So
door Sonja.tivoli47! May 16, 2017 om 00:47
Voeding & gezondheid

Druiven

Ik eet graag druiven en na aankoop eet ik ze uit het bakje. Nu vraag ik me af of ik ze eerst moet wassen daar ze vaak uit verre landen komen.

24619 10 Rapporteer

fa
door familyman - May 16, 2017 om 00:51
888 Antwoorden / 1 Vragen

0,254 seconden gegoogled, met dit resultaat:

Het is wel goed om je groenten en fruit te wassen, je weet nooit wie ze allemaal al in de handen hebben gehad….
Aan de andere kant heeft het wassen van groenten en fruit weinig effect, het helpt maar heel
beperkt om residuen te verwijderen. De meeste zitten door het product verspreid. Het is wel verstandig om zo veel mogelijk Nederlandse producten te kopen deze bevatten minder resten bestrijdingsmiddelen dan de buitenlandse producten….
volgens een TV programma (Kassa? Keuringsdienst van Waarden?) lijken producten van Lidl en Aldi het schoonste te zijn wat betreft resten van bestrijdingsmiddelen…

tenormin
door tenormin - May 16, 2017 om 03:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

2sonia6, fruit moet men toch wassen, ook Nederlands fruit? Over het algemeen kan men zo in een appel bijten; prefereer toch eerst even schoonpoetsen. Overigens net als paprika's, tomaten e.d.

sjjoppy
door sjjoppy - May 16, 2017 om 03:12
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Het makkelijkste is de druiven in het bakje te laten en onder de kraan flink afspoelen, daarna uit laten druipen.

marita5
door marita5 - May 16, 2017 om 08:37
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sonja6 ,

Het nut van fruit wassen .

Fruit wassen is belangrijk, maar de gifstoffen verwijder je er vaak niet echt mee. Doordat telers ook het land bespuiten met gifstoffen komen deze in de wortels en binnen in de producten. Helemaal voorkomen dat je fruit gifstoffen bevat is dus niet mogelijk. Wel is het wassen van fruit belangrijk, je weet immers niet hoeveel mensen die lekkere appel al wel niet in hun handen hebben gehad.

Verder vond ik nog een paar tips om fruit goed schoon te maken.

  • Met azijn: meng water met witte gedistilleerde azijn in een verhouden van 1:3. Schud goed en bespuit je fruit hiermee. Laat het ongeveer 2 minuten staan en spoel goed af onder de koude kraan.
  • Met zuiveringszout: bestrooi het fruit ruim met zuiveringszout en laat dit 2 minuten trekken. Bij fruit met een harde buitenkant moet je nog even goed scrubben en daarna spoel je het stuk fruit af onder koud water totdat alle zuiveringszout eraf is. Bij fruit met een zachte buitenkant scrub je zachtjes en spoel je ook weer af.

Altijd je groente en fruit goed wassen dus en de voorkeur geven aan in Nederland geteelde producten. Dat is het enige wat wij als consument zelf kunnen doen .

 Niet onderdompelen in water .
Je moet groenten en fruit niet onderdompelen in water maar écht schoonspoelen. Stel je voor dat je een tros druiven in een bakje water legt en slechts op één van hen bacteriën zitten, dan is het water de perfecte manier om zich te verspreiden.

boppe1943
door boppe1943 May 16, 2017 om 10:27
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bedankt voor je zoekwerk. Maar wat een gedoe dat wassen en scrubben. Ik geloof dat ik voortaan maar meloenen en ander fruit met een dikke schil ga eten. Of zou ik inmiddels een grote weerstand heb opgebouwd door het zachte fruit alleen maar afgespoeld te hebben?

marita5
door marita5 May 16, 2017 om 10:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ik spoel het fruit ook af , zonder te scrubben, tot nu toe heb ik dit overleefd ;-))

Gr
door Grunn1 May 16, 2017 om 11:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Overdreven om dit te doen en je wordt er alleen maar immuun van. Oftewel gewoon afspoelen en opeten en het lichaam maakt genoeg antistoffen aan. Wanneer je het te schoon maakt heb je kans sneller ziek te worden als iets eens wat minder schoon is want je lichaam is het dan niet meer gewend. Er wordt ook al gezegd dat kinderen tegenwoordig te schoon worden opgevoed zódat het lichaam te weinig antistoffen aanmaakt. Dit risico loop je ook als je alles "te" schoon maakt.

ha
door harryromijn May 17, 2017 om 21:25
272 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar: "telers ook het land bespuiten met gifstoffen komen deze in de wortels en binnen in de producten"  is dat gestoeld op wetenschappelijk onderzoek of wat op menig "huisvrouwen" websites elkaar wordt aangepraat ?
Op 15 maart 2015 bij de bestuursrechter de NVWA op dit punt ook onderuit gehaald, waarbij ik de oud-hoofd buitendienst NVWA - Dordrecht aan mijn zijde vond: een vervuild industrieterrein na decennia vrij en.. wilde bramen daar onderzocht op zware metalen, binnenin, dus in het sap e.d. Gevolg: NIETS te vinden.

kv
door kvjapio - May 16, 2017 om 09:28
281 Antwoorden / Vragen

Het enige dat ik doe met druiven - heb net weer een bakje leeg - is de tros even onder stromend koud water afspoelen, even afslaan en dan in een fruitschaal leggen. Nooit problemen. Mmm!

hansje klein
door hansje klein - May 16, 2017 om 09:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Fruit uit verre landen altijd met stromend en lauwwarm water onder de kraan afspoelen en alleen in het meegeleverde bakje wanneer de bodem is geperforeerd zodat het water meteen kan afvloeien.

ik
door ikzelf1942 - May 17, 2017 om 13:15
81 Antwoorden / 15 Vragen

Boppe1943:  pas wel op met die meloen, want het mes gaat eerst door de ( vervuilde) schil en dan door het te eten "vruchtvlees".
dit zou dus ook een antwoord op zo'n ( onzin) vraag kunnen zijn !!!!

ha
door harryromijn - May 17, 2017 om 13:18
272 Antwoorden / 0 Vragen

Pesticiden residuen zitten over het algemaeen enkel aan de buitenkant ( anders als familyman  beweert).
De EU houdt vanaf 1979 al een prachtig systeem in de lucht ( RASFF, zie https://webgate.ec.europa.eu/rasff-window/portal/?event=SearchForm&cleanSearch=1) , waarin all probleemgevallen vermeld staan, die OF een van de EU "keuringsdiensten" vindt, cq ze aangemeld krijgen van anderen ( importeur, handelaren enz zijn per wet verplicht probleemgevallen aan te geven. Of iedereen dat nu altijd 100% doet ?  )

Ook doet een onderzoekje op google wonderen: zie "pesticiden residuen in druiven NVWA".  Idem "pesticides residues in grapes EFSA "

Natuurlijk blijven er mensen op "groene geitenwollen sokken" per definitie hun eigen verhalen meer geloven dan van alle voedselwetenschappers op aarde bij elkaar.

Toch.. was ik de groenten en fruit voor mijzelf en mijn (klein)kinderen ALTIJD. Maar meer om weg te spoelen wat vele grijpgrage handen in de supermarkt e.d. hebben achtergelaten.

jo
door jorisw May 17, 2017 om 13:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Druiven worden niet aangeraakt door vele grijpgrage handen... Die zitten immers in een gesloten plastic verpakking.

ha
door harryromijn May 17, 2017 om 21:28
272 Antwoorden / 0 Vragen

Bij lange na niet altijd. Heel wat keren bij Emte, Aldi en AH- Breda, Lidl-Prinsenbeek de drjven afgewogen, dus los..
Afgezien daarvan: ik was ALLES.

@H
door @HENK@ - May 17, 2017 om 14:04
158 Antwoorden / 1 Vragen

rare vraag, wanneer je ze op de grond laat vallen gooi je ze misschien wel weg maar zo uit het bakje, waar iedereen aan heeft kunnen zitten en wie weet wat overheen heeft kunnen morsen zou je ze zo op eten ....ik denk dat je dit zelf kan beantwoorden hè ..

henkvanstots
door henkvanstots - May 17, 2017 om 14:29
24 Antwoorden / 1 Vragen

@ FAMILYMAN (reactie 17 mei 00.51)

Vast niet zo schoon als bij de biologische winkels/marktkramen!