askey
door askey Apr 26, 2006 om 15:32
Voeding & gezondheid

Eten uit de diepvries

Hallo, ik had laatst macaronisaus ingevroren, maar 3 weken later bij het ontdooien en opeten was de smaak grotendeels verdwenen. Iemand een idee hoe dat kan?

1412 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door het vries process schijnen zouten, en vaak ook kruiden weg te vallen of te verzwakken, vandaar de flauwe smaak.
Het is dan ook aangeraden om de saus standaard in te vriezen, en kort voor het opeten even te kruiden.
Niet altijd even handig, maar wel smakelijker.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vriezer welke in huis staat is eigenlijk bedoeld om bevroren gekochte producten te kunnen bewaren. Bij min 4Egraden bevriest water meer en expandeert in de producten, ook bij vlees en breekt de cellen in het product. In de industrie wordt "schockfreezing" toegepast om dit probleem te omzeilen. Bij het ontdooien wat eigenlijk in de koelkast moet gebeuren loopt het water en de sappen uit het product en verliest aan kwaliteit. Dit gebeurt niet bij professioneel bevroren producten. Doe de test met een brood en zie hoe lang het duurt voordat het midden bevroren is, en bij andere producten gaat het rottigs proces doordat het geheel bevroren is en loopt de kwaliteit terug. Vacuümverpakt kan een paar weken in de koelkast bewaard worden zolang de temperatuur in de koelkast op +2E graden staat afgesteld.

Wat ik als alternatief gebruikt zijn de glazen potten zoals van haring, deze en de deksel in de vaatwasser zetten en hier kan je dan de hete saus in doen en door het plastic in de deksel krijg je een vacuüm en blijft het product weken goed, (weckflessen systeem) Deze potten kan je ook gebruiken voor het bewaren van paprika, citroenen en vele ander producten en ze blijven veel langer goed en de luchtjes slaan niet over in de koelkast, heel vaak wordt het een "IJskast" genoemd maar dit is verkeerd, dat stamt nog uit de tijd dat er ijsblokken werden geleverd om de producten te koelen, de IJscentrale in Rotterdam was er een voorbeeld van.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel simpel; door het invriezen worden ook (smaak)sappen in het produkt bevroren en die worden min of meer daarvan afgescheiden cq onttrokken. Tijdens het ontdooien worden diezelfde sappen weer enigszins door dat produkt opgenomen maar veel minder intensief dan wenselijk is. Daarnaast zijn vele produkten voordat U ze koopt vaak al ingevroren geweest dus hebben zodoende al aan kwaliteit verloren. Als U dan bij thuiskomst dergelijke produkten (vooral vlees, vis en groenten) (nogmaals) invriest gaat de kwaliteit opnieuw achteruit ! Waarom denkt U dat men wordt overstelpt met "marinade" produkten ?! en daarnaast wordt overspoelt met honderden kruiden/mengsels !

ve
door verwijderd - May 1, 2006 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Askey,

Een huishoud-diepvriezer is prima geschikt om producten in te vriezen, je moet echter wel een aantal spelregels in acht nemen. Producten zo vers mogelijk, niet te lang koken. Vervolgens voor het invriezen goed af laten koelen in de koelkast. Diepvriezer vooraf op invriezen schakelen. Bij kleine hoeveelheden een paar uur, bij grote hoeveelheden 24 uur van tevoren. Overschrijdt de maximaal in te vriezen hoeveelheid niet, zie typeplaatje. Bij kleine hoeveelheden is een aantal uren invriezen vaak voldoende, ik kies dan voor minimaal 12 uur. Bij grotere hoeveelheden is dit minimaal 24 uur. Een goede leidraad is af en toe even de temperatuurmeter van het vriesvak raadplegen zodra de temperatuur lager is dan -28°C zijn de producten geheel bevroren.

Tot slot nog even dit:

Na afkoeling de producten goed luchtdicht verpakken en niet naast reeds ingevroren producten plaatsen. Op deze manier zal het product snel invriezen en nauwelijks aan smaak verliezen. Ontdooien in de koelkast.

Ik hoop dat je met deze adviezen uit de voeten kan.

Henri1942

ve
door verwijderd - Jun 4, 2006 om 03:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

en zoals ze het bij biologie zeggen DE cellen braken af

ve
door verwijderd - Oct 30, 2006 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tijdens het invriezen van een product ontstaan er ijskristallen. Naarmate de lage temperatuur van invriezen worden de ijskristallen groter. Deze ijskristallen beschadigen de cellen, die vervolgens hun smaak verliezen en niks meer kunnen opnemen.