pa
door pardijnvraag Jan 12, 2021 om 15:17
Voeding & gezondheid

Goede opticien

Ik ben op zoek naar een goede opticien wat ik lastig vind.
Al als peuter bij oogarts terecht gekomen ivm een slechtziend oog/lui oog. Paar jaar geleden aan beide kanten staaroperatie gehad (was toen nog geen 50).
Nu zijn mijn ogen weer achteruit gegaan en vroeg ik mijn huisarts om een verwijzing naar de oogarts. Zij geeft aan dat ik gewoon naar een opticien kan gaan. Dit geloof ik uiteraard best maar met mij geschiedenis kom ik wel graag uit bij een goede opticien. Zij noemde eye wish maar dan ben ik juist ook weggegaan. Hoe kom ik er achter welke opticien ik het best kan bezoeken. Het gaat niet alleen om de meting zelf maar ook conditie oog etc. Bovendien zou ik mogelijk ook wel weer terug willen naar (afwisselen) met contactlenzen als het nog wat achteruit gaat.
Alvast bedankt!

16614 21 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 12, 2021 om 15:41
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Het is voor u beter als u een verwijsbrief voor de oogarts vraagt die dan ook de oogdruk meet.
Als u oogdruppels nodig hebt voor een te hoge oogdruk kan de opticien dat niet voorschrijven.

marijke77
door marijke77 Jan 13, 2021 om 15:08
158 Antwoorden / 3 Vragen

Een goede opticien kan ook oogdruk meten en zij kunnen je een brief voor de huisarts meegeven zodat deze je kan doorsturen.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 13, 2021 om 15:40
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Dat klopt @marijke77 maar ik kreeg de indruk dat vraagsteller moeite had met het vinden van een opticien en als de oogdruk te hoog is bv bij glaucoom (groene staar) is het belangrijk zo vroeg mogelijk met een behandeling te starten.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 12, 2021 om 15:52
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Blijft moeilijk hierin te adviseren, wat de een, een goede vindt is de ander die deze niet goed vindt. Mijn opticien  (Pearle) heeft na de meting een uitdraai gemaakt voor verwijzing naar de oogarts via de huisarts, maar dat wil niet zeggen dat ze in alle zaken zo goed zijn. Gevolg was dat ik enkele ooginjecties heb gehad om de boel iets te verbeteren. Het het dus is aan u een erkende opticien te zoeken in uw woonplaatst. Blijf het wel vreemd vinden dat u geen verwijsbrief krijgt terwijl bekend is dat u aan staar geholpen bent.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 12, 2021 om 16:01
6599 Antwoorden / Vragen

Een goede opticien vinden is lastig, Bij die ketens kun je best terecht voor het aanmeten van een simpele bril. Wil je meer dan kun je naar een vrij gevestigde opticien gaan. Er zijn opticiens die uitgebreide apparatuur hebben om je ogen te meten en daar ook de tijd voor nemen. Maar dat is niet gratis als je daar geen bril koopt.
Het is een kwestie van kijken, vragen. En reviews lezen. En als je gevoel goed is, dan daar je ogen laten meten een bril of lenzen kopen. Elke opticien heeft wel een website. Kijk eens wat voor onderzoeken ze aanbieden.

Topantwoord

me
door mein33 - Jan 12, 2021 om 16:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Na een staartoperatie kan na verloop van tijd na-staar ontstaan wat mogelijk de reden is van het achteruitgaan van uw zicht.
Neem contact op met de oogarst die uw staaroperatie heeft uitgevoerd en laat deze controleren of de achteruitgang van uw ogen hiermee te maken heeft of dat er iets anders aan ten grondslag ligt.
Na-staar is zeer eenvoudig te verhelpen, uw oogarts kan/zal u er alles over vertellen.

Th
door Theawaalen Jan 12, 2021 om 18:16
113 Antwoorden / 5 Vragen

Nastaar komt vaak na korte tijd naar voren. Ben zelf al voor mijn 50 aan staar geopereerd en de eerste keer had ik 3 x nastaar en de 2e x 1 maal. Bij beide ogen heb ik ook nog een vertroebeling van het oog vocht gehad. Ook een opticien kan zien of je staat hebt dus ook de nastaar

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2021 om 16:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Welke optieciën ook, een bril maakt blijft het altijd mogelijk dat de "beste" opticiën een blunder begaat.
Persoonlijk ervaren dat specseavers bij mijn partner de ene bril met min glazen 100% goed had gemaakt maar de tweede bril met plus glazen had gemaakt. Totaal onbruikbaar dus en een blunder eerste klas.
Voor alle zekerheid zou ik voor de refractie (oogmeting) naar de oogsarts gaan in uw geval.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2021 om 16:13
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Maar dat is alleen het advies van uw huisarts. Ik zou haar toch om verwijzing oogarts vragen; het zijn uw ogen en uw zorgen. Ze kan dat niet echt weigeren.

pa
door pardijnvraag - Jan 12, 2021 om 17:05
35 Antwoorden / 24 Vragen

Bedankt!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2021 om 18:09
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als u een verwijzing naar een oogarts wenst mag uw huisarts dat niet weigeren! Dus aandringen op die verwijzing!

mi
door miennaamishaaz - Jan 12, 2021 om 19:49
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als uw zorgverzekering het vergoed kunt u langs gaan bij een aangesloten opticien

Pearle, Specsavers, EYEwish, zijn een aantal prima opticiens. deze hebben vaak ook aanbiedingen waarbij u dan 2 brillen voor de prijs van 1 kan krijgen.

Maar gezien u meerdere klachten heeft, kunt u wel het beste bij een Betere Locale opticien langs gaan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 12, 2021 om 20:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een goede Opticien kan  een briefje schrijven dat de ogen niet te meten zijn en je naar de  Oogarts moet.

Vele  huisartsen weten de wachtlijsten in ziekenhuizen van de oogartsen en  misschien om deze reden geweigerd.

Zolang je niet naar de Eyelove  afdeling van plaatselijke  drogist ging  maar een echte  zal de huisarts  eerder schrijven.
Wel  rekening houden met hoge meetkosten van de  DBC code die ze nu  voor dit soort controle/metingen hebben...  soms zelfde bedrag
als later de bril, of  nog iets hogere factuur....

La
door Labje - Jan 13, 2021 om 11:54
5 Antwoorden / Vragen

Zoek een Optometrist in uw woonplaats. Is ruimer opgeleid hebben meer onderzoekmogelijkheden/apparatuur en mag indien nodig naar de oogarts verwijzen.

Topantwoord

koekeloer
door koekeloer - Jan 13, 2021 om 13:12
562 Antwoorden / 18 Vragen

bij specsavers kan je een optometrist je ogen laten onderzoeken voor weinig geld.

Topantwoord

ze
door zeemannetje - Jan 13, 2021 om 13:38
120 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat ik bij een en dezelfde keten (Pearle) bij het ene filiaal slecht en bij het andere filiaal heel goed geholpen ben. Er werd wel gemerkt dat er iets met mijn ogen was, doorgestuurd naar oogarts en dubbele staaroperatie als resultaat. Het gaat dus ook heel erg om het filiaal is mijn conclusie. Dat maakt het niet makkelijker voor jou helaas.

Topantwoord

jbgielens
door jbgielens - Jan 13, 2021 om 14:02
2 Antwoorden / Vragen

Ik ben bij een opticien die tevens optometrist is en die heeft dezelfde, zo niet betere, apparatuur dan de oogarts. Ook ik ben aan staar, aan beide ogen, geopereerd en aan nastaar geholpen. Mijn opticien stuurt mij gelijk door, met verwijzing van de huisarts, naar de oogarts als hij iets opmerkt wat niet goed is. Mijn advies is zoek een opticien die tevens optometrist is.

jbgielens
door jbgielens - Jan 13, 2021 om 14:04
2 Antwoorden / Vragen

Sorry, zie dat toen ik mijn bericht aan het opstellen was hetzelfde antwoord al gegeven is.

Topantwoord

marijke77
door marijke77 - Jan 13, 2021 om 15:07
158 Antwoorden / 3 Vragen

Sowieso slecht dat een huisarts eye wish noemde, dat is al een teken dat ik een andere huisarts zou zoeken. Ik zou kijken of een opticien goede gecertificeerde mensen in dienst heeft en daar voor kiezen.

Topantwoord

rd
door rduivenbooden - Jan 13, 2021 om 15:15
3 Antwoorden / Vragen

Kijk ook uit met de kosten voor de glazen. Bij de een betaal je 700,- voor beide glazen en bij de ander 300,-- Ik weet nog steeds niet of de glazen kwalitatief verschillen,

Topantwoord

gj
door gjvw - Jan 13, 2021 om 15:59
25 Antwoorden / Vragen

Er is maar één advies. Ga naar de specialist, dus de oogarts. Uw huisarts, moet lijkt mij, een verwijzing geven. Elke opticiën kan ogen en de druk meten daar zijn zij voor opgeleid. In uw geval zou ik de oogarts raadplegen.

Topantwoord

na
door nappes - Jan 13, 2021 om 16:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar een opticien, die  ook een bevoegd optometrist is!!!
Dit antwoord staat er al bij gelukkig, maar eerst een goede oogarts raadplegen zoals meerdere mensen aanbevelen is een must en ik spreek uit ervaring.

ka
door kama - Jan 13, 2021 om 20:00
161 Antwoorden / 19 Vragen

Toen ik nieuw in mijn woonplaats ben ik bij alle (5) opticiens langs gegaan met een vraag over mijn lenzenvloeistof.  Ik ben klant geworden bij degene die me het beste hielp met die vraag.
Daarnaast zijn beide opticiens ook gediplomeerd als hbo-optometrist. Dus kunnen ze metingen doen die vele andere opticiens niet kunnen, bijvoorbeeld Hans Anders en dergelijke.
Ik ben al met een aantal oogproblemen bij hen geweest, tot volle tevredenheid.

Alleen: er staat wel een prijs tegenover: een bril die bij HA ca € 400 kost, kost bij hen € 1000 . Waarbij moet worden opgemerkt dat HA het niet voorelkaar kreeg om een goede bril te creëren.

Kijk dus naar de diploma's van de optciens/optometristen en krijg gevoel bij hun klantgerichtheid.

frits
door frits - Jan 13, 2021 om 22:03
146 Antwoorden / 5 Vragen

Neem een vrij gevestigde opticien, en niet een van die koekebakkers van die ketens, die hebben er de ballen verstand van, maar wel lokkertjes.
Ik kwam ooit bij een van die ketens, daar werkte een zg opticien die eerder in de bakkerij gewerkt had en na 3 mnd "opleiding intern" uiteraard ineens opticien was.