lily de vries
door lily de vries Sep 4, 2017 om 17:38
Voeding & gezondheid

Geen coulance bij 2dgn later betalen van Zorgpremie

Kassa, ik ben net uit de hele sores van het moeten betalen van Zorgpremie via CAK (v/h Zorginstituut) maar door verschillende nog lopende betalingsafspraken, heb ik een korte periode maar geld. Die datum vraag ik om het dan tussen de 20e v/d maand en de 30e te kunnen overmaken. Dat wordt NIET geaccepteerd en zo wordt er gedreigd dat ik dan weer bij het véél duurdere CAK zal worden aangemeld.
Eerst was het nog dat de premie vóór de 1e v/d vieuwe maand binnen moest zijn. Dat is door omstandigheden een paar maanden toen misgegaan en kwam ik dus bij CAK?Zorginstuut terecht. En kon het openstaande bedrag inmiddels ook nog via deurwaarder maandelijks terugbetalen.
Ik snap werkelijk niet het probleem van het overmaken op de 20e of 23e van de maand, als iemand aangeeft niet eerder geld te hebben.
Verder krijgen mensen met een baan, óók pas rond die periode hun salaris.
En ik heb alleen AOW (daardoor nu wel huur-en zorgtoeslagen gelukkig) + een paar tientjes pensioen.
Van de Huur-en Zorgtoeslag van 2014 ben ik nog aan het terugbetalen. Was door Belasting bijna overgehaald om het na pensionering toch weer aan te vragen want ook ik had er toch recht op. Had dus moeten wachten tot eind 2014 want betaal nu terug, wat ik in aug 2014 uiteindelijk toch had aangevraagd.
Dus met die afbetalingen, en nog een openstaande betalingsafspraak is voor mij de tijdsduur van Zorgpremie overmaken tussen de 20e en 30e van de maand. Zelfs mijn Bank is nog coulanter dan Zorg&Zekerheid. Terwijl ik bij die zorgverzekering ook al sinds 1975 zit. Ik weet dat het in uw programma is besproken dat mensen door een nog duurdere betaling via CAK meer in de problemen komen dan dat ze er uitkomen. Ik kan mij daar nu ook onder scharen door het starre beleid van incassodatum van Zorgpremie bij Zorg&Zekerheid.  Wat kan ik hier verder nog aan doen? Ik weet het eerlijk gezegd niet meer en snap ook helemaal niet het probleem, zeker in de huidige digitale tijd, van het maar één datum kans hebben van Zorgpremie overmaken.  Ik hoor graag een mogelijkheid.

1052 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2017 om 17:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Er is geen oplossing hiervoor. U zou automatisch moeten betalen, komen er in ieder geval daardoor geen problemen van "een paar dagen later". U weet wanneer de AOW komt, ook uw 'karig' pensioentje. Zou de SVB moeten durven om de AOW "een paar dagen later" op ieders rekening te storten; breekt de hel los. Ik zal wel verdraaid hard klinken maar u heeft, eenvoudig gezegd, uw zaken niet op orde.

ne
door neodutchio - Sep 4, 2017 om 17:55
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Welke omstandigheden er ook zijn, rekeningen moeten betaald worden. En dat u onterecht allerlei toeslagen heeft ontvangen dan moet dat inderdaad terug betaald worden.
Zoals Tenormin al aangeeft, uw volgende AOW komt een paar dagen later omdat er even iets tussenkomt.

Zorg dat u heel snel uw huishoudboekje op orde krijgt.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2017 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet uw zorgpremie VOORUIT betalen. Rond de 23ste krijgt u uw AOW en ook de toeslagen.
De premie wordt aan het einde van de maand voor de nieuwe maand geïncasseerd, als u een machtiging tot automatische incasso afgeeft. Dus juist op het moment dat u zeker te weten geld hebt.

Uiteraard staan zij drie weken later betalen niet toe.

tenormin
door tenormin Sep 4, 2017 om 19:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, rond de 23ste komen de stromen geld weer binnen ;-) en op de 1ste van de maand stroomt alles er weer uit. Maar lijkt me stug dat het bij de TS anders zou zijn. En zelfs een "paar dagen later" zoals de TS ook stelt: natuurlijk niet, dat zou een zooitje worden, toch? Snap sowieso niet dat er nog mensen zijn die niet automatisch betalen: ik vind het een zegen; vroeger vergat ik ook wel eens een overschrijving te doen. Maar toen waren ze natuurlijk ook nog niet zo streng. Nou ja, misschien een verkeerd woord, maar wat betaling betreft: leve de automatisering.

wi
door wilhelmina59 Sep 4, 2017 om 20:13
512 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie het al voor mij bij de bakker.
Sorry, krijg morgen mijn geld dan kom ik mijn brood betalen.
Zorgpremie is er sinds 2006 en nog langer al als ZF of PRT premie en behoort tot de vaste lasten.
Dat er Zorgtoeslag moet worden terugbetaald houdt alleen maar in dat u uw inkomen te laag hebt gezet bij de Belastingdienst en er ook naar geleefd hebt.
Tering naar de nering en het feit dat u via het CAK moet betalen en via de deurwaarder houdt in dat dit probleem al een tijdje speelt en blijkbaar niet zelf kan oplossen. Misschien met Budgetbeheer gaan werken.

ne
door neodutchio Sep 5, 2017 om 13:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Inderdaad, heerlijk die automatische incasso. Je vergeet niets meer, bedragen en omschrijvingen klopt altijd en het mooiste van alles, je bent beter beschermd. Mocht er wat fout zijn gegaan kan je altijd storneren. Snap inderdaad niet dat mensen nog steeds aan het klooien zijn met handmatige overboekingen.

panter22
door panter22 - Sep 4, 2017 om 18:56
6599 Antwoorden / Vragen

Ziektekostenpremie voor september moet je eind augustus betalen en niet eind september.
Zou je met de ziektekostenverzekeraar bv.  kunnen afspreken dat zij elke maand via automatische incasso de premie incasseren?
En de maand die je achter bent in 2 of 3 maanden gaat afbetalen? Dan ben je weer bij.
Of als je kinderen hebt, dat zij die maand willen betalen en je aan hen afbetaalt.

Cookies
door Cookies - Sep 4, 2017 om 19:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iedereen moet op tijd zijn rekeningen betalen. Of je weer met het CAK te maken gaat krijgen,  hangt helemaal van je zelf af.

Wat hulp bij budgetteren, is misschien wel nuttig voor je. Vaak kun je daarvoor terecht bij een welzijnsorganisatie in je gemeente.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 4, 2017 om 20:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dus u wilt 2 dagen later betalen, dan maakt het ook niet meer uit dat ik 2 dagen na u wil betalen, en mijn zus weer 2 dagen na mij.
Kortom ze kunnen geen uitzondering maken, want als ze het voor u doen moeten ze ook andere klanten toestaan te laat te betalen.

Als u al sinds 1975 bij deze club zit weet u al 42 jar dat u op tijd moet betalen

reflecs
door reflecs - Sep 5, 2017 om 12:52
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap het probleem ook niet helemaal:
Met acceptgiro moet het voor de 20e betaald zijn.
Automatisch incasso is op de laatste werkdag voor de komende maand.
U kunt het ook nog via iDeal overmaken. Misschien is dat voor u op dit moment de beste optie? Als u het dan op de 20e doet.
https://www.zorgenzekerheid.nl/service-en-contact/service/betalen/uw-betaling.htm

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2017 om 14:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens op deze website of u daar iets aan kunt hebben (op rode regel klikken): https://schuldhulpmaatje.nl/