ro
door roderakker Feb 9, 2017 om 08:40
Voeding & gezondheid

Color run poeder

enige jaren geleden heb ik een vraag gesteld over het poeder dat wordt gebruikt bij de color run activiteiten.
Daar werd door een aantal domme lieden heel naief over gedaan en ik vraag me af of het niet de taak is van de redactie om daar eens op toe te zien omdat deze week bekend werd dat het wel  degelijk om een schadelijk poeder gaat.
dit zijn de reacties van destijds:

Volgens mij is dat kleurstof en kan dat helemaal geen kwaad, zeker niet als één keer meedoet

Ze zeggen zelf van niet:

Hoe wordt het kleurpoeder gemaakt? Doet het pijn of kan ik er schade van oplopen?

Hahaha! We zijn dol op deze vraag!! Nee, het doet absoluut geen pijn! Het voelt alsof je beland bent in een suikergevecht!

Weet je het zeker???

Ja. Dat weten wij 100% zeker. Het poeder wordt gemaakt van natuurlijk gekleurd maïszetmeel. Het is niet schadelijk voor de gezondheid en geheel biologisch afbreekbaar.

Beïnvloeden de ‘’Kleurenzones’’ je ogen of je ademhaling?

The Color Run™ kleuren poeder is natuurlijk biologisch maïszetmeel. Het is 100% VEILIG. Zoals met alle soorten stof wil je deze natuurlijk zoveel mogelijk uit je ogen houden. Onze ‘Color Heroes’ zullen zoveel mogelijk beneden ooghoogte mikken als je voorbij loopt. Sommige Color Runners kiezen ervoor om een bril of zonnebril te dragen om hun ogen te beschermen anderen een bandana of een mondkapje om hun mond te beschermen. Deelnemers met lenzen in, raden wij sterk aan bescherming in de vorm van een veiligheidsbril of duikbril te dragen! Deelnemers met astma raden wij sterk aan een mondkapje of bandana te dragen!

bron

 schreef op dinsdag 30 jul 2013, 20:58: dat gekleurde stof dat ze strooien bij zon colour run , dat moet wel haast schadelijk zijn om in te ademen.

wat is het en wat gebeurt er als je het insnuift?

de kleurstof waar ik mijn textiel mee verf is zeeeeer schadelijk en dat wil je beslist niet in ademen ; hoe weet ik dat men onschadelijke verf gebruikt?

Ik loop op achter, wat is dit nu weer voor hip gedoe?

@concierge, het is geen textielverf, heb je al op het rode "bron" van diumenge geklikt?

@zoekster: ik doe er ook niet aan mee...

Haha, er ontbreekt een vraag: mag je met rollator "rennen"? Zal best een leuke happening zijn. Goh, wat is het soms jammer dat de tijd vliegt...

tenormin schreef op woensdag 31 jul 2013, 00:33: Haha, er ontbreekt een vraag: mag je met rollator "rennen"? Zal best een leuke happening zijn. Goh, wat is het soms jammer dat de tijd vliegt...

je mag ook wandelen :P

als ik op mijn werk met de bladblazer blaas, dan adem ik ook veel stof in.

Dat is nog maar gewoon zand etc .

Maar ik loop soms wel een maand te hoesten daarna.

En ik ben een niet-roker dus de trilhaartjes in mijn longen doen nog gewoon hun werk omdat stof er weer uit te werken.

Maar bekend is dat alle fijn stof je levensduur verkort.

En in de landen vanwaar dit is komen overwaaien wisten ze kennelijk niet van de risicos voor de gezondheid; werken ze daar ook met maismeel?

verder is ook de natuurlijke kleurstof vaak ge E-nummerd en niet geheel onschadelijk.

om welke natuurlijke kleurstoffen gaat het?

waarom die paniek over dat kleurstof, je zou het kunnen eten dus zo schadelijk is het niet. alles is overigen schadelijk als je er teveel van binnen krijgt. zelfs water.

Niet zo angstig doen, dan heb je geen leven meer.
ik hoop hiermee aan te tonen dat die beroepsmatige reageerders eerder kwaad doen dan goed

dit verscheen gister in het nieuws:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/261168992/Domper+voor+organisaties+Color+Runs+kleurpoeder+schadelijk+voor+gezondheid.aspx

4131 12 Rapporteer

ro
door roderakker - Feb 9, 2017 om 08:42
17 Antwoorden / 20 Vragen

het artikel kwam uit 2013

ne
door neodutchio - Feb 9, 2017 om 09:18
5145 Antwoorden / 12 Vragen

U vindt dat de redactie hier politie agent moet gaan spelen? In dat geval kunt u beter contact opnemen met de redactie om het bij hun voor te leggen.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 9, 2017 om 09:41
7177 Antwoorden / 3 Vragen

De link van @roderakker:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/261168992/Domper+voor+organisaties+Color+Runs+kleurpoeder+schadelijk+voor+gezondheid.aspx
Voor direct contact met de redactie kunt u rechts onderaan de vraag op RAPPORTEER klikken.
Nu dit item weer actueel is zal er wel nader onderzoek naar gedaan worden, het gaat er hoofdzakelijk om dat de renners die toch al aan het hijgen zijn in zo'n kleurwolk terecht komen.

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2017 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt iets gezien op tv. Fijn. Richt uw klachten waar ze zijn moeten. Niemand verplicht u om aan een "color run" mee te doen.

Cookies
door Cookies - Feb 9, 2017 om 11:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Betreffende topic https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/colour-run?id=563569

Daarvoor moet je bij de redactie zijn. Overigens vind ik dat onzin, er zijn nl. heel veel zaken waarbij pas in de loop der jaren blijkt dat het niet gezond / schadelijk is. Dat heet voortschrijdend inzicht.

en ik vraag me af of het niet de taak is van de redactie om daar eens op toe te zien

ma
door manwijf Feb 9, 2017 om 13:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zal best zo zijn bij 'vele zaken', maar dat geldt dan dan voor zo'n colour run net weer niet. Iedereen met een gezond verstand had ook toen kunnen weten, dat het verre van gezond is om snakkend naar lucht door een stofwolk heen te lopen.

Cookies
door Cookies Feb 9, 2017 om 13:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In de jaren '50 waren er ook veel verstandige mensen (wetenschappers, artsen enz.), maar toch wist niemand toen dat roken zeer slecht was voor de gezondheid. Zelfde telt voor de uitlaatgassen, asbest enz. enz.

hutch
door hutch - Feb 9, 2017 om 11:32
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Uiteraard is alles wat je in de longen krijgt en wat er niet in hoort, schadelijk / nadelig.
En dat het maïsmeel is, gekleurd of niet, het hoort niet thuis in de longen.

Die rotzooi hoort niet ingeademd te worden. En wat als er zich over enkele jaren toch nadelige gevolgen openbaren?
Tja, dan ligt het uiteraard niet aan die gekleurde rotzooi, en valt er niets meer te bewijzen.

Dit rotzooi hoort gewoon niet 'in de lucht'. Buiten dat slaat het ook nergens op. Idioterie ten top!
Maar ja, dan kom en er weer personen die weer gaan roepen: en uitlaatgassen dan? Enz. enz.... enz..............

costnix
door costnix - Feb 9, 2017 om 13:19
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Moet u de hel conversie hier neerplempen? Een link er naar toe is meer dan voldoende!
Wij zijn geen beroepsreageerders, maar vrijwilligers!

ma
door maarten heest Feb 9, 2017 om 13:36
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik -niet behorend tot een 'wij'- vind het heel informatief zo hoor.

Cookies
door Cookies - Feb 9, 2017 om 13:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Die rotzooi hoort gewoon niet 'in de lucht'. Buiten dat slaat het ook nergens op. Idioterie ten top!
Maar ja, dan kom en er weer personen die weer gaan roepen: en uitlaatgassen dan? Enz. enz.... enz.....

En volkomen terecht dat die personen dat gaan roepen.

Overigens gaat daar de vraag helemaal niet over.

hutch
door hutch Feb 9, 2017 om 15:04
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Begrijpend (...) lezen?

ma
door maarten heest - Feb 9, 2017 om 13:44
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo @sjoppie, complimenten voor het behulpzame en vriendelijk geformuleerde antwoord en @hutch voor de inhoudelijke insteek!

sjjoppy
door sjjoppy Feb 9, 2017 om 14:34
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de opsteker @maarten heest.

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2017 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zit dan wel af te geven op de reageerders hier, maar bent u soms gedwongen met een pistool op uw hoofd om aan zo'n run mee te doen? Zo ja, ga naar de politie. Zo nee, houd dan op met zeuren over wat anderen vrijwillig doen.

gerbera
door gerbera - Feb 9, 2017 om 15:03
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat mensen zo slecht luisteren en er vervolgens een eigen verhaal van maken.
Er is niet gesproken dat het poeder (maismeel) als zodanig schadelijk zou zijn.
Het veelvuldig inademen van het poeder kan op den duur schadelijk voor de longen en mogelijk ook voor de ogen zijn. Het advies was dan ook het gebruik van een stofbril en mondkapje. Als de kleurstof werkelijk zo schadelijk zou zijn was deze al lang verboden en dat is hier niet het geval. Blijkbaar dat Omroep Brabant het niet helemaal heeft begrepen en dus paniek zaait. Het landelijk journaal was hier wat genuanceerder over.

aurora1
door aurora1 - Feb 9, 2017 om 21:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja én?
U had kunnen volstaan met de link naar uw vorige vraag plaatsen https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/colour-run?id=563569
Verder leest u kennelijk de reacties niet goed en heeft u heel selectief wat eruit gelicht en niet volledig geciteerd.
Medische vragen moet u overigens voor bij de dokter zijn en niet bij welwillende vrijwilligers op een forum. Als ik e.e.a. even snel doorlees dan zie ik geen reacties waarin beweerd wordt dat dat spul veilig is, ik zou eerder zeggen: integendeel.
En wat is uw punt? Wilt u degenen die naar eer en geweten gereageerd hebben bekritiseren? Niet erg fatsoenlijk.
U bent niet verplicht om naar die runtoestanden te gaan, dus wat is uw probleem? Over runnen kunt u ook zonder gekleurde poeder iets bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=jVdlxwX6A7g
Ik zou me niet zo druk maken over zaken die u op tv ziet.