li
door liekske073 Jan 20, 2011 om 17:15
Voeding & gezondheid

Croissant van de lidl

Geachte Kassa

Vandaag deed ik mijn boodschappen bij de Lidl daar kocht ik onderandere croissant verpakt ik een folie van 5 stuks in die croissant zit een vulling van chocolade.
Nu wees de cassiere erop dat hier alcohol in zit en als dit produkt voor de kinderen is zou ik er maar op letten.
Daar schrok ik toch wel van want mijn kinderen zijn 9 en 10 jaar oud.
Ik ben toen op de verpakking gaan kijken en toen kwam ik inderdaad tegen dat er ethyl alcohol ik zat.
Nu heb ik een beetje gegoogle maar kwam er niet echt uit. en wat ik ervan heb gezien bleek dat het produkt toch wel schadelijk is.
Mag de fabrikant dit er zo maar in stoppen?
En waar word het voor gebruikt of waar dient het voor.
Ik hoop dat u hier op een antwoord kan geven.

Met vriendelijke groeten

Een bezorgde moeder.

37108 24 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2011 om 17:42
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Verstandig van de betreffende cassiere dat ze dit gemeld heeft aan een bezorgde moeder. Zonder meer een correcte medewerkster.

Of de fabrikant het erin mag stoppen? Ja, waarom niet? Het staat op de verpakking vermeld. Waarom? Die vraag moet u de fabrikant stellen.

Groet, MG.

li
door liekske073 - Jan 20, 2011 om 17:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor je reactie maar mijn vraag is eigenlijk wat is het voor een product.
ja het is alcohol, maar zit daar een quote aan voor de hoeveelheid wat in het product mag zitten en waarvoor zit dit erin.

=mahadma schreef op donderdag 20 jan 2011, 17:42: Verstandig van de betreffende cassiere dat ze dit gemeld heeft aan een bezorgde moeder. Zonder meer een correcte medewerkster.

Of de fabrikant het erin mag stoppen? Ja, waarom niet? Het staat op de verpakking vermeld. Waarom? Die vraag moet u de fabrikant stellen.

Groet, MG.

edrick3
door edrick3 - Jan 20, 2011 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo liekske073,

Ja, dat mag de fabrikant er in stoppen.
Uit het woordenboek:
ethylalcohol:
conserveermiddel toegestaan bij maximale concentratie van 20% voor alle toedieningswegen ' behalve voor de parenterale weg'' '(= inspuiting direct in de bloedbaan).

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Jan 20, 2011 om 18:10
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb Wikipedia gebruikt en het is een alcohol met een percentage van 10 a 15%. Maar als het met dusdanige hoeveelheden in het product verwerkt is dat je moet oppassen voor je rijbewijs zou dit m.i. niet zo verkocht mogen worden, zonder melding die opvalt. Als het goed is staat op de verpakking vermeld hoeveel er in verwerkt is. Waarvoor het erin zit, googel de Lidl of de fabrikant en stel hen de vraag. Groet, MG.

toolboy
door toolboy - Jan 20, 2011 om 19:02
965 Antwoorden / 40 Vragen

Is het al weer vandaag?
Dit ben ik al veel eerder tegengekomen op div fora.

T

ap
door apadmos - Jan 24, 2011 om 12:43
2 Antwoorden / 2 Vragen

B
Bij mijn weten verdwijnt alcohol bij verhitting dus ik zou me maar geen zorgen maken over dat je na het eten van een paar croissants lallend achter het stuur zit.Ik doe bij de stoofperen ook altijd rode wijn en dat eten de kinderen ook mee de alcohol verdwijnt bij het koken de kleur en de smaak die worden er beter van.
Lida

roodborstje
door roodborstje - Jan 24, 2011 om 12:43
91 Antwoorden / 71 Vragen

@ Liekske.
Zo zie je maar weer. Altijd goed lezen wat er op de verpakking staat.
Als de kassière je er niet op gewezen had dan had je het waarschijnlijk niet gezien/geweten.
Uitstekend v.d. kassière die verdient een pluim!

audb
door audb - Jan 24, 2011 om 13:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Alcohol zit zelfs in fruit(dranken) dat komt omdat suiker omgezet wordt in alcohol.

En blijkbaar hebben we als mens alcohol nodig wand uit een brits onderzoek blijkt dat als we twee glazen alcohol drinken we minder kans hebben op diabetes type 2.

Maar het percentage alcohol in uw croissants is zo laag dat het echt geen enkele kwaad kan.

Dat het op de verpakking staat is verplicht volgens de wet zelfs zou er op moeten staan dat er jodium wordt gebruikt en dat is bij grote hoeveelheid ook schadelijk.

Maar ook daar geld bij, een te grote hoeveelheid net als alcohol dus.

guilli_1
door guilli_1 - Jan 24, 2011 om 13:03
13 Antwoorden / 2 Vragen

Liske..bel de hotline van de lidl en leg de vraag voor.......

Hotline
Wensen, opmerkingen, vragen...
Onze vriendelijke en onafhankelijke telefoonservice is gratis voor u bereikbaar:

0800-54 35 463 (0800-LIDLINFO)*

* ma. t/m vrij. van 08:30 tot 19:00
* zat. van 10:00 tot 16:00

erik008
door erik008 - Jan 24, 2011 om 13:06
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Leuk dat het er op staat.
Brood wordt gemaakt met gist, deze maakt koolzuurgas en alcohol aan.
Het brood krijgt hierdoor zijn smaak en wordt luchtig.
Tijdens het bakken verdampt de meeste alcohol.

Op de verpakking van afbakbroodjes staat dat de alcohol er nog in zit.
Een overrijpe banaan bevat ook alcohol, maar dat staat er niet op.

ma
door marleenvanh - Jan 24, 2011 om 13:08
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het wordt gebruikt als conserveringsmiddel (anti schimmel in geval van brood) er zit maar heel weinig in. Wanneer je je kinderen een glas appelsap geeft uit een pak wat 2 dagen open staat krijgen ze waarschijnlijk meer "alcohol" binnen dan wanneer ze twee croissantjes eten.....
Geen druppel onder de 16 is een goeie actie maar overdrijven is ook een vak!!

mo
door mof - Jan 24, 2011 om 13:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ethyl alcohol is gewoon alcohol zoals in wijn, bier etc. zit. NEt zo (on)schadelijk
als in normale drank.
Of kinderen van 9, 10 jaar oud geen alcohol moeten krijgen ... geen glas of zo, maar in zo'n croissant zit ws. maar heel weinig, minder dan bijv. in een mon-cheri bonbon. (krijgen uw kinderen die niet?, kan natuurlijk, moet u zelf beslissen).

De fabrikant mag alcohol toepassen wanneer hij dat wil, als het maar op de verpakking staat.

Ik zou me er geen zorgen om maken in ieder geval, een druppeltje of minder in de hele verpakking ...

pb
door pbarendse - Jan 24, 2011 om 13:12
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 20 jan 2011, 18:04]Ik heb Wikipedia gebruikt en het is een alcohol met een percentage van 10 a 15%. Maar als het met dusdanige hoeveelheden in het product verwerkt is dat je moet oppassen voor je rijbewijs zou dit m.i. niet zo verkocht mogen worden, zonder melding die opvalt. Als het goed is staat op de verpakking vermeld hoeveel er in verwerkt is. Waarvoor het erin zit, googel de Lidl of de fabrikant en stel hen de vraag. Groet, MG.
Een alcohol met een percentage van 10 tot 15% wat? Ethylalcohol is een andere naam voor ethanol, ofwel de enige alcohol die geschikt is voor menselijke consumptie. Dit komt voor in allerlei percentages, van 0,5% in alcoholarm bier tot wel 97% in medicinale alcohol (desinfectant).
Wikipedia is niet altijd het antwoord op alles, zeker niet als je niet weet waar je naar moet kijken.

H.
door H.A.J.vanderPloeg - Jan 24, 2011 om 13:24
34 Antwoorden / 11 Vragen

Een perfect antwoord van Guilli.
Daar is dat telefoonnummer voor.

weetnietveel
door weetnietveel - Jan 24, 2011 om 13:47
69 Antwoorden / 2 Vragen

Leg het inderdaad aan de Lidl voor, ik heb zelf een keer een klacht gehad over een product
en dat is prima opgelost.
Zijn erg servicegericht en luisteren dus echt naar de klanten.

traporgel
door traporgel - Jan 24, 2011 om 13:55
191 Antwoorden / 4 Vragen

Vroegâh, toen ik nog jong was, gingen meisjes naar de Huishoudschool, en zo konden ze grondig opgeleid worden tot 'bezorgde moeders'. Op diezelfde school leerden ze bijvoorbeeld koken. En leerden ze ook als je alcohol toevoegt aan een nog te bereiden product, dat die alcohol verdampt bij ongeveer 76 graden Celsius. Nu wil het geval dat afbakbroodjes afgebakken moeten worden op een temperatuur van plm. 200 graden.

Nu de quizz: Als alcohol verdampt op 76 graden, hoeveel alcohol zit er dan nog in het gereed product als dat product 15 minuten in een voorverwarmde oven staat te bakken op 200 graden.

Als u het antwoord goed geraden hebt, krijgt u van KASSA een écht certificaat waarmee u de familie kunt aantonen dat u een 'bezorgde & gecertificeerde' huismoeder bent.

erik008
door erik008 - Jan 24, 2011 om 14:00
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@traporgel
Klopt, brood kocht je bij de bakker en zat in een bruine zak zonder opdruk.
wat er in het brood zat, was het geheim van de bakker.

ba
door bandor - Jan 24, 2011 om 14:56
20 Antwoorden / 0 Vragen

Gist is in staat om suiker om te zetten in alcohol en koolzuur.
Bij het bakken van brood wordt gebruikgemaakt van de omzetting naar koolzuurgas, om het deeg te laten rijzen. Het koolzuurgas nestelt zich tegen het gluten en duwt het zo naar boven. Bovendien verandert gist de smaak van het brood. Door het op verschillende manieren te laten rijzen kunnen verschillende broodsoorten worden gemaakt met andere eigenschappen. De kleine hoeveelheid ethanol die, in dit geval als nevenproduct, geproduceerd wordt, verdampt al gauw als het brood gebakken wordt. Fruit dat rijp is begint ook te gisten, de gisten zijn al aanwezig in/op het fruit en reageren met de fruitsuikers. Rijp fruit bevat meer druivensuiker dan niet rijp fruit. Gist zet vervolgens druivensuiker om in alcohol, voor hun een afvalproduct. Soms wordt hier express gebruik van gemaakt bij het maken van wijn bijv. Het is ook de reden waarom je o.a. koeien nooit appels moet voeren! Door hun manier van eten verteren blijven deze te lang in hun magen en gaat daar gisten! Wij mensen hebben niet zoveel magen en een veel snellere stofwisseling dus hoeven daar niet bang voor te zijn.
Alcohol verdampt al bij ongeveer 70 graden, ik neem aan dat je die croissantjes even moet afbakken? (Of misschien gewoon "voor de lekker" even 10minuten in de oven legt van 180 graden?) Geloof me je kinderen zijn veilig! Er zit dan (nagenoeg) geen alcohol meer in die broodjes. In ieder geval minder als in een hap van een rijpe banaan.

ka
door kama - Jan 24, 2011 om 16:38
161 Antwoorden / 19 Vragen

Nog even alle terecht hierboven gemelde feiten samenvatten:

- ethylalcohol = ethanol = de 'gewone' alcohol die ook in drank zit. Puur is alcohol ca 96%, maar meestal is het (verder) verdund met water. In drank meestal tot 0,5 à 35% .

- ethylalcohol verdampt bij 78 graden. Dus bij afbakken (net als bij flamberen) blijft er niets van de alcohol over.

Dus niets om je zorgen over te maken.

wimbremer
door wimbremer - Jan 24, 2011 om 16:51
122 Antwoorden / 19 Vragen

Prima cassiere? Hmmmm, lijkt me niet. Als ze dan zonodig adviezen wil geven, moet ze wel VOLLEDIGE info geven. Zo slim zijn ze dus niet.

cosima
door cosima - Jan 24, 2011 om 16:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ethanol (triviale naam ethylalcohol), in het lab dikwijls afgekort als EtOH, is de bekendste alcohol, aangezien het een vaak gebruikt oplosmiddel is en het de alcohol is die in alcoholische dranken zit. In het dagelijkse spraakgebruik heet ethanol simpelweg alcohol.

Wil je weten of het is toegestaan dien je de Keuringsdienst van Waren te contacteren.

littlemissg
door littlemissg - Jan 24, 2011 om 18:44
44 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=apadmos schreef op maandag 24 jan 2011, 12:43]B
Bij mijn weten verdwijnt alcohol bij verhitting dus ik zou me maar geen zorgen maken over dat je na het eten van een paar croissants lallend achter het stuur zit.Ik doe bij de stoofperen ook altijd rode wijn en dat eten de kinderen ook mee de alcohol verdwijnt bij het koken de kleur en de smaak die worden er beter van.
Lida

ik zou me maar geen zorgen maken over dat je na het eten van een paar croissants lallend achter het stuur zit hahahahhaha ... LOL

littlemissg
door littlemissg - Jan 24, 2011 om 19:29
44 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 24 jan 2011, 13:06]Leuk dat het er op staat.
Brood wordt gemaakt met gist, deze maakt koolzuurgas en alcohol aan.
Het brood krijgt hierdoor zijn smaak en wordt luchtig.
Tijdens het bakken verdampt de meeste alcohol.

Op de verpakking van afbakbroodjes staat dat de alcohol er nog in zit.
Een overrijpe banaan bevat ook alcohol, maar dat staat er niet op.

Schande!!! zou zouden het op de schil moeten zetten ;)

pe
door peterus - Jan 24, 2011 om 19:57
84 Antwoorden / 14 Vragen

lid van de blauwe knoop?