mr
door mrmoto Jul 10, 2020 om 10:24
Voeding & gezondheid

Een gegeven paard in de bek kijken

als bij de voedselbank mijn weekelijkse gratis levensmiddelen mee krijg en ik vind hiervan de helft niet te (vr) eten kan ik dan die levens middelen door verkopen en zoja zijn dat dan extra inkomsten al bovenop de al niet betaalde gehouden helft van de levensmiddelen die ik wel lust. Deze vraag stel ik voor een bekende van mij die geen toegang heeft op het internet.

3519 27 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Jul 10, 2020 om 10:36
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Vind het zwaar associaal om producten die u gratis krijgt bij de voedselbank door te verkopen. Geef ze gratis weg die echt geen geld hebben om te eten . Die zijn blij me echt alles. Smaak is dan echt niet belangrijk.
U mag het ook bij de voedselbank achterlaten waarna hij het weer verdelen onder grote gezinnen
U bent niet verplicht mee te nemen wat u niet lust.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2020 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan die bekende die ongewenste spullen wel ruilen met iemand die iets anders niet "lust".

Verkopen is natuurlijk niet de bedoeling.

marita5
door marita5 - Jul 10, 2020 om 10:51
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@mrmoto ,

Over een geven paard in de bek kijken gesproken .

Geef ze aan iemand anders , die zelf weinig heeft .

 kan ik dan die levensmiddelen door verkopen

Brutaliteit ten top .

Thecla58
door Thecla58 - Jul 10, 2020 om 10:54
843 Antwoorden / 3 Vragen

Nou sorry hoor wat een a-sociaal persoon waarvoor je dat vraagt. Heb even gedacht om niet te reageren maar ik doe het toch.

1. het is al erg genoeg dat er in Nederland voedselbanken moeten zijn en dat het aantal personen/gezinnen dat daarvan gebruik moeten maken nog steeds toeneemt.

2. De persoon krijgt zijn of haar levensmiddelen GRATIS en hetgeen hij of zij niet lust wil de persoon gaan verkopen. Nee, het is dus niet sociaal om die spullen door te verkopen. Geef ze dan zoals anderen zeggen terug of geef ze aan anderen die nog op de wachtlijst voor de voedselbank GRATIS werg. Dan doe je er tenminste nog iets nobels mee in plaats van geld verdienen.

3. Voedselbanken zijn niet achterlijk en als ze er achter komen dat die persoon dat doet dan is gevolg dat de geroyeerd worden.

Ter info in mijn plaats hebben we een particuliere voedselbank (helaas moest ik daarzelf gebruik van maken en zou eigenlijk nog moeten, maar dat kan maar drie jaren) en die hanteert een maximale termijn van genoemde jaren.

me
door mein33 - Jul 10, 2020 om 11:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MRMOTO 10 JUL. 2020   als bij de voedselbank mijn weekelijkse gratis levensmiddelen mee krijg en ik vind hiervan de helft niet te (vr) eten

Dit is meer een kwestie van een gekeregen paard in z'n kont kijken.

Als de helft van de gekregen voedingproducten, volgens de begunstigde, niet te vreten is, dan ligt dat aan "kieskeurigheid" van de begunstigde en is diegene de gift van de donateurs/schenkers eigenlijk niet waard.
Betrokkene heeft blijkbaar nog nooit echt honger of een tekort aan voedsel gehad om zo kritisch  de voedingsproducten te beoordelen.
Dat niet alles naar de eigen smaak is is begrijpelijk, maar de helft lijkt mij (bijna) ongelofelijk.

Laat de begunstigde de niet te pruimen producten netjes en sociaal teruggeven aan de voedselbank, zodat een ander die de gift wel weet te waarderen, er zijn/haar maag mee kan vullen.

Menigeen die net nog niet voor de voedselbank in aanmerking komt, zou een gat in de lucht springen voor zo'n gift, waar je in de supermarkt toch al snel een 80- 90 eurootje voor moet neertellen.

mi
door miennaamishaaz - Jul 10, 2020 om 11:54
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat wil uw kennis dan doen, die paar potten "Hak boontjes" die hij/zij krijgt verkopen?
Hoeveel denkt hij/zij dat hij/zij ervoor kan krijgen?

Mensen kopen namelijk weinig tot niet voedsel via Marktplaats.
en Vooral geen potten/voedsel wat op/bijna op de houdbaarheids datum is.

Daarnaast is het bedrag wat hij ervoor kan krijgen dusdanig laag dat het meer moeite kost om de dingen die hij/zij niet lust te verkopen dan dat het aan tijd kost dan dat het waard is.

Want wie koopt er nou een pot boontjes die de je in de winkel kan krijgen voor {1.50 euro}, via marktplaats en betaald er 1 euro voor + 6 euro verzendkosten.

ma
door malty - Jul 10, 2020 om 12:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet, de vriend lust het niet, maar doorverkopen dan, in ieder geval beter dan weggooien.
Van dat geld kan eten gekocht worden wat hij wel lust.
Weggeven betekent niets er voor in de plaats kunnen kopen.

Je
door Jeff59761 Jul 10, 2020 om 15:17
43 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet? omdat het tegen de regels van elke voedselbank is om eten te verkopen of weg te geven alleen ruilen/weggeven aan andere klanten in/bij de voedselbank mag.

rj
door rjw - Jul 10, 2020 om 12:36
3238 Antwoorden / 5 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke reactie verwijderd]

Redacteur
door Redacteur - Jul 10, 2020 om 12:48
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Beste forumgebruikers,

Gelieve on-topic te reageren en geen meningen spuien over de vraagsteller en/of de vraag. Lukt het niet om inhoudelijk te reageren, onthoud je dan van een reactie.

- Danny

tenormin
door tenormin - Jul 10, 2020 om 13:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wat uw bekende wil is natuurlijk, zacht gezegd, vreemd. Om bij de voedselbank te mogen komen zit je al aardig diep in de problemen. En dan ook kieskeurig zijn? Ik denk dat veel mensen bijna jaloers zijn die in die situatie zitten en er net niet voor in aanmerking komen. Dan, laat uw kennis het weggeven of bij de Voedselbank laten. Maar hij vindt het zelf toch kennelijk goed genoeg om aan verkoop te denken? Vreemd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 10, 2020 om 13:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

'gratis levensmiddelen'  en 'bovenop de al niet betaalde gehouden helft van de levensmiddelen die ik wel lust'.

Twee citaten uit deze vraag waaruit is af te leiden ...... als al hiervoor gerageerd. Iest gratis krijgen en dan doorverkopen omdat het niet te eten is? Dat is dan wel even opgetoken wijsvinger naar de voedselbank waar men probeert armlastigen toch nog van een etenspakket te voorzien. Ik heb er ook geen andere woorden voor als hiervoor al gesteld..

mr
door mrmoto - Jul 10, 2020 om 13:53
167 Antwoorden / 4 Vragen

zojuist een bak koffie gedronken met deze "vriend(in) " en wat meer uitleg gevraagd en deze was als volgd : omdat er geen shag en bier wordt gegeven verkoop ik hier om de hoek bij de voedselbank de spullen die ik niet lekker vind en koop dan van deze inkomsten vloei en tabak en of bier .
Heb trouwens ook uw (jullie) reacties laten lezen en zal niet alles herhalen wat er gezegd werd maar wel de opmerking Ga dan maar eens in mijn schoenen staan.

va
door vanlotjegetikt Jul 10, 2020 om 14:01
809 Antwoorden / Vragen

edit. omgezet naar een andere reactie.

marita5
door marita5 Jul 10, 2020 om 14:07
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@mrmoto , bij de voedselbank kom je niet voor niets terecht . maar Ga dan maar eens in mijn schoenen staan , is ook een onzin opmerking . Tabak en bier is geen noodzakelijk kwaad .

Donuts
door Donuts Jul 10, 2020 om 14:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dit verwachtte ik al 'shag en bier'. Deze 2 zaken zijn bepaald geen 1e levensbehoefte. Stoppen met roken is een 1e verdienste, niet alleen voor de portemonnee maar ook voor de gezondheid. Als antwoord op de doorgegeven reactie van uw vriend: met zelfmedelijden komt men nergens.

Je
door Jeff59761 Jul 10, 2020 om 15:21
43 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan alleen maar zeggen hopelijk komt de voedselbank er snel achter en word deze persoon direct er uit gedonderd dat is dan namelijk meer dan verdiend. Ik ben ook noodgedwongen klant geweest van de voedselbank en rookte toen maar toen ik naar de voedselbank moest was roken het eerste waar ik mee stopte.

lo
door lovewinnie Jul 10, 2020 om 18:55
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Voor luxe artikelen moet je maar werken denk ik dan. Alcohol, frisdrank maar ook shag is een luxe artikelen. Misschien stoppen??. Het stoppen met roken pakket zit in u basis verzekering en gaat niet meer van u eigen risico af .

En nee ik kom niet hij de voedselbank terecht omdat ik gelukkig in staat ben omE financiële shit te regelen. En echt veel meegemaakt. Van faillissement van bedrijf waar ik werkte tot aan afgekeurd om te werken maar heb geen euro schuld. En ja weken gehad van 60 euro om van te eten voor 4 personen en weken van 150 om te leven en te eten. Maar geen shag, frisdrank of bier. Vind dat echt overbodig als je al zware armoede hebt .

Ken er zo meer die klagen over geen geld, lopen bij voedselbank en hun kinderen alles 2e hands hebben en nooit dagje uit want daar is geen geld voor. Ondertussen verkopen ze strippenkaart van binnen speeltuin die ze gratis krijgen van de gemeente om toch leuk dagje uit te hebben maar verkopen ze om te kunnen roken.

diumenge
door diumenge Jul 10, 2020 om 19:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met die handelsgeest moet je vriend(in) misschien eens een baan zoeken...

va
door vanlotjegetikt - Jul 10, 2020 om 14:02
809 Antwoorden / Vragen

Even voor de goede orde. Drank en rookwaar zijn geen primaire levensbehoeften.
Boodschap is duidelijk.
Etenswaren zijn gillend duur en eten verkopen omdat er geen drank of rookwaar in het pakket zit. Ga maar niet zeggen wat mijn antwoord daarop is. Krijg anders een ban.
Voor het geval dat. Mijn inkomen is op bijstands nivo en mijn budget gaat bijna alleen maar op aan eten.
Zou graag van de gelegenheid gebruik willen maken om te melden dat een gegeven paard niet in de bek zien inhoud dat men aan een paard zijn tanden kan zien (tot een jaar of 10) hoe oud een paard is van daar ook de uitdrukking aftands als een paard ouder is dan die 10 jaar.

tenormin
door tenormin - Jul 10, 2020 om 14:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@mrmoto, uw nadere uitleg, over sigaretten en bier; het valt me b.v. vooral bij TV programma's op waar men geen cent te makke heeft, er wel sigaretten en bier gekocht word. Ook shag, las ik, is wel €12,00, halleluja. Ook bier is, hoewel vaak in de aanbieding, redelijk voordelig. Maar als je weinig tot geen geld hebt ga je dat kleine beetje wat je hebt toch niet aan roken uitgeven. Maar goed, zal wel aan mij en mijn redenering liggen. Maar goed, ze zal niet zo tevreden zijn met de antwoorden: het zij zo.

gerbera
door gerbera - Jul 10, 2020 om 14:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als hobbytuinder lever ik, samen met meer collega's op onze volkstuin, regelmatig groente en fruit aan de voedselbank alhier. En dat zijn zeker geen restpartijen maar door een overvloedige oogst is het voor eigen gebruik te veel. En als er dan iets tussen zit wat u (of die  kennis), niet lust laat dat dan achter bij de voedselbank kan daar een ander een plezier mee gedaan worden. En verkopen, natuurlijk zijn dat extra inkomsten u krijgt het immers gratis maar geloof niet dat dit de bedoeling is van het verstrekken van voedselpakketten.

Donuts
door Donuts - Jul 10, 2020 om 14:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als uw 'kennis' levensmiddelen niet wil, is het wel zo sociaal om die spullen dan gewoon niet mee te nemen. Dan blijft er meer over voor mensen die een voedselpakket wel waarderen.

(Wel redactie, u had ook kunnen volstaan met het verwijderen van het laatste zinnetje i.p.v. mijn volledige reactie. Bovendien zie ik meer meningen staan, die mogen wel?)

me
door mein33 - Jul 10, 2020 om 14:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 omdat er geen shag en bier wordt gegeven verkoop ik hier om de hoek bij de voedselbank de spullen die ik niet lekker vind en koop dan van deze inkomsten vloei en tabak en of bier .

De vork steekt dus net even iets anders in de steel dan eerst gedacht !
Drank is de oorzaak van/voor de verkoop van het gekregen voedsel en niet de kwaliteit of voedingswaarde ervan.
"Drank maakt meer kapot dan je lief is" en zou best eens de reden kunnen zijn waarom er nu een beproep op de voedselbank wordt gedaan.

Ga dan maar eens in mijn schoenen staan.

Schoenen zijn vervangbaar en als betrokkenen de wil zouden hebben, dan liggen er genoeg kansen voorhanden om de persoonlijke situatie te kunnen veranderen !
Maar op de bank hangen met een peuk en een pils gaat daarbij zeker niet helpen !    :-))

Je
door Jeff59761 - Jul 10, 2020 om 15:12
43 Antwoorden / 1 Vragen

Indien de voedselbank dit merkt word u geheel terecht er uit gedonderd en hoeft ook nooit meer terug te komen.
Bij de meeste voedselbanken mag u ruilen met andere klanten zelfs gratis weggeven buiten de voedselbank is vaak al reden om er uit gegooid te worden.

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2020 om 15:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die spullen niet meenemen dan wel teruggeven aan de voedselbank. Of helemaal laten uitschrijven van de voedselbank.

me
door mein33 Jul 11, 2020 om 08:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat alleen maar om de peuk en de drank, daar wordt alles voor verkocht wat even niet direct nodig is.

Topantwoord

Je
door Jeff59761 - Jul 10, 2020 om 15:30
43 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zullen helaas niet vinden om wie dit gaat maar de link naar dit topic toch maar even aan voedselbanken nederland gestuurd.

panter22
door panter22 - Jul 10, 2020 om 15:36
6599 Antwoorden / Vragen

Je vriend moet stoppen met roken en drinken.
Als je zo weining te besteden hebt per maand  dat je naar de voedselbank moet, dan is dat zonde geld.  Je vriend lost het probleem niet op door eten te verkopen. Hij moet aan de slag. En hij kan vast wel wat hulp van je gebruiken. Zelfs van eten wat je niet lust is best wat te maken,
Een cursus stoppen met roken wordt vergoed door de zorgverzekering, kost ook geen eigen risico.
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2020/stoppen-met-roken-volledig-vergoed-door-zorgverzekering
Kijk voor minder alcohol
https://minderdrinken.nl/?gclid=EAIaIQobChMI2b-QhOTC6gIVTOd3Ch38SQetEAAYASAAEgLYmfD_BwE
En eten wat niet zo lekker is, kijk eens  online voor eenvoudige recepten, dan kun je er wat lekkers van maken.
https://www.lekkerensimpel.com/
of
https://www.eenvoudigeten.nl/

ekiem
door ekiem - Jul 10, 2020 om 19:03
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Ik denk dat u het principe van de voedselbank niet begrijpt. Namelijk het gratis verstrekken van voedsel aan minder bedeelden. En niet het doorverkopen van voedsel dat men niet "lekker vindt ".
Wat een aso houding . Neem anders het eten dat u wel lekker vind en laar het "niet lekkere "eten achter zodat de voedselbank dit kan geven aan anderen die dit wel kunnen waarderen.
Niet te geloven, ik heb er eerlijk gezegd géén woorden voor.

Ekiem

me
door mein33 Jul 11, 2020 om 08:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat ook niet om het al dan niet lekkere eten, maar om de peuk en de drank.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 10, 2020 om 19:05
683 Antwoorden / 5 Vragen

Één van de voorwaarden bij de voedselbank = geen gekregen artikelen doorverkopen, op straffe uitsluiting per direct voor minimaal 1 jaar of langer. Kennelijk heeft iemand bier en rookwaren nodig als ware het verslaving, zwak dan om zo aan je spullen te komen.

In mijn grijze verleden ook ooit een jaar gebruik gemaakt van de voedselbank. Alles altijd mee genomen, ook vlees (als het er was) maar dat gaf ik als vega dan aan een vast buurtje die net als ik weinig te makken had maar nèt niet voor de voedselbank in aanmerking kwam.

justmeagain
door justmeagain - Jul 10, 2020 om 23:47
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik hoop zo dat iemand hem/haar verlinkt en dat de belastingdienst de toeslagen verlaagt ivm bijverdienen. Plus dat de voedselbank deze persoon royeert.
De voedselbank is een vangnet geen hangmat.