ve
door verwijderd Oct 1, 2005 om 21:46
Voeding & gezondheid

Garantie op kunstgebit maar geen vertrouwen

Mijn vriend heeft bij een tandtechnicus in Rotterdam een kunstgebit aangemeten gekregen. Omdat het steeds maar pijn bleef doen is hij terug geweest naar deze technicus en die heeft gezegd dat hij eerst maar een poos moet werken met kleefpasta en andere lapmiddelen en dat hij maar flink door de pijn moet heenbijten. Pas na een half jaar tot driekwart jaar zou de technicus dan kunnen gaan re-basen.

Mijn vriend kan het gebit echter maar maximaal 10 minuten inhouden en daarna doet alles ontzettend pijn en gaat het ook bloeden.

De technicus geeft aan dat wij niet naar een ander toe mogen omdat er nog garantie is op het gebit. Mijn vriend wil (en durft vooral) eigenlijk helemaal niet meer terug naar deze man.

Hebben wij het recht om naar een andere tandarts of tandtechnicus te gaan?

Alle hulp en ideeën zijn welkom!!!!

6715 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou allereerst voor een second opinion gaan. Uw vriend heeft neem ik aan een tandarts. Daar kan hij eerst eens een afspraak mee maken en de hele zaak uit de doeken doen. Als deze tandtechnicus een slecht gebit geleverd heeft en de service niet is zoals die moet zijn (pas na een half of drie kwart jaar rebasen), dan kan een tandarts daar wel een professionele mening over geven. Als het inderdaad zo blijkt te zijn, dat deze tandtechnicus zijn werk niet goed heeft gedaan, kunt u verdere stappen ondernemen. Maar dan heeft u alvast een professional, waarop u terug kunt vallen in de discussie met de tandtechnicus. Overigens zal de tandarts ook eventueel wel een instituut aan kunnen geven, waar u desgewenst een second (of in dit geval third) opinion kunt krijgen.

als de technicus inderdaad fout zit, dan kunt u hem om de oren slaan met datgene, wat de tandarts etc hebben aangegeven.

Goedbedoelde adviesen op deze site zijn leuk, maar in zo'n geval heeft u professionele ondersteuning van bijvoorbeeld een tandarts nodig.

Succes, Miguel.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met alle respect, maar iemand met een kunstgebit heeft toch geen eigen tanden meer? Ja ok, in een potje. Maar dat is flauw. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

OffTopic

Martin er staat nergens vermeld dat die tandtechnicus ook al eerder iemand was tegengekomen en dat hij zijn eigen tanden niet meer heeft.

Groet Hell-Rider

ve
door verwijderd - Oct 1, 2005 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hell-Rider, je schrijft: er staat nergens vermeld dat die tandtechnicus ook al eerder iemand was tegengekomen. Eerlijk gezegd ontgaat mij de strekking van die stelling. Vervolgens zeg je:  en dat hij zijn eigen tanden niet meer heeft. Een kunstgebit is wat anders dan een kroon of een brug. Wanneer er wordt gesproken over kunstgebit, dan is dat in elk geval de (vrijwel gehele) bovenkaak en/of onderkaak. En waar een prothese zit, is het origineel in elk geval niet meer aanwezig. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Dit is toch te gek!! Niemand hoeft tegenwoordig meer pijn te hebben. Mijn man heeft een aantal jaren geleden ook een kunstgebit gekregen. Tegen hem werd gezegd dat als hij last  kreeg meteen kon komen. Dan zou het bijgewerkt worden. Dit was trouwens bij onze eigen tandarts. Nu was dat niet nodig want het was meteen helemaal goed. Als je om garantieredenen niet naar een ander mag zou ik eisen dat hij het meteen in orde maakt. Je kunt volgens mij altijd naar de tandarts gaan en hem om advies vragen. Die zal vast weten wat hier je rechten zijn.

Groetje en succes

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@martin
Ik denk dat hell-rider meent dat de topicstarter de tandjes bij die tandtechnicus eruit moet rossen. (om maar even op dat niveau te blijven)

Persoonlijk vind ik dat dergelijke opmerkingen niet door de beugel kunnen !

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 10:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

OffTopic

Lees ook eens een klein beetje tussen de regeltjes door dan zie je al een excuus voor mijn reactie staan en hoeven we er niet zolang op door te gaan.

Dit is echt niet normaal zoals die man behandeld wordt. Vandaar mijn opmerking dat dit echt niet kan.
Stel dat iemand een kunstbeen aangemeten krijgt en klaagt dat het te lang is, dan is het gelijkstekkende antwoord: Loop er eerst maar een half jaartje op, het moet nog even afslijten.

Dit hoort en dient gelijk aangepast te worden.

Groet Hell-Rider

ve
door verwijderd - Oct 4, 2005 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even enige opheldering. Uw vriend kreeg een nieuw kunstgebit aangemeten, was dit een volledige boven- en onderprothese, of een partieel? Werd er kort voor het plaatsen van deze nieuwe prothese nog elementen geëxtraheerd? Was deze nieuwe prothese een vervanger voor een oudere en zijn daar dan elementen aan toegevoegd? Was deze tandtechnicus een tandprotheticus, zo ja, dan is hij ook aangesloten bij de Vakvereniging en gehouden aan allerlei regeltjes. Maar ik ben bang, uit Uw verhaal op te maken dat dit niet het geval is.

De pijn aan een prothese went niet! Het tandvlees heeft een epitheel waarop geen verhoorning van de huid kan plaats vinden. Er komt dus nooit eelt op! Wanneer de prothese pijn doet, dan zijn er verkeerde drukpunten die weggenomen moeten worden. Gebeurd dat niet, dan zal er na verloop van tijd extra absorptie (inslinking) van het tandvlees optreden, met alle gevolgen van dien. Gaat het tandvlees al na tien minuten bloeden, dan zullen er waarschijnlijk scherpe puntjes in de prothese zitten, die verzuimd werden om weg te frezen.(die tijdens het gieten ontstaan, daar kleine putjes in de afdruk of in het gipsmodel ook uitgegoten worden in kunststof, dit zijn die scherpe dingetjes) Wanneer er geadviseerd wordt om plakmiddelen te gebruiken totdat er gerebased kan worden, doet vermoeden dat er inderdaad nog elementen werden getrokken en dat het tandvlees eerst moet slinken. Maar dan nog moet de prothese "goed" zitten en de mond mag zeker niet gaan bloeden, nadat de 'trek'wonden geheeld zijn.

U vraagt of U het recht hebt om naar een andere tandarts of tandtechnicus te gaan. Dit zijn echter twee volkomen verschillende beroepen. Een tandtechnicus werkt in opdracht van een tandarts, een tandtechnischlab., of een tandprotheticus en in het laatste bestaan ook verschillende gradaties. En ja, natuurlijk heeft U daartoe het recht. Sterker nog, Ik raad U met klem aan dit ook op een zo'n kort mogelijke termijn te gaan doen!!!!! Maar ga deze keer naar een gerenomeerde tandprotheticus of naar een echte tandarts.

Groetjes JB

ve
door verwijderd - Dec 22, 2007 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Solar,

Hier ben ik met mijn reactie snel klaar.

Heeft ie zijn eigen tandjes nog?

Normaal ben ik niet zo maar dit is echt van de zotte.

Groet Hell-Rider