valt.

7734 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2019 om 17:09
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Het is wel gevaarlijk maar als de Gemeente al op zijn kont blijft zitten en er niets aan wil doen? Kan de wijkagent niet eens een gesprekje aangaan met de buren? Want uiteindelijk is het ook voor hen natuurlijk niet goed qua gezondheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2019 om 17:16
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Groen links stelt dat?? Heeft u al een rechtzaak gehad gelet op uw melding dat de rechter zegt dat het mag? Lijkt mij niet het geval want het is algemeen bekend dat het verbranden van bewerkt hout (geverfd, verduurzaamd, etc.) gezondheidsproblemen geeft als er geen roetfilter of dergelijke aanwezig is bij de 'verbrander'. Als uw Gemeente niets wil doen komt het mij voor dat u dat dan kunt voorleggen aan de https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres  en zie ook dit van Omroep Max: https://www.maxmeldpunt.nl/topic/het-verbranden-van-chemisch-bewerkt-hout/

vg
door vg1971 - Dec 11, 2019 om 17:53
11 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, mogelijk hebben de buren anders problemen om hun huis warm te krijgen of willen ze zichzelf gewoon ritjes milieustraat besparen?? De zeer nare geur is mijzelf helaas welbekend door verkeerde stokers rondom.

Van de andere kant vrees ik echter ook kachelklagers in het algemeen. Wanneer ik niet langer "netjes" mag stoken, krijg ik echt problemen om mijn hogere energienota te betalen. En uiteindelijk dus gezondheidsklachten, vanwege ándermans gezondheidsklachten (astma, copd etc.), gewoonweg omdat mijn woning veel te koud is.

Het is en blijft een lastige, het onderwerp kachel... Ik wens u sterkte en succes toe.

panter22
door panter22 Dec 11, 2019 om 18:45
6599 Antwoorden / Vragen

Als je zo'n instelling hebt, dan helpt alleen een wettelijk stookverbod van hout.

jo
door jorisw Dec 11, 2019 om 19:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Onzinredenatie. Hout moeten stoken omdat je huis te koud is. Kennelijk is de isolatie waardeloos. Dan gaat er dus van de houtgestookte warmte ook heel veel het huis uit. Je moet het probleem bij de bron aanpakken.

ro
door ron503 - Dec 11, 2019 om 18:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan nog geen wettelijke regels voor het stoken van bewerkt hout en de gemeentes hebben nog geen juiste meetapparatuur om de uitstoot van zo'n haard of allesbrander te meten. De voorlichting van de gemeente maakt nog niet dat iets niet mag maar is een advies om geen bewerkte houtsoorten te gebruiken. Uw buren hoeven dat advies niet te volgen en zo te lezen doen ze dat ook niet maar dat zal m.i. wel een reden hebben maar welke dat is weet alleen u.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2019 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wilt u dan in de schoorsteen kruipen om daar wat roet uit te halen? Of denkt u dat de buren dat aan u geven?

aurora1
door aurora1 Dec 11, 2019 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar dat wil een rechter niet aannemen. Bovendien is Sinterklaas alweer voorbij.

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2019 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, en aan de andere kant zit een chemische fabriek. Of als je naast Tata Steel woont, blazen die wel wat over  je uit.

aurora1
door aurora1 Dec 11, 2019 om 23:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Precies. En als je niet in de tuin van anderen koekeloert en spioneert ruik je ook niets....

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2019 om 23:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar klaagt u omdat u in de tuin van de buren gekeken heeft en daar hout zag dat u niet bevalt daarom uw conclusies trekt?
Zolang deze gemeente geen regels en verplichtingen over soorten hout heeft valt er niets te handhaven. Het is vervolgens de vraag hoe men het dan zou kunnen bewijzen.
En met veel wind valt er doorgaans weinig te ruiken.

1paul
door 1paul - Dec 13, 2019 om 14:16
3134 Antwoorden / 0 Vragen
aurora1
door aurora1 Dec 13, 2019 om 14:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En waaruit blijkt de wettelijke verplichting?

1paul
door 1paul Dec 16, 2019 om 11:01
3134 Antwoorden / 0 Vragen
hi
door hipppo - Dec 13, 2019 om 14:34
303 Antwoorden / 2 Vragen

Vertel je buren dat er rookgasfilters te koop zijn die, althans volgens het bedrijf dat ze verkoopt, een heel groot deel van fijnstof en andere verontreinigingen afvangen. Abcat is de naam, google laat zien welk bedrijf ze verkoopt.

mo
door mof - Dec 13, 2019 om 14:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ben je al bij de rechter geweest dan, je zegt dat de rechter geen roet als bewijs mag gebruiken?
onzin, het gaat niet om het roet, maar om de manier hoe je eraan komt. Bij een civiele zaak mag veel meer dan in een strafzaak, de rechter kan uiteindelijk beslissen dat het belang van roet zwaarder weegt in de zaak dan de manier hoe je eraan bent gekomen.
je moet ervoor zorgen dat je kunt aantonen dat het roet inderdaad van zijn kachel is afgekomen. Dat is lastiger.

ve
door vergeergr - Dec 13, 2019 om 14:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

ze moeten openhaarden allesbranders e.d. totaal verbieden

Ja
door Januitapeldoorn Dec 13, 2019 om 15:06
1 Antwoorden / Vragen

helemaal mee een. Zie ook de site van duurzaamnieuws.nl, daar staat letterlijk:De fijnstofemissie door houtstook is de fijnstofemissie van het verkeer al voorbij. Ter vergelijking: 2 uur de open haard of vier uur de houtkachel laten branden, zorgt voor evenveel fijnstof als een auto die van Brussel naar Wenen rijdt (ca. 1100 km).
 Met een verbod op open haarden, houtkachels en allesbranders kan aanzienlijk meer bereikt worden dan de maatregelen die genomen worden ten aanzien van dieselauto's. Als dan ook nog strengere maatregelen worden genomen tegen met name oude dieselauto's en roetfilterverwijdering, is het fijnstofprobleem in één keer aanzienlijk kleiner.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2019 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ik rijd nooit van Brussel naar Wenen, dus de kachel blijft branden.

ma
door manwijf Dec 13, 2019 om 17:41
574 Antwoorden / 1 Vragen

Is geen onderdeel van de Green Deal, zal dus wel niet gebeuren.
Als ze er niets aan kunnen verdienen, is vervuiling opeens minder interessant.

he
door henkie.penkie - Dec 13, 2019 om 17:23
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het is verboden om geverfd of geïmpregneerd hout, bewerkt hout, snoeihout, afval, papier of karton te verbranden. En een vuurtje stoken mag alleen in een buitenkachel, tuinhaard, barbecue, vuurkorf, vuurpot of gelpot. Ook tuinfakkels zijn toegestaan.

Vuur maken in de tuin | Milieu Centraal

https://www.milieucentraal.nl › in-en-om-het-huis › tuinieren › tuinontwerp

Fe
door Feuerhand - Dec 14, 2019 om 00:27
5 Antwoorden / Vragen

O wat zijn we in Nederland toch goed bezig met het klimaat en willen we in Europa weer het braafste jongetje in de klas zijn..

Iedereen liefst snel van het ( aard) gas af, dit flink duurder maken in de toekomst dus en nieuwe huizen gelijk maar zonder gasaansluiting opleveren . Omringende landen stimuleren deze brandstof juist omdat ze van de oliestook en bruinkolen ( Oost Duitsland ) eindelijk verlost zijn.
Maar Rutte & Co ziet ons liever een warmtepomp aanschaffen ( geruisloos ? vergeet het maar in een woonwijk ) voor duizenden euro's.

Als eigen woningbezitter kijk je echter in eigen portemonnee en moeten de kosten beslist naar beneden dus... ga je op hout stoken !
Liefst gratis gekregen en ach, je zit dan wel in een woonwijk maar who cares ?
Omdat ik houtstook in mijn omgeving drastisch zie toenemen als HOOFDverwarming van de woning gaan we met z'n allen dus weer mooi zo'n beetje terug naar de middeleeuwen...

Ons persoonlijke drama : onze buurman heeft in het schuurtje pal tegen onze schutting een z.g. houtvergasser geïnstalleerd . Hierin wordt water opgewarmd dat in buizen onder de tuin doorloopt en in zijn woning op radiatoren is aangesloten. Van eind oktober tot maart wordt 24/7 gestookt want ja, in een koude woning zitten kan niet. Bij mist en windstil weer en stookalarm wordt dan ook  rustig doorgestookt. Onze auto en dakramen zitten onder roet en teerdeeltjes die vervolgens moelijk te verwijderen zijn. Laten we het maar niet hebben over fijnstof, PAK's en alle andere ellende die op de website van het Luchtfonds staan gemeld en die in houtrook voorkomen . Houtrook blijkt bij inademen maar liefst 12 (!) keer schadelijker te zijn dan cigarettenrook ( bron : Luchtfonds en GGZ )
Deuren en ramen dicht, mechanische ventilatie uit.. het helpt allemaal niets, de stank dringt ook door naden en kieren onze woning binnen.
Maar.. sinds kort ontdek ik echter een nieuwe aanslag op mijn gezondheid..

Buurman stookt met afgekeurde pallets, sommige hebben een EU keurmerk. De veelal uit geperste spaanplaat bestaande tussenklosjes veroorzaken bij verbranden een doordringende stank . De beste man denk goed bezig te zijn want er zit immers geen verf op het hout ?
Vergeten wordt echter dat deze pallets veelal geïmpregneerd zijn ter verduurzaming tegen houtrot met een middel dat ..jawel, o.a.arseen bevat ( bron : Wikipedia ), Zwaar giftig en kankerverwekkend ! Wordt zo naast onze woning de lucht ingeblazen en mogen we gratis inademen !  Hoe is dit nu mogelijk. Half Nederland stond op de achterste benen toen bekend werd dat dit goedje o.a. in verf voorkwam dat medewerkers zonder dat ze het wisten bij Defensie hadden gebruikt. Tegenwoordig wordt voor impregneren vaak koperchroomzout gebruikt. Maar ook dit geeft bij verbranden van hiermee behandeld hout en het inademen van rookgas hiervan schade aan eigen gezondheid ( bron : RIVM )

Omdat met de stoker niet te praten valt onze gemeente aangeschreven ( Emmen in dit geval ) . Krijg als antwoord dat men mij niet kan helpen omdat er geen landelijke richtlijnen zijn .. Hun advies: probeer met de veroorzaker van de overlast in gesprek te gaan maar dat is nu juist het probleem ! De gemeente heeft nog wel naar de plaatsing van het geheel gekeken of dit aan het Bouwbesluit voldoet.
De installatie moet minstens 2 1/2 meter uit de erfscheiding zijn en wat blijkt uit de kadastertekening ? De afvoerpijp staat op drie meter uit de scheiding dus..het mag.. Volgens mij tellen regeltjes bij deze gemeente dus blijkbaar zwaarder dan de gezondheid van haar inwoners ?
Maar heeft een gemeente dan geen zorgplicht voor haar inwoners ?

We overwegen nu te gaan verhuizen naar een andere plek in onze wijk zonder houtstook maar waar vind ik die ? Bij het rondlopen met de hond ruik ik n.l. steeds meer brandlucht helaas..

Groeten uit het overigens mooie Drenthe,

Feuerhand

Fe
door Feuerhand - Dec 14, 2019 om 10:24
5 Antwoorden / Vragen

En o ja... de foto bij mijn verhaal hier boven is genomen vanuit het dakraam van onze slaapkamer.
Welterusten en vooral.. slaap lekker !

Feuerhand

ap
door apiejoepie Dec 14, 2019 om 16:52
130 Antwoorden / 4 Vragen

ach een beetje rook

aw
door awm - Dec 14, 2019 om 17:04
44 Antwoorden / 8 Vragen

Tsja, ik heb ook een hekel aan brandhout omdat het stinkt. Tegenwoordig heet het biomassa en dan is het goed.

In Almere is een duurzaam wijkje opgetuigd zonder gasaansluiting. Als de warmtepomp ht niet trekt stookt iedereen de houtkachel en maar duurzaam bezig zijn...