Garantie op wortelkanaalbehandeling?
Ik heb na het ondergaan van een wortelkanaalbehandeling toch nog een ontsteking onder mijn nieuw aangebrachte kroon.
De behandeling opnieuw laten uitvoeren kosten het nodige geld. Kan ik op enigerlei wijze financiële compensatie krijgen, omdat de eerste behandeling niet goed is gegaan?
Topantwoord
Hallo HeHaHi ,
Tandarts heeft inspanningsverplichting
Tandartsen hebben een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Dit betekent dat tandartsen verplicht zijn om de behandeling zo goed mogelijk uit te voeren. Ze moeten hierbij zorgen dat je als patiënt bijvoorbeeld niet onnodig pijn lijdt en dat het zo precies en nauwkeurig mogelijk gedaan wordt. Maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het resultaat. Dit omdat elk gebit anders is en het resultaat daardoor ook per persoon kan verschillen. Je hebt dus in principe geen garantie op een behandeling zoals vullingen, reinigen en wortelkanaalbehandelingen. Maar sommige tandartsen doen vanuit coulance wel (gedeeltelijk) kosteloos een herstelbehandeling.
Voor verdere informatie ,
https://www.independer.nl/tandarts/info/garantie-tandarts.aspx
edit Maritas was me voor : Helaas maar tandartsen hebben een inspanningsverplichting geen resultaatsverplichting zie klik hier
Helemaal niet helaas, maar juist goed. Als er een resultaatsverplichting zou zijn zouden artsen of bepaalde zaken niet meer willen/durven doen, of hele dure verzekeringen moeten afsluiten (waarvoor de kosten uiteraard doorberekend worden). Een beetje Amerikaanse toestanden dus.
Helaas voor TS
Idem als de al gegeven antwoorden maar het lijkt mij van uitermate belang om dit met uw behandelaar te bespreken en het over de extra kosten te hebben.
Heeft uw behandelaar al zelf aangegeven of er in dit geval sprake is van kosten en zo ja, hoe veel dan?
Kan ik op enigerlei wijze financiële compensatie krijgen, omdat de eerste behandeling niet goed is gegaan?
Nee (van wie wilde je dat krijgen? Van je tandarts?)
Hoe reageerde je tandarts na het constateren van de nieuwe ontsteking?
Soms willen ze je uit coulance nog wel eens tegemoetkomen in de kosten van de nieuwe behandeling.
Maar verplicht daartoe zijn ze niet.
Zie eerdere reacties betreffende inspanningsverplichting en garantie.
Suc6 met de behandeling.
U geeft aan dat de eerste behandeling niet goed is gegaan. Waar concludeert u dit uit? Omdat er een ontsteking onder zit? Helaas is het lichaam geen robot en kunnen er dit soort zaken optreden, helaas doet de natuur niet altijd wat wij willen.
Helaas. Maar u stipt wel een probleem aan: sinds de hoge kosten wegens eigen risico, niet volledige tandartskosten vergoeding etc is ingevoerd en je dus zelf de pijn vvoelt, zouden zekere garantie regelingen ook moeten worden ingevoerd .
vaak weet je vooraf niet eens wat een behandeling gaat kosten. Het ziektekostenststeem zoals nu deugt niet. Het schrikt mensen af om een medische behandeling te ondergaan.
De tandarts is verplicht je een begroting te geven voor een behandeling van minimaal €250.
Zo'wortelkanaalbehandeling kost €500
@mof
Tandarts zit niet in de basis, dus het eigen risico heeft er niets mee van doen.
Wanneer is het gebeurd en sinds wanneer heb je pijn? Of, was de kroon al klaar en heeft toen de wortelkanaalbehandeling plaatsgevonden? Weet je zeker dat het een ontsteking is en is dit op de foto te zien? Kan het geen napijn zijn?
Heb zelf heel lang geleden (jaren '80) eens een wortelkanaalbehandeling gehad en bij mij werd er eerst een noodvoorziening geplaatst. Die moest overigens na ca. een week er weer uit vanwege ook een ontsteking. Een paar dagen zonder noodvoorziening gelopen, zodat er lucht bij de ontsteking kon en nadat de ontsteking genezen was, is, naar ik me kan herinneren, de noodvoorziening weer teruggezet. Toen daarna de kroon klaar was, is de noodvoorziening verwijderd en de kroon geplaatst.
Je tandarts heeft een inspanningsverplichting, dat is duidelijk.
Maar is je tandarts wel zorgvuldig genoeg geweest met de behandeling?
Zijn er bv foto's gemaakt voor en na de behandeling? Hoe snel was hij klaar?
Het kan altijd voorkomen dat je weer opnieuw een wortelbehandeling moet en de kroon doorboord moet worden,
Het is mij, jaren geleden al 2 keer overkomen, Ik had toen een tandarts die niet echt zorgvuldig was met behandelen,
Maar daar kom je pas later achter. Misschien tijd voor een andere tandarts?
Een goede tandarts zal je zeker tegemoed komen. Mijn dochter had enkele jaren geleden ook zoiets en steeds weer ontstekingen waarbij de pus er uit spoot. Zelfs op nieuwjaarsdag nog naar de tandarts omdat de pijn niet uit te houden was.
Zo erg dat zelfs aan de binnen kant van de wang een snee moest worden gemaakt wat weer gehecht moest worden. Toen het eindelijk weer beter was heeft de tandarts alleen de laatste behandeling in rekening gebracht zo erg vond hij het.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer