hehahi
door hehahi Oct 10, 2019 om 15:56
Voeding & gezondheid

Garantie op wortelkanaalbehandeling?

Ik heb na het ondergaan van een wortelkanaalbehandeling toch nog een ontsteking onder mijn nieuw aangebrachte kroon.
De behandeling opnieuw laten uitvoeren kosten het nodige geld. Kan ik op enigerlei wijze financiële compensatie krijgen, omdat de eerste behandeling niet goed is gegaan?

7413 9 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 10, 2019 om 16:00
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo HeHaHi ,

Tandarts heeft inspanningsverplichting

Tandartsen hebben een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Dit betekent dat tandartsen verplicht zijn om de behandeling zo goed mogelijk uit te voeren. Ze moeten hierbij zorgen dat je als patiënt bijvoorbeeld niet onnodig pijn lijdt en dat het zo precies en nauwkeurig mogelijk gedaan wordt. Maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het resultaat. Dit omdat elk gebit anders is en het resultaat daardoor ook per persoon kan verschillen. Je hebt dus in principe geen garantie op een behandeling zoals vullingen, reinigen en wortelkanaalbehandelingen. Maar sommige tandartsen doen vanuit coulance wel (gedeeltelijk) kosteloos een herstelbehandeling.

Voor verdere informatie ,

https://www.independer.nl/tandarts/info/garantie-tandarts.aspx

ju
door juliomariner - Oct 10, 2019 om 16:04
1311 Antwoorden / 2 Vragen

edit Maritas was me voor : Helaas maar tandartsen hebben een inspanningsverplichting geen resultaatsverplichting zie klik hier

jo
door jorisw Oct 12, 2019 om 22:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal niet helaas, maar juist goed. Als er een resultaatsverplichting zou zijn zouden artsen of bepaalde zaken niet meer willen/durven doen, of hele dure verzekeringen moeten afsluiten (waarvoor de kosten uiteraard doorberekend worden). Een beetje Amerikaanse toestanden dus.

ju
door juliomariner Oct 12, 2019 om 22:29
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas voor TS

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2019 om 16:19
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Idem als de al gegeven antwoorden maar het lijkt mij van uitermate belang om dit met uw behandelaar te bespreken en het over de extra kosten te hebben.

Heeft uw behandelaar al zelf aangegeven of er in dit geval sprake is van kosten en zo ja, hoe veel dan?

edrick3
door edrick3 - Oct 10, 2019 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan ik op enigerlei wijze financiële compensatie krijgen, omdat de eerste behandeling niet goed is gegaan?
Nee (van wie wilde je dat krijgen? Van je tandarts?)
Hoe reageerde je tandarts na het constateren van de nieuwe ontsteking?
Soms willen ze je uit coulance nog wel eens tegemoetkomen in de kosten van de nieuwe behandeling.
Maar verplicht daartoe zijn ze niet.
Zie eerdere reacties betreffende inspanningsverplichting en garantie.
Suc6 met de behandeling.

pino123
door pino123 - Oct 11, 2019 om 10:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

U geeft aan dat de eerste behandeling niet goed is gegaan. Waar concludeert u dit uit? Omdat er een ontsteking onder zit? Helaas is het lichaam geen robot en kunnen er dit soort zaken optreden, helaas doet de natuur niet altijd wat wij willen.

mo
door mof - Oct 11, 2019 om 11:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas. Maar u stipt wel een probleem aan: sinds de hoge kosten wegens eigen risico, niet volledige tandartskosten vergoeding etc is ingevoerd en je dus zelf de pijn vvoelt, zouden zekere garantie regelingen ook moeten worden ingevoerd .
vaak weet je vooraf niet eens wat een behandeling gaat kosten. Het ziektekostenststeem zoals nu deugt niet. Het schrikt mensen af om een medische behandeling te ondergaan.

panter22
door panter22 Oct 11, 2019 om 13:27
6599 Antwoorden / Vragen

De tandarts is verplicht je een begroting te geven voor een behandeling van minimaal €250.
Zo'wortelkanaalbehandeling kost €500

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2019 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mof

Tandarts zit niet in de basis, dus het eigen risico heeft er niets mee van doen.

sira
door sira - Oct 11, 2019 om 13:24
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Wanneer is het gebeurd en sinds wanneer heb je pijn? Of, was de kroon al klaar en heeft toen de wortelkanaalbehandeling plaatsgevonden? Weet je zeker dat het een ontsteking is en is dit op de foto te zien? Kan het geen napijn zijn?

Heb zelf heel lang geleden (jaren '80) eens een wortelkanaalbehandeling gehad en bij mij werd er eerst een noodvoorziening geplaatst. Die moest overigens na ca. een week er weer uit vanwege ook een ontsteking. Een paar dagen zonder noodvoorziening gelopen, zodat er lucht bij de ontsteking kon en nadat de ontsteking genezen was, is, naar ik me kan herinneren, de noodvoorziening weer teruggezet. Toen daarna de kroon klaar was, is de noodvoorziening verwijderd en de kroon geplaatst.

panter22
door panter22 - Oct 11, 2019 om 13:34
6599 Antwoorden / Vragen

Je tandarts heeft een inspanningsverplichting, dat is duidelijk.
Maar is je tandarts wel zorgvuldig genoeg geweest met de behandeling?
Zijn er bv foto's gemaakt voor en na de behandeling? Hoe snel was hij klaar?
Het kan altijd voorkomen dat je weer opnieuw een wortelbehandeling moet en de kroon doorboord moet worden,
Het is mij, jaren geleden al 2 keer overkomen, Ik had toen een tandarts die niet echt zorgvuldig was met behandelen,
Maar daar kom je pas later achter. Misschien tijd voor een andere tandarts?

ma
door marie47 - Oct 11, 2019 om 20:55
40 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede tandarts zal je zeker tegemoed komen. Mijn dochter had enkele jaren geleden ook zoiets en steeds weer ontstekingen waarbij de pus er uit spoot. Zelfs op nieuwjaarsdag nog naar de tandarts omdat de pijn niet uit te houden was.
Zo erg dat zelfs aan de binnen kant van de wang een snee moest worden gemaakt wat weer gehecht moest worden. Toen het eindelijk weer beter was heeft de tandarts alleen de laatste behandeling in rekening gebracht zo erg vond hij het.