mercedesbenz
door mercedesbenz Dec 16, 2018 om 17:52
Voeding & gezondheid

Frozen shoulder

Ik heb sinds een half jaar een frozen shoulder. Heb al een half jaar fysio maar dat helpt niets.
foto,s gemaakt en echo. Conclusie frozen shoulder en wat artrose.
injectie gehad van de orthopeed maar pijn is alleen maar erger geworden.
ook slapen gaat moeilijk want kan niet liggen op mijn arm/schouder.
wie weet wat er verder nog aan gedaan kan worden. Volgens de orthopeed weinig. En geeft alleen rust als advies.
wie weet of heeft een behandeling ondergaan voor een frozen shoulder en waar?

21487 18 Rapporteer

Topantwoord

panter22
door panter22 - Dec 16, 2018 om 17:55
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je naar een fysiotherapeut geweest die masseert?

edrick3
door edrick3 Dec 16, 2018 om 18:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me wel. TS schrijft: Heb al een half jaar fysio maar dat helpt niets. ;-)

mercedesbenz
door mercedesbenz Dec 16, 2018 om 18:06
61 Antwoorden / 81 Vragen

Ik heb allerlei soorten behandelingen gehad. Pijnvrij bewegen heet dat

panter22
door panter22 Dec 16, 2018 om 18:13
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt ook fysiotherapeuten die tapen of oefeningen geven.
Een kennis van mij heeft het ook gehad. Maanden pijnlijke massages. Dat heeft wel geholpen, maar het blijft een zwakke plek.

edrick3
door edrick3 Dec 16, 2018 om 18:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@panter22: OK

edrick3
door edrick3 - Dec 16, 2018 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen
tenormin
door tenormin Dec 16, 2018 om 18:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Wat een rot site is dit toch. Ik krijg in ieder geval je link niet te pakken. Brrrrr. ;-((

edrick3
door edrick3 Dec 16, 2018 om 18:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je el een pdf-reader? Het is nl een .pdf

tenormin
door tenormin Dec 16, 2018 om 20:24
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, vandaar kennelijk. Bedankt voor deze info.

edrick3
door edrick3 - Dec 16, 2018 om 18:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Behandelmogelijkheden

De frozen shoulder is moeilijk te behandelen en een onjuiste aanpak kan het langdurige genezingsproces vertragen of de aandoening verergeren.

Het bewegen van uw schouder en arm binnen de pijngrens is het beste advies. Het is van belang dit niet te forceren!

De aandoening geneest meestal vanzelf. De genezing kan echter lang duren. De totale periode van een frozen shoulder beeld kan variëren van ongeveer 5 maanden tot drie jaar.

Pijnbestrijding en fysiotherapie kunnen het herstel positief beïnvloeden. Deze behandelingen veranderen het verloop van de aandoening niet.
(Bron)

mercedesbenz
door mercedesbenz Dec 16, 2018 om 18:28
61 Antwoorden / 81 Vragen

Weet ik.
mijn vraag is of er nog andere behandelingen bestaan voor een frozen shoulder en/of andere medicijnen behalve pijnstillers. Wie heeft er ervaring met een frozen shoulder

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2018 om 18:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@mercedesbenz, de injectie van orthopeed: heeft hij correct in het bot geprikt? Zijn kl*te prikken maar, als er goed geprikt is zou het bergopwaarts moeten zijn gegaan. Heb het zelf, wel langer geleden, gehad en U vraagt waar: in Antoniushove in Leidschendam maar.... helaas is alles een jaar geleden totaal veranderd in dat Ziekenhuis, dus neem aan dat ook "mijn orthopeed" daar verdwenen is. Inderdaad met rust, maar grootste probleem is en blijft de goede orthopeed te vinden. Mijn huisarts, in eerste instantie, bakte er n.l. niets van. Vraag uw Zorgverzekeraar eens waar "de beste" nu zitten; zeker weten dat u een gericht antwoord krijgt. Fysio heeft mij in ieder totaal niet geholpen, maar deze dokter van der Flier heeft me er echt vanaf geholpen. Geen reclame voor deze specialist. Want ik weet echt niet of hij daar nog werkt.

costnix
door costnix - Dec 16, 2018 om 18:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb jaren geleden een fronzen shoulder gehad en het enige wat mij hielp was het blijven bewegen.
Dat bewegen moet tot aan de pijngrens gaan en dan net even ietsepietsie verder bewegen.
Het duurt inderdaad maanden. Bij mij waren het er drie. Ik ben volgens het stukje van @edrick3 een mazzelvogel.
In die tijd werden er ook cortiocoidinjecties aanbevolen, maar daar ben ik niet aan begonnen, gezien de slechte resultaten daarmee.
Er is wel een andere behandeling, maar die wordt door maar één arts uitgevoerd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Frozen_shoulder
https://frozenshoulderclinic.com/our-method/ ????(een taai medisch stuk uit de USA)

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 16, 2018 om 18:50
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Als de pijn ondraaglijk wordt kunt u nog een zenuwblokkade in een pijnpoli overwegen, de orthopeed kan u daar meer over vertellen.
Hier alvast een link, even scrollen.
https://www.catharinaziekenhuis.nl/files/Patient/Patientenfolders/_ScreensPages/Behandelingen/ANE-022-Zenuwblokkade_bij_chronische_schouderklachten.pdf

marita5
door marita5 - Dec 16, 2018 om 19:03
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mercedesbenz ,

Mijn vader had ook een frozen shoulder , Fsyo hielp iets , maar na de behandeling was de pijn veel erger , die in de loop van de avond weer afzwakte .
Wat hielp tegen de pijn was koelen met een koelelement , deze koelelementen zijn te koop bij een drogist ( gel element ) .
Leg dit koelelement in de diepvries ,  bij gebruik het koelelement in een katoenen doek doen en leg dit 10 min /of zolang u kunt volhouden op de plaats waar u de meeste pijn heeft , dit geeft een verdovend effect .
Nooit het koelelement zonder doek op de huid doen , u verbrand dan de huid .

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2018 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk lijkt mij “rust” een slecht advies. Dan gaat die schouder helemaal vast zitten.

Een regelmatige goede massage van die schouder met daarbij bindweefselmassage, pijnlijk maar heel nuttig, zukt u meer aan hebben, plus uiteraard oefeningen.

Zoek dus een masseur, wellicht bij een sportvereniging die ook bindweefselmassage geeft.

Ge
door Genee - Dec 16, 2018 om 19:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een kennis van me is naar een sportmasseur van een voetbalclub gegaan.
Had goed geholpen maar hoe kort of lang de totale behandeling heeft geduurd weet ik niet meer.
Heb zelf wel een frozen shoulder gehad maar niet laten behandelen, daar heeft u dus niets aan.

bosduif
door bosduif - Dec 16, 2018 om 19:57
113 Antwoorden / 21 Vragen

Na meer dan een jaar pijnstillers, fisio, massage, enz. naar een 'kraker' gegaan. 6 behandelingen en ik was er vanaf.

tenormin
door tenormin Dec 16, 2018 om 20:28
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Echt? Kraker. Onder welke noemer moet ik dat zoeken?

sjjoppy
door sjjoppy Dec 16, 2018 om 20:44
7177 Antwoorden / 3 Vragen
bosduif
door bosduif Dec 16, 2018 om 21:28
113 Antwoorden / 21 Vragen

@sjoppie, Dank, ik kon niet op de juiste naam komen.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 17, 2018 om 08:35
7177 Antwoorden / 3 Vragen

@bosduif, “kraker” is een gangbare weergave hoor, de meesten weten welke hulpverlener hiermee bedoeld wordt.

aurora1
door aurora1 Dec 17, 2018 om 11:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ortho-manuele therapie wordt ook wel zo genoemd.

ma
door malhy2 Dec 23, 2018 om 05:44
309 Antwoorden / 13 Vragen

Methode Meijer. = manuele therapie.
Zit een hele goede in dirksland maar ik weet niet waar u woont.
Den Hengst.
En anders is shiatsu massage maar dan bij een erkende masseur en niet bij bv een sauna complex.

Gr Ed

pe
door peentjes - Dec 16, 2018 om 22:06
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar een osteopaat. De mijne is ook fysiotherapeut dus ik betaal met mijn fysiomodule niet extra. Anders 75 euro per behandeling. Fysioth weten herl weinig. Ik haak standaard na drie keer af en vraag om een ander. De ostopaat weet precies wat hij doet en waarom. Injecties zijn korte termijnoplossingen.

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2018 om 00:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al eens acupunctuur en/of voetreflex overwogen?

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2018 om 11:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook eens over ortho-manuele therapie. Bij voorkeur kiezen voor een arts die zich daarin heeft gespecialiseerd.

sira
door sira - Dec 17, 2018 om 15:40
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb een jaar of 5 geleden er meer dan 3 jaar last van gehad. Niets hielp. Kon zelfs mijn arm niet meer omhoog krijgen om de borden in de bovenkastjes te zetten.

Op een gegeven moment, moest ik voor iets heel anders naar de huisarts, een allergie waar ik maar niet van afkwam. De huisarts gaf mij toen daarvoor een (korte, zware) Prednison kuur (als ik mij goed herinner voor een week), met daarnaast een korte kuur om weer af te bouwen.

Helaas was de allergie daarna niet verdwenen, maar wonder boven wonder, de frozen shoulder was weg en is tot op de dag van vandaag niet meer teruggekomen.

costnix
door costnix Dec 18, 2018 om 13:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is niet zo verwonderlijk. Een frozen shoulder kan door een ontsteking ontstaan en prednison helpt  daarbij als onstekingsremmer.

Lsk520
door Lsk520 - Dec 17, 2018 om 22:18
827 Antwoorden / 2 Vragen

Rust, kan wel een jaar duren. En de specialisten die u heeft geraadpleegd weten het echt wel.....

mi
door miepje58 - Dec 18, 2018 om 11:35
208 Antwoorden / 6 Vragen

Drie jaar geleden in juli zat mijn schouder vast. Injectie gekregen, hielp een week. Met pijn en moeite blijven doorwerken - mezelf ingelezen over het nut van fysiotherapie etc. - en oefeningen gedaan.
In oktober van dat jaar naar de acupuncturist. Na één behandeling kon ik mij weer zonder hulp aankleden. Drie maanden en 4 behandelingen later was de schouder weer in orde.
Ik ga nu elke winter 1 of 2 keer voor wat 'onderhoud' want als het seizoen omslaat wordt het wat gevoelig soms, maar de schouder heeft nooit meer vast gezeten.
Het is het proberen waard! Het is niet goedkoop maar gezondheid is nu eenmaal onbetaalbar.

lo
door lovewinnie - Dec 18, 2018 om 11:43
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer heb je injectie gehad. Meestal wordt de pijn eerste 2/3 dagen erger  Waarna pijn zou moeten afnemen  Hadden ze hier ook niet gezegt, id bij vrijwel alle injecties met onstekking remmer etc er in  :(
Je arm zo min mogelijk bewegen zodra hij pijn gaat doen, grenzen op zoeken maar niet overbelasten en indd rust houden. Meer kun je niet doen. Kunt zo paar weken verder zijn eer dat het eer dat weg is maar arm blijft waarschijnlijk nog wel ff gevoelig. Warme douche voor het slapen  naproxen en afwachten :(
Beterschap