Dave lubeck
door Dave lubeck Mar 21, 2021 om 13:37
Voeding & gezondheid

Gebruik bloedverdunners

Heb altijd Bloedverdunners ACENOCOUMAROL TEVA 1 mg GEBRUIKT . Deze word volledig vergoed door de zorgverzekeraars . Uiteraard betaal je eigen risico en is in dit geval voor dit medicijn € 0,09 per dag en dat is dus voor 365 dagen € 32,85 . Nu ben ik sinds kort overgestapt op een nieuw Bloedverdunnner XARELTO ( rivaroxaban ) 20 mg en ben mij rotgeschrokken wat je betaalt uit eigen risico ! Je betaalt voor dit medicijn € 2,21 per dag en dat is dus voor 365 dagen € 806,65 .

De reden dat ik ben overgestapt op die nieuwe Bloedverdunner NOAC / DOAC genoemd , XARELTO 20 mg is het gemak van maar 1 pil per dag , en niet steeds op controle hoeft bij de Trombosedienst . En bij het gebruik van ACENOCOUMAROL gebruik je 1 of 2 pilletjes per dag , afhankelijk van de uitkomst van de test hoe hoog je INR waarde is en krijg je een Doseerkalender hoeveel pilletjes per dag je moet gebruiken , maar sowieso moet je om de zoveel tijd langs om te testen .

Ik dacht nou dat scheelt bij het gebruik van de nieuwe Bloedverdunnner , tot ik voor het eerst de rekening kreeg van FBTO !

Waarom moet het allemaal zo extreem duur zijn !!! Worden wij niet al een poot uitgedraaid gezien de hoogte van de Premie !!

Kan Kassa niet een onderzoek doen naar dat eigen bijdrage , eigen risico . Voor mij dus gewoon weer terug naar ACENOCOUMAROL ! Ben gekke Gerrit niet !!
Want dit is natuurlijk schandalig !  Dit soort medicijnen zijn alleen voor degene met dikke portemonnee !

7561 18 Rapporteer

ma
door malty - Mar 21, 2021 om 13:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, Xarelto in 2008 op de markt gekomen, zit nog patent op.
Waarom alleen voor mensen met een dikke portemonnee, u betaald toch ook maar €385 eigen risico of heeft u dat extra verhoogd?

jantje7
door jantje7 - Mar 21, 2021 om 13:58
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk maakt u een rekenfout. Alleen al de terhandstellingskosten zijn € 0,08 per dag. Bij een nieuw medicijn komen daar ook nog de kosten bij voor uitleg.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 21, 2021 om 13:59
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad een groot verschil.

Contact met Kassa voor uw vraag:
https://www.bnnvara.nl/kassa/over

Donuts
door Donuts - Mar 21, 2021 om 14:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Je betaalt voor dit medicijn € 2,21 per dag en dat is dus voor 365 dagen € 806,65 .

Mooi toch, dat u dan voor € 385,- per jaar klaar bent! Gelukkig heeft/had u de keuze weer terug te gaan naar uw oude medicijn. Waarom zou Kassa daar onderzoek naar moeten doen?

Edit: ik zie dat het patent verloopt in 2024, dus nog even geduld hebben en dan komt er een preferent middel op de markt.

gerbera
door gerbera - Mar 21, 2021 om 15:57
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft dat u van 1 á 2 mg per dag nu 20 mg per dag slikt, een nogal groot verschil wat zeker van invloed op uw INR waarde kan zijn. Is dit in overleg met de Trombosedienst of arts gedaan, lijkt mij sterk dat die zo'n groot verschil voorschrijven. De doseerkalender is afgestemd op het gebruik van ook nog andere medicijnen die u mogelijk gebruikt en als u geen gekke dingen doet, zoals overmatig alcoholgebruik, roken e.d. valt het wel mee met het vaak naar de contole te gaan, bij normale waarde is dat meestal 1x per 4 tot 6  weken. Daarbij is er een mogelijkheid tot zelfmeting zodat u niet naar de Trombosedienst hoeft maar dit via de computer door kan geven. Bespreek met de Trombosedienst of deze mogelijkheid ook voor u beschikbaar is.

Voor mij dus gewoon weer terug naar ACENOCOUMAROL ! Ben gekke Gerrit niet !!
Dit veranderd echter niets aan uw eigen bijdrage, die blijft gewoon €385,-

Donuts
door Donuts Mar 21, 2021 om 16:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vermoed dat TS zijn eigen risico niet volledig verbruikt, anders zou hij zich er ongetwijfeld niet zo druk om maken.

sp
door spikkel Mar 22, 2021 om 12:08
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik meet zelf mijn INR. De kosten van het zelf meten plus de kosten van de medicatie (zijn gelijk aan die van TS) is meer dan 385 euro. TS gaat naar de Trombosedienst om te meten, dat kost volgens mij meer dan zelf meten.

gerbera
door gerbera Mar 22, 2021 om 12:21
7358 Antwoorden / 14 Vragen

TS vindt het bezoek aan de trombosedienst blijkbaar lastig, vandaar mijn tip over zelfmeting. Daarbij is het verhaal ongeloofwaardig omdat verandering van medicijnsterkte alleen op recept via de huisarts/specialist kan en de Trombosedienst past daar de dosering op aan..

Ko
door Kortpeter Mar 22, 2021 om 16:12
1 Antwoorden / Vragen

Het is geen verandering van medicijnsterkte. Xarelto is een compleet ander medicijn dat op een andere manier werkt van acenocoumarol. Een totaal ander werkingsmechanisme van een stof die totaal anders is dan acenocoumarol zal ook meestal wel een andere dosis van die werkzame stof betekenen.

Nu is het de vraag of TS spreekt over het Eigen Risico of de Eigen Bijdrage. Want ik kan mij het bijbetalen van € 806,65 wel bij de Eigen Bijdrage voorstellen, maar niet bij het Eigen Risico. Het Eigen Risico is normaal gesproken € 385,-- tenzij je voor een hoger ER bent gegaan en dan een lagere premie betaalt. Als je dat ER  volledig besteedt, dan hoef je na die € 385,-- niets meer te betalen.

Verder, moet de TS van zijn arts overstappen op de Xarelto, of is het op eigen verzoek?

panter22
door panter22 - Mar 21, 2021 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

Er was dus geen medische noodzaak voor het duurdere middel? Waarom heb je niet even bij de apotheek gevraagd hoeveel de nieuwe pillen kostten. Had je je heel wat geld kunnen besparen.
Die paar euro is alles wat je aan eigen bijdrage betaalt per jaar?
Arm of rijk, iederen moet hetzelfde eigen risico van maximaal €385 per jaar betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2021 om 16:22
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Kan ik uit uw vraag opmaken dat u zelf bent overgestapt naar het gebruik van een ander middel en kennelijk niet in de gaten heeft gehad dat dat middel niet preferent is?

Er zal ongetwijfeld ook bij FBTO een preferent middel zijn en zo dat echt tot klachten zou leiden is er ook nog altijd een mogelijkheid op een ander middel te verkrijgen op basis van medische noodzaak en komen de meer kosten dan voor rekening van de eigen bijdrage.

Zie o.a https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bekostiging/preferentiebeleid  en https://www.fbto.nl/zorgverzekering/service/geneesmiddelenbeleid dus de info hierover van uw zogverzekeraar. Een onderzoek zoals u gevraagd is zinloos omdat een en ander vanuit overheidswege is geregeld om zorg kosten te drukken.

Donuts
door Donuts Mar 21, 2021 om 16:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er zit nog patent op, dus niks, nada bij FBTO een preferent middel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2021 om 16:36
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@SPRIETJE: lezen voordat u reageert! Ik heb het over het zullen hebben van een preferent middel ook bij FBTO als bloedverdunner medicijn.

Er zal er ongetwijfeld hier tenminste één tussen staan: https://cdn.fbto.nl/-/media/documenten/zorgverzekering-lijst-preferente-geneesmiddelen.pdf en ook nog deze https://www.fbto.nl/zorgverzekering/service/geneesmiddelenbeleid en het is dan zinnig om navraag te doen bij de apotheker.

N.a.v. een inmiddels verkregen reactie voe ik nog toe: Het is uitermate zinnig om hiervoor navraag te doen bij uw apothere. Die weet wat hij/zij hierover is overeengekomen met FBTO.

panter22
door panter22 Mar 21, 2021 om 19:07
6599 Antwoorden / Vragen

De vraag gaat toch niet over een preferentie middel. Het middel wordt vergoed, maar ts vindt het te duur.
Want hij moet de eerste €385 zelf betalen en zijn oude middel kost maar €32,85 voor een heel jaar,

Donuts
door Donuts Mar 21, 2021 om 19:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

HK, u begrijpt kennelijk niet wat het inhoudt dat er nog patent op zit!!! En houdt eens op andere gebruikers te wijzen op niet goed lezen als zij uw foute antwoorden terecht corrigeren.

panter22
door panter22 Mar 22, 2021 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

@sprietje, heremietkreeft snapt het wel, maar beredeneert het anders.
Een aantal zorgverzekeraars heeft een bijzondere bepaling mbt preferente geneesmiddelen.
Als je een geneesmiddel kiest uit de preferentielijst, dan is dat medicijn gratis.Geen eigen risico.
Een  geneesmiddel waar nog een patent op zit wordt vergoed. Maar dat kost je eigen risico.
Als je wilt besparen, dan neem je contact op met de zorgverzekeraar en vraagt om een ander middel voor, in dit geval,  bloedverdunners dat op de preferentielijst staat.
Dan kies je  dat gratis middel. Je moet dan veel vaker bloedprikken, maar dat is ook gratis.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 22, 2021 om 10:48
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@SPRIETJE, lees toch echt zelf de verwijzingen eens met de info die er bestaat over het preferenhtiebeleid dat zorgverzekeraars kunnen toepassen m.b.t. het vergoeden van geneesmiddelen. Dat beleid houdt onder meer in dat geneesmiddelen die relatief duur zijn, mede om reden van mogelijk nog bestaande patentrechten niet  worden vergoed.  Zie dan o.a. dit: (bron  hiervan Huidige regels van het preferentiebeleid en medicijntekorten - Oogvereniging ) (De lettergrote van het bericht kan ik helaas niet meer veranderen)

Huidige regels van het preferentiebeleid en medicijntekorten

Wat is de situatie?

Als de arts of verpleegkundige op het recept de

 van uw medicijn heeft gezet:

  • Als de zorgverzekeraar GÉÉN voorkeursbeleid (
    ) voert, dan mag de apotheker juridisch gezien NIET wisselen van merk. Het medicijn dat de arts voorschreef moet u vergoed krijgen.
  • Als de zorgverzekeraar WÉL voorkeursbeleid (
    ) op dit medicijn voert, dan mag de apotheker juridisch gezien wisselen van merk. En dan krijgt u het medicijn dat de arts voorschreef NIET vergoed.

Als de arts of verpleegkundige op het recept de

 én ‘medische noodzaak’ heeft gezet:

  • Dan maakt het niet uit of uw zorgverzekeraar voorkeursbeleid (
    ) voert: wisselen van merk is niet toegestaan. U moet het voorgeschreven medicijn meekrijgen en het moet worden vergoed.

Als de apotheker zegt dat uw medicijn

:

  • Check dan op farmanco.knmp.nl of er echt een tekort is.
  • Is er inderdaad een landelijk tekort, ga dan terug naar uw arts en overleg wat u het beste kunt doen.
  • Zo nee, informeer dan of een andere apotheek het medicijn wel in huis heeft.

Donuts
door Donuts Mar 22, 2021 om 11:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@panter22, klopt, dit is inderdaad wat @HK bedoeld (maar dat is niet wat hij schrijft) "Als je wilt besparen, dan neem je contact op met de zorgverzekeraar en vraagt om een ander middel voor, in dit geval, bloedverdunners dat op de preferentielijst staat." Maar een ander medicijn is dus geen preferent middel van specifiek DIT medicijn. @HK: zucht...

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 22, 2021 om 11:44
16828 Antwoorden / 202 Vragen

.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 22, 2021 om 11:58
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@SPRIETJE: inderdaad een wel zeer diepe zucht!. Dan toch nu ook toch nog maar weer: als er inderdaad geen ander en dus voor de ziektekosteverzekeraar als preferent geldend middel is ( met bestanddelen die een zelfde uitwerking hebben) wordt het niet vergoed.
Daarbij is het ook nog zo dat indien er geen preferent middel is er sprake kan zijn dat er een medische noodzaak is voor een bepaald middel dat dan wel wordt vergoed tot een afgesprken maximum en verder ten lats wordt gebracht van het eigen risico.

Zoals ik lees in de vraag eerste alinea, was dat het geval en is zoals te lezen is in de tedde Ts zelf op basis van gemak is overgestapt en er dus m.i. geen medische noodzaak voor die overstaop is. Dus wordt het door FBTO niet vergoed. Citaat ui de vraag: Heb altijd Bloedverdunners ACENOCOUMAROL TEVA 1 mg GEBRUIKT . Deze word volledig vergoed door de zorgverzekeraars . Uiteraard betaal je eigen risico en is in dit geval voor dit medicijn € 0,09 per dag en dat is dus voor 365 dagen € 32,85 . Nu ben ik sinds kort overgestapt op een nieuw Bloedverdunnner XARELTO ( rivaroxaban ) 20 mg en ben mij rotgeschrokken wat je betaalt uit eigen risico ! Je betaalt voor dit medicijn € 2,21 per dag en dat is dus voor 365 dagen € 806,65 .

De reden dat ik ben overgestapt op die nieuwe Bloedverdunner NOAC / DOAC genoemd , XARELTO 20 mg is het gemak van maar 1 pil per dag , en niet steeds op controle hoeft bij de Trombosedienst . En bij het gebruik van ACENOCOUMAROL gebruik je 1 of 2 pilletjes per dag , afhankelijk van de uitkomst van de test hoe hoog je INR waarde is en krijg je een Doseerkalender hoeveel pilletjes per dag je moet gebruiken , maar sowieso moet je om de zoveel tijd langs om te testen .

Dat dit lastig kan zijn resp. vervelend kan ik begrijpen maar collectief mee moeten betalen aan gemak is ook een lastige. Uitgezucht? Ik wel.

panter22
door panter22 Mar 22, 2021 om 16:48
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, ik zucht nog even verder.
Als je een geneesmiddel voorgeschreven krijgt, dan zie je op het recept de stofnaam staan en niet  de merknaam
Ts kreeg acenocoumarol teva. De werkzame stof is: Acenocoumarol
De tabletten worden door 5 verschillende fabriakanten geproduceerd. De zorgverzekeraar sluit een contract met 1 van die fabrikanten en het middel van die producent is dan preferent en wordt vergoed.
Ts is overgegaan naar het middel Xarelto, met de werkzame stof: rivaroxaban.
Er is maar 1 fabrikant die dit middel van 2,5 mg vergoedt, en dat is Bayer.(want er zit nog een patent op dat middel)
Er valt voor de zorgverzekeraar niets te kiezen. Dus het middel van Bayer wordt vergoed.
Of er medische noodzaak is dat ts een veel duurder middel krijgt voorgeschreven, dat bepaalt de arts en niet de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar mag de alleen bij hetzelfde middel een fabrikant kiezen waar een contract mee wordt afgesloten.

sira
door sira - Mar 21, 2021 om 17:45
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet of de belastingdienst bloedverdunners als geneesmiddel ziet of een middel ter voorkoming van een ziekte, heb er geen ervaring mee, maar dit staat op de site van de belastingdienst:

U mag alleen de kosten aftrekken voor medicijnen die een naar Nederlandse maatstaven bevoegde arts heeft voorgeschreven. Dit kunnen ook homeopathische medicijnen zijn. Uitgaven voor producten ter voorkoming van een ziekte zijn niet aftrekbaar. Alleen uitgaven voor medicijnen die als geneesmiddel worden gebruikt, zijn aftrekbaar.

Donuts
door Donuts Mar 21, 2021 om 19:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Medicijnen die vergoed worden door de verzekering zijn vanzelfsprekend niet aftrekbaar. Kosten (verhoogd) eigen risico zijn ook niet.

gerbera
door gerbera - Mar 21, 2021 om 22:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Voorop gesteld dat bloedverdunners, en de in te nemen sterkte, door een Arts en Trombosedienst wordt voorgeschreven heb ik het vermoeden dat de TS niet alles vertelt. Want als deze werkelijk eigenmachtig van 1 of 2 mg naar 20mg per dag is overgegaan moet er bij de Trombosedienst een hele grote bel gaan rinkelen i.v.m de INR waarde. Deze kon nog wel eens dusdanig slecht zijn dat de TS zich beter druk kan maken over zijn gezondheid dan over het eigen risico.

ma
door malty Mar 21, 2021 om 23:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De werkzame stoffen in beide medicijnen zijn niet hetzelfde en het aantal mg is dus niet te vergelijken.
De arts schrijft het recept uit, de patiënt heeft geen invloed of het 2,5 mg of 20 mg wordt.

gerbera
door gerbera Mar 22, 2021 om 12:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Met mg wordt de hoeveelheid werkzame stoffen aangeduid. Dus bij 2mg is dat ook 2 mg en bij 20mg is dat 20mg.  U bent in de war met de hulpstoffen die gebruikt worden om een tablet te kunnen maken.

ma
door malty Mar 22, 2021 om 13:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik ben niet in de war.
De werkzame stoffen van deze 2 medicijnen hebben toch niet dezelfde samenstelling en wil dus niet zeggen dat 2mg van het oude medicijn gelijk is aan 2 mg van het nieuwe medicijn. Ik ben geen medicus maar uw aanname dat 20mg van Xarelto dezelfde werking zou hebben als 20 mg (10x 2 mg) van het oude medicijn slaat nergens op.

gerbera
door gerbera Mar 22, 2021 om 14:10
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u niet goed leest, ik schrijf nergens dat het dezelfde werking zou hebben en of 2mg hetzelfde werkt als 20mg. Ik schrijf dat een tablet van 2 mg 2 mg werkzame stof bevat en van 20mg 20 mg werkzame stof bevat, dat in tegenstelling wat u beweerd, m.a.w de werkzame stoffen zijn hetzelfde alleen de uitwerking is afhankelijk van dosis. Dus 2mg van het oude medicijn heeft dezelfde uitwerking als 2 mg van het nieuwe medicijn dus 10 tabletten van 2mg is gelijk aan 1 tablet van 20mg. Maar nogmaals tussen gebruik van 2 mg of 20 mg zit nogal een groot verschil en klopt dat alleen een arts dit kan voorschrijven omdat dit wel degelijk verschil kan uitmaken op INR waarde. Helaas reageerd de TS niet dus zal er wat mis zijn met de bloedwaarde dat er een hogere dosis ( dus sterkere) is voorgeschreven. Maar de TS maakt zich alleen druk over de prijs blijkbaar.

Jonne11
door Jonne11 Mar 23, 2021 om 15:54
87 Antwoorden / 15 Vragen

Gerbera, acenocoumarol en xarelto kun je niet met elkaar vergelijken. Bij acenocoumarol (en marcoumar) meet je via de trombosedienst de INR. Dat is de stollingstijd van het bloed. Xarelto werkt anders, daar kun je de INR niet bij meten omdat het op andere stollingsfactoren in het bloed werkt. Je kunt dus ook geen mg vergelijken, het zijn twee totaal verschillende medicijnen die anders op de stolling werk en.

sp
door spikkel - Mar 22, 2021 om 11:12
148 Antwoorden / 5 Vragen

Voor Acenocoumarol betaal je 385 euro Eigen Risico. Voor Xarelto betaal je ook 385 euro eigen risico. Eigen bijdrage is niet van toepassing.
NOAC/DOAC is vrij nieuwe medicatie en werkt anders dan coumarines. Qua mg is dat niet met elkaar te vergelijken.

Zoals u zelf al schrijft ben u overgestapt voor het gemak van 1 pil per dag en niet steeds controle bij de Trombosedienst. Dit is nou precies de reden waarom die nieuwe pillen duurder zijn. Bovendien is Acenocoumarol een generiek middel. Xarelto is een merk middel omdat het patent nog niet is verlopen.

Qua totale kosten denk ik zelfs dat de Xarelto goedkoper is dan Acenocoumarol. De metingen van de Trombosedient moet u toch ook betalen ? Het maken van doseerschema's is niet gratis. Deze kosten vallen weg als je een NOAC/DOAC zoals Xarelto gaat gebruiken.

cr
door crameron - Mar 22, 2021 om 11:19
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hier wordt een rekenfout gemaakt. De pillen zijn inderdaad duurder, maar je betaalt nooit meer dan het eigen risico van € 385. Wat vergeten wordt is dat de trombosedienst ook niet voor niets werkt. Iedere keer bloed afnemen kost rond de €20 en gemiddeld moet dit om de 3 weken. Dit betaal je ook zelf via het eigen risico. Dus je bent ongeveer even duur.

Overigens kun je 2mg van het ene medicijn niet vergelijken met 20mg van het andere. Ieder geneesmiddel heeft zijn eigen dosering.

gerbera
door gerbera Mar 22, 2021 om 12:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Bloedafname wordt al geruime tijd niet meer gedaan, er wordt tegenwoordig met een vingerprik gewerkt.

Jonne11
door Jonne11 Mar 23, 2021 om 16:01
87 Antwoorden / 15 Vragen

Nee hoor, ik werk bij de trombosedienst en wij prikken voornamelijk nog gewoon bloed. Zelfmeten kan ook en wij kunnen ook bij de mensen de zelfmeet doen. Echter is zelfmeten een stuk duurder dan gewone bloedafname.

fm
door fmc - Mar 22, 2021 om 12:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de Xarelto van Bayer 20 mg. Deze zijn door mijn cardioloog voorgeschreven en heb daar tevens een ondertekend formulier bij gekregen welke ik aan de apotheek moest afgeven. Ik krijg verpakkingen van 100 stuks welke rond de € 230,00 kosten, deze komen nooit ten laste van het eigen risico. Informeer hier na bij de arts die de bloedverdunners heeft voorgeschreven. Deze medicijnen worden alleen op recept van een arts verstrekt!!!

ma
door malty Mar 22, 2021 om 13:45
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zouden deze 'dure' medicijnen niet ten laste van de €385 eigen risico komen? Hoe zit het dan met de terhandstellingskosten, worden die wel of ook niet in rekening gebracht?

pe
door pebk - Mar 22, 2021 om 15:53
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, we worden een poot uitgedraaid door de farmaceuten. Of liever, vaak wordt de poot uitgedraaid door patenthouders. Mijn partner heeft een medicijn dat de apotheker zelf kan maken. Echter zijn de rechten opgekocht door een bedrijf dat dit ook produceert (maar niet eens uitgevonden heeft). Er is een coulanceregeling voor pilletjes van 2.5 mg, die (nog) wel vrij verkocht mogen worden. Gelukkig hoeft ze maar 5 mg op een dag nodig.

De productie kost minder dan een cent per mg.

Er zijn mensen die 80 to 100 mg hiervan moeten slikken. Dan heb je er bijna een maaltijd aan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 22, 2021 om 19:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb geen €385,-  maar  €885,- eigen risico voor   premie korting.
Als dat het geval is   komt die  €806,65   indaad binnen.....

Dat is risico  dat ik bewust genomen heb.

aurora1
door aurora1 - Mar 23, 2021 om 03:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank u voor uw klacht op dit forum van vrijwilligers. We kunnen er niets mee, en dit forum is daar ook niet voor bedoeld.
Als u naar beneden scrolt naar Contact, kunt u uw verhaal aan Kassa mailen.

An
door Anjo1948 - Mar 24, 2021 om 14:28
1 Antwoorden / Vragen

Voor sommige medicijnen moet je naast je eigen risico nog een extra eigen bijdrage betalen, die niet onder je eigen risico valt. Ik moet bijvoorbeeld voor een speciaal middel tegen blaasontsteking €2,50 betalen aan de apotheek, die ik niet kan declareren bij de ziektekostenverzekering. Gelukkig heb ik dat niet vaak nodig.

Ik kan me voorstellen dat als je een medicijn dagelijks moet slikken, zoals degene van de bloedverdunner, en je moet rondkomen van alleen AOW of een ander laag inkomen, dat die eigen bijdrage dan wel veel is.

Li
door LiondH - Mar 27, 2021 om 13:48
1 Antwoorden / Vragen

Interessant deze discussie over de finaciele belangen omtrent Xeralto.

Ter illustratie, lees het volgende.

Vorig jaar bleek dat mijn nierfunctie na start met Xeralto in een jaar tijd bijna 20 punten gedaald was, nadat toevallig een nierfunctie test was gedaan.

Fabrikant geeft nierfunctie schade als een van de belangrijkste bijwerking van dit medicijn, dus ik denk een en een is twee.

Echter apotheker ontkent deze bijwerking in alle toonaarden, en heeft deze belanrijke bijwerking zelfs niet in haar eigen bijsluiter opgenomen die zij uitgeeft omdat zij dan medicijn voorlichting kosten kan claimen zonder er feitelijk iets voor te doen.

Eerste reactie van mijn nieuwe huisarts: nierfunctie schade? bekend probleem van Xarelto; goede nieuws: het is reversibel.

Ja mooi verhaal als je je leven lang dat spul moet gebruiken.

Ruzie met huisarts omdat die zich in 3 minuten door apotheker laat overtuigen dat Xarelto niet de oorzaak zou kunnen zijn van mijn nierfunctie schade, ondanks de waarschuwing van de fabrikant.

Ook nefroloog, die de nierfunctie schade onderzocht kan wil er niet aan dat Xarelto de oorzaak zou kunnen zijn, maar geeft ook niet aan wat dan wel de oorzaak is. Alternatieve medicatie wordt niet ter overweging gegeven.

De financiele belangen ook bij medici? zijn blijkbaar erg groot voor dit middel.

Zelf een verlaging van 20 maar 10 mg was niet bespreekbaar, ofschoon er wetenschappelijk ondezoek is dat aantoont dat er geen of nauwelijks verhoogd risco is bij halvering van de dosering. Overigens maakt dit in prijs nauwelijks uit zo slim zijn ze bij Bayer wel. Of het voor mijn nieren wellicht beter zou zijn interesseert niemand.

Bij deze zou ik daarom iedere gebruiker willen adviseren om zijn nierfunctie zo snel mogelijk te laten testen; kost maar een paar EU via de huisarts (eigen risico), en het is op zijn minst van belang om een nul meting te hebben, bij de aanvang van gebruik van dit medicijn, en de meting na ca 6 maanden te herhalen.

Ik heb e.e.a. maar aangemeld bij Lareb, die er natuurlijk ook niets mee doet.

gerbera
door gerbera - Mar 27, 2021 om 14:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@Dave Lubck,
Mijn huisarts laat relematig (bloed)onderzoek doen ook op nierfunctie. Ik gebruik echter Fenprocomon.

Misschien uw huisarts dit artikel van de Trombosedienst eens laten lezen. Daar staat o.a. hetvolgende in m.b.t tot gebruik Xarelto;

Nierfunctie

De nieuwe antistollingsmiddelen worden via de nieren uitgescheiden. Dat betekent dat de nierfunctie wel regelmatig, bijvoorbeeld eenmaal per jaar moet worden gecontroleerd. Bij verminderde nierfunctie kan het nodig zijn de dosering aan te passen of kunnen de nieuwe antistollingsmiddelen helemaal niet worden gebruikt.