al
door aliemosterd Sep 5, 2010 om 19:27
Voeding & gezondheid

Cholesterol

Geachte meneer/mevrouw.

Mijn moeder heeft een verhoogd cholesterol. Haar werd aangeraden om medicijnen te nemen die dit tegen zouden gaan, maar ze besloot hier vanaf te zien en een (vrijwel) cholesterolloos dieet te volgen. Mijn moeder is zeer slank, eet dus gezond en beweegt enorm veel en kost daarmee de samenleving geen geld. Maar desondanks wordt het haar niet makkelijk gemaakt.
Ze gaat graag naar de C1000, omdat op de huismerkproducten altijd staat aangegeven hoeveel cholesterol erin zit. Echter, stond eerder op o.a. de bokkenpootjes en de kletskoppen van het C1000 huismerk dat hier geen cholesterol in zit, terwijl er op de nieuwe verpakking staat dat er wel degelijk cholesterol in zit. Nu is haar vraag hoe het hiermee zit. Ook staat op de literverpakking van de magere yoghurt van het C1000 huismerk dat hier 0,0g vet in zit, terwijl op de halve literverpakking staat dat er 0,1g vet in zit. En dat terwijl het toch echt dezelfde yoghurt lijkt. Hoe geloofwaardig zijn nu de producten nog waar nog altijd op staat dat er 0,0g cholesterol in zou zitten?

Met vriendelijke groet.

8430 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 7, 2010 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens even op : hartstichting.nl. Hier staat wat meer info over verhoogd cholesterol.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2010 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo aliemosterd,

Om te beginnen KIJK hier eens. Verschillende linken die je héél wat meer wegwijs kunnen maken in de cholesterol-wereld. Ikzelf neem de gegevens die op verpakkingen staat met een korrel zout, maar als je, net als je moeder, hier gigantisch op moet letten is dit natuurlijk knap waardeloos.
Als je moeder een cholesterol-arm dieet wil volgen maakt het niet zo veel verschil, maar met een cholesterol-vrij dieet kan dit natuurlijk niet. Wellicht is een Natuurwinkel iets voor je moeder. Hier hebben ze waarschijnlijk wél hetgeen ze nodig heeft.

Succes,

M.vr.gr.

G.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een te hoog cholesterolgehalte van je bloed kan ook genetische bepaald zijn. Dan helpen dieten niet of nauwelijks. Vraag hoe hoog het cholesterol is. Artsen onderling zijn ook niet altijd consequent in het interpreteren van de waardes. Verder is een vet-beperkt dieet veel effectiever dan een cholesterolbeperkt dieet. Of er in magere joghurt 0.0 of 0.1 gram vet zit per 100 gram is een verschil in afrondingen van getallen. Een gemiddeld mens eet zo'n 75 - 80 gram ver per dag. Dan maakt die 0,1 gram het verschil niet. 1 koekje bevat veel meer vet, vooral de bokkenpoot!
Vraag een doorverwijzing naar een dietist! Ik zou ook niet direkt aan de medicijnen gaan als dmv een wijziging in je eetpatroon je cholesterol ook omlaag kan.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al eens op het Tros Radar-forum uitgebreid het verhaal weergegeven dat door Ivan Wolffers beschreven; namelijk dat bij een hoog cholesterol de KANS aanwezig is wat eerder te overlijden.
De medicijnenindustrie heeft dan ook zijn kans gegrepen om er een hype van te maken (bijna) iedereen aan de statines.
Gezien het feit dat statines zijn bijwerkingen heeft die vaak lang niet zo plezierig zijn is het maar de vraag of de norm van een door medici als standaard vastgesteld is waarboven men aan de statines zou moeten wel zo zuiver is.
Immers, er is hier, in tegenstelling van een echte ziekte alleen sprake van een statistische kans!! Niet meer!
Onvoorzichtig(er) oversteken (door de bijwerking van een medicijn) maakt de kans op eerder te overlijden al een stuk groter en het doemdenken en vreselijk gaan letten op wat men eet en hoe men leeft is ook niet zo gezond.
't Is hoe men in zijn vel steekt en zoals Dirk Witte al eens zong: "Mensch durf te leven"
In dit geval, slank en veel beweging lijkt mij de beste voorwaarde om zich verder geen zorgen te gaan maken.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn heel veel verschillende cholesterol verlagende producten op aarde, ik ga er een van noemen, walnoot. In aantal landen onder andere Italië hebben ze dit getest onder oudere mensen, groep van aantal honderd die walnoten aten elke dag, en groep die dat niet deed. de eerste walnoten etende groep was na enkele maanden getest op gezondheid en gehalte van cholesterol in de bloedbanen en lichaam algemeen, en bleek dat ze 30 - 40 % verlaging hadden. Dus misschien is het goede idee om hierover te gaan informeren. Verder vergeet niet om misschien eens bij een homeopathische arts te gaan. Homeopathische middelen zijn veel beter en komen uit natuur. Misschien makkelijk om je moeder te overtuigen?
En verder zou ik zo wie zo afraden om naar allerlei cholesterol vrije diëten te kiezen. Je lichaam regelt zelf all deze processen, je kan magere melk of yoghurt kiezen maar als je het met mate eet is het allen maar goed. het kan zijn dat er andere oorzaken zijn voor de cholesterol vorming. Ik ben geen dokter maar ken veel doctoren die mij altijd adviseren zoveel mogelijk natuurlijke producten te eten, hieronder wordt verstaan bijvoorbeeld : geen margarine eten !
( want er zitten vaak van die oliën die heel goedkoop zijn omdat ze uit palmen of andere producten komen, deze oliën zijn niet echt geschikt voor de mens. Maar je ziet overal reclames ervan die overtuigen dat ze perfect zijn, dit is commercie.)
In plaats van margarine kan je gewoon boter eten, maar dan met mate.
en verder gewoon de oude gewoontes volgen, zo minder mogelijk toevoegingen gebruiken.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

A,ha; zomaar weer eens een kreet:
{Homeopathische middelen zijn veel beter en komen uit natuur. Misschien makkelijk om je moeder te overtuigen?} einde citaat.

Laat het voor eens en altijd duidelijk zijn dat die alternatieven met hun voedingssuplementen en homeopatische middelen nooit of te nimmer wetenschappelijk hebben kunnen aantonen dat hun middelen werken!!
Voegen dus ook niets toe aan de geneeskunde ook al wordt er nog zoveel anders beweert; vooral op het internet met sites die inspelen op angstgevoelens!
Lees ook eens het placebo-effekt.

Kortom, wie zich normaal voedt en normaal beweegt hoeft niet aan de statines waarvan inmiddels wel bewezen is dat deze middelen door zijn bijwerkingen eerder het leven moeilijker maakt dan makkelijker.

Dat is trouwens met veel meer "genees" middelen het geval zoals (er 1= één = uitgelicht) de slaapmiddelen.

In iedere openbare bibliotheek zal nog wel het boek Medicijnen liggen met als auteur Ivan Wolffers waarbij u dan niet de nieuwst editie ,maar een oudere versie zou moeten lezen. Zeer,zeer verhelderend.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader:
Het is inderdaad wel grappig dat de aanduiding "komt uit de natuur" op de een of andere manier verworden is tot een soort kwaliteitsaanduiding, die echter nergens voor staat. Dat iets uit de natuur afkomstig is, wil nog niet zeggen dat het ook helpt of überhaupt gezond zou zijn: de meest ellendige giftige stoffen komen ook uit de natuur.

En inderdaad, van verreweg de meeste homeopathische is de werkzaamheid absoluut onbewezen. Heb zelf een paar keer met diverse homeopathen te maken gehad, en bij allemaal leek het wel alsof ze een soort deal hadden met de plaatselijke drogist: vrijwel iedereen kreeg bij de meest uiteenlopende problemen een soort standaard-arsenaal van twee of drie middeltjes voorgeschreven die ze konden kopen bij die drogist. Ik vond het allemaal nogal twijfelachtig overkomen.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het hier niet over voeding supplementen als ik zeg homeopathische midellen, er zijn genoeg homeopathische midellen die bewezen werking hebben, vergeet niet dat heel veel medicijnen ook uit diezelfde natuur producten worden gemaakt, allen in andere concentraties en met chemie erbij.
Om er een beetje logica bij te doen, mensen leefden vroeger veel gezonder, en gebruikten bijna geen medicijnen, vaak hadden ze kennis van kruiden die toen de medicijnen waren, nu is de kennis ervan vernietigd door de industrie, om commercie te bedrijven. Ik vroeg laatst mijn huis arts naar "propolis" hij is een ervaren huisarts, en niet jong ook. Hij keek recht in mijn ogen en lachend zei nee sorry daar weet ik niets over, en schreef me medicijnen voor. Later ben ik achter gekomen dat huisartsen zwaar onder de druk van verzekering maatschappijen zitten, en daardoor niet een open mogen praten. voor mensen die niet weten, Propolis is een middel die wordt gewonnen uit bijenkorf dit middel is all honderden jaren in gebruik door artsen en professoren, en heeft een bewezen werking reparerende antibacteriële pijn verdovende werking. Deze wordt vaak gebruikt bij maag darmkanaal aandoeningen, in landen waar economisch slecht gaat, is dit middel als hoof-dmiddel in gebruik, en helpt zelfs bij maag darm kanaal bloeding, in combinatie met andere natuur olien etc...

Ik probeer u niet in te praten, ik ben zelf ook 100% tegen allerlei websites die beweren dat ze een of andere product hebben die u van de door redt, maar ik ben wel ervoor dat men even terug kijk hoe het vroeger was, en hoe mensen 130 jaar oud werden zonder eens de dokter te bezoeken.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Holpen, ik ben met u eens, als iemand u constant verwijst naar een drogist, dan is het inderdaad een contract geval :)
Namelijk meeste natuur middelen dient u zelf voor te bereiden, alles wat kanten klaar in allerlei formen te koop is, in tabletjes, poeders etc.. is meestal niet echt.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn genoeg homeopathische midellen die bewezen werking hebben

Zoals..................?

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Google is je beste vriend daar kan je het allemaal opzoeken.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2010 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

citaat: "als ik zeg homeopathische midellen, er zijn genoeg homeopathische midellen die bewezen werking hebben" einde citaat.

Mijn vraag is dan; Welke?
Want juist nu staat dit "bewijs" nogal behoorlijk op de tocht. en ik vermoed dat u zelf niet weet wat men onder homeopatische middelen verstaat en hoe men homeopatische middelen maakt.
Daarom even een geheugenopfrisser.
De homeopatie leert dat men een ziekte bestrijdt met dat middel dat die ziekte ook kan veroorzaken.
Men zoekt dan naar een plant,onttrekt daar de sappen van waarvan men veronderstelt dat die dezelfde "ziekte"zou kunnen opwekken,weliswaar in mindere mate.
Die sappen worden dan verdund,geschud(volgens een heilige manier) nogmaals verdund,weer geschud en wel zodanig dat men een verdunning krijgt van 100 zelfs duizend maal. Dus (bijvoorbeeld) 1 -één- druppeltje op 1 liter water..
De schudtechniek zou het hem moeten doen.

En vertel nou niet dat nuchtere mensen zouden moeten bewijzen dat het niet helpt want dat is de omgekeerde wereld.
De alternatieven/homeopaten moeten bewijzen dat hun "genees"middel WEL werkt.
Klagen dat de Pharmaceutische industrie dit onderzoek tegen werkt of dat men daar geen geld voor heeft is ook onzin want in dat alternatieve circuit gaat er veel meer geld om dan in de reguliere gezondheidszorg.
Kortom, géén kreten roepen die men niet onderbouwen kan en zeker niet verwijzen naar dit internet want dat is voor meer dan 90^% vervuild door al die middeltjes en medische wonderverhalen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 22, 2010 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nog even terug kijkend op vroeger.
In de tijd dat een mens amper veertig jaar werd?
Slechts in enkele gevallen veel ouder?
En de natuur veel anders dan de huidige chemie.
In de meeste gevallen bootst men alleen maar de gevonden natuurlijke middelen en hun werking alleen maar na en inderdaad ook na overlevering van ouder op kind.
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan kinine en de berkenschors waarin acetylsalicylzuur zit (aspirine) in die oertijden al gebruikt door indianen met hoofdpijn.

Laat ik het hier maar bij laten.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 22, 2010 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunnen we even terug naar de kern van de vraag svp?
De vraag is of je wel waarde kunt hechten aan een etiket als daar van de ene op de andere dag een ander getal wordt aangegeven en je eigenlijk moet aannemen dat het om hetzelfde product gaat in een nieuwe verpakking?

Als je de indruk hebt dat hier wat aan de hand is, vervoeg je dan bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) want er mag niet gelogen worden over dat soort getallen. Er moet uiteraard wel afgerond worden (0,0g kan bijv. betekenen 0,042g dus niet niks maar wel minder dan 0,05g).

ve
door verwijderd - Sep 22, 2010 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees eens op de verpakking van een zak lecithine van Zonnatura wat daar op staat.
Het is een natuurlijk middel en het werkt uitstekend, in meerdere opzichten.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herinnerde ineens dat Avocado werelds nummer 1 fruit is voor cholesterol verlaging, verbetering van zicht en bevat de meest belangrijkste vitamines en zuren die nodig zijn, vooral bij jongeren en ouderen, avocado is ook het vervang product van vis, mensen die niet tegen vis kunnen bijvoorbeeld ook avocado eten. Je kan hiernaar informeren. Deze kan men gewoon eten, even door midden snijden, bon eruit, lepeltje pakken en de binnenste zachte massa/vlees op eten.
om even terug te komen op sonjatje en grootvade's bericht, je hebt helemaal gelijk, ik had me vergist met de benoeming wat ik bedoelde is niet de homeopathisch maar de natuur middelen, kruiden etc... Deze hebben bewezen werking en worden grootschalig gebruikt door de farma industrie.
om even terug te komen op Avocado, deze heeft een herstellende werking op de hart en vaten, en is bewezen cholesterol verlager.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2010 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Alie, laat Uw moeder zich nog wel regelmatig op cholesterol controleren?