ro
door robben Feb 14, 2012 om 15:22
Voeding & gezondheid

Geneesmiddel

Wie kan mij meer vertellen en raad geven ( door ervaring en ook door het gebruik van het middel SIMVASTATINE ) het wordt gebruikt voor het verlagen van cholesterol en of het vet gehalte .Maar is dit product wel veilig voor het lichaam of kan het schade toe brengen . En bestaan er ook natuur producten die goed werken en hopelijk minder risico kunnen veroorzaken. Het probleem is dat dokters geneesmiddelen voorschijven waar van ze al zeggen , het heeft enige risico,s .
Hopelijk kan iemand mij hier over meer vertellen .

Met vriendelijke groeten
Robben

850 10 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Feb 14, 2012 om 16:15
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik gebruik SIMVASTATINE al vanaf 2007 en heb nooit last van bijwerkingen gehad. Als je de bijsluiter leest, kunnen er wel behoorlijke bijwerkingen optreden, maar ja, dat kan bij elk geneesmiddel. Ik gebruik 1x daags 10 mg.
Maar zoals gezegd, ik heb nergens last van en een keurig cholesterol.
Mijn zus gebruikt het ook als jaren, ook nergens last van.
Uiteraard wel op je voeding letten, want alleen met die pillen kom je er niet.
Natuurproducten zullen hier vast wel voor zijn, maar die werken pas op de lange termijn en je cholesterol is zo belangrijk.............Ik zou er niet aan beginnen, heb liever iets dat gelijk helpt.

loreleigil
door loreleigil - Feb 14, 2012 om 16:27
678 Antwoorden / 3 Vragen

Elk medicijn kan bijwerkingen hebben, dat is een bekend gegeven. Zelfs aspirine en ibuprofen kunnen bijwerkingen geven. Als u wilt weten wat de mogelijke bijwerkingen kunnen zijn, raad ik u aan om even de bijsluiter te lezen. Op deze site kunt u kijken naar de bijsluiter voor de variant van simvastatine die u mogelijk moet gaan gebruiken. Of er natuurproducten ter vervanging van simvastatine zijn weet ik niet, dat zou u natuurlijk even op internet kunne opzoeken....

Cookies
door Cookies - Feb 14, 2012 om 16:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoals al gezegd: ieder medicijn heeft bijwerkingen. Wat bijwerkingen van simvastatine betreft, scheelt het natuurlijk nogal of je per dag 10mg of 80mg slikt.

Als je cholesterol niet hoger dan 6.0 is, zou je het 3-6 maanden (in overleg met arts) kunnen proberen dit omlaag te krijgen met een ander voedingspatroon en meer bewegen.

Zit je bijv. op 8.0 of hoger, kom je er echt niet onderuit om dit medicijn niet te gebruiken. Het is dan kiezen tussen 2 kwaden: bijwerkingen of een hartinfarct/hartoperatie.

ro
door robben - Feb 15, 2012 om 17:27
9 Antwoorden / 43 Vragen

Mag ik iedereen die mij een mail gestuurd heeft ivm Simvastatine bedanken voor de goede raad.
Met vriendelijke groeten
Robben

inekel1953
door inekel1953 - Feb 15, 2012 om 19:03
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Robben,

Op deze site kun je ook alles lezen wat te lezen valt over Simvstatine. Zowel over de werking maar ook juist over de mogelijke bijwerkingen en hoe dan te handelen.
Dit is geschreven in eenvoudig te lezen en begrijpen taal voor iedereen. Ik beoel er mee te zeggen, geen ingewikkelde latijnse namen.

ttp://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Simvastatine.aspx?mId=10704&rId=1217

M.vr.gr.,
Ineke L

ka
door katja1000 - Feb 15, 2012 om 19:20
26 Antwoorden / 4 Vragen

Cholesterol verlagen zou ook met een andere voeding gerealiseerd kunnen worden. Artsen zijn eerder geneigd een pil voor te schrijven dan de patient de keus te geven om naar een dietist te gaan. Echter met wat simpele aanpassingen is het echt mogelijk.
1. Eet tenminste 2 stukken fruit en een flinke portie groente per dag
2. Verder volkorenbrood, met mager beleg, en niet te dik boter
Pindakaas op brood is erg gezond!
3. Plantaardige produkten bevatten geen cholesterol, zijn eg voedzaam en bevatten goed vet: noten, bonen, zaden,
Eet niet elke dag vlees maar wissel af met vis, of een vegetarische variant.
Matig alhohol drinken mag (maximaal 2 glazen per dag)

Let op dat je een gezond gewicht krijgt of behoud.
Je cholesterol zal dalen.

inekel1953
door inekel1953 - Feb 15, 2012 om 19:51
323 Antwoorden / 2 Vragen

Om wat inzicht te krijgen over een te hoog cholesterol en vet is de voedingswijzer.
http://www.devoedingswijzer.nl/calorie.html

Hier kun je dan ook via "wat zit erin" elk produkt afzonderlijk invullen en zie je dat pindakaas heel vet is, hoewel het grotendeels (gezonde) verzadigde vetten zijn zit er toch per 100 - 10 gram (slecht) verzadigd vet en daarbij heel veel zout wat voor een ethoog cholosterol zeer slecht is.

Boter is vet, een boterhem zonder boter kan ook als de boterham smakelijk wordt gemaakt, daarbij light produkten zijn ongezond en zijn niet zo licht als men doet geloven.
Mager vleeswaren is o.a. rookvlees ( licht gezouten) frincando, kipfilet. Een broodje gezond kunt u zelf maken. Neem een volkoren boterham en als rauwkost wat fris en gezond is, denk dan aan bv wat sla, plakje tomaat, komkommer en plakje hard gekookt ei. Met een stukje magere vis zoals koolvis en kabeljauw kunt u het afwisselen met een fruitcoktail.
Het is wel wenselijk dat uw arts hierachter staat, omdat deze uw lichaam en gezondheid beter kan inschatten dan alle mensen op dit forum.

Bij dit alles gaat het erom dat indien uw gezondheid dat toelaat voldoende of meer dan u momenteel doet bewegen. Hierdoor heeft u een goede tot betere verbanding van al het genutigde voedsel en...nog één laatste tip, wees sober met alcohol.

M.vr.gr.,
Ineke L.

ka
door katja1000 - Mar 19, 2012 om 21:33
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op woensdag 15 feb 2012, 19:51]Om wat inzicht te krijgen over een te hoog cholesterol en vet is de voedingswijzer.
http://www.devoedingswijzer.nl/calorie.html

Hier kun je dan ook via "wat zit erin" elk produkt afzonderlijk invullen en zie je dat pindakaas heel vet is, hoewel het grotendeels (gezonde) verzadigde vetten zijn zit er toch per 100 - 10 gram (slecht) verzadigd vet en daarbij heel veel zout wat voor een ethoog cholosterol zeer slecht is.

Boter is vet, een boterhem zonder boter kan ook als de boterham smakelijk wordt gemaakt, daarbij light produkten zijn ongezond en zijn niet zo licht als men doet geloven.
Mager vleeswaren is o.a. rookvlees ( licht gezouten) frincando, kipfilet. Een broodje gezond kunt u zelf maken. Neem een volkoren boterham en als rauwkost wat fris en gezond is, denk dan aan bv wat sla, plakje tomaat, komkommer en plakje hard gekookt ei. Met een stukje magere vis zoals koolvis en kabeljauw kunt u het afwisselen met een fruitcoktail.
Het is wel wenselijk dat uw arts hierachter staat, omdat deze uw lichaam en gezondheid beter kan inschatten dan alle mensen op dit forum.

Bij dit alles gaat het erom dat indien uw gezondheid dat toelaat voldoende of meer dan u momenteel doet bewegen. Hierdoor heeft u een goede tot betere verbanding van al het genutigde voedsel en...nog één laatste tip, wees sober met alcohol.

M.vr.gr.,
Ineke L.
Beste Ineke, Je hebt ook verzadigd vet nodig. Er dient een evenwichtige balans te zijn tussen verzadigd, enkelvoudig onverzadigd en meervoidig onverzadigd. Je kunt dus niet stellen dat vet slecht is.
Omdat de gemiddelde nederlandse voeding vaak uit veel dierlijk vet bestaat (op brood vaak vette worsten, spek, enz) is pindakaas en andere notenpasta's juist aan te bevelen.
Dik word je van vaak de tussendoortjes, niet van 3 gezonde maaltijden.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 19, 2012 om 23:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Elk lichaam is anders en bij de een kan het een goede ervaring geven en bij de ander gaat het mis. Kijk maar eens aan anti biotica, bij sommige is het rampzalig en een ander voelt zich er goed bij. Wees dus altijd voorzichtig met dit soort zaken.

pb
door pbarendse - Mar 20, 2012 om 07:04
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=katja1000 schreef op woensdag 15 feb 2012, 19:20]Cholesterol verlagen zou ook met een andere voeding gerealiseerd kunnen worden. Artsen zijn eerder geneigd een pil voor te schrijven dan de patient de keus te geven om naar een dietist te gaan.

Dit is lang niet altijd zo. Eind vorig jaar is bij mij geconstateerd dat ik een te hoog cholesterol heb. Omdat ik overgewicht heb, adviseerde mijn huisarts om het eerst met aanpassing van mijn eetgewoonten te proberen (met behulp van een dietiste) voordat hij pillen ging voorschrijven. Niet alle huisartsen werken dus hetzelfde!

Overgewicht hoeft overigens niet altijd een factor te zijn, bij mij zit het ook in de familie. Een nichtje van mij heeft ook een te hoog cholesterol, en die is geen gram te zwaar.