fe
door feb Nov 6, 2004 om 07:32
Voeding & gezondheid

Duur brood

Gisteren ging ik bij de bakker een 1/2 brood kopen. Op het prijskaartje bij het brood stond dat 1 heel brood 2 euro zou kosten. Ik ben er van uit gegaan dat een 1/2 brood in dit geval 1 euro zou kosten. Maar niets is minder waar ik moest 1.05 euro betalen. Iets wat ik belachelijk vind.

Toen ik dus zei dat ik dat maar raar vond zeiden ze dat dat altijd zo is en overal zo is. Ik weet een ding zeker ikkom daar niet meer terug.

Iemand die alleen is wordt altijd "gestrafd" door hogere prijzen. Het gaat maar over 5 cent, maar ik vind een kwalijke zaak. Als ik dus 2 keer een 1/2 brood koop op het zelfde tijdstip moet ik 2.10 euro betalen. En als ik 1 heel brood koop is dat 2.00 euro.

Wie ervaart dat ook zo.

Groeten.

7587 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo feb, Het is inderdaad ongelofelijke onzin wat deze koekebakker
vertelt. De helft van 2 is 1 en niet 1.05 (eerste klas basisschool).
Héél lang geleden (opa vertelt) toen de eerste snijmachines van brood
hun intrede deden werd voor het snijden van brood een paar centen extra
in rekening gebracht dus kon het gebeuren dat voor een halfje brood de
helft van een heel brood plus dus kosten van het snijden betaald moest
worden. Maar dat is inmiddels geschiedenis want niet één bakker rekent
nog iets voor het snijden van brood, Sterker nog het wordt tegenwoordig
automatisch en gratis gedaan. Uw besluit om deze bakker de rug toe te
keren is daarom heel verstandig. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn 2X 250 gram koffie ook niet duurder dan 1X500 gram? Zal toch niet alleen de verpakking zijn.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja belachelijk, ik ben er zo van geschrokken wat een bakker voor zijn brood vraagt.

Inmiddels koop ik het brood bij albert heijn op de dinsdag het is dan brooddag en kost een fijn volkoren 75 eurocent, goed brood misschien is dat iets voor je en dan doe je zelf thuis even het brood verdelen in twee zakjes en dan de vrieser in

succes !

grt Linda

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cats, Bij koffie en in feite alle voorverpakte producten heb je
wel gelijk. Productieproces, verpakking, vervoer etc. zijn voor kleine
verpakkingen relatief duurder dan voor grootverpakkingen. Maar ingeval
van een halfje brood waarbij het brood in zijn hegeel wordt gesneden en
in twee aparte zakjes wordt gedaan ligt dat toch wat anders. Wat kost
zo'n plastic zakje ? Misschien 1/10  of 1/5 Eurocent en om dan
daar 5 Eurocent voor te berekenen vind ik van deze bakker toch niet
echt klantvriendelijk. Maar desondanks een half punt voor je antwoord. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat niet aleen om de verpakking van het brood, het zakje alleen. Voor een half brood moet een verkoopster dezelfde taken verrichten als voor een heel, zelfs nog meer want ze moet het brood terugleggen in de schap en hopen dat ze het dan alsnog verkoopt.

voor 1 brood moet er:  gepakt,  gesneden, verpakt (1 zakje), afgerekend worden.

voor 2 maal een half moet er; bij de eerste verkoo": gepakt, gesneden, verpakt (2zakjes), teruggelegd, afgerekend worden.

bij de tweede verkoop weer gepakt, en afgerekend worden.

Het aantal handelingen is meer zeg dat dit 5 seconden meer werk is.

stel dat een verkoopster 15 euro per uur verdiend, dan kost zij de bakker 30 euro aan looonkosten. 30 per uur is  0.50 per minuut. is ongeveer 1 cent per seconde, aangezien we hebben gezegd dat het 5 seconden meer werk is, klopt het dus aardig dat de bakker 5 cent extra vraagt.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Chong, je kan hier wel een wetenschappelijke berekening op los
laten maar de feiten zijn vrij simpel: de verkoopster snijdt een heel
brood, verdeelt het, doet het in twee zakjes, legt het ene weg voor de
volgende klant en het andere verkoopt ze aan de klant aan de toonbank.
Klaar !  En dat zou dan 2 x 5 eurocent meer moeten kosten ?
Bovendien denk ik dat de betreffende bakker nog nooit van
klantvriendelijkheid heeft gehoord en één klant is hij sowieso kwijt.
Misschien is hij wel de enige die dit doet want ik heb het nog nooit
meegemaakt.  Maar ja, met 4 bakkers in een straal van 100 meter
moet je wel klantvriendelijk zijn. PML

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie het probleem niet hoor! De bakkers bij ons in de omgeving vragen voor 2x een half brood al zo lang als ik leef net ietsje meer dan voor een heel brood. En dat heeft niets met de euro te maken.

Anita

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feit is en blijft dat tee keer een half verkopen duurder is dan een heel. en zo moeilijk is die berekening nou ook weer niet.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2004 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon een heel brood kopen en er een zakje bijvragen en thuis de
andere heelft in de vriezer voor later want voor zo ver als ik weet
rekent elke bakker er meer voor 2 1/2 jes dan 1 hele

ve
door verwijderd - Nov 26, 2004 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de bakkers (en supermarkten) die ik ken betaal je inderdaad meer voor kleinere porties. Meer verpakking en handlingkosten.

De bakker hier heeft vaste prijzen voor zijn brood. Sommige soorten hebben kwantumkorting dus koop je er drie dan kost het wat minder (omdat ze dan meer kassa-aanslag hebben). Koop je een half dan betaal je per saldo meer. En ook: het bestaat nog: snijkorting als je je brood ongesneden wilt. En dan mag ik ook nog eens kiezen welk soort zak ik wil!! (tasjes zijn tegenwoordig dan niet meer gratis..)

ve
door verwijderd - Dec 9, 2004 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je wat

Koop je in het vervolg 1 heel brood en vries je de helft in

Maak er niet zo'n probleem van !!

ve
door verwijderd - Dec 9, 2004 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit antwoord had Westerhoff1 hierboven ook al gegeven.
Dit antwoord had dus achterwege kunnen blijven na zoveel weken.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2004 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oudbakken brood dus.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2005 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik werk zelf in een biologische winkel waar bij de kassa brood snijden en verpakken voor mensen. ook wij vragen meer voor 2 halve broden dan voor 1 heel brood, wat inderdaad veel mensen niet snappen. Nu kost het ons echt meer tijd om 2 halve broden te snijden en te verpakken, ook kost het meer verpakkingsmateriaal en ook de barcode sticker die je op de zakken plakt kosten geld. Daarnaast is het nadeel van halve broden verkopen ook dat wij voor halve broden die wij aan het einde van de dag overhouden niks terugkrijgen terwijl wij hele broden kunnen crediteren (deels) bij de bakker. Rede genoeg dus om meer te rekenen voor halve broden!

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Broodsnijden is bij ons gratis, dus of u nu een hele vokoren of twee halve volkoren neemt of wat dan ook, u betaalt bij ons helemaal niets voor het snijden ervan.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2005 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

heel erg oudbakken brood

ve
door verwijderd - Nov 24, 2014 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een gezeik om 5 cent. Natuurlijk is 2 halve broden duurder dan 1 heel brood. Het vergt meer handelingen en meer verpakkingsmateriaal. Je kunt lopen zeiken dat de handeling niks voor stelt maar dat is onzin. Het kost daarnaast meer tijd dan 5 seconden zoals wordt genoemd.

Als je per dag 100 broden moet halveren dan ben je al snel een half uur bezig. Ik weet niet wie van jullie mensen iedere dag een half uur voor niks werkt bij zijn of haar baas... maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een half uur per dag voor jan *** werken.

Daarbij komt nog dat er inderdaad bakkers en winkels zijn die niets extra vragen voor 2 halve broden. Echter betaal je bij deze winkels en bakkers sowieso te veel omdat deze de prijs van een half brood verwerken in een heel brood.

Maak je liever druk om de prijs van brandstof. Dat zijn namelijk grondstoffen waarbij je echt genaaid wordt. De prijs per vat olie is nooit zo laag geweest en toch blijft de prijs voor benzine hoog. We betalen gemiddeld 20 a 30 euro per volle tank te veel en iedereen hier loopt te zeiken om 5 cent voor een brood die ook nog eens gerechtvaardigd is.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2014 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

sygys schreef op maandag 24 nov 2014, 10:11: Wat een gezeik om 5 cent.

En dan ga jij er bijna 10 jaar later nog eens over zeiken?????

ve
door verwijderd - Nov 24, 2014 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

sygys schreef op maandag 24 nov 2014, 10:11: Wat een gezeik om 5 cent. Natuurlijk is 2 halve broden duurder dan 1 heel brood. Het vergt meer handelingen en meer verpakkingsmateriaal. Je kunt lopen zeiken dat de handeling niks voor stelt maar dat is onzin. Het kost daarnaast meer tijd dan 5 seconden zoals wordt genoemd.

Als je per dag 100 broden moet halveren dan ben je al snel een half uur bezig. Ik weet niet wie van jullie mensen iedere dag een half uur voor niks werkt bij zijn of haar baas... maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een half uur per dag voor jan *** werken.

Daarbij komt nog dat er inderdaad bakkers en winkels zijn die niets extra vragen voor 2 halve broden. Echter betaal je bij deze winkels en bakkers sowieso te veel omdat deze de prijs van een half brood verwerken in een heel brood.

Maak je liever druk om de prijs van brandstof. Dat zijn namelijk grondstoffen waarbij je echt genaaid wordt. De prijs per vat olie is nooit zo laag geweest en toch blijft de prijs voor benzine hoog. We betalen gemiddeld 20 a 30 euro per volle tank te veel en iedereen hier loopt te zeiken om 5 cent voor een brood die ook nog eens gerechtvaardigd is.

en jij maakt je na ruim 10 jaar hier nog druk om????????....
over gezeik gesproken!!!!.....

ve
door verwijderd - Nov 24, 2014 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sygys,

Jammer genoeg heeft u een topic aangehaald die al 10 jaar oud is en dat wordt door sommige panelleden niet altijd op prijs gesteld.
Maar van iemand die nieuw is op deze site, uiteindelijk is het uw eerste reactie, mag een foutje niet zo zwaar worden afgestraft.
Laat u hierdoor niet ontmoedigen en ga/blijf lekker meedoen, let alleen wel even op de actualiteit van het onderwerp of vraag.