Ma
door Mathies Jan 19, 2017 om 19:10
Voeding & gezondheid

Eigen risico, behandeldatum of dossierdatum?

Beste Kassa,
Ik ontving een rekening van mijn zorgverzekeraar in januari 2017. Daar staat een behandeling in het ziekenhuis op met als behandeldatum 11-03-2016 en 30-03-2016. Dit klopt. Deze data ben ik ook in het ziekenhuis geweest. Echter, omdat er een dossier is aangemaakt met als datum 24-12-2015, wordt een deel van deze specifieke kosten nu bij mijn eigen risico van 2015 ondergebracht! Volgens mijn verzekeraar is de dossierdatum leidend en niet de behandeldatum.

Ik snap het verhaal van behandeltrajecten, dossieraanmaak en dbc's, maar van 24-12-2015 tot 31-12-2015 ben ik niet n het ziekenhuis geweest. Mogen ze dan een behandeling van 3 maanden later, maart 2016, alsnog onder het eigen risico van 2015 plaatsen?
Ik vind dit uiterst vreemd en vraag me af of dit klopt.

S.Mathies

42067 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2017 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bent u wel op 24 -12 in het ziekenhuis geweest?

Als u daar op 24-12-15 onbekend bent, kan er natuurlijk geen dossier worden opgemaakt.

akkerdistel
door akkerdistel Jan 21, 2017 om 19:16
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Tijger omdat u nogal heel veel weet; kan een DBC ook ingaan op het moment dat je een verwijzing krijgt van de huisarts? Was namelijk in de verondersteling dat dit pas zou ingaan bij je eerste bezoek aan het vervolgtraject. (uiteraard lees ik uw reactie).

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2017 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, bij een verwijzing van de huisarts, gaat er op dat moment geen DBC in. En die DBC gaat ook nog niet in als je de volgende dag naar het ziekenhuis belt om een afspraak te maken.
De DBC gaat pas in op de dag dat je in het ziekenhuis bent om de specialist te zien. Dus ook al maakt de assistente uiteraard een dossier aan naar aanleiding van dat telefoontje voor die afspraak, dat is dus NIET de begindatum van de DBC. Bij de Ts is het beslist zo, dat hij in december nog een DBC had lopen, die dus op de 24ste afliep en omdat hij voor dezelfde problemen daar in maart 2016 weer kwam, is er op 24-12-15 een vervolg DBC geopend. En die liep weer op 24-3-16 af, waardoor kosten van 11-3-16 ten laste komen van 2016. Per 24-3-16 nieuwe DBC en die kosten in 2016.

akkerdistel
door akkerdistel Jan 25, 2017 om 12:31
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Super bedankt voor het verhelderende antwoord!

Ma
door Mathies - Jan 19, 2017 om 19:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kom al jaren in het ziekenhuis, maar ben er tussen 24-12-2015 en 31-12-2015 niet geweest. Waar het mij om gaat is dat ze nu een behandeling uit 2016 belasten tegen het eigen risico van 2015.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2017 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat snap ik dat het u daar om gaat. Maar als u al jaren in het ziekenhuis komt, voor hetzelfde probleem? is die datum wellicht van een vervolg DBC.

Maar neem eens contact op met het ziekenhuis, zij moeten u zo antwoord kunnen geven.

U schrijft dat een deel van die kosten ten laste gaan van 2015, maar gaat die laatste afspraak ten laste van 2016?

Ma
door Mathies - Jan 19, 2017 om 19:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn eigen risico van 2016 is volledig gebruikt, voordat deze declaratie binnen kwam. Is dat je vraag? (Begreep je laatste zin anders niet?)

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2017 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die afspraak van 30-3-16 wordt die apart in rekening gebracht in 2016?

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 19, 2017 om 19:56
355 Antwoorden / Vragen

Beste mevrouw of heer Mathies,

Voor de vergoeding van uw zorgverzekeraar is (in mijn ervaring) inderdaad de dossierdatum leidend. Wanneer u aan een bepaald behandeltraject begint, wordt er een dossier aangemaakt en vanaf die datum worden de bijbehorende behandelingen vergoed, dus ook met inachtneming van het eigen risico per die datum. Normaal gesproken is dit voordelig voor de patiënt, omdat er bij een voortdurende behandeling in een nieuw jaar niet opnieuw eigen risico hoeft te worden betaald (de behandeling was immers al begonnen). Wanneer er naar behandeldatum zou worden gekeken, zou er voor hetzelfde traject ieder jaar opnieuw eigen risico betaald moeten worden. Helaas ondervindt u hier nu nadeel van.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2017 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts stelt dat hij niet op 24-12 begonnen is met iets, zelfs niet in het ziekenhuis is geweest. Er kan geen dossier gemaakt worden op een eerdere datum dan dat die patient in het ziekenhuis is geweest.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 19, 2017 om 20:24
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathies ,

Lees deze informatie eens door ( gaat wel over CZ , maar maakt niks uit ) klik op de rode regel .

https://www.cz.nl/zorgverzekering/basisverzekeringen/eigen-risico/hoe-werkt-het-eigen-risico/rekening-eigen-risico

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2017 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wanneer was u de laatste keer vóór 24-12-15 in het ziekenhuis voor hetzelfde  medische orobleem?

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 19, 2017 om 20:39
355 Antwoorden / Vragen

Uit de link van Marita5:

Op de rekening van het ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum staan behandeldata die ik niet herken. Hoe kan dit?

De eerste keer dat u voor een aandoening naar het ziekenhuis gaat, wordt een traject geopend. Binnen dit traject worden alle kosten voor u bij elkaar opgeteld. Volgens nieuwe landelijke regelgeving per 2015, mag een traject maximaal 120 dagen open staan. Na 120 dagen wordt het traject gesloten en ontvangt u de rekening. Wanneer u langere tijd achter elkaar naar het ziekenhuis moet, wordt het traject dus na 120 dagen gesloten en wordt een nieuw traject geopend op de 121e dag. Dit proces herhaalt zich steeds na maximaal 120 dagen, zolang u onder behandeling bent. Op deze manier kan het voorkomen dat u rekeningen ontvangt waar data op staan die u niet herkent. Als u in een bepaalde periode niet in het ziekenhuis bent geweest, ontvangt u hier natuurlijk geen rekening voor. Twijfelt u toch over de rekening, bijvoorbeeld omdat u in de genoemde periode helemaal niet in het ziekenhuis bent geweest? Meld het via Mijn CZ.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2017 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zet u dat neer? We kunnen toch op die link klikken?

costnix
door costnix - Jan 19, 2017 om 22:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u de afspraak in 2015 gemaakt? Dat is (waarschijnlijk) de oorzaak, dat er een behandeltraject is gestart in 2015.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2017 om 22:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan is die datum onjuist. Want er is dan nog helemaal niets gestart.

costnix
door costnix Jan 20, 2017 om 08:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt een dossier aangemaakt bij het maken van een afspraak en als de medewerker niet goed oplet, wordt er een DBC/DOT gestart.

Topantwoord

ph
door philip36 - Jan 19, 2017 om 23:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb, wat ik erover gelezen heb, begrepen dat de begin dbc pas start bij het eerste consult van de behandelaar in het ziekenhuis.

Als op 24-12-2015 het ziekenhuis belt omdat u een verwijzing van de huisarts gekregen heeft en er wordt een afspraak gemaakt voor 11-3-2016, wordt de dbc op 11-3-2016 geopend/gestart.
Dan zou hiervoor het eigen risico van 2016 gelden.
Kan me niet voorstellen dat het hier om een eerste dbc gaat want de datum 24-12-2015 en een eerste afspraak op 11-3-2016 liggen wel erg ver uit elkaar.

De TS schrijft dat hij al jaren in het ziekenhuis komt, het kan dus om een vervolg dbc gaan.
Maar dan zou de TS al langer voor dezelfde klacht onder behandeling/controle moeten zijn.

Tegenwoordig duurt een dbc maximaal 120 dagen.
De vorige dbc liep dan t/m 23-12-2015 en daarna declareert het ziekenhuis de behandelingen voor de periode 24-12-2015 t/m 23-4-2016, als ik goed geteld heb.

Dit zou de reden kunnen zijn dat het eigen risico van 2015 wordt aangesproken.
Dan begrijp ik nog niet, wat de TS zegt, dat maar een gedeelte van de kosten op 2015 worden belast.
Of hij bedoelt dat met een gedeelte van die kosten het volledige bedrag van het eigen risico van 2015 bereikt was.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2017 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ik heb de Ts ook al om een toelichting gevraagd voor eerdere bezoeken in 2015 aan het ziekenhuis, maar daar komt geen antwoord op.

ph
door philip36 Jan 20, 2017 om 00:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

TS komt al jaren in het ziekenhuis maar de vraag is voor ziekenbezoek of medische behandelingen.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ziekenbezoek is helemaal voor eigen risico.:-))

Ma
door Mathies Jan 20, 2017 om 09:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1, Philip36 en verdere reacties.
Bedankt voor al jullie uitleg. Inmiddels is het mij duidelijk.
Ik ben al patiënt in het ziekenhuis vanaf 2011. Toen is er een behandeling gestart wegens kanker. Ik heb nog steeds jaarlijkse controles, bloedtesten, scans etc. Zoals ik het begrijp heb ik dus een doorlopende rekening open staan met steeds verschillende dossierdata, afhankelijk van de 120 of 365 dagen limiet. Die datum is een grote kapstok waar al mijn behandelingen aan worden gehangen.
@tijger1, ik las je vraag om toelichting en de opmerking over het uitblijven van een reactie. Echter, ik heb een gezin en dus nog meer te doen 's avonds. Ook red ik het niet om zo lang op te blijven als jullie, gezien de tijden van de reacties.

Wat mij betreft kan deze topic afgesloten worden, ik ben voldoende geholpen en voorgelicht.

Allen bedankt.

ph
door philip36 Jan 20, 2017 om 09:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Mathies,
Bedankt voor uw uitleg en dat het verder goed mag gaan.

ph
door philip36 - Jan 20, 2017 om 00:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Beste S. Mathies
Heeft u voor dezelfde klachten ook in 2015 afspraken in het ziekenhuis gehad?

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed dat u nu weet dat de berekening terecht is. Sterkte verder.

Ma
door Mathies - Jan 20, 2017 om 09:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal,
bedankt voor de vele reacties, het is mij nu duidelijk. Ik kom al in het ziekenhuis sinds 2011. Ik heb dus vanaf dat moment een doorlopende rekening als het ware. Deze rekening heeft verschillende dossierdata, afhankelijk van de 120 of 365 dagen limiet. Die datum is op dat moment een grote kapstok waar al mijn behandelingen en de daaruit voortvloeiende kosten uit die periode worden gehangen. Zo kan het dus gebeuren dat een dossier in de laatste week van 2015 start, en daar kosten uit 2016 aan worden gekoppeld. Deze kosten komen dan voor rekening van het eigen risico van 2015, voor zover die nog niet volledig is gebruikt.
Conclusie, terugkomend op mijn vraag; DOSSIERDATUM IS LEIDEND.

Dank allen en met vriendelijke groet,
S. Mathies

ha
door harryromijn - Jan 20, 2017 om 13:23
272 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort discussis zullen altijd blijven bestaan, welke regeling men ook treft.

Stel: patient komt in december bij de tandarts. Onderzoek leert, dat een uitvoerige behanddeling nodig is, doch.. afspraken vol bij de tandarts, dus.. in januari ( of.. nacontrole pas 31 maart, na 3 maanden). Rekening veroorzaakt door situatie in 2015.. dus.. rust alles op de TOEN geconstateerde probleem.... want.. patient kan toch niet de gevolgen moeten dragen van een overvolle tandarts-agenda...

Stel: in 2015 was u al over uw eigen risico heen gegaan, dus rekeningen van 2016 waren WEL in de verzekeringspot gevallen. Had u dan ook geprotesteerd en erop gestaan, dat factuurdatum, dus 2016, leidend zou zijn, dus ten koste van het eigen risico van 2016.... ?
Nee, dan zijn de NL-ers ineens NIET meer zo principieel.

holiday
door holiday Jan 20, 2017 om 16:30
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik vind jouw antwoord erg vreemd, als verzekerde heb je recht om te weten hoe het zit met betalingen, alleen de zorgverzekeraars hebben een regeling waarmee ze alle kanten op kunnen. Als ik naar de garage ga en onderhoud laat plegen aan mijn auto, krijg ik binnen een week een factuur waar alles op staat. Bij de ziekenhuizen hebben ze geloof ik 2 jaar de tijd om rekeningen in te sturen. Dat is toch belachelijk.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En afgezien vallen tandartskosten helemaal niet onder de basisverzekering en speelt daar het eigen risico dus ook niet.

Ma
door Mathies Jan 20, 2017 om 18:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Jeetje Harry, je maakt wel een grote aanname over mijn reactie als de situatie andersom was geweest. Zoals de waard is.......Ik had dan ook om opheldering gevraagd omdat ik altijd de data bijhoudt in mijn agenda.

koekeloer
door koekeloer - Jan 20, 2017 om 13:36
562 Antwoorden / 18 Vragen

ja dat mag en zo werkt het. totaal ondoorzichtig voor de patient wanneer de dbc loopt.

holiday
door holiday - Jan 20, 2017 om 16:19
102 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik het goed zie, dan bent u rond 24-12-2015 bij uw huisarts geweest en heeft de huisarts u doorverwezen naar een specialist in het ziekenhuis.
Op 24-12-2015 heeft het ziekenhuis een bericht ontvangen om met u een afspraak te maken.
Uw huisarts stuurt de doorverwijzing naar het ziekenhuis en u krijgt van het ziekenhuis bericht wanneer de afspraak is gemaakt..
Of u heeft zelf met het ziekenhuis gebeld en die afspraak gemaakt.
Omdat het ziekenhuis op 24-12-2015 het dossier heeft aangemaakt mogen ze ook vanaf die datum rekenen.
Volgens mij valt die hele behandeling onder 2015, dus mogen zij in 2016 niet uw eigen risico daarvoor aanspreken, maar er zijn altijd weer andere kosten die weer wel onder 2016 vallen. Je weet het nooit met die verzekeringen.
Als u in 2015 nog niet uw eigen risico had verbruikt, dan is dat inderdaad erg lulig.
Ik denk dat op deze manier veel mensen de boot in gaan, dus als je je eigen risico nog niet verbruikt hebt, maak dan geen afspraak meer eind van dat jaar.

Ma
door Mathies Jan 20, 2017 om 18:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Holiday,
zie mijn reactie hogerop in deze topic, ik loop al jaren in het ziekenhuis en heb dus een doorlopende rekening. Iedere 120 dagen wordt dit dossier afgesloten, gedeclareerd (als het goed is) en wordt een nieuw dossier geopend. De grens van 120 dagen viel toevallig op 24 december. Maar bedankt voor het meedenken! Inmiddels is het mij duiddelijk.

joloe
door joloe - Jan 20, 2017 om 17:21
19 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zal het nog sterker vertellen,
mijn vrouw heeft al eens een nota van 2jaar geleden gehad
een verzekering mag uiteinlijk nog rekeningen van max drie jaar een nota sturen.
Het probleem zit niet in de verzekering maar de ziekenhuizen zijn vaak zo laat.

Bo
door Bonte Specht - Jan 20, 2017 om 17:33
45 Antwoorden / Vragen

Als dat de eerste datum is klopt dit. Je zou verwachten dat dit over beide jaren wordt verspreid, maar altijd geld de startdatum aan het van het jaar.

Ma
door Mat Matheij - Jan 20, 2017 om 22:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dit geheel is uitvoerig alhier behandeld. Wanneer de DBC is aangemaakt eind 2015 valt het traject onder het E.R. van 2015. Een dossier kan niet zomaar zijn aangemaakt het kan een diagnose betreffen met daaropvolgende behandelingen in 2016. Overigens zouden dan ook de behandeldata moeten vallen onder dat E.R. van 2015. Wanneer het zich handelt om eenzelfde behandeling of een volgens een diagnose in 2015 gadviseerde behandeling indien gelijkwaardig.

ha
door hans.jannink - Jan 20, 2017 om 23:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Exact hetzelfde probleem had ik ook en aangekaart bij de geschillencomissie. Blijkt door wettelijke regeling met DBC mogelijk te zijn. Hebben we te danken aan Hogervorst (VVD). De datum aan het einde van het jaar is de verlengingsdatum van het DBC en is geen behandeldatum. Menzis gaf bij mij ook dit als behandeldatum op, wat dus niet klopte. Ik betaalde in 2016 dus meer aan eigen risico, want ik was overgestapt naar Ditzo. Overigens komt dit door de declaratie van het ziekenhuis. Het ziekenhuis heeft overigens mijn klacht daarover nooit behandeld. Ik heb het maar opgegeven. Ik vind het dus ook niet kloppen, maar de verzekeraar heeft het 'recht' aan zijn kant.

jo
door jokejozef - Jan 21, 2017 om 10:05
2 Antwoorden / 10 Vragen

hoe je ook praat of beld ze winnen toch dat is de zorg in nederland!!!!!!

gafvisbeen9
door gafvisbeen9 - Jan 21, 2017 om 12:15
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja verzekeringen, Banken, Belasting, en oveheden, zijn niet tevertrouwen, altijd stelen en oneerlijke omslachtigheden zoals kleine lettertjes!!

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2017 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koop een loep. .

ma
door manwijf - Jan 23, 2017 om 10:53
574 Antwoorden / 1 Vragen

DBC wordt in ieder geval niet geopend bij het maken van een afspraak of een doorverwijzing. Bij het eerste polibezoek opent de arts of zijn secretaresse de precieze DBC. Er moet immers eerst nog ondezoek gedaan worden. Die DBC bepaalt nl ook de prijs. Verrichtingen en eventuele opnames worden later ingevoerd, maar zijn niet meer prijsbepalend.