gerbera
door gerbera Dec 1, 2020 om 10:46
Voeding & gezondheid

Cijfers RIVM

Dagelijks horen we de besmettingscijfers van het RIVM welke nogal fluctueren. Nu vraag ik mij af hoe worden de dagelijkse verschillen berekend. Het lijkt mij dat afhankelijk van het aantal testen per dag de cijfers kunnen verschillen. Als op de ene dag er 10.000 testen uitgevoerd worden is de kans op positive uitslagen toch groter alsdat er op de andere dag maar 5.000 testen worden uitgevoerd, of zie ik dat verkeerd?

2280 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 1, 2020 om 11:28
7186 Antwoorden / 3 Vragen

Dat ziet u goed, hoe meer er getest wordt hoe groter de mogelijkheid op een hogere uitslag.

gerbera
door gerbera - Dec 1, 2020 om 14:19
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag mij af welke waarde we aan deze cijfers moeten hechten, de dagelijkse schommeling geeft dan een vertekend beeld en zou men, zoals ik als simpele ziel denk, met percentage's moeten komen i.p.v. cijfers.

Donuts
door Donuts - Dec 1, 2020 om 14:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kijk nooit naar die cijfers, omdat ik van mening ben dat ik niets aan die cijfers heb.

gerbera
door gerbera Dec 1, 2020 om 15:22
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Dan is die vraag ook niet voor u bestemd.

Donuts
door Donuts Dec 1, 2020 om 15:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk wel. Met wat ik schrijf, beantwoord ik nl. uw vraag of u het verkeerd ziet. Maar ik zal het duidelijker zetten: nee volgens mij ziet u het niet verkeerd.

Topantwoord

mr
door mrmoto - Dec 1, 2020 om 14:59
167 Antwoorden / 4 Vragen

Gerbera je hebt wel gelijk , het aantal geteste personen wordt nooit verteld  , als er 5000 geteste personen zijn en 5000 positive gevallen zijn kijkt meneer Rutte heel vreemd naar zijn kornuiten .
Wat je ook zelden ziet of hoort is het aantal personen die er zijn overleden aan deze plaag en het aantal mensen op de intensive-care is gedaald met 24 . Zijn die mensen naar huis gestuurd of overleden ? allemaal wazige voorlichting .

Topantwoord

sw
door swat1500 - Dec 1, 2020 om 15:30
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een inderdaad een manco van die cijfers. Bij meer testen ontdek je ook meer besmettingen.
Relevanter zou zijn welk percentage van het aantal geteste personen positief is. Niet het netto aantal personen.
Dat laatste is alleen relevant als het totaal aantal geteste personen elke dag hetzelfde is.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Dec 1, 2020 om 15:39
6599 Antwoorden / Vragen

Die cijfers zijn er wel. Je moet er om zoeken,

Van 23 tot 29 november werden in de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst -teststraten 258.874** testen afgenomen waarvan de testuitslag bekend is. Dat zijn er ruim 7.000 meer dan de week ervoor. Van deze groep testten 28.700 (11,1%) personen positief.
https://www.rivm.nl/nieuws/slechts-kleine-daling-aantal-meldingen-covid-19-besmettingen

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 1, 2020 om 15:39
7186 Antwoorden / 3 Vragen
rj
door rjw - Dec 1, 2020 om 15:54
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Wij zien slechts 1 getal. Bij de onderzoekers wordt ook gekeken naar de verhouding tussen aantal tests en het aantal positieve tests. Verder zal het aantal uitgevoerde tests per dag redelijk stabiel zijn (door de grote aantallen).

Maar buiten dat: dagkoersen zijn vrij zinloos. Daar kan je geen trends uit halen.Weekcijfers zullen al veel meer zeggen.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 1, 2020 om 19:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

RIVM wil dagelijkse cijfers, daar zit het probleem.

Als je van   Zaterdag 5 tot  vrijdag  11 december pakte   dus over 7 dagen...
En daarna van  Zondag 6 tot zaterdag 12.....  1 erbij en 1 eraf...
Dan vang je de schommelingen in melden op.

Vele hebben problemen met doorgeven geteste personen en doen het dagje later.
Daarom gekke onbetrouwbare cijfers maar per week  en elke dag schuiven, dan  vallen die  weg in massa...

Het probleem is dus de cijfers plaatselijk door te geven met gammel  computer systeem helaas.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 2, 2020 om 09:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf verwacht ik  eind deze week een flinke tijdelijk piek wegens de Black Friday file's  .

Zodra ze winkelcentra  sluiten of doseren is het erg vol en verhoogde risico.
Dan is aantal testen niet van belang, maar meerdere die positief testen...
Ook een gestegen  aantal aanvragen kan voor vertraging in deze Black Friday  bezoekers
het ontregelen om  daarna weer naar normale cijfers terug te zakken.

Daarom  liever gemiddelde van afgelopen  7 dagen kijken zodat deze tijdelijke pieken  afgevlakt worden.

gerbera
door gerbera Dec 2, 2020 om 10:57
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat mij om de cijfers die dagelijks door het journaal vermeld worden. Hier worden de positive uitslagen vermeld van die dag en vergeleken met een dag daarvoor. En dan vraag ik mij af of wij niet voor het lapje gehouden worden want het aantal testen per dag is dan wel degelijk van belang. Hoe meer testen destemeer kans dat het aantal besmettingen hoger ligt en het aantal testen per dag is verschillend. Dus welk nut heeft het ons op te schepen met cijfers zonder de achtergrond te vermelden. En dan geeft percentage vermelding per dag volgens mij een beter beeld.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 2, 2020 om 18:49
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je weet  met welke dubieuze software de testen werden doorgegeven....
Als niet lukte  vandaag 0 testen en morgen dubbele dan maar!

Daarom  gaat het vaak zo sterk op en neer helaas.
Zowel  aantal testen doorgeven als de  uitslag van die testen  is vaak een ramp.
Betere Software is dus  pure noodzaak, maar testen is belangrijker dan die cijfers blijkbaar.

Bij geen of wegvallende verbinding, doe het morgen wel... en dat op vele locaties.

Fa
door Familie Timmer - Dec 2, 2020 om 12:31
21 Antwoorden / Vragen

Uitstekende vraag. Je ziet aan de grafieken van eerste en tweede golf dat de piek in absolute getallen nu veel en veel hoger ligt, maar de zorg minder zwaar is belast. Dat kan verschillende redenen hebben, één ervan is zeker dat er nu veel meer getest kan en mag worden. Alleen wanneer het aantals tests ook wordt vermeld, bij de gewone cijfers en grafieken, kun je vergelijken. In Amsterdam is er b.v. al sinds juni een uitstekend bemande teststraat in de RAI. Daarom schieten de cijfers daar eerder hoog dan in andere gemeenten.

Een idee om de dagelijkse grote schommelingen in cijfers af te vlakken, zodat men er beter beleid op kan maken, is dat een overzicht wordt gegeven van het aantal tests / besmettingen / ziekenhuisopnamen per 100.000 bewoners over de afgelopen kalenderweek. Steeds bekend gemaakt op de woensdag erna. Een dergelijke 'norm' zou in (ministeriële) pandemie-regelgeving kunnen worden vastgelegd. Het zou goed zijn standaard nog wat meer gegevens bekend te maken van de afgelopen week, zoals betermeldingen / ziekenhuis-ontslagen / aantal genezen personen etc.

Topantwoord

ti
door tilpend - Dec 2, 2020 om 14:58
132 Antwoorden / 0 Vragen

De reden dat de absolute getallen worden genoemd is omdat er maar een maximale capaciteit in de ziekenhuis en IC's is.
Elke dag krijg ik in de middag een melding van de NOS-nieuws app en dan krijg je een overzicht van het aantal besmettingen, hoeveel mensen er in het ziekenhuis liggen, hoeveel mensen er zijn overleden, etc.
Uiteindelijk zijn de absolute aantallen besmettingen belangrijker  ivm beperkte capaciteit in de zorg.

Waardes per 100.000 mensen, etc zijn te vinden op https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/