Extra zorgkosten ivm corona
In december 2019 is bij mij een melanoom weggehaald door een dermatoloog. Afspraak voor nacontrole over 3 maanden. Dat werd 23 maart jl, middenin Coronatijd. Deze moest dan ook verzet worden. Hiervoor ben ik gebeld door de kliniek, er werd gevraagd of er dringende klachten waren, zoniet dan komt er een nieuwe afspraak. Nu blijkt dat ik voor dit telefoontje 99 euro moet betalen. Blijkbaar omdat een arts belde en geen assistente. Inmiddels is er een nieuwe afspraak nacontrole gemaakt. Daar moet ik natuurlijk de volle mep voor betalen. Zijn de kosten á 99 euro voor zo'n telefoontje niet veel te hoog? Het is ook extra omdat ik toch ook weer voor de nacontrole moet betalen.
Hallo Els,
Je bedoelt toch het verplichte eigen risico?
Zelfs dat mag niet ter sprake komen @nagnum007, de dermatoloog verzet de afspraak. Dat is logisch met de Coronatijd, maar niet ten koste van cliënten. Dus ook niet van eigen risico. Dat zou mooi worden, je eigen risico opmaken omdat patiënten niet gezien mogen worden.
De dermatoloog houdt een telefonisch consult.
De dermatoloog wil "omzet", afzeggen is geen telefonisch consult omdat hij/zij dat zelf doet.
Is gewoon een telefonisch consult. Dat wordt niet zo maar geschrapt na zo'n ingreep. Het kan wel 'afzeggen' genoemd worden of 'een telefoontje', dat betekent nog niet dat dat zo is.
Een afspraak afzeggen dat doet een assistente. Nu neemt de specialist contact op en bespreekt met de patient de toestand en eventuele klachten.
Dus telefonisch consult, dus betalen.
Ben benieuwd, wat de rechter er van zal vinden!
Welke rechter?
Dit is nu een voorbeeld over hoe het niet mag/moet. U bent afgebeld en u zou daar absoluut geen rekening over moeten kunnen ontvangen. Ook niet ten koste van eigen risico. Mijn opinie: ik vind dat volledig asociaal. Dat u voor een na-controle moet betalen is logisch, maar dit... Ik zou de dermatoloog er fiks op aanspreken/schrijven. Kan me hier absoluut niets bij voorstellen.
[edit, off topic verwijderd. redactie]
Ik denk dat er wat aan de vraag ontbreekt of dat ts niet helemaal door heeft gehad wat er is gebeurd.
Veel heel veel fysieke afspraken zijn omgezet naar een telefonisch consult waarbij de arts belt om te fragen hoe het gaat, eigenlijk wordt er hetzelfde gevraagd als dat je fysiek op een spreekuur komt. Als alles goed gaat maar er moet nog een tweede controlle komen dan wordt die op een later tijdstip ingepland.
Heb het zef ook gehad. Had een afspraak bij de cardioloog en een controlle echo, beiden zijn geannuleerd en vervangen door een telefonisch consult met de cardioloog. Op basis van de eerdere afspraken en het telefoon gesprek trekt hij dan zijn conclusies. En ja dat telefonisch consult moet betaald worden.
Voor uitsluitend afbellen door (een medewerker van) de zorgverlener mogen geen kosten in rekening worden gebracht. Hier is echter sprake van een (zij het beperkt) telefob=nisch consult. Had TS aangegeven wel klachten te hebben dan had de arts verder moete doorvragen om vast te kunnen stellen of TS wel naar het zieknhuis had moeten komen. Dat het consult kennelijk beperkt is geleven tot 1 medisch gerelateerde vraag is verder niet relevant. Voor telefonisch consult door een arts zal een standaard tarief van toepassing zijn.
Gaat u klagen over 99 euro? Kijk eens wat u als zorggebruiker daadwerkelijk kost.
Het telefoontje is als vervanging van een afspraak gepleegd.
En met alle respect, net uw klachten bent u toch zo door uw eigen risico heen.
Heel vervelend maar mensen die ziek zijn zijn vaak al in het 1e kwartaal door hun €385 heen.
Wat doet het er toe dat iemand 'zo' door zijn of haar eigen risico heen gaat? We hebben afspraken en ook ziekenhuizen moet zich hier aan houden.
U begrijpt dus niets van het DBC gedoe. U moet gewoon betalen en de komende afspraak ook en dan zit u met het DBC tarief al ruim boven uw eigen risico.
Het is een telefonisch consult en kost evenveel als een consult in het ziekenhuis.
Heeft u al een nieuwe afspraak of moet u in juli/augustus bellen voor de halfjaarlijkse afspraak?
U kunt ook geen afspraak maken, het is helemaal uw keuze.
Sinds wanneer is het verzetten van een afspraak een consult? Er was geen keuze het was coronatijd en de afspraak moest verzet worden.
Het is een telefonisch consult. Er werd gevraagd of er dringende klachten waren.
Wees blij dat je gebeld werd.
Bij een eerste afspraak kreeg je een brief thuis dat deze afspraak niet doorging ivm corona,
Helemaal geen consult.
Die vraag zie ik niet als een consult. Dat kan de receptioniste je ook vragen.
Een receptioniste stelt geen medische vragen.
De nacontrole heeft telefonisch plaatsgevonden en is door de behandeld arts zelf gedaan die zich als arts ook kenbaar heeft gemaakt maar dat kan u ontschoten zijn. Dat valt onder een consult op afstand waarbij dezelfde vragen worden gesteld die bij een fysiek consult ook gesteld worden. De afspraak wordt dan weer gepland voor de volgende nacontrole en hopelijk kan die fysiek plaatsvinden. De kosten zijn dus verklaarbaar want in dit geval hoefde u niet bij de arts aanwezig te zijn maar de nacontrole heeft wel plaatsgevonden.
[edit-redactie]
Het gaat hier wel degelijk om een telefonisch consult door de arts en als er bij Ts. wel sprake zou zijn geweest van een dringende klacht, dan was er wel direct een vervolgafspraak gepland.
Tijdens de corona, zo weinig mogelijk mensen in het ziekenhuis, ze hadden daar wel even iets anders te doen dan mensen te laten komen voor een simpele controle terwijl die ook telefonisch kon worden afgedaan.
De zorg voor alleen de Corona heeft wel ergere dingen uitgesteld dan het bestrijden van Corona en het is erg dat dat ook is gebeurd. Een simpele controlle ok maar het geheel stopzetten van nagenoeg alle zorg moet en mag nooit meer voorkomen ook niet bij een pandemie want ga er maar vanuit dat hierdoor er meer doden zijn en gaan komen dan alleen door Corona.
Maar aan de andere kant blijkt nu wel weer dat heel veel afspraken in het ziekenhuis eigenlijk overbodig zijn.
Maar mijn afspraken inzake consulten en behandelingen zijn in het ziekenhuis gewoon doorgegaan. Niets afgezegd. Kon ook zo bij de huisarts terecht.
@tijger, en waaruit blijkt dat? Nergens uit maar wat wel bekend is dat heel veel mensen de zorg die ze nodig hebben niet krijgen en dat de kans aanwezig is dat die uitgestelde zorg voor nog meer problemen gaat zorgen en dat in het gunstigste geval.
In bijna alle ziekhuizen is de volledige zorg stil gelegd op de afdeling oncologie na en natuurlijk infectie ziektes, dit is laatst uitgebreid in het nieuws geweest en ook dat men nu al weet dat door die uitgestelde zorg er meer mensen komen te overlijden dan door corona.
Ook is het werkelijk komplete onzin dat uitgestelde zorg betekend dat veel afspraken overbodig zijn en ik zou me als jou was daar me daar eens wat beter in verdiepen inplaats van dit werkelijk totaal onzinnige antwoord te geven.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/715331/Pleidooi-nabestaande-Bij-tweede-coronagolf-reguliere-zorg-niet-weer-op-slot
Kijk ook eens naar dit interview van een man die last had van galstenen en doordat de zorg is stil komen te liggen in het ziekenhuis werd hij niet gehoplen en toen hij uiteindelijk na weken toch werd opgenomen ivm ondragelijke pijn is hij overleden. Ben benieuwd of je dan nog steeds achter je op je nergens op gebasseerde antwoord staat. Werkelijk onmenselijk om dit zo te stellen zonder enig bewijs en had me van jou juist wel iets meer onderbouwde antwoorden verwacht, schande.
Nou ik weet van twee heupoperaties en een nieuwe knie in begin en midden april. Met de controles voordien en achteraf. Niet stilgelegd.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer