So
door Sorayaros Nov 5, 2022 om 11:35
Voeding & gezondheid

Dure boodschappen

Gisteren brie van president gekocht. Deze is gehalveerd en duurdere prijs?
Tandpasta van prodent is materiaal zo dun geworden dat ik er bijna door heen knijpt.
Heb het gevoel een melkkoe te zijn en producenten ook misbruik maken van alle crisissen en oorlogen!

2162 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 5, 2022 om 11:40
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Tja, dit gebeurd. Alles wordt duurder, schaarser enz. Wen er maar aan.

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2022 om 12:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, en de brood, melk, eieren, kaas en heel veel meer boodschappen, zijn veel duurder geworden. Had u het nog niet opgemerkt dan?

ro
door ronny530 - Nov 5, 2022 om 12:16
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Welkom in het tijdperk van hoge inflatie, conflicten tussen andere landen, grondstoffen schaarste, energieprijzen die de pan uit reizen, en vanwege de hogere productiekosten de fabrikanten gedwongen zijn de prijs van hun producten aan te passen. Producenten maken er geen misbruik van en kunnen twee dingen doen de eerste is het product veel duurder maken of als tweede de inhoud verminderen en tegen een iets duurdere prijs verkopen. We hebben er allemaal mee te maken maar in het huidige tijdperk hebben we gelukkig nog wel de keuze om een product wel of niet te kopen of voor een huismerk van de supermarkt te gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 5, 2022 om 12:24
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Soraya Ros,

Toevallig kwam ik er afgelopen week ook achter ,dat het zeeppompje van de action ook kleiner is geworden : toen ik het vulde met een liter wasmiddel ,paste het niet......(zie bijgevoegde foto).

Ik vrees, dat wij in een enorme economische crisis zijn beland......

gerbera
door gerbera Nov 5, 2022 om 14:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt er staat ook 900 ml op de fles en daar past geen 1000 ml in☺

ne
door neodutchio Nov 5, 2022 om 15:30
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En het is een heel anders fles met een andere kleur. Appels met peren dus.

Mabelle
door Mabelle Nov 5, 2022 om 19:34
404 Antwoorden / 1 Vragen

Die fles is jaren oud. Hoelang mag een artikel niet duurder worden van jou? 10 jaar? 20 jaar?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 5, 2022 om 19:46
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle en Neodutchio,

Die flessen zijn van 2022.

Ik vul altijd een lege zeeppppompje -fles met afwasmiddel omdat ik dan niet zo ga knoeien met de afwasmiddelfles.

panter22
door panter22 Nov 7, 2022 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Koop zo'n stafles afwas van Dreft. Duur, je knijpt hem zo leeg, maar werkt goed en navulbaar voor goedkope afwas

marita5
door marita5 - Nov 5, 2022 om 12:26
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sorayaros ,

Schaarste

Maar hoe komt het dat alles zoveel duurder wordt?

Daar heeft Buysse wel een verklaring voor: „Grondstoffen en energie zijn een stuk duurder dan een jaar geleden; ook daar is een tekort aan.” Dit wordt volgens de onderzoeker meteen verrekend in de boodschappenprijzen. „Gehakt bijvoorbeeld, dat heeft een intensieve productieketen waar veel energie voor nodig is. Verder is er veevoer nodig om de koeien eten te geven, en ook dat is snel duurder geworden. Dat alles zie je terug in de prijs.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2022/10/boodschappen-duurder-geworden/

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/consumentenbond-opent-meldpunt-voor-onnodige-prijsstijgingen

Lees deze tips eens ,

https://favorflav.com/nl/eat-drink/food-stories/11-tips-om-onwijs-veel-te-besparen-in-de-supermarkt/

ne
door neodutchio - Nov 5, 2022 om 13:22
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vroeger (toen je koe nog met een korte oe schreef en drempels nog kuilen waren, opa verteld weer) moest alles groter en groter. Van de 1 liter fles naar 1,5 en zelfs 2 liter. In het buitenland zelfs 2,5 liter kunnen kopen. Het idee erachter was dat het niet uitmaakt hoe groot je een verpakking maakt, het gaat toch op. Ondertussen gaat het weer de andere kant op en kiezen wij meer voor lagere prijzen. En helaas kijkt de consument alleen naar de prijs en niet voor wat je er voor krijgt. Om dat te kunnen blijven concureren zal je dus de inhoud ook moeten aanpassen.
En zo lang de consument nog een lekker merk brie'tje kan eten en merktandpasta kan kopen is er geen sprake van een crisis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 5, 2022 om 13:31
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Het gaat niet alleen om de prijs van producten, die stijgen....

Wat denkt u van de steeds duurdere zorgverzekering?

Ik was gisteren bij de tandarts,het was er heel rustig: veel mensen mijden mondzorg : je kunt weer aan iemands gebit zien ,hoe rijk je bent......allemaal het gevolg van martkwerking.

gerbera
door gerbera Nov 5, 2022 om 14:37
7348 Antwoorden / 14 Vragen

GA, was onlangs bij de huisarts, heel stil in de wachtkamer in een praktijk van 4 artsen. Ja die werken op afspraak en zal die tandarts dat ook niet doen?

ne
door neodutchio Nov 5, 2022 om 15:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn tandarts maar afspraken en zorgt er voor dat alles achter elkaar doorgaat. Er zal hier dus in het slechtste geval 1 persoon in de wachtkamer zitten. Ik heb niet gekeken hoe vol de agenda was van de tandarts, dat is namelijk prive.
Dat de zorgverzekering elk jaar eenmaal in prijs word aangepast is niets nieuws. En ja, ook ik baal er van dat als ik voor €1,99 3 pilletjes moet halen bij de nachtapotheek dat ik dan €123,- aan extra kosten moet betalen. Maar dat doe ik nog altijd liever dan een nacht kermen van de pijn.
Het is de tering naar de nering zetten. En om eerlijk te zijn, dankzij een paar goede investeringen merk ik niet veel van de paniek die er nu zou zijn. De boodschappen zijn duurder, dus meer akties inslaan, energiekosten zijn enorm verlaagd (700m3 gas besparing) en dankzij het groot tekort aan personeel is het een walhalla als je meer zou willen verdienen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 6, 2022 om 12:04
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

U verwart 2 dingen : er kan enorme inflatie ontstaan terwijl er ook vraag is naar arbeidskrachten.

Klik op de volgende link voor uitleg:

https://www.trouw.nl/economie/hoge-inflatie-en-personeelstekort-wat-is-dit-voor-rare-economie~bb78e4d2/

ne
door neodutchio Nov 6, 2022 om 17:02
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik verwar niks, ik reageer op uw reactie. Waarbij u nu weer van verhaal veranderd.

gerbera
door gerbera - Nov 5, 2022 om 14:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dan zou de brie (punt) nu maar 100 gr zijn terwijl het normaal gem. 200 gr is en zo ook nog steeds in de verkoop is en slechts een paar cent duurder is geworden.  U bedoeld waarschijnlijk de tube van de tandpasta, dan heeft u zeker een héél oude tube van alluminium terwijl deze al jaren van kunststof (plastic) is en dan moet je hard drukken om er doorheen te knijpen. Maar ja de prijzen van alles rijzen de pan uit, dus iedereen is dan een "melkkoe" maar het zijn de winkeliers die uiteindelijk de prijs bepalen die u moet betalen.

me
door mein33 - Nov 5, 2022 om 14:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn oma, (geb.1887) die twee wereldoorlogen en verschillende recessies had meegemaakt zij altijd "Beter duur te koop dan niet te krijgen" en als je het niet kunt of wil betalen dan laat je het gewoon liggen waar het ligt !

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 5, 2022 om 15:32
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ach, bij o.a. AH was een stukje Zwitserse Emmentaler ook in eens 80 ct duurder. Helaas, moelijk wordt er inderdaad hier en daar misbruik gemaakt maar is en blijft het toch ook een feit van vraag en aanbod, nasleep van de coronapandemie en vooral niet te vergeten de hogere energiekosten. Dat betreft dan niet allkeen gas en elctriciteit maar vooralk ook diesel voor vrachtverkeer.

Het is nu vooral een kwestie vn goed uitkijken wat men waar koopt.

Ozymandias
door Ozymandias - Nov 5, 2022 om 16:22
155 Antwoorden / Vragen

Je voorouders hadden je kunnen vertellen dat het leven niet altijd over rozen gaat. Als je het nu al zwaar hebt mag je blij zijn dat je niet in de oorlogs tijd opgroeide. Mensen zijn verwend en weten eigelijk niet hoe goed ze het hebben. Brie is immers een luxe product die je helemaal niet nodig hebt om te overleven.

ju
door juliomariner Nov 6, 2022 om 16:22
1312 Antwoorden / 2 Vragen

Voor mij wel :-)  maar dan geen merk brie maar gewoon van de discounter en dan het liefst ook nog die aan de datum is, niet vanwege de prijs maar omdat die wel rijp zijn. ( die nog lange houdbaarheid hebben zijn meestal iet rijp en dan niet te vreten, hard en zurig)

rj
door rjw - Nov 5, 2022 om 17:39
3238 Antwoorden / 5 Vragen

We hebben oorlog in onze regio en indirect zijn wij er ook bij betrokken. Het zou gek zijn als dat geen impact heeft op ons.

sira
door sira - Nov 5, 2022 om 17:44
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Op 20/09 heb ik boodschappen gedaan i.v.m. mijn verjaardag. Er zouden 3 mensen komen, want ik ben niet zo'n verjaardagsvierder.
De boodschappen bestonden o.a. uit 2 slagroomschnitt's (je wilt elkaar niet met schele ogen aankijken), toast en salade, worst, vruchtensap en iets te knabbelen. Kosten waren afgerond naar boven € 45,-.

Op 14/10 kwam er familie (2 personen), omdat die ten tijde van mijn verjaardag in het buitenland zaten.
De boodschappen bestonden o.a. uit 1 slagroomschnitt, iets te knabbelen, soepgroente + soepvlees, verse witte en bruine bolletjes, beleg en salade. Kosten waren afgerond naar boven € 73,-.

rj
door rjw Nov 6, 2022 om 08:59
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als de producten in de laatste zin echt alles was dan wil ik de kassabon wel eens zien. Dat kost nergens 73 euro.

gerbera
door gerbera Nov 6, 2022 om 11:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@RJW, dan weet je niet wat soepvlees kost en hoeveel bolletjes er zijn gekocht ☺

Ozymandias
door Ozymandias Nov 6, 2022 om 13:12
155 Antwoorden / Vragen

Eens, ik weet niet waar dit gekocht is maar dat moet dan wel een hele grote lading vlees zijn geweest want ik zou dit nog steeds voor onder de 20 of 30 euro kunnen doen.

Mabelle
door Mabelle - Nov 5, 2022 om 19:35
404 Antwoorden / 1 Vragen

Je gevoel klopt niet. Lees het nieuws eens goed.

Mabelle
door Mabelle - Nov 5, 2022 om 19:52
404 Antwoorden / 1 Vragen

De brie is gehalveerd omdat het beter is voor je gewicht en gezondheid...