tenormin
door tenormin Dec 10, 2020 om 01:23
Voeding & gezondheid

Geraspte kaas

Goede morgen forumleden. Probeer al meer dan twee uur een vraag te stellen, maar we houden moed. Ik bestel altijd online mijn boodschappen en dan bestel ik altijd geraspte pasta kaas van Vermeer. Datum op die kaas is Juni 2021. Die kaas vries ik dan in, want ik ben geen aardappel eter maar een pasta eter. Als ik op Google zoek waarom die kaas altijd snel groene "puntjes" heeft kan ik alleen maar lezen: groene kaas. Wat niet de bedoeling is. Is er iemand van de forumleden die me duidelijk kan maken over het "waarom" van de groene, voor mij, schimmelpuntjes? Ik moet helaas on line inkopen doen: dus een stuk verse Parmezaan is in mijn geval geen optie (en veel duurder). M.a.w. ik kan de correcte vraag niet op Google vinden: misschien heeft een van u een antwoord over (te) snelle schimmel en uiteraard: of men dat nog nog kan gebruiken?

9985 17 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 10, 2020 om 06:36
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tenormin ,

Lees eens de gegeven antwoorden , bij ongeveer dezelfde vraag van u , in 2012 .
Oplossing : kaas zelf raspen .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/pizzapasta-kaas

ne
door neodutchio Dec 10, 2020 om 08:40
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Scherp

marita5
door marita5 Dec 10, 2020 om 08:46
11494 Antwoorden / 15 Vragen

In de vroege ochtend ben ik altijd scherp , later niet meer ;-))

tenormin
door tenormin Dec 10, 2020 om 12:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Door omstandigheden nu pas online: @marita5, geweldig, dit was ik - uiteraard - straal vergeten, anders had ik hem niet nog een keer gesteld. Heel veel sorry voor het stellen van een dubbele vraag. Ik ga me in een hoekje zitten schamen.

marita5
door marita5 Dec 10, 2020 om 17:45
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , maakt toch niks uit . U bent niet de enige , ik val vaak in herhaling en zeg dingen dubbel . Mensen moeten u maar nemen zoals u bent. Excuseren is negens voor nodig .

Topantwoord

panter22
door panter22 - Dec 10, 2020 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Weggooien die beschimmelde smeltkaas. Smeltkaas wordt gemaakt van teruggekomen beschimmelde kaas, waar in de fabriek de schimmel van wordt afgesneden. De rest wordt met smeltzout vermengd en blokken van gemaakt.
Vandaar dat op de verpakking van Vergeer niet staat of het Goudse kaas is of Edammer kaas. Alles wordt door elkaar gegooid.
Bovendien is het nog eens 45+ dus erg vet  en extra zout.
Waarom koop je geen 30+ geraspte Goudse kaas. Dan weet je wat je eet.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 10, 2020 om 09:00
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Het afgesloten zakje of bakje moet goed geschud worden zodat de kaas in de vriezer niet gaat klonteren want dat zou de oorzaak van die groene puntjes wel eens kunnen zijn. (Vocht)
Kaas dat een half jaar in de vriezer goed blijft, zou daar niet iets aan toegevoegd kunnen zijn zodat die het zolang moet kunnen uithouden?

@H
door @HENK@ Dec 11, 2020 om 15:44
158 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou er aan iets dat een half jaar goed blijft in de vriezer iets toegevoegd moeten zijn ??

Er gaat zelfs een verhaal de ronde dat er zonder problemen bevroren mamoetvlees aan sledehonden zou zijn gevoerd, en dat lijkt me iets langer dan een half jaar ingevroren te zijn geweest ........ :-)

sjjoppy
door sjjoppy Dec 11, 2020 om 18:17
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Ik geef mijn sledehond geen geraspte kaas met groene puntjes. :-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2020 om 10:49
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik dit Kaasinvriezen lees kan ik anders dan stellen dat hetgeen u in de vriezer deed al een beetje beschimmeld zou moeten zijn geweest en dat direct na het ontdooien is voortgezet. Het hangt dus heel sterk van de kaassort af en hoe jonger, hoe vochtiger en het liujkt mij dat de kaas die u geleverd kreeg dus al beschimmeld was. U heeft dat denk ik niet gezien als u het zakje ongeopned in de vriezer heeft gedaan.

Uiteraard: niet gebruiken omdat het niet is bedoeld als schimmelkaas .

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 10, 2020 om 11:17
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Haal de kaas uit de originele verpakking en doe deze, eventueel in bruikbare porties, in diepvrieszakjes en druk de lucht er zo veel mogelijk uit bij afsluiten. Nog beter is vacuum verpakken maar dan moet je wel zo'n apparaat hebben. Let er op dat de kaas niet langer dan 3 maanden, dat is korter dan de houdbaarheidsdatum, in de vriezer bewaard wordt want dan is de kans op schimmelvorming groter. Een andere oplossing is de kaas in bakpapier te bewaren, verpakking goed afsluiten, dit gaat overtollig vocht tegen en voorkomt schimmelvorming. Dit kan zowel in de koelkast (groentelade) als in de vriezer gebruikt worden.

Zachte kazen zoals hüttenkäse, roomkaas en ricotta moeten meteen weggegooid worden zodra hier schimmel op zit. Hetzelfde geldt voor kaas die geraspt of gesneden is. De schimmel kan zich in dit geval makkelijk verspreiden. Bacteriën zoals listeria, salmonella en E. coli kunnen in de schimmel groeien.  bron;

tenormin
door tenormin Dec 10, 2020 om 13:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, zodra het bezorgd word verpak ik ze, vacuüm, in zakjes. Dan hebben ze nog geen groene puntjes. Maar wel als ze uit de vriezer komen. Lijkt me dan dat het proces gewoon doorgaat. Kans dat het 3 maanden in de vriezer ligt is zo goed als nihil: "spaghetti vreter" werd ik vroeger al genoemd. ☺

gerbera
door gerbera Dec 10, 2020 om 15:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dan eens in de koelkast proberen, e.e.a. zal wel met vocht te maken hebben dat ontrokken wordt, en zich aan de verpakking hecht, bij het vriezen. Anders gewoon de vacuumzakjes op een koele droge plaats leggen kijken wat er dan gebeurt☺

sira
door sira Dec 10, 2020 om 18:44
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Mag ik een tip geven?
Ik heb 4½ maand geleden een vacumeerapparaat (incl. 15 zakken) bij AliExpress gekocht voor € 13,65. Ik heb nog nooit zo'n fijne aankoop gedaan. Hij is nu iets duurder, misschien is hij bij een andere leverancier op AliExpress goedkoper te vinden, maar ik heb in ieder geval deze: klik hier
Restje eten over, even voor-invriezen (als er veel vocht in zit), daarna vacumeren en sticker met invriesdatum. Fantastisch. Gevacumeerde zakken nemen in de vriezer weinig ruimte in en je kunt de levensmiddelen langer bewaren.

gerbera
door gerbera Dec 10, 2020 om 21:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@sira, die tip is overbodig ff lezen dan ziet u dat @tenormin deze heeft en gebruikt.

@H
door @HENK@ Dec 11, 2020 om 15:51
158 Antwoorden / 1 Vragen

een kleine kanttekening, er is een groot verschil tussen vacuum en ergens wat lucht uit zuigen, de meeste voor huis tuin en keuken gebruikte "vacuum" apparaten (en al zeker wanneer ze €13,50 kosten) doen nog minder dan een stofzuiger...het resultaat  is heeeeeel ver van vacuum !!!

Het enige voordeel is dat de verpakking na er wat lucht uit te zuigen wat kleiner is en dus wat minder plaats in zal nemen.

gerbera
door gerbera Dec 11, 2020 om 17:24
7348 Antwoorden / 14 Vragen

klopt @HENK, maar ik heb zelf een echte die iets duurder was dan € 13,50 en die trekt echt vacuum. Een mier zou in mijn pakjes dood gaan door luchtgebrek;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2020 om 12:11
16772 Antwoorden / 202 Vragen

TENORMIN, er komt mij zomaar indeens de gedachet op: waarom deze vraag resp. melding niet gedaan naar https://vergeerholland.com/nl/ of nog beter deze: https://vergeerholland.com/nl/consumentcontact/  Het lijkt mij dat een bedrijf als Vergfeer ten eerste zoiets graag weet, ten tweede dan een reactie mag worden verwacht (en optimistisch gezien wel een pakje kaas gelet op de door u genoemde houdbaarheidsdatum).

simon55
door simon55 Dec 11, 2020 om 14:58
1556 Antwoorden / 5 Vragen

TS steller heeft het over VERMEER kaas , en die bestaat ook , en u heeft het over VERGEER kaas

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 11, 2020 om 15:27
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dank, ik zie het en gaf een nieuwe reactie en link naar Friesland Campina.

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2020 om 13:08
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Allemaal bedankt, probeer mijn leven te beteren; was mijn vraag uit 2012 straal vergeten. Dom, dom. Maar ga de tip van Panter maar opvolgen: is kennelijk een "kaas" waar mee gerommeld is.

Nogmaals bedankt, beste mensen.

Topantwoord

Ha
door Halo 04 - Dec 10, 2020 om 13:50
11 Antwoorden / Vragen

@Tenormin, heb hartelijk gelachen om je dubbel gestelde vraag over de groene puntjes aan geraspte kaas. Dat had mij precies zo kunnen gebeuren!

Beschouw het maar als een "opfristip", ik ben happy met de antwoorden in elk geval

tenormin
door tenormin Dec 10, 2020 om 14:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En toch schrok/schrik ik er van. Van het me niet meer herinneren. Dacht gelijk: "zal toch niet waar zijn dat ik meneer Alzheimer op bezoek krijg". Ja, je weet maar nooit. Zeker als je al bijna een jaar alleen zit. Nou ja, wel telefoon enz. Ik praat tegenwoordig ook al als ik mijn cryptogram doe, hoor ik nog wat. ☺☺

Ha
door Halo 04 Dec 10, 2020 om 14:12
11 Antwoorden / Vragen

@Tenormin, kan me goed voorstellen dat je schrok, gebeurt mij elke week wel een keertje.. Denk eerder dat onze hoofden soms te "vol" zijn.
(Als je goed kijkt in de colofon bij een cryptogram dan zie in de kleine lettertjes staan: "het verdient de voorkeur om puzzel "al prevelend" in te vullen.
Moet je wel ff onthouden waar in huis je het cryptogram hebt neergelegd want ik sleep 'm overal mee tot hij ingvuld is)...

tenormin
door tenormin Dec 10, 2020 om 14:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @Halo04, nee, ik doe de puzzels op AD, per computer. Dus geen gesleep met boekjes. En veel andere crypto's die ik gratis van internet pluk. Leuk hoor.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 11, 2020 om 10:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Kaas?  Voor het invriezen goed controleren en als reeds puntjes, retour en geld terug of nieuwe laten leveren!

Maar  vaak is de hoeveelheid te groot dus overpakken  in kleine zakjes en vacuum trekken en 1 persoons portie maken...  de kaas is ingevroren  langer houdbaar maar na ontdooien beperkt.

Als ik soep kookte doe ik het ook in kleine bekertjes, per persoon...  ontdooien, opwarmen en iedereen mag een andere uitzoeken...

Verder is de rasp ideaal om  snij resten of verkeerde gewicht gemaakte blokken en plakjes te verwerken.

Als ik  7 plakjes  /  190 gram zie,  dan zullen er ook wel na opstart foute  tussen zitten, te licht of te zwaar, en die naar rasp?

maar waarom Vermeer?

Vergeer  leverde zelf  onder  Z0507 maar dat  reg nr.   staat ook op enkele huismerken,  lagere prijs, zelfde  kaasfabriek!
Fam  Vergeer uit   Reeuwijk  bestaat al sinds 1934....

jo
door joskaa - Dec 11, 2020 om 11:40
80 Antwoorden / 44 Vragen

Als ik de geraspte Vergeer kaas koop en in de koelkast leg, zie ik vaak na 1 of 2 wk schimmel ontstaan, ook al staat er een houdbaarheidsdatum op, tot over 2 mnd. Dat is de reden dat is deze dus niet meer koop.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 11, 2020 om 11:52
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welke plek in koelkast en  al temperatuur onder/midden en boven gemeten?

En als je ongeopende  retour brengt  gaat winkel bij  Fam Vergeer klagen en is het zo over....
Denk fout personeel...  slordige werkers...  hoe vraag je in Pools Handjes wassen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 11, 2020 om 18:19
16772 Antwoorden / 202 Vragen

De houdbaarheidsdatum is gebaseerd op gesloten toestand en niet ingepakt is het m.i. volstrekt logisch dat het gaat schimmelen.
@TENORMIN heeft het over ingevroren kaas en niet over koelkast.
Bij ongeopende bewaren in koelkast dus ook  een goede reden om te klagen bij Friesland Campina als producent.

Ja
door Jaap Rotterdam - Dec 11, 2020 om 13:14
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ja,  mijn inmiddels overleden vrouw was gek op geraspte oude kaas,  maar de laatste jaren ook dit probleem. De oorzaak is (volgens mij )namelijk dat restanten van de kazen, van kaas boeren worden opgespaard, geretourneerd en vermalen,  en weer verpakt. Hierdoor is er geen controle meer omtrent de tussentijdse opslag, en ouderdom ervan. De enige manier is zelf kaas vermalen met een keuken apparaat, daarna kan het prima in de vriezer bewaard worden.

mo
door mof - Dec 11, 2020 om 13:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Groene schimmel op kaas is eetbaar, smaakt niet altijd lekker, hangt ervan af welke kaas u heeft. Bij Parmezaan hoort het niet, echter.

gerbera
door gerbera Dec 11, 2020 om 15:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De schimmel die, tijdens het bewaren, onstaat op kaas is absoluut niet te eten, zie mijn link. De schimmels die u bedoeld zijn eencellige schimmels die ongevaarlijk zijn en afhankelijk van de procedure worden toegevoegd of zoals bij blauwe schimmelkaas er tijdens de rijping gaatjes in de kaas geprikt wordt waarin deze schimmel zich ontwikkeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2020 om 15:26
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, n.a.v. een tip dat ik een foutieve link gaf zie ik https://www.evmi.nl/nieuws/vermeer-kaas-beste-van-de-wereld dat Vermeer kaas een product is van Friesland Camina dus melden bij https://www.frieslandcampina.com/contact/ en mogelijk komt er dan een nieuw pakje kaas.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 11, 2020 om 17:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie nu waar Vermeer vandaan komt....

Erder schreef ik over  Fam Vergeer,  en dat is geen friesche kaas....https://vergeerholland.onlinevacatures.nl/app/nl

tenormin
door tenormin - Dec 20, 2020 om 18:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Gisteren heb ik mijn online boodschappen weer ontvangen waaronder dit keer 30+ Goudse, geraspte kaas. Vandaag met plezier begonnen aan de zalm bereiden, de carbonara maken en alles wat er nodig is en... verdraaid nog aan toe: ook die kaas heeft groene puntjes. Nu weet ik het echt niet meer. Zijn er nog wat pasta eters die "gewoon" geraspte kaas kopen die geen puntjes heeft, groen gekleurd dan? Parrano snippers of rasp o.i.d.? Of gewoon: moet ik goede kaas kopen en het zootje zelf maar raspen? Wat wel een probleempje zal worden i.v.m. reuma. Sorry voor weer ff terugkomen, in ieder geval in hetzelfde jaar en maand. ;-)

sjjoppy
door sjjoppy Dec 20, 2020 om 18:53
7155 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
     Zelf   raspen   is beter

tenormin
door tenormin Dec 20, 2020 om 19:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppy: "om maar niet te spreken over de armspieren die u kweekt". Dat is helaas een probleem, maar inderdaad, wel het meest voor de hand liggend. Dus zal buuf voor me aan de slag moeten/willen/kunnen? Ik hoop het. Dank voor je link.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 20, 2020 om 20:28
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Mocht buuf niet kunnen dan kun je ook plakken kaas bestellen en die horizontaal en verticaal snijden.
De kaas smelt ook op deze manier wel op de hete pasta. :-)
Geen groene puntjes meer.

Donuts
door Donuts Dec 20, 2020 om 23:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer eens Parrano snippers robuust. Die gebruik ik altijd, nooit last gehad van groene puntjes.

tenormin
door tenormin Dec 21, 2020 om 00:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@sprietje, noem niet voor naadje Parrano snippers. Maar die werden ook groen. Lucky you: geen groene puntjes. Ikke wel. ☻

sjjoppy
door sjjoppy Dec 21, 2020 om 07:12
7155 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
dan komt het door groene vingers.

gerbera
door gerbera Dec 21, 2020 om 13:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, zal het dan graskaas zijn ☺☺
Maar alle gekheid op een stokje,  dit mag niet voorkomen, zeker als u het vacuum verpakt. Kijk anders eens bij "BOL" of elders daar hebben ze handige (electrische) apparaten om zelf kaar te malen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 21, 2020 om 12:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Retour winkel!

En vraag gelijk of ze voor versturen deze controleren....

En hoe is het vervoerd?
AH heeft bestelbus en  beperkte koeling en alles bij elkaar,  warme en gekoelde in 1 doos!

Ik  zag erg veel dozen dus  erg lange route... en als het  warm werd ontvangen?
Bij welke winkel en  hoe is de bezorging?

Als er mede forum leden zonder  Reuma zijn ( ik heb het ook)  Kunnen die voor jou raspen  of  winkelen....
Ik haal dit soort dingen altijd in de koelbox zelf met  vries elementen  en onderin... rest mag erop als vulling...
Geen tassen maar  stevige koelbox en denk dat het  een transport probleem is van volle bestelbus die urenlang rond mag rijden!

tenormin
door tenormin Dec 21, 2020 om 12:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@soms, nee hoor, mijn PLUS rijdt niet uren rond. De winkel zit bij me om de hoek; de blokken zijn in 2 uur delen, de bestelauto is klein, dus van warm worden in de auto is geen sprake (zeker nu niet). Denk niet dar er forumleden in de buurt wonen om te komen raspen, ;-)) Inmiddels is de kaas weer opgehaald door de winkel en heb ik een flink stuk verse kaas gekregen, als pleister op de wonde. En ik heb de buurvrouw vanmorgen weten te strikken: dus... ta.. ta.. ben tevreden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 21, 2020 om 12:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Plus,  is was bang voor AH of Jumbo, groot en lomp....

Plus is 99% een buurtwinkeltje en  in Delft waar ik les geef  aan eigenwijze  studenten  maar je zult wel elders wonen....
Jonge kaas is verstopte Rasp... een ramp  tenzij je eerst ging invriezen blok en
een stevige  studente  uitnodigen en die rammen het er wel doorheen...

Ja,  ik heb ook Reuma en  bij  bijlessen mogen ze dit even ook tussensdoor doen....
Ook in de koelkast bij 4 graden is  kaas al harder en  nooit op kamer temperatuur  raspen,
net als gesneden kaas,  overjarige of jonge...  de profs gebruiken ook de temperatuur en wij maar verbaast zijn
over hun perfecte gesneden plakjes...

ol
door olivier1996 - Feb 3, 2021 om 16:38
2 Antwoorden / Vragen

Hallo Tenormin, kaas is gewoon niet voor eeuwig houdbaar. Zeker niet als het om geraspte kaas gaat. Wat je wel kunt doen is de schimmel uit de kaas snijden, de rest van de buitenlandse kaas [edit link-redactie] (parmezaanse kaas) kun je dan nog gewoon eten. De andere optie is inderdaad de kaas invriezen. Als je kaas invriest kun je beter geraspte kaas invriezen dan een groot stuk. Een groot stuk invriezen zorgt er namelijk voor dat de structuur er op achteruit gaat. Ik hoop dat dit antwoord geholpen heeft!

tenormin
door tenormin Feb 3, 2021 om 17:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

hallo olivier1996, het "probleem" is al lang opgelost hoor. Maar nog een keer voor jou: ik koop nu een flink stuk kaas, rasp het en vries het in. Blijft nu prima, zonder groene puntjes.

hutch
door hutch Feb 3, 2021 om 18:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ja hoor, daar hebben we weer een SPAMMER.

@Olivier1996 registreert zich vandaag en geeft (tot nu toe) twee antwoorden/reacties met als doel een verwijzing naar een kaashandeltje.
'Heer Olivier', dit is wel héél erg goedkoop. Gaat het zo slecht met dat bedrijfje?
Heeft u wel in de gaten dat dit alleen maar negatieve reclame is jegens dat kaasbedrijfje?

Tjonge,jonge, jonge...............

diumenge
door diumenge Feb 3, 2021 om 18:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Olivier1996, maar die kaas uit je link is hele smerige kaas van zeer lage kwaliteit bij een slecht bedrijf. Niet dat dat jou wat uitmaakt, want het is maar een link naar willekeurig kaasbedrijf. Toch?