li
door lique123 Sep 14, 2009 om 20:40
Voeding & gezondheid

Gastouders en Vraagouders de dupe van dit kabinet!

Hallo ik ben een gastouder en wil even mijn klacht/ei hier kwijt over dit kabinet en met name mevr. Dijksma die met dit idee kwam!
Ik werk al een aantal jaren voor een gastouderbureau en heb 16 oppas kinderen (niet allemaal tegelijk hoor er zijn mensen die ploegendiensten werken dus maar 6 kinderen per dag ook niet altijd) en heb zelf twee kinderen van 14 en 11 jaar. Nu willen ze dat wij een opleiding gaan volgen (we kunnen schijnbaar na zelf kinderen te hebben gehad en al jaren dit werk doen niet meer goed functioneren!!) en als wij niet slagen de vraagouders allemaal dat geld terug moeten gaan betalen aan de belasting. Wat als ik halverwege ziek word of dood ga, dan moeten ze ook alles terug betalen want ik heb geen diploma kunnen behalen!!! Als ze ons een jaar de tijd geven om die diploma's te behalen dan hoeven de vraagouders en de kinderen hier niet de dupe van te worden dit is toch niet te geloven dat ze dit in willen gaan voeren!!! Wat vinden jullie hiervan??

We hebben vorig jaar een Ehbo diploma behaald via ons gastouderbureau ben ik het ook mee eens. Ook als ze dat willen een diploma kan, maar dan voor diegene die nu pas dat werk gaan doen of kijken hoeveel ervaring iemand heeft en als de ouders zelf ervoor kiezen (die gastouder zonder diploma) dat ze daar dan voor moeten tekenen (mijn vraagouders willen dat voor mij doen) er zijn toch wel meer oplossingen te bedenken! We krijgen ook geen vakantiegeld, of pensioen opbouw of als we ziek zijn geen ziektegeld voor het bedrag van 5 euro per uur per kind (nu nog 4,15) en we moeten er nog belasting over betalen. Wat willen ze nou voor dat bedrag?? Ouders moeten het recht hebben om zelf te kunnen kiezen waar ze hun kinderen heen willen brengen, in een huiselijke sfeer of naar de Bso (die ook met 24 kinderen rond de vijver gaan spelen met twee begeleiders! dat mag wel!) Dan moet daar eerst ook eens goed naar gekeken worden of er wel personeel rond loopt die alle diploma's hebben en Ehbo, maar dat mag dan wel als ze in opleiding zijn dan hebben ze toch ook geen ervaring als hun begeleider naar het toilet is kan er ook wat gebeuren toch! Dit is echt flauwe kul wat hier allemaal in Nederland voor een flauwe regels tevoor schijn worden gehaald terwijl het in de erkende Bso nog niet eens klopt! Dit wilde ik ook nog even kwijt. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Met vriendelijke groet, Lique

414 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 15, 2009 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juist omdat een gastouder niet opgeleid is, gaan mijn kinderen naar een kdv. Daar moeten ze namelijk allemaal opgeleid zijn. Sterker nog een stagiaire mag je niet meetellen om aan je aantal verplichte leidster te komen.

Ik vind 6 kinderen zwaar onverantwoordelijk. Wat als er iets met een kind gebeurd. Hoe kom je dan bij de dokter/ziekenhuis?? Je hebt geen backup en er zijn weinig gastouders die een auto voor 7 personen bezitten.

Op een kdv leren de kinderen ook nog iets en waarschijnlijk bent u echt geweldig en kunt u het allemaal zonder opleiding, maar sommige kinderen zouden juist baat hebben bij een zetje in de goede richting. Motoriek, taal, enz.  Misschien leert u tijdens zo'n cursus wel weer nieuwe spelletjes, dingen waar u nooit aan gedacht zou hebben. Aan goede gastouder zou juist kijken wat ze er van kan leren in het belang van de kinderen......

ve
door verwijderd - Sep 15, 2009 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mevrouw Marwin!,

Zo ben ik opgevoed door mijn moeder die géén opleiding heeft genoten!! om daar mee te beginnen! Bent u ook zo opgevoed of bent u vergeten hoe het netjes moet een brief beginnen? Bent u zelf opgeleid tot moeder?? Doet u het wel goed?? Domme beredenering!! Ook zo kan ik u beoordelen!

Raar dat ze het overal anders doen, ook al tellen de stagieres niet mee ze lopen er wel rond met u kinderen alléén zonder dat ze opgeleid zijn! Uw oppas is zeker ook gediplomeerd u en uw moeder ook!! Ze heeft het schijnbaar heel slecht gedaan bij u, want anders reageerd u niet zo! U zet uw moeder nu mooi te kijk hier, dat ze niet met u en u kinderen om kan gaan, omdat ze geen opleiding voor kinderopvoeding heeft gehad!

Wat als je zelf 6 kinderen hebt, die ouders kunnen dus ook niets in uw ogen!! Heel toevallig heb ik een 7 persoons auto JA! en ook heb ik een achterwacht, als ik weg moet met een kind dan komt diegene hierheen, dat moeten we ook met 6 kinderen hebben althans wel bij ons gastouderbureau!! Geluk dat ik toevallig ook nog een buurman heb die arts is! Daarbij loop ik niet met 24 kinderen rond bij een speelplaats met een vijver waar ze zo in kunnen lopen met 2 volwassenen of ze nou opgeleid zijn of niet dat is niet verantwoord!! <-Wat zijn ze toch goed opgeleid bij die kdv!!! Dat doet een moeder nog niet met andermans kinderen!!! U kind gaat zeker ook nooit bij anderen naar een verjaardagsfeestje, want het is maar een moeder die met 6 kinderen of zelfs meer op stap gaat! Heeft u ook om een bewijs van goed gedrag gevraagd of ze niets op hun kerfstok hebben! Misschien zijn het wel ... vul zelf maar in! Wij als gastouders en 18 jarige in huis hebben wel zo'n bewijs.

Ook hier leren de kinderen iets: zoals knutselen, met dieren omgaan, met elkaar omgaan, klok leren, veters strikken, plassen op de toilet, kleuren, letters leren, tekenen enz. dacht u dat ik dat met mijn kinderen niet gedaan had! Wil niet zeggen als u dat zelf niet doet of kunt dat anderen dat niet doen of kunnen! Of bent u daar te moe voor om met de kinderen nog wat leuks te doen! te druk met werk bezig geweest geen tijd meer voor de kinderen! Zo kan ik ook oordelen over u, maar ik respecteer ieder zijn doel in het leven en als ouders daar zelf voor kiezen om bij een gastouder hun kinderen te brengen moeten ze dat zelf weten! De gastouders die ik ken zijn heel deskundig, ook zonder diploma! Ik ben niet geweldig ik ben een mens, een zorgzame moeder die weet wat ze doet! Ik ben NIET DOM en andere gastouders ook niet!!  Ik doe ook vrijwillerswerk op school, al 10 jaar en leer daar vanalles qua spelletjes en ook bij ons gastouderbureau gaan we overal heen!

Daarbij heb ik zelfs een kind met een handicap, die ik van alles leer en ook nog eens bij ons komt slapen ook omdat ze het zo slecht heeft hier!!!

Nog belangrijker is dat ze met eigen hun vriendjes kunnen spelen wanneer ze daar zin in hebben, net zoals bij hun thuis! Dat kunnen ze niet bij de kdv!

U moet niet zo over moeders/gastouders denken en in een hoekje stoppen. Al heb je ergens voor geleerd dan nog wil dat niet zeggen dat je wat kunt of er goed in bent! Ken zelfs doktoren die eigenlijk hun beroep niet meer zouden mogen uitoefenen, omdat ze zo vaak fouten hebben gemaakt, maar nee ze hebben een diploma dus die zijn goed !! Uche uche uche

Mvg Lique

ve
door verwijderd - Sep 15, 2009 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Lique,

Ik ben vraagouder en snap precies wat jij bedoelt. Mijn kinderen zaten eerst ook in een kinderdag verblijf (mijn kinderen noemen het de buitenschoolse gevangenis) en ben over gestapt naar een gastouder bij mij in de buurt. Ook deze mevrouw heeft geen diploma's maar ik ben zeer tevreden over haar, dus wil er ook wel voor tekenen dat ik haar wil behouden en meerdere ouders met mij. Bij haar kan ook even opbellen en ze staat al klaar, hoefde ik bij het kinderdag verblijf niet te proberen. Ook wat je daar betaald tegenover wat ik bij mijn gastouder betaal en niet te vergeten opgeven van de vakantie periode's. Als je fultime werkt dan ben je daar bij het kinderdag verblijf goed, maar werk je minder uren dan betaal je meer. Zo ook een uur extra betalen als ze nog op school zitten dat is toch uit den boze. Nee ik ben blij met mijn gastouder en ben er dus bereid voor te tekenen dat ze op mijn kinderen mag passen zonder een diploma.

Met vriendelijke groet,

Monique een tevreden vraagouder