goldenluck
door goldenluck Apr 1, 2005 om 08:54
Voeding & gezondheid

Fluorbehandeling

Mijn tandarts wil altijd een fluor behandeling bij mijn kinderen doen, omdat dat goed is voor het gebit. Dit geloof ik wel, maar ik heb wel eens gehoord en gelezen dat het voor de rest van je lichaam (vooral de botten) niet zo goed is.

Is er iemand die weet of fluor ook schadelijk is voor de rest van je lichaam?

24400 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 1, 2005 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Goldenluck,

Alleen in heel zeldzame gevallen is het weleens voorgekoemn, dat kinderen een vergiftiging oplopen door fluor. Maar dan moet je denken aan uitzonderlijke gevallen als het opeten van ettelijke tubes tandpasta in korte tijd.

Grote hoeveelheden fluor kan (zeker bij kinderen ) leiden tot witte vlekken op de tanden. Daarom bevatten spaeciale kindertandpasta's ook minder fluor dan normale tandpasta's. Ook is het bekend dat fluor het beendergestel kan aantasten. Het bevordert de botvorming, maar hiermee verliezen botten hun stevigheid en soepelheid. Echter, dit komt alleen voor bij mensen die langdurig grote hoeveelheden fluor tot zich nemen. Dit is bij een fluorbehandeling van de tandarts niet het geval. Een fluorbehandeling door de tandarts zal waarschijnlijk slechts 1x per 6 maanden plaatsvinden, dus zeker niet met grote regelmaat.

Geen reden tot zorgen dus.

Brynnar

ve
door verwijderd - Apr 3, 2005 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf tot mijn 16de fluor gehad bij de tandarts. Dit gebeurde maar 1x per 6 maanden en ik heb er geen klachten van. Ik heb alleen niet zulke witte tanden, maar ik weet dat dat niet van de fluor komt. Het lijkt me niet dat wanneer het 1x per 6 maanden gegeven wordt. dat het dan niet schadelijk is.
Als het echt zo schadelijk was dan denk ik dat een tandarts dit niet mag toedienen.

Groetjes Esther

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hopelijk hebben we het hier over een fluoride behandeling, misschien detail, maar scheikundig gezien een verschil.

Deze wordt op indicatie zonder bezwaar toegepast en heeft geen schadelijke effecten op de rest van je lichaam. Zeker als het in combinatie met tandpasta gebruikt wordt die aangepast is aan de leeftijd van de gebruiker.

Misschien is het verstandig je af te vragen waarom je kinderen deze behandeling nodig hebben? Hebben ze veel/snel gaatjes? Is het dan misschien (ook) een optie om te kijken naar het eet en drinkgedrag?

Voor verdere info verwijs ik je graag naar het "Ivoren kruis" (.nl) of vraag uw tandarts of mondhygiënist.

Met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - May 22, 2005 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb tot mijn 16e 2x per jaar fluorbehandeling gehad. Ik vond het vreselijk, vooral de smaak (maakte niet uit welke smaak ik probeerde), maar ik heb er geen rare dingen aan overgehouden. Wel sterke tanden. Ik ben nu 25, en moet mijn eerste gaatje nog krijgen!

ve
door verwijderd - May 22, 2005 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud fluoriserend draadje