rebek
door rebek Dec 4, 2019 om 23:04
Voeding & gezondheid
Gebrekkige ingredientenlijst

Lactosevrije melk zonder Lactase

Waar staat het ingredient -Lacase- als het (citaat) wettelijk op de verpakking moet staan dus niet op de ingredientenlijst"
Melkan (superunie)
AH heeft zelfde gebrekkige ingredientenlijst en zelfde mail

4921 19 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 4, 2019 om 23:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat?

rebek
door rebek - Dec 4, 2019 om 23:10
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zonder lactase (of stremsel bij kazen) is een dierlijk melkproduct niet lactosevrij te maken.
Ik zie ingredient -Lactase- nergens staan

Th
door Thijs124 - Dec 4, 2019 om 23:17
289 Antwoorden / Vragen

Lactase is ook gebrekkig. Dus het past.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 16:43
228 Antwoorden / 97 Vragen

Lactase is een stof die de dunne darm af hoort te geven bij inname van een lactosehoudend product. Bij gebrek aan dit enzym van nature moet de fabrikant het erbij doen om het eet / drinkbaar te maken voor mensen met lactose-intolerantie.

tenormin
door tenormin - Dec 4, 2019 om 23:21
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Gebrekkige ingrediënten lijst? Valt mij erg mee. Zou ik wel een tijdje over doen om te lezen. Lactose staat er toch op? En u heeft van Melkan en Albert Heijn dezelfde mail over uw vraag gekregen? Misschien spelen ze dan wel onder 1 hoedje? ;-((

aurora1
door aurora1 Dec 4, 2019 om 23:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heerlijk: een complot....

panter22
door panter22 - Dec 5, 2019 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Koop voortaan soyamelk.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 5, 2019 om 09:53
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zie 2 pakken halfvolle melk, de ene lactosevrij de andere niet.
lactose komt van nature in de melk van zoogdieren voor en is geen ingrediënt dat toegevoegd kan worden, verwijderen kan wel.
https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/veelgestelde-vragen/wat-is-lactose

Nog wat informatie,
Lactose, ((β-D-galactosepyranosyl)-D-glucopyranose) ook wel melksuiker genoemd, is een suiker die voorkomt in de melk van alle zoogdieren, koemelk bevat 4 tot 5 procent lactose. Lactose zit dus ook in de meeste zuivelproducten. Lactose komt ook voor in enkele tropische planten. Verder komt het niet voor in plantaardige producten. Zuivere lactose vormt grote, harde kristallen die moeilijk oplosbaar zijn. Lactose wordt daarom ook wel zandsuiker genoemd.

Lactose is een disacharide van galactose en glucose. Het is minder zoet dan suikers zoals sacharose en glucose (druivensuiker).

Wikipedia

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 16:45
228 Antwoorden / 97 Vragen

Veel informatie over lactose, maar deze post gaat over lactAse, of eigenlijk het gebrek daaraan

sjjoppy
door sjjoppy Dec 5, 2019 om 17:15
7181 Antwoorden / 3 Vragen
rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 19:10
228 Antwoorden / 97 Vragen

Lactose kan wel degelijk aan een product toegevoegd worden, maar wat ik al zei, het gaat hier om lactAse als toevoeging om de lactose te breken

rebek
door rebek Dec 8, 2019 om 01:55
228 Antwoorden / 97 Vragen

Lactose is niet te verwijderen, wél open te breken dmv lactase. En Lactose is MELKsuiker, wat deze wiki ook zegt. Ook wiki is maar mensenwerk

rebek
door rebek Dec 8, 2019 om 01:59
228 Antwoorden / 97 Vragen

Kijk op voedingscentrum

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2019 om 10:16
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik goed naar de foto's kijk heeft u gelijk. Ik heb nu een pak Melsa voor mij liggen en daar staat meteen bovenin, vetgedrukt: Halfvolle melk UHT, lactosevrij (1), gehomogeniseerd, 1,55 vet, (1)lactosegehalte minder dan 0,01g/100g.

En vervolgens in kleinere letters en niet vet: ingrediënten: halfvolle melk, lactase. Op dat pak en ik weet dat dit ook op pakken van een andere grote discounter staat die de lactosevrije melk uit Duitsland betrekt. Vooral omdat ik de melk die u noemt ook minder lekker vindt koop ik die melk niet, nog afgezien van het feit dat die melk ook nog duurder is.
Ter info voor ook anderen m.b.t. het verschil tussen lactose en lactase
https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/lactose-intolerantie/
 van de Maag, lever, darm stichting)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2019 om 10:39
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een aanvulling: als lactase niet op de ingrediëntenlijst is gemeld betekent dat in feite dat de fabrikant aangeeft dat dze melk ook geen lactase bevat! En dus niet het medicijn m.b.t. lactose intolerantie! Helt zelfde geldt bijv. m.b.t. gluten. Geen 'glutenvrij'keurmerk, geen garantie.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 16:39
228 Antwoorden / 97 Vragen

Dat is ook mijn insteek, maar vertel dat maar aan superunie en albert hein. Veel producten va n arla staat het ook (nog) niet op maar zij zijn er mee aan het werk

newmikey
door newmikey - Dec 5, 2019 om 10:48
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is uiteraard vrij simpel op te zoeken. Er zijn twee manieren om melk lactosevrij te maken, de modernere manier zal inderdaad lactase- en lactosevrije melk opleveren. Uw verontwaardiging is dus zonder enige grond:

 Echt de lactose uit melk halen is een lastig proces. Wat fabrikanten dan ook doen, is lactase toevoegen aan de melk. Hierdoor zul je merken dat de melk die op deze manier ‘lactosevrij’ is gemaakt, veel zoeter smaakt. De toegevoegde lactase splitst de lactose op in glucose (suiker) en galactose. Hierdoor hoeven je darmen dit niet meer te doen. Zo krijg je geen klachten van deze melk als je een lactose-intolerantie hebt.

Er is ook een andere manier. De lactose wordt dan echt uit de melk gehaald. De lactosevrije melk van bijvoorbeeld Campina wordt op deze manier geproduceerd. De melk wordt in Duitsland gefilterd. Er wordt dus geen lactase toegevoegd. Deze manier van melk lactosevrij maken door lactose er echt uit te halen is nieuw.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 16:50
228 Antwoorden / 97 Vragen

Campina doet gewoon lactase in de melk. En aldi en lidl ook.
Je kunt melk filteren tot je een ons weegt maar lactose is enkel met een enzym te breken.

newmikey
door newmikey Dec 5, 2019 om 17:16
830 Antwoorden / 0 Vragen

@rebek
U wilt gewoon trollen dus. Prima! Succes ermee.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 19:07
228 Antwoorden / 97 Vragen

Weet niet wat je ermee bedoeld maar jouw tekst is gebakken lucht. Google campina lactosevrije melk en je zult zien dat daar gewoon lactAse als toegevoegd ingredient op staat

newmikey
door newmikey Dec 5, 2019 om 22:05
830 Antwoorden / 0 Vragen

@rebek
Google zelf even en dan vindt je bijvoorbeeld deze site met keurig de info over twee methoden waarvan één zonder lactase vermeld wordt:

https://lactosefree.nl/lactosevrij/lactosevrije-melk/

"Gefilterde lactosevrije melk

Een andere maar ook duurdere manier om melk lactosevrij te maken is door het te filteren. Ook dit filteren kan weer op meerdere manieren maar de bekendste technieken zijn omgekeerde osmose en door gebruik te maken van een membraanfilter."

Je trollt dus gewoon...

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 22:32
228 Antwoorden / 97 Vragen

Hoe weet de bedenker van de website dat AH lactase gebruikt als dat NIET op de verpakking staat.
Heb je daar misschien n slimmer andwoord op dan te "trollen"

gerbera
door gerbera - Dec 5, 2019 om 12:16
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan het aan mij liggen maar als je 2 verschillende verpakkingen neemt kan dus ook de ingrediëntenlijst verschillen. Ik zie alleen op de rechter verpakking dat deze lactose vrij is en zie nergens lactase staan dus wie zegt dat dit is gebruikt om de melk lactose vrij te maken. En iets wat er niet in zit hoeft dan toch ook niet vermeld te worden tenzij u wetenschasppelijk kunt bewijzen dat het wel gebruikt is.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 16:54
228 Antwoorden / 97 Vragen

Juist. Maar superunie-melkan- en ah blijven erbij dat ze WETTELIJK lactase niet op de ingredientenlijst hoeven te zetten zolang het maar wel op de verpakking staat..... maar waar.....

rebek
door rebek - Dec 5, 2019 om 19:53
228 Antwoorden / 97 Vragen

Hier een wettelijke bepaling

rebek
door rebek - Dec 5, 2019 om 19:53
228 Antwoorden / 97 Vragen

2e deel

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2019 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Koopt u toch gewoon een ander merk? Dat zal ze leren.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 22:18
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ja, De helft duurder.
Maar wees reeel, AH en Melkan kunnen zoveel zeggen. NVWA trekt aan het langste eind

aurora1
door aurora1 Dec 8, 2019 om 13:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En waarom dan weer hier met zoiets komen?
Wat wordt de volgende “vraag”?

gerbera
door gerbera - Dec 5, 2019 om 22:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U blijft moeilijk doen, als het op de verpakking staat voldoen ze aan de wet. Lactase is een lichaamseigen stof die normaal de lactose afbreekt. Mensen waarbij onvoldoende lactase wordt aangemaakt hebben dan een lactose intollerantie. En als u een stuk (onverpakte) kaas koopt staat daar helemaal niets op terwijl dit ook lactose vrij gemaakt kan zijn.

Lactase is een natuurlijk enzym
welke lactose (melksuiker) afbreekt tot galactose en glucose. Dit verteringsproces vindt plaats in de dunne darm.
Het is dus geen levensmiddel als zodanig.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 22:24
228 Antwoorden / 97 Vragen

Joh, je hebt hem begrepen.

"Mensen waarbij onvoldoelde lactase wordt aangemaakt......"
Juist. Die mensen worden ziek van melk zònder de toevoeging van lactase. En DAAR gaat deze post over.

Lactosevrije melk zonder lactase...

gerbera
door gerbera Dec 5, 2019 om 22:30
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er wordt geen lactase toegevoegd, lactase wordt in het bereidingsproces gebruikt om de lactose af te breken.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2019 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan drinkt u toch gewoon géén melk? U bent volwassen, hebt dat niet nodig.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 23:32
228 Antwoorden / 97 Vragen

Gerbera, Volgens wie wordt er geen lactase toegevoegd?

gerbera
door gerbera Dec 6, 2019 om 09:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Rebek, ik wordt hier zo moe van zoek het verder maar uit.☻

rebek
door rebek Dec 6, 2019 om 19:51
228 Antwoorden / 97 Vragen

NVWA is er duidelijk over, bij twijfel moet het ervop staat DÁT is mijn punt

rebek
door rebek Dec 8, 2019 om 16:25
228 Antwoorden / 97 Vragen

Gerbrera: "Als u een stuk (onverpakte) kaas koopt staat daar helemaal niets op"
De winkel moet via een uitdraai of de verpakking de ingrediëntenlijst kunnen tonen. Net als bij de mac, die heeft ook n blad met allergie-info

aurora1
door aurora1 - Dec 5, 2019 om 22:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag het de fabrikant(en). Wij hier op het forum zijn dat niet.

En stop met melk drinken dan heeft u ook niet dit genre levensbedreigende kwesties voor uzelf als probleem te maken. Kaas eten kan ook.

rebek
door rebek Dec 5, 2019 om 23:30
228 Antwoorden / 97 Vragen

Fabrikanten zeggen ,zoals bovenaan geschreven, dat ze het niet op de ingredientenlijst hoeven te zetten als het op de verpakking staat. Enkel daar staat het niet.
En lactase is niet de enige lactosebreker. Stremsel voor droge dierlijke melkproducten. En ook dat moet er dan opstaan. Lees NVWA Ingredienten declaratie

aurora1
door aurora1 Dec 6, 2019 om 00:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik hoef en wil dat alles niet weten, het interesseert me helemaal niets. Er zijn al te veel woorden aan verspild. Dit forum is niet de  juiste plek voor al die vele discussies van u, u weet maar niet van ophouden. En u bent nogal gelijkhebberig.

rebek
door rebek Dec 6, 2019 om 01:22
228 Antwoorden / 97 Vragen

Jij zei dat ik de fabrikanten moest vragen en aangezien ik dat al tevergeefs gedaan had plaatste ik het hier. En daarbij, Dit geld voor iedereen die hier duidelijkheid in wil. Hier moet gewoon openheid in komen

rebek
door rebek - Dec 5, 2019 om 23:43
228 Antwoorden / 97 Vragen

Lees de ingredientenlijst

newmikey
door newmikey Dec 6, 2019 om 08:32
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel simpel, als er lactase bij de ingredienten staat, zit het er ook in ... EN ANDERS ZIT ER GEEN LACTASE IN!

In tegenstelling tot wat u eerst beweerde is het heel goed mogelijk om lactosevrije melk te maken zonder er lactase bij te gebruiken.

rebek
door rebek Dec 6, 2019 om 19:50
228 Antwoorden / 97 Vragen

"EN ANDERS ZIT ER GEEN LACTASE IN"
Juist, en op die schemerige manier lactosevrij maken is duur volgens de tekst dus zal een fabrikant niet voor kiesen. Dus is het een loze leus dat het lactosevrij zou zijn.

panter22
door panter22 - Dec 6, 2019 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Op de verpakking staat keuring dat de melk in dat pak van dat merk lactosevrij is. En de verpakking is ook nog anders van kleur.
De rest van de melk van dit merk  is niet gegarandeerd lactosevrij.
Dan is het toch duidelijk wat je moet kiezen. Daar kan geen misverstand over bestaan.

rebek
door rebek Dec 6, 2019 om 19:47
228 Antwoorden / 97 Vragen

Het pak hierboven van Arla staat dat het lactosevrij is én dat er lactase in zit ja.. "bij twijfel is het verplicht" aldus NVWA

panter22
door panter22 Dec 7, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Weet je, ga gewoon over op sojamelk. Je kunt wat fruit toevoegen en wat muesli en je hebt een lekkere beker melk.
En Alpro soja heeft lekkere toetjes.
Je dietiste heeft misschien gezegd dat je melk moet drinken, maar je mag best zelf een alternatief zoeken.

rebek
door rebek Dec 8, 2019 om 01:50
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wat is er mis met een complete ingredientenlijst

panter22
door panter22 Dec 8, 2019 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

Niets, maar in je eentje kun je de wereld niet veranderen.

rebek
door rebek Dec 8, 2019 om 16:12
228 Antwoorden / 97 Vragen

Arla en Campina down het al wel. Zo moeilijk kan het toch niet wezen