ha
door harschu Dec 15, 2011 om 19:30
Voeding & gezondheid

Gourmetvlees

Zoals vele mensen, gaan wij met de kerst gourmetten. De folders met aanbiedingen van samengstelde gourmetschalen zijn niet bij te houden. Maar welke keus moet je nou maken, De goed uitziende schaal van de Lidl, Aldi, C1000, enz of van de keurslager? Als het aan de prijs lag dan wist ik het wel. Zit er nu echt veel verschil in kwaliteit? Dat vraag ik me af.

26376 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 15, 2011 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of de kwaliteit erg verschilt? Tja alle waar naar zijn geld. Maar met vlees is het aan de buitenkant wel te zien of het mooi mager en goed gesneden is.
Als u de kiloprijs van zon schotel bekijkt bent u erg duur uit, maar u betaalt natuurlijk ook voor het gemak.
Oke, het is wat meer werk maar wat ik zelf altijd doe is alles "los" kopen.
Kipfillet zelf snijden, gewoon gehakt zelf in plakken of balletjes kneden. Om een aantal daarvan een dun gesneden plakje ontbijtspek. Biefstukje en een varkenshaas of filletlapje in stukjes en een paar dunne speklapjes. Dat alleen scheelt al enorm. Als aanvulling zoek in in de verschillende supermarkten naar kleine pakjes met bv mini cordonbleu, rundervinkjes of andere lekkere dingen.
Zo krijgt u voor veel minder geld een schaal met de soorten vlees van uw keus.
Een tip: koop het vlees vers en vries het niet in anders spettert het de plaat af of de pan uit.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2011 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier ook een voorstander van zelf snijden. Zo kun je ook meer kopen van wat je lekker vind en wat minder ander vlees.

nb
Zo'n pakket is voor de leverancier om kwalitatief iets minder vlees voor de hoofdprijs te verkopen.
Wil je echt lekker vlees ga dan naar de biologische slager. Maar helaas betaal je hier ook flink voor

tip:
Ook vis, garnalen en pannenkoeken beslag doet het goed.

extra aanvulling:
Wij vieren kerst met een groter gezelschap, voorheen altijd steengrillen of gourmet. Sinds een paar jaar maakt iedereen 1 of 2 gerechten. De voor hoofd en nagerechten worden verdeeld en zo komt er ieder jaar iets anders lekkers op tafel.

Smakelijke kerst.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2011 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een aanvulling:
Vlees haal ik bij Lidl, AH en C1000

ve
door verwijderd - Dec 15, 2011 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Qua zelf doen helemaal met gerdamarijke eens. Vooral als er meer dan 4 personen zijn ben je, hoe goedkoop het ook lijkt is kant en klaar veel duurder. Wat ik zelf in het verleden deed was b.v. ook een gedeelte van de kipfilet en de biefstuk (de goedkoopste, want die worden in blokjes of reepjes gesneden) marineren, wordt het nog malser. En wat heel leuk is (uiteraard weet ik niet of uw slager die heeft) chippolata's, dat zijn heel kleine mini-sausijsjes, heel licht van kleur en dat leukt niet alleen de schotel op maar zijn ook heel erg lekker. En dan kun je ook mini hamburgertjes zelf maken. Je moet toch de dag ervoor alles voorbereiden, ook de salades tot op zekere hoogte, dus op de dag zelf is de stress weg (bijna dan). Moeten er ook nog gebakken aardappeltjes bij, gewoon de dag ervoor koken, af laten koelen en plakjes maken, dan zijn ze zo bruin. Veel plezier en eet smakelijk.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2011 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je besluiten om nu al vlees voor kerst te kopen: bij zowel C1000 als Albert Heijn ben ik geregeld vlees tegengekomen dat al ingevroren was geweest.
Staat helaas alleen in hele kleine lettertjes vermeld.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 00:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het sowieso niet halen bij die 3 supermarkten die je opnoemt.
Is toch een soort van kiloknaller vlees.
Als je lekker wilt gourmetten zou ik het bij een goeie keurslager halen.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op vrijdag 16 dec 2011, 00:27: Ik zou het sowieso niet halen bij die 3 supermarkten die je opnoemt.
Is toch een soort van kiloknaller vlees.
Als je lekker wilt gourmetten zou ik het bij een goeie keurslager halen.

Uiteraard is een goede slager belangrijk, ik persoonlijk ga ook niet naar die kilo knaller zaken. Echter, je kunt niet in iemands portemonnee kijken want er zit wel een heel groot prijsverschil tussen "een echte ambachtelijke slager" en supermarkt vlees.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

abarth schreef op donderdag 15 dec 2011, 20:06: Wil je echt lekker vlees ga dan naar de biologische slager. Maar helaas betaal je hier ook flink voor

Smakelijke kerst.

Een betere tip is niet te geven.
Fijne kerstdagen allemaal.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste gourmetpakket (met afstand) is natuurlijk van De Vegetarische Slager.....

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf vind ik de kant en klaar paketten niet zo bijzonder. Ze gebruiken mij teveel vlees wat weinig aftrek heeft bv, giros of sharma reepjes worstjes gehakt met een spekje er om heen. Wij hebben liever biefstukjes, kipfilet,varkenshaas dus allemaal zelf goed te snijden. Dan nog wat gamba's en zalm, kwarteleitjes.
En wat je maar wil.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

marleenvanh schreef op vrijdag 16 dec 2011, 13:28: Het beste gourmetpakket (met afstand) is natuurlijk van De Vegetarische Slager.....

Was geloof ik niet helemaal de vraag. En ik word doorgaans simpel van dat propagandistisch geleuter.

Wat meerderen al meldden, zelf snijden, zelf samenstellen. Gourmetje helemaal op maat.
Ach, en de ene kiloknaller is de ander niet en niet elke keurslager is bij voorbaat een goede slager. Haal het vlees, waar u het gewend bent en waar u de door u gewenste kwaliteit krijgt.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat kant en klaar pakket van de aldi uit de diepvries is prima te eten ik heb hem zelf ook elk jaar maar ik koop dan wel even een biefstukje bij de c 1000 en die snij ik in stukjes want die vindt ik lekkerder maar verder is het pakket prima en er zit voldoende in

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik eerlijk mag zijn dat zeg ik ,Aldi!€ 9,95 voor een behoorlijke berg vlees.Weliswaar niet gekruid of gemarineerd maar dat doe ik dan net zo lief zelf

Heb alle mogelijke schotels al gehad en meestal behoorlijk prijzig maar deze staat bovenaan hoor!

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat velen denk ik nog niet weten is dat je (een paar keer per jaar ?) vers geslacht vlees en -producten van Gallowayrunderen bij/van Natuurmonumenten kunt bestellen. Zoek maar naar info op de site van Natuurmonumenten.
Volgens mij slachten ze in januari weer. Het vlees was zo vers, dat ik het deels in vacuum verpakte vlees eerst 1½ week in de koelkast moest laten besterven en kon het daarna invriezen. Je moet het vooraf bestelde vlees wel zelf afhalen in de Naardermeer bij Natuurmonumenten. Je krijgt jouw bestelling keurig verpakt in een doos mee.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haal gewoon het vlees waar u gewend bent en snijdt het vlees zelf, hamburgertjes en/of (sate) gehaktballetjes zijn ook makkelijk zelf te maken.
Ook leuk is om bv roerbakmie (gegaard en koud gespoeld) en rijst op tafel te zetten. Als roerbakgroente hierbij gebruiken wij fijne
soepgroenten. Zet dan ook wat heel fijn gesneden kipfilet of varkenshaas en roerbaksaus op tafel. Heerlijk roerbakschoteltje!
Geklutst eitje voor omeletje en met de soepgroenten boerenomeletje.
Er is zo ook minder vlees nodig, dit maakt de gourmet goedkoper en gezonder.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

jaripam schreef op vrijdag 16 dec 2011, 15:04: Wat velen denk ik nog niet weten is dat je (een paar keer per jaar ?) vers geslacht vlees en -producten van Gallowayrunderen bij/van Natuurmonumenten kunt bestellen. Zoek maar naar info op de site van Natuurmonumenten.
Volgens mij slachten ze in januari weer. Het vlees was zo vers, dat ik het deels in vacuum verpakte vlees eerst 1½ week in de koelkast moest laten besterven en kon het daarna invriezen. Je moet het vooraf bestelde vlees wel zelf afhalen in de Naardermeer bij Natuurmonumenten. Je krijgt jouw bestelling keurig verpakt in een doos mee.

Leuke informatie, maar TS wil dit jaar gourmetten dus moet ze tot volgend jaar wachten?

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

jaripam schreef op vrijdag 16 dec 2011, 15:04: Wat velen denk ik nog niet weten is dat je (een paar keer per jaar ?) vers geslacht vlees en -producten van Gallowayrunderen bij/van Natuurmonumenten kunt bestellen. Zoek maar naar info op de site van Natuurmonumenten.
Volgens mij slachten ze in januari weer. Het vlees was zo vers, dat ik het deels in vacuum verpakte vlees eerst 1½ week in de koelkast moest laten besterven en kon het daarna invriezen. Je moet het vooraf bestelde vlees wel zelf afhalen in de Naardermeer bij Natuurmonumenten. Je krijgt jouw bestelling keurig verpakt in een doos mee.

Idd, heeft de ts niets meer aan, maar ik wel. Ik wist dit niet.
Ik koop, als ik al vlees eet, altijd biologisch vlees. In tegenstelling tot wat veel mensen zeggen, houd ik dus wèl van dieren.
Niet dat vlees van Aldi, Lidl, meeste vlees van C1000 AH, 'echte slager' etc., maar biologisch vlees.
En ik neem aan dat vlees dat via Natuurmomenten verkocht wordt, biologisch vlees is. Ik ga er zéker achter aan. Dank je wel voor de tip.! ! ! ! !

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is gourmetten weer een nieuw nederlands woord ?

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeepster schreef op vrijdag 16 dec 2011, 21:12: Is gourmetten weer een nieuw nederlands woord ?

Uit welk land kom jij dan? Hier is het een gewoon bruikbaar woord in Nederland.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2011 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij C 1000 losse schaaltjes vlees besteld(via internet) met elk zes of 8 stukjes Het assortiment in groot en je kunt door je eigen samenstelling te maken de prijs ook laag houden Op een datum ,die je zelf kiest ,staat het voor je klaar in de winkel.
Zelf eet ik geen vlees maar hoor van mijn eigen gezin dat het vlees van C 1000 van goede kwaliteit is .

ve
door verwijderd - Dec 17, 2011 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen vlees voor mij met de kerst! Gourmetten, nee bedankt. En als ik vlees zou kopen, dan bij de groene weg slager. perfect vlees en een prima advies.
ja, is wat duurder, maar ik eet liever puur en eerlijk en wat minder.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2011 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

katja1000, zoveel mensen, zoveel zinnen. Wat de één wel lekker vind is voor de ander weer "niet te eten". Lekker leven en laten leven.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2011 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen die heeft gerageerd hartelijk dank. Uit jullie op- en aanmerkingen heb ik veel gehad. Uiteindelijk wordt het vlees van de keurslager maar het snijden doen we zelf. Voor iedereen alvast fijne feestdagen.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2011 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

harschu schreef op zondag 18 dec 2011, 16:30: Iedereen die heeft gerageerd hartelijk dank. Uit jullie op- en aanmerkingen heb ik veel gehad. Uiteindelijk wordt het vlees van de keurslager maar het snijden doen we zelf. Voor iedereen alvast fijne feestdagen.

dank je wel voor de terugkoppeling. Ook prettige dagen en een geslaagde gourmet maaltijd.