Ci
door Ciska-K Jun 30, 2020 om 12:41
Voeding & gezondheid
Gezondheidsrisico's saunagebruik met Lage temperatuur Infraroodtechnologie

Weet iemand of er gezondheidsrisico's kleven aan veelvuldig gebruik van infrarood sauna gebruik met lage temperatuur infraroodtechnologie?
We kennen het gebruik ervan en ervaren het als aangenaam.
En we kennen ook het gebruik van infraroodcabines met stralers die rood licht stralen.
We zoeken naar onafhankelijke wetenschappelijke onderbouwing om voor het één of het ander te kiezen.
We willen een infraroodcabine aanschaffen voor thuis-gebruik.
Is het blootstellen aan dergelijke straling heilzaam-, gezond- en ongevaarlijk voor het lichaam?
En welke variant straling heeft welke invloed op ons fysieke lichaam?
Kan iemand ons verder helpen? Heel graag. Bijvoorbaat ontzettend bedankt!

6164 12 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jun 30, 2020 om 12:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ciska,

Geen enkele onnatuurlijke straling is goed voor het lichaam.

Het feit, dat je je vraag hier stelt, betekent, dat je twijfelt over het apparaat.

Ik raad je aan om te overleggen met je huisarts.

rj
door rjw Jun 30, 2020 om 19:27
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Natuurlijke straling (zonlicht) is ook niet goed voor je lichaam.

Magnum007
door Magnum007 Jun 30, 2020 om 19:34
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo RJW,

Zolang het matig is, valt het mee.

Bij warm weer moet je beschermende kleding dragen, zoals een pet of hoed.

Vroeger dacht men ook, dat zonnebanken gezond waren......

MisterrMix
door MisterrMix Jul 1, 2020 om 12:39
18 Antwoorden / Vragen

Infrarode straling, zoals in een sauna, verwarmingspaneel of whatever is NIET schadelijk.

Gewoon licht, of ultraviolet licht hebben meer foton dan infrarood en zouden dus schadelijk (zoals jij t benoemt) moeten zijn. Terwijl deze dat ook niet zijn. De schadelijke straling uit de zon is geen infrarood, dat noemt men UV en is compleet anders.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 30, 2020 om 13:27
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hier   kunt u er alvast iets over lezen.

Magnum007
door Magnum007 Jun 30, 2020 om 13:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind het maar eng om te lezen.... :-((

Ik vergelijk het met het zonnen aan het strand : iedereen weet, dat het slecht is voor je huid.

Kijk maar eens hoe de bewoners van de Sahara gesluierd gekleed gaan.

Echt bizar.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 30, 2020 om 15:10
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Er komt bij infraroodtechnologie geen UV aan te pas.

ma
door malty - Jun 30, 2020 om 14:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal er aan liggen of u de adviezen voor gebruik van een IR sauna ook daadwerkelijk opvolgt.
De infraroodstralen zelf zijn, volgens publicaties, niet gevaarlijk.
Onderstaande link geeft waarschijnlijk wel de informatie waar u naar op zoek bent.

https://www.healthline.com/health/infrared-sauna-dangers

Magnum007
door Magnum007 Jun 30, 2020 om 18:32
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het apparaat lijkt op een magnetron....

De bijwerkingen kunnen levensgevaarlijk zijn.... (lees ik op je link).

mr
door mrmoto - Jun 30, 2020 om 15:24
167 Antwoorden / 4 Vragen

gewoon een kopen natuurlijk wel een nieuwe dus niet een gebruikte van MP ofzo , een infra rood kan helemaal geen kwaad is gewoon heel erg lekker zeker als je met z'n tweeen er in past !

Magnum007
door Magnum007 Jun 30, 2020 om 18:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mr. Moto,

Waarom geen 2e handse?

Gebruik je er zelf 1?

mr
door mrmoto Jun 30, 2020 om 19:24
167 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat je merendeels andermans rommel koop , iets defect , iets werkt niet meer of er is een lamp defect .
Of ik zelf er een gebruik of bezit is hier niet relevant.

rj
door rjw Jun 30, 2020 om 19:29
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt een 2e hands product natuurlijk gewoon testen voordat je 'm koopt. Beetje zonde om gebruikte spullen maar weg te gooien. Ik zie ook niet direct in waarom het rommel zou zijn als iemand anders het doorverkoopt. Het kan ook gewoon zijn dat iemand ooit zo'n ding heeft gekocht maar 'm niet gebruikte.

Magnum007
door Magnum007 Jun 30, 2020 om 19:37
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mr. Moto,

Mijn 2e handse Bang & Olufsen televisie werk perfect.

Als je zo'n mini sauna zelf niet hebt, dan heb je er geen verstand van.

mr
door mrmoto Jul 1, 2020 om 09:05
167 Antwoorden / 4 Vragen

Als je zo'n mini sauna zelf niet hebt, dan heb je er geen verstand van, dus alles wat u niet bezit daar heeft u geen verstand van Dat is ook wel te merken aan de "slimme"antwoorden die u met de regelmaat van de klok geeft !

            en kan je onder/bij een 2e handse Bang & Olufsen televisie ook bruin worden ?

MisterrMix
door MisterrMix Jul 1, 2020 om 12:43
18 Antwoorden / Vragen

MrMoto, nee, maar in een infrarood sauna ook niet. Just saying.

mr
door mrmoto Jul 1, 2020 om 15:34
167 Antwoorden / 4 Vragen

MRMIX even wat meer antwoorden lezen van magnum007,5 dan snap je welke satire hier even rondwaarde .

aurora1
door aurora1 - Jun 30, 2020 om 22:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan kunt u maar beter advies vragen aan (medische) specialisten en niet op een algemeen forum met vrijwilligers.

Monaris Hair Clinic
door Monaris Hair Clinic Oct 25, 2021 om 10:39
Antwoorden / Vragen

Great article! Very informative. https://monarishair.com/service/male-pattern-baldness/

newmikey
door newmikey - Jul 1, 2020 om 09:36
830 Antwoorden / 0 Vragen

Hier heeft u een paar gedegen wetenschappelijke artikelen waar dit in besproken wordt:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5505738/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1011134415300713

Niettegenstaande de onzin en angstverhalen die anderen hier verspreiden, luidt het korte antwoord: "Nee, er kleven géén gezondheidsrisicos aan het gebruik van infrarood sauna met lage temperatuur infraroodtechnologie (IR-A)"

ma
door malty Jul 1, 2020 om 10:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heel fijn dat u beweert dat het volkomen veilig is maar dat kan ik niet uit de genoemde artikelen halen.
Dat een IR sauna gebruikt wordt voor medische doeleinden wil niet zeggen dat een IR huis sauna waar geen toezicht is op het gebruik, onder alle gebruiksomstandigheden veilig is.
Zo is b.v. zonlicht belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, maar lang in de zon zijn is ook niet goed.
De gebruiksaanwijzingen opgevolgen is een eerste vereiste en of het slecht is voor je lichaam, de tijd zal het leren.

newmikey
door newmikey Jul 1, 2020 om 10:42
830 Antwoorden / 0 Vragen

@malty
"De gebruiksaanwijzingen opgevolgen is een eerste vereiste..."
Ik neem aan dat u dezelfde waarschuwingen verspreidt over alle apparaten - beetje een open deur vindt je niet?

"en of het slecht is voor je lichaam, te tijd zal het leren."
De tijd heeft het al geleerd. IR lampen, sauna's en verwarming zijn al tientallen jaren in gebruik.

gerbera
door gerbera - Jul 1, 2020 om 12:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Indien u (kern)gezond bent, en geen medicijnen gebruikt of inplantaten, heeft kleven er geen bezwaren aan het gebruik van een infrarood sauna. Wat wel belangrijk is de gebruiksaanwijzing goed te lezen alvorens men er gebruik van maakt. Het is net als met de zonnebank waarover in eerste instantie een hoop paniekverhalen de ronde deden maar bij verstandig gebruik alles wel mee valt. En bij twijfel raadpleeg eerst uw huisarts.

MisterrMix
door MisterrMix - Jul 1, 2020 om 12:42
18 Antwoorden / Vragen

Nee, infrarode straling is en zal nooit schadelijk zijn. T enige wat t kan doen is dat je t te warm vind worden na verloop van tijd en dan even er uit moet gaan.

mr
door mrmoto Jul 1, 2020 om 15:34
167 Antwoorden / 4 Vragen

MRMIX even wat meer antwoorden lezen van magnum007,5 dan snap je welke satire hier even rondwaarde .

mo
door mof - Jul 1, 2020 om 13:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Alle straling heeft invloed op je fysieke lichaam, ir in het bijzonder: het warmt je op, daarvoot installeer je het.
Het is elektromagnetische straling, net zoals zichtbaar licht, maar ook net zo als uv of röntgen of gamma strraling dat is, of magnetron of 5g straling.

deze ir kan doorgaans niet veel schade aanrichten, werkt oppervlakkig en als het te sterk is wordt het vanzelf onaangenaam, nog voordat je verbrandt. Maar hier zullen diverse mensen ook wel andere meningen over hebben.

het feit dat die kabines verkocht worden betekent dat iha wordt aangenomen dat gangbare wetenschappelijke onderzoeken geen aantoonbare nadelige gevolgen hebben kunnen ontdekken.

ro
door ron503 - Jul 1, 2020 om 17:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zo te lezen heeft u twijfels over het gevaarlijk zijn van de IR straling. Als uw twijfels niet voor 100% weggenomen kunnen worden dan zou ik adviseren geen infraroodcabine aan te schaffen omdat u dan niet met een veilig gevoel de cabine binnenstapt in de hoop dat het geen kwaad kan.

jimmysmith
door jimmysmith - Jul 1, 2020 om 17:38
26 Antwoorden / 0 Vragen

Infrarood is warmte, dezelfde warmte als van een kachel o.i.d. Zolang je jezelf behagelijk voelt bij die temperatuur, is het m.i. prima. Vroeger ging men voor een infrarood lamp zitten bij spierklachten e.d., nu wordt je hele lichaam lekker warm. Ik heb er zelf ook een.

Magnum007
door Magnum007 Jul 1, 2020 om 18:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jimmy,

Heb je precies dezelfde cabine?

Hoe lang gebruik je hem al?

wiel1945
door wiel1945 - Jul 4, 2020 om 20:48
1 Antwoorden / Vragen

Al 30 jaar ga ik iedere dag in mijn infraroodsauna ben nu 75 en hoop er nog eens 30 jaar in te kunnen