md
door mdegraaf May 15, 2014 om 11:16
Voeding & gezondheid

Eigen risico ziektekostenverzekering.

in dec 2013 ben ik van zorgverzekering IZZ overgestapt naar zorgverzekering DSW.
Voor ziekenhuisverrichtingen, gedaan in 2013, vallend onder IZZ, krijg ik nog steeds rekeningen van IZZ, die vallen onder het eigen risico van 2013.
Klopt het dat IZZ , meer dan 5 maanden na beëindiging zorgverzekering, deze bedragen van mij kan vorderen?

4146 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 15, 2014 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat klopt.

Cookies
door Cookies - May 15, 2014 om 11:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat dacht je dan? Dat je door overstap verlost bent van openstaande schuld voor eigen risico van eerdere jaren?

donna
door donna - May 15, 2014 om 11:49
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ze mogen nog jaren vorderen en veel ziekenhuizen sturen pas na een jaar de rekening naar de zorgverzekeraar. Natuurlijk moet schuld betaald worden, alleen is het wel jammer dat het vooraf niet duidelijk is welk bedrag berekend zal worden. Wie weet wat er betaald moet worden voor bijvoorbeeld bloedprikken in het ziekenhuis? Of een jaarlijkse controle, waarbij je 5 minuten bij de specialist zit? Ik moet daarvoor bijvoorbeeld € 294,00 euro betalen. (Dat is pas Kassa!) Als dat pas een jaar later berekend wordt en je krijgt tegelijk het eigen risico van een andere behandeling in het lopende jaar, plus de premie van die maand, dan wordt het voor velen moeilijk en zelfs onmogelijk om rond te komen. Handig is, als je dat kunt, in januari al beginnen met reserveren van bijvoorbeeld 1/12 van het eigen risico dat de regering in zijn geldzucht heeft vastgesteld. Meestal komen de rekeningen nog niet in de eerste maanden en als je later in het jaar moet betalen heb je in elk geval al wat gereserveerd. Voor het overige zou je dan een betalingsregeling kunnen vragen.

fr
door fransw85 - May 15, 2014 om 11:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heel veel ziekenhuizen of andere instanties sturen pas tijden later de rekening door aan de zorgverzekering.
Ikzelf kreeg bijvoorbeeld een jaar later nog een rekening van mijn dietiste,

Helaas zul je deze gewoon moeten betalen gezien je in de periode van de ziekenhuisverrichtingen bij hen verzekerd was

me
door mein33 - May 15, 2014 om 13:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja dit mag, veel zorgverleners declareren maanden en in enkele gevallen zelfs jaren na een behandeling bij de zorgverzekeraar waar u in dat jaar verzekerd was.
Mede daarom is het van belang dat de consument zelf heel goed moet bijhouden wanneer en waar hij/zij geweest is voor een behandeling.

mi
door midas - May 16, 2014 om 12:32
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=fransw85 schreef op donderdag 15 mei 2014, 11:52]Heel veel ziekenhuizen of andere instanties sturen pas tijden later de rekening door aan de zorgverzekering.
Ikzelf kreeg bijvoorbeeld een jaar later nog een rekening van mijn dietiste,

Helaas zul je deze gewoon moeten betalen gezien je in de periode van de ziekenhuisverrichtingen bij hen verzekerd was. Hoezo helaas? Hij heeft er toch iets voor gehad.

ik
door ikkeismijn - May 16, 2014 om 12:43
10 Antwoorden / 0 Vragen

zover ik weet mag een ziektekostenverzekeraar de eigen risico nog 3 jaar navorderen daarna vervalt het.

tu
door tuimkabouter - May 16, 2014 om 13:39
32 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik een jaar later een declaratie moest betalen heb ik mijn verzekeraar om een verklaring gevraagd. Dit was het antwoord: Het is wettelijk bepaald dat verzekerden en zorgaanbieders tot drie jaar na de behandeldatum de kosten mogen declareren. Veel zorgaanbieder declareren per bulk waardoor wij vaak later pas een nota ontvangen.

ma
door manwijf - May 16, 2014 om 14:17
574 Antwoorden / 1 Vragen

De rekening van een DBC (=Diagnose-behandelcombinatie) wordt pas naar de zorgverzekering gestuurd als deze door de specialist wordt afgesloten. Die doet dit pas als het hele traject is doorlopen.

Een DBC loopt van het eerste polibezoek tm de controle op het laatste polibezoek. Deze bezoeken en alle verrichtingen behorend bij uw aandoening + een eventuele opname hebben een vooraf afgesproken prijs en hebben een unieke DBC code.Tussentijds wordt alleen afgerekend in bijzondere gevallen. Bv. extreem langlopende DBC's.

Na het indienen van de nota gaat de zorgverzekeraar alles checken. Het wel of niet vergoeden hangt immers af van de door u afgesloten verzekering. Ook wordt er gekeken of er niet bv verrichtingen gedaan zijn, waar u geen recht op had. Die moet u dan zelf betalen. In sommige gevallen zal het ziekenhuis dit zelf voor zn rekening nemen.

De tijd dat alles maar kon is sowieso voorbij. Zorgverzekeraars zitten er (terecht) bovenop. Dat moet ook om de zorg voor ons allen betaalbaar te houden. Er maken duizende mensen in NL gratis gebruik van onze zorg en dat moet toch ergens vandaan komen! En dat gaat echt over geld! Van openhartoperaties tm transgenderoperaties alles kan ook gratis. Daar waar wij een inschrijfbewijs moeten laten zien, lopen heel heel mensen zo door. Ik kan het weten, want wij verwerkten alle nieuwe opname's.

Beetje OT maar ik wijs er in dit verband graag op, dat alle nu binnenkomende vluchelingen (ongeveer 1000 per week) allemaal gratis zorg krijgen! In eerste instantie zal het CVZ de kosten daarvan nemen, maar uiteindelijk zullen deze kosten d.m.v. premieverhoging door ons betaalt gaan worden. Zij hebben geen eigen risico. Dat hebben wij alleen. Denk daar eens aan als u gaat stemmen.

tot15karakters
door tot15karakters - May 16, 2014 om 14:38
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja het mag zo laat, tot 3 jaren maar....
overstappers vergeten vaak de verhuizing door te geven en dan blijven ze met onbetaalde rekeningen zitten.

Dus houd hier ook rekening mee als je na overstappen andere gaat verhuizen.
Maar hoe vinden ze iemand in het Buitenland?

Diverse Ex Nederlanders zijn niet meer te vinden, en hebben nu helemaal geen verzekering meer dus dit risico moeten zowel ziekenhuizen als verzekeraars rekening mee houden.

Verder is het geen 3 jaar na behandelen maar na afsluiten behandeling.... dus kan zelfs nog iets langer duren omdat verwerken van een claim ook tijd kost.

labren
door labren - May 16, 2014 om 14:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat kan , ik zelf krijg rekeningen van behandelingen van 2 jaar geleden die ik nog moet betalen waar een eigen risico aan vast zit

vr1944
door vr1944 - May 16, 2014 om 16:24
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Tjonge tjonge 9 x hetzelfde antwoord "ja dus ".Nou durf ik geen nee meer te zeggen . Alles voor de de sterren ??

sa
door samuel01 - May 16, 2014 om 16:32
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan mij nog vaag herinneren dat een woordvoerster vd NZA in een uitzending van Kassa zei dat je de rekening vh eigen risico van bijv 2012 tot en met of tot 31 dec 2013 nog kan declareren

tijger1
door tijger1 - May 16, 2014 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt een rekening voor het eigen risico nergens declareren.

sa
door samuel01 - May 16, 2014 om 16:39
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan mij vaag herinneren dat een woordvoerster van de NZA in een aflevering van Kassa antwoordde dat een bijv een ziekenhuis een rekening van het eigen risico van bijv 2012 tot en met of tot 31 dec 2013 kan indienen.

sa
door samuel01 - May 16, 2014 om 16:41
7 Antwoorden / 2 Vragen

@Tijger01, ik bedoel dat het ziekenhuis die rekening van het eigen risico tot en met of tot 31 dec 2013 kan indienen bij de zorgverzekeraar.

me
door mein33 - May 16, 2014 om 17:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=samuel01 schreef op vrijdag 16 mei 2014, 16:41]@Tijger01, ik bedoel dat het ziekenhuis die rekening van het eigen risico tot en met of tot 31 dec 2013 kan indienen bij de zorgverzekeraar.

@samueel01,

Het ziekenhuis dient een rekening voor verleende zorgkosten in bij de zorgverzekeraar.
De zorgverzekeraar draagt zorg voor de betaling aan het ziekenhuis en de verrekening met de verzekerde (patiënt) voor wat betreft het eigenrisico en/of de eigenbijdrage.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2014 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=samuel01 schreef op vrijdag 16 mei 2014, 16:39]Ik kan mij vaag herinneren dat een woordvoerster van de NZA in een aflevering van Kassa antwoordde dat een bijv een ziekenhuis een rekening van het eigen risico van bijv 2012 tot en met of tot 31 dec 2013 kan indienen.

Een patiënt kan een nota tot drie jaar nadien inleveren, dus dat zal de zorgverlener ook wel kunnen.

ma
door manwijf - May 18, 2014 om 10:18
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik merk dat het merendeel de reacties van de anderen helemaal niet leest.
Zinloos gedoe eigenlijk....

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 19, 2014 om 12:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag M. de Graaf,

Tot en met 5 jaar kan een niet betaalde rekening gevorderd worden. Na stuiting (bericht dat u dat nog moet betalen) binnen die termijn, opnieuw 5 jaren. Zelfs na een faillissement van het bedrijf nog, via de curator.
Dus ja, u bent nog verschuldigd en dient te betalen.

HardwareERorMAN.