börgemeister
door börgemeister Apr 25, 2011 om 03:04
Voeding & gezondheid

DIEPVRIES KABELJAUW BLIJKT SCHELVIS TE ZIJN.

Dat las ik dat Uit DNA-analyses bij vierhonderd pakken diepvriesvis bleek dat zes procent van de vis niet de soort was die op de verpakking vermeld stond. The Sunday Times en Greenpeace sloegen de handen in elkaar voor een grootschalig onderzoek.

Schelvis is 30% goedkoper t.o.v. kabeljauw.

Heeft u ook mogelijk diepvriesproducten met 'nep kabeljauw' is uw diepvries?

4520 13 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Apr 25, 2011 om 07:02
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Op 't Hukske van de Steinstraot, stond ein vrouw mit vis.
En die wis zelf neet waat schelvis is.
Toen kwaam d'r eine pliesie en dae zag : Och vrouw,
Det is gen schelvis maar det's kabeljauw !

birdies
door birdies - Apr 25, 2011 om 07:29
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........bleek dat zes procent van de vis niet de soort was die op de verpakking vermeld stond.........

Tsjonge, 6%, 94% klopt dus!

.........Heeft u ook mogelijk diepvriesproducten met 'nep kabeljauw' is uw diepvries?............

Hoe zouden ze dat moeten weten? Laten onderzoeken?

Wat een onzin om hierover een topic te starten! Bovendien: waarom altijd je capslock aan bij de topictitels?

tdehond
door tdehond - Apr 25, 2011 om 09:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U zou dan eerst op de stickers op de verpakking moeten kijken of aangegeven staat dat er 6 % schelvis als inhoud vermeld staat.

Bij hondenvoer b.v. mag een product b.v. lam genoemd wordt als er 5 % lamsvlees in verwerkt is.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 25, 2011 om 11:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Schelvis is ook lekker en het komt ook uit de zee, dus heb ik er geen bezwaar tegen, vroeger maakte ze van schelvis juist de lekkerbekjes.Tenminste in Scheveningen.

harrie
door harrie - Apr 25, 2011 om 15:50
765 Antwoorden / 36 Vragen

Dit soort dingen worden meestal uitgelokt door inkopers van supermarkten die het onderste, qua inkoopprijs, uit de kan willen hebben.
Mijn informant vertelde mij, dat dit juist de duurdere supermarkten zijn... de inkoopprijs is belangrijker dan de kwaliteit. (zal geen namen noemen op dit moment)

Ex-Haagsche Harrie

valerius-2
door valerius-2 - Apr 25, 2011 om 18:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=harrie schreef op maandag 25 apr 2011, 15:50]Dit soort dingen worden meestal uitgelokt door inkopers van supermarkten die het onderste, qua inkoopprijs, uit de kan willen hebben.
Mijn informant vertelde mij, dat dit juist de duurdere supermarkten zijn... de inkoopprijs is belangrijker dan de kwaliteit. (zal geen namen noemen op dit moment)

Ex-Haagsche HarrieWat is er mis met de kwaliteit van schelvis ten opzichte van kabeljauw?

harrie
door harrie - Apr 25, 2011 om 19:11
765 Antwoorden / 36 Vragen

@ Valerius-2

Op zich niets... maar om een eerlijke prijsvergelijking te maken als consument is een juiste produktomschrijving nodig.
Voorbeeld u koopt en betaalt voor kreeft en u krijgt krab is daar dan ook niets mis mee ???

an
door anne4 - Apr 26, 2011 om 14:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bij AH 2 pakjes kabeljauw gehaald. Eén was wel kabeljauw, ander niet. Zeer waarschijnlijk pangasius. Er stond wel kabeljauw op.

Lsk520
door Lsk520 - Apr 26, 2011 om 17:23
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=anne4 schreef op dinsdag 26 apr 2011, 14:02]Bij AH 2 pakjes kabeljauw gehaald. Eén was wel kabeljauw, ander niet. Zeer waarschijnlijk pangasius. Er stond wel kabeljauw op.

En hoe heeft u dat vastgesteld?
denk je werkelijk dat AH dit risico gaat lopen?

Enne....TS heeft het over de Sunday Times.....wellicht speelt dit verhaal zich af op dat eiland en hier niet. Wij hebben de VWA, hunnie mischien nie...

picone
door picone - Apr 26, 2011 om 17:33
55 Antwoorden / 4 Vragen

Nu de vraag, bestaat er een prijsverschil?

Zoja is dat verschil groot of klein, ofwel
wat kost de kabeljauw - en wat kost de schelvis per kilo?

börgemeister
door börgemeister - Apr 26, 2011 om 21:44
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tp schreef op dinsdag 26 apr 2011, 17:23][quote=anne4 schreef op dinsdag 26 apr 2011, 14:02]Bij AH 2 pakjes kabeljauw gehaald. Eén was wel kabeljauw, ander niet. Zeer waarschijnlijk pangasius. Er stond wel kabeljauw op.

En hoe heeft u dat vastgesteld?
denk je werkelijk dat AH dit risico gaat lopen?

Enne....TS heeft het over de Sunday Times.....wellicht speelt dit verhaal zich af op dat eiland en hier niet. Wij hebben de VWA, hunnie mischien nie...

Inderdaad de Sunday Times!

spouky
door spouky - Apr 27, 2011 om 10:33
22 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ik heb gisteren nog diepvries kabeljauw van de Aldi gebakken en het was wel degelijk kabeljauw,en het verschil kan je zien schelvis of kabeljauw,ze krijgen het van mij terug als er een ander vissoort in de verpakking zit als er kabeljauw op vermeld staat.

Lsk520
door Lsk520 - Apr 28, 2011 om 10:55
827 Antwoorden / 2 Vragen

Lees dit eens:

http://www.distrifood.nl/web/Nieuws/Buitenland/Buitenland-artikel/139767/UK-Vis-Lidl-vaak-verkeerd-gelabeld.htm

Probleem speelt zich dus niet af in Nederland, probleem opgelost!