johnwim
door johnwim Jun 16, 2010 om 00:37
Voeding & gezondheid

Grafsteen plaatsen,hoeveel uren werk?

Wie kan mij zeggen hoeveel uur redelijk is om in rekening te brengen voor het herplaatsen van een aangepaste grafsteen?
De steenhouwer zegt dat dit 10 manuren kost a 55 euro per uur.
Het afhalen van de steen was ook al 6 manuren,vind dit beide aan de hoge kant,zeker na wat ik in andere offertes las,maar wil graag wat meer info van mensen die het mee hebben gemaakt.
Het gaat om een staande steen en een liggende steen.

18021 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste johnwim,
Dat zal moeilijk te zeggen zijn.
Want hoe groot is de steen (dus ook, hoe zwaar), met dekplaat, of zonder, waar moeten de mensen vandaan komen en dan waar naar toe?
Misschien kunt u eens ''rond'' bellen naar andere steenhouwers en het
hun ook voorleggen.
Zij kunnen dan ook een prijs opgeven.
Maar ik denk, dat u dan wel wat meer gegevens aan hen zal moeten
geven.
Veel succes

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Te weinig informatie om echt iets te zeggen. Waarschijnlijk is het niet 1 persoon die aan de slag gaat, maar heeft deze een hulpje (persoon of materiaal) nodig wat ook betaald moet worden.

Rondbellen zou ook mijn advies zijn. Kijken wat andere ondernemers voor prijs geven. Overigens heb ik het vermoeden dat de steen al bij de ondernemer is omdat u het er over had dat deze ook al een bepaald aantal uren voor het weghalen ervan in rekening heeft gebracht.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Johnwim,
Het is moeilijk in te schatten wat redelijk is, je moet weten hoe is het terrein, droog, drassig, hoever ligt het graf vewijderd van het vervoermiddel, wat hebben ze voor een hulp middelen.
In de meeste gevallen zijn ze met twee man, dus dat zijn twee manuren. Dan zijn er bedrijven die tellen de aan- en afrij uren er bij. Laats hebben we hier nog een kopsteen eraf gehaald om te laten bewerken, binnen een 1/2 uur ( 2 man 1 uur) lag het hele geval op de auto,
Het terug plaatsen zal niet meer dan een 1 tot 1.1/2 uur (2 man 2a3 uur) mogen bedragen met de afwerking enz. omdat het een bestaand graf is.
Dus de uren wat jij schrijft is onder het motto van de ene zijn dood is de ander aijn brood.
Groetjes

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie´s.
Het gaat om een staande kleine steen en een volledige dekplaat.
Ik heb al een beetje rondgevraagd en die anderen zijn allemaal veel goedkoper,maar altijd afwachten wat het wordt.
De steen ligt inderdaad al bij een steenhouwer,maar ik heb geen verplichting het werk daar te laten doen.
Ik vind 16 manuren voor het afhalen en plaatsen wel heel veel.
Ze kunnen met de kraan tot aan het graf komen en de begraafplaats ligt op 15 min. rijden van het bedrijf.
Voor het aanbrengen van de letters rekenen ze 5.95 per letter,en 35 euro voor het reinigen van de steen en 40 euro voor het instellen van de machine en 70 euro voor de kraan ( 2x 35),alles ex. btw,al met al 1500 euro incl. btw.voor wat extra letters op een bestaande steen,ik vind dit buitensporig,maar hoor graag van anderen,ook als zij dit soort bedragen ook betaald hebben.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Johnwim,
Ik zou toch zoals de andere in deze reactie's bij andere steenhouwers navragen wat daar te prijzen zijn. Ik ken hier ook van die bedrijven die in de nabijhied van een kerkhof liggen om zodoende dierect de vliegen af te vangen en prijzen te tellen waar andere stukken goedkoper zijn. Hier worden bedragen genoemd waar ik nog niet van gehoord heb, 2x35 voor een kraan, instel kosten. Wat zouden ze rekenenen als ze ter plaatsen de letters moet zetten?
Johnwim let op moegelijk vraagd hij je ook geld voor het stallen van de steen in de werkplaats.
Groetjes, John

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat een grafsteenleverancier in de buurt van een kerkhof ligt lijkt me logisch. Een bakker/slager of supermarkt vind je ook in een centrum en vaak niet midden in de wei op het platteland.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nadat mijn vader overleden was hebben wij ook een grafsteen laten plaatsen. Mijn moeder heeft als stukje rouwverwerking het geheel bijgewoond en in totaal kostte het 2 dagen waarbij er ook een tussenperiode was i.v.m. de zetting. Een grafsteen kan namelijk meestal niet zo geplaatst worden. Het resultaat was goed en nog steeds. Een aantal grafstenen in de buurt van het graf zijn al ietwat verzakt. Dus kan het zijn dat andere bedrijven goedkoper zijn, maar dat de steen dan sneller verzakt.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

zijderveld schreef op woensdag 16 jun 2010, 14:04: Nadat mijn vader overleden was hebben wij ook een grafsteen laten plaatsen. Mijn moeder heeft als stukje rouwverwerking het geheel bijgewoond en in totaal kostte het 2 dagen waarbij er ook een tussenperiode was i.v.m. de zetting. Een grafsteen kan namelijk meestal niet zo geplaatst worden. Het resultaat was goed en nog steeds. Een aantal grafstenen in de buurt van het graf zijn al ietwat verzakt. Dus kan het zijn dat andere bedrijven goedkoper zijn, maar dat de steen dan sneller verzakt.

Deze conclusie lijkt me ten onrechte. Is ook zeker niet algemeen toepasbaar!

ve
door verwijderd - Jun 16, 2010 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

johnwim schreef op woensdag 16 jun 2010, 13:34:
Het gaat om een staande kleine steen en een volledige dekplaat.
Ik heb al een beetje rondgevraagd en die anderen zijn allemaal veel goedkoper,maar altijd afwachten wat het wordt.
De steen ligt inderdaad al bij een steenhouwer,maar ik heb geen verplichting het werk daar te laten doen.
Ik vind 16 manuren voor het afhalen en plaatsen wel heel veel.
Ze kunnen met de kraan tot aan het graf komen en de begraafplaats ligt op 15 min. rijden van het bedrijf.
Voor het aanbrengen van de letters rekenen ze 5.95 per letter,en 35 euro voor het reinigen van de steen en 40 euro voor het instellen van de machine en 70 euro voor de kraan ( 2x 35),alles ex. btw,al met al 1500 euro incl. btw.voor wat extra letters op een bestaande steen,ik vind dit buitensporig,maar hoor graag van anderen,ook als zij dit soort bedragen ook betaald hebben.

Dit is buitensporig veel, vooral de uren die zijrekenen voor plaatsen en weghalen.

Zei hebben een kraan gehuurd voor 2 uur zegt u om de steen te verwijderen dit kan dus totaal dan niet langer geduurd hebben dan 2,1/2 uur omdat men 15 minuten van het bedrijf af zit, de rest is in mijn ogen (terugplaats uren) diefstal bijna.

Vraag hen om een gespecificeerde rekening en vooral vraag door hoe kom je aan dit bedrag hoe kom je aan het aantal uren hoe kom je enz enz.

Ze zullen dit lastig vinden en vervelend maar u heeft er recht op om dit te weten en dan kunt u beslissen om de rest door een ander te laten doen.

Wel een beetje dom dat u niet eerst een (schriftelijke) offerte heeft opgevraagd bij hen trouwens...

ve
door verwijderd - Jun 17, 2010 om 01:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

1paul schreef op woensdag 16 jun 2010, 19:02:
johnwim schreef op woensdag 16 jun 2010, 13:34:
Het gaat om een staande kleine steen en een volledige dekplaat.
Ik heb al een beetje rondgevraagd en die anderen zijn allemaal veel goedkoper,maar altijd afwachten wat het wordt.
De steen ligt inderdaad al bij een steenhouwer,maar ik heb geen verplichting het werk daar te laten doen.
Ik vind 16 manuren voor het afhalen en plaatsen wel heel veel.
Ze kunnen met de kraan tot aan het graf komen en de begraafplaats ligt op 15 min. rijden van het bedrijf.
Voor het aanbrengen van de letters rekenen ze 5.95 per letter,en 35 euro voor het reinigen van de steen en 40 euro voor het instellen van de machine en 70 euro voor de kraan ( 2x 35),alles ex. btw,al met al 1500 euro incl. btw.voor wat extra letters op een bestaande steen,ik vind dit buitensporig,maar hoor graag van anderen,ook als zij dit soort bedragen ook betaald hebben.

Dit is buitensporig veel, vooral de uren die zijrekenen voor plaatsen en weghalen.

Zei hebben een kraan gehuurd voor 2 uur zegt u om de steen te verwijderen dit kan dus totaal dan niet langer geduurd hebben dan 2,1/2 uur omdat men 15 minuten van het bedrijf af zit, de rest is in mijn ogen (terugplaats uren) diefstal bijna.

Vraag hen om een gespecificeerde rekening en vooral vraag door hoe kom je aan dit bedrag hoe kom je aan het aantal uren hoe kom je enz enz.

Ze zullen dit lastig vinden en vervelend maar u heeft er recht op om dit te weten en dan kunt u beslissen om de rest door een ander te laten doen.

Wel een beetje dom dat u niet eerst een (schriftelijke) offerte heeft opgevraagd bij hen trouwens...

Ik heb een offerte aangevraagd,maar als iemand komt te overlijden moet de steen er wel direkt af natuurlijk en kun je niet eerst een offerte aanvragen,dit kan uiteraard pas na de begrafenis.
Met sommige dingen kun je nu eenmaal niet wachten,maar volgens mij heb je het sowieso niet goed gelezen.
De steen ligt bij de steenhouwer die de steen op de dag van overlijden heeft afgehaald,dit moest snel gebeuren,omdat het vlak voor de Pasen was.
Ik was juist slim genoeg om voor vooraf een offerte te vragen,omdat ik al verhalen had gehoord over woekerwinsten.
Zonder offerte had ik achteraf waarschijnlijk een nog veel hogere rekening gekregen.
Het gaat dus om een bestaande steen waar alleen extra tekst op moet.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2010 om 01:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet nog iets.
Ze hebben geen kraan gehuurd,die heeft elke steenhouwer zelf wel.
Voor het afhalen en het herplaatsen rekenen ze 35 euro.
Je kunt daar dus niet het aantal uren uit afleiden.
Service bestaat blijkbaar niet,zelfs niet bij een uurloon van 55 euro.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2010 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was van mening dat je 2 uur voor de kraan moest betalen en daarmee op 70 euro uitkwam vandaar mijn berekening, ik blijf de uren voor afhalen en terugplaatsen veel vinden.

Wij waren een paar jaar terug iets onder 1000 euro kwijt voor het totaal, steen weghalen, letters bijzetten (hele naam en geboorte/sterfdatum) en terugplaatsen.

Deze steenhouwer was 3/4 uur rijden van de begraafplaats.en dat 4x natuurlijk...

Wij hadden wel van tevoren gevraagd wat dit ging kosten en zijn niet direct met de eerste in zee gegaan, natuurlijk heb je verdriet in die tijd maar tegelijk weet je dat er lieden zijn die daar (gretig) misbruik van maken...

Plaatsen waren ze toen iets van 2 uur mee bezig (2 man is dus 4 uur) en dan reisuren erbij was iets van 7 uur, weghalen gaat sneller was in ons geval 5 uur als ik me goed herinner...

Qua uren dus niet zo gek veel verschil, Heb de rekening nog trachten te vinden om precies te zijn maar kon hem niet achterhalen.

Deze prijzen waren 2 jaar terug...

ve
door verwijderd - Jun 17, 2010 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie.
De uren die jij noemt komen op mij redelijk over.
10 Manuren voor het plaatsen vind ik ook veel te veel,dat kan niet kloppen.
Helaas kan ik de rekening van de eerste plaatsing ook niet meer vinden,was 12 jaar geleden,maar weet wel bijna zeker dat er toen minder in rekening is gebracht.
Als er nieuws is,laat ik het weten.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2010 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

jscholtes woensdag 16 jun 2010, 13:49

Het feit dat een grafsteenleverancier in de buurt van een kerkhof ligt lijkt me logisch. Een bakker/slager of supermarkt vind je ook in een centrum en vaak niet midden in de wei op het platteland.

Beste Jscholtes, het feit of het logisch si dat een grafsteenleverancier in de buurt van een kerkhof ligt is niet altijd waar. Als je een grote staad hebt waar veel kerhoven liggen is het moeilijk om bij ieder kerhof een steenhouwer te hebben. Veel begraffenisondernemers hebben hier en daar wel contacten met zo'n steenhouwer. Bovendien is ook hier het internet niet achtergebleven.
Daarbij vragen de meeste dan wel veel steenhouwers de gegevens van overlijden bij de gemeenste op waar ze dan. Dan geeft het evt. nog de dagbladen waar ze de advertentie overlijden na zoeken. Dus het geeft plenty mogelijkheden. Na het overlijden hebben de nabestaande nog genoeg tijd om via diverse informaties ergens een monument uit te zoeken.
Groeten John

ve
door verwijderd - Jun 18, 2010 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook de grafsteen (liggend + staand gedeelte) laten weghalen om de naam van vader erbij te laten graveren. Dit moest snel gebeuren om de grond vrij te maken voor de begrafenis. We hebben later met twee telefoontjes, het geoffreerde bedrag met € 150,- kunnen verlagen, omdat een concurrerend bedrijf in dezelfde stad (Oss) een aanzienlijk lager bedrag in rekening zou brengen. Het was uiteindelijk nog aanzienlijk duurder dan het bedrijf dat in 2004 beide grafstenen geleverd heeft. Maar het weer ophalen van beide stenen, om ze bij een ander bedrijf te laten graveren, plus bestaande tekst opnieuw inkleuren, zou het te behalen voordeel weer teniet doen.
Het bedrag van € 850,- (vóór het telefoontje € 1000,-) is nog altijd aanzienlijk lager, dan het bedrag dat hierboven beschreven wordt.
Gerry

ve
door verwijderd - Jun 18, 2010 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat de exacte prijs is voor deze klus kan niemand je via internet vertellen, zelfs een Steenhouwer kan op deze manier geen concurrerende prijs maken.
De door jou vermelde uren zijn echt geen uitzondering, maar het is echt van meerdere faktoren afhankelijk, namelijk hoe groot is de steen, daar zijn heel wat verschillen in, hoe zwaar is b.v. de dekplaat en het kopstuk ? Uit hoeveel delen bestaat de steen, zitten er gekapte letters in of opliggende ?
Zijn het machinaal gekapte letters of hand gekapte ? Zijn het bronzen letters (opgelegd) of alluminium in brons kleur, allemaal fatoren die mee spelen in de prijs en zo zijn er nog wel meer te noemen.
Een goede steenhouwer die b.v. ook een goede service geeft zal misschien ook iets duurder zijn, komt die goedkope steenhouwer ook (gratis) als het monument na een tijdje is verzakt, om het weer mooi recht te zetten ?

ve
door verwijderd - Jun 21, 2011 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

10 manuren rekenen voor het terugplaatsen van een monument is vrij veel, maar zou wel kunnen.
Moeten er op de begraafplaats funderingspalen worden gestort?
Of kan het zo terug worden gelegd?
Indien het een gewoon "standaard" monument is kost het plaatsen ongeveer 1,5 uur met 2 man. Tel daar het heen en weer rijden naar de begraafplaats bij op.

Het monument verwijderen is ook mogelijk dat daar 6 uren voor gerekend wordt.
Is het monument ten tijde van een vorstperiode afgehaald? Dit bemoeilijkt het afhalen aanzienlijk.
(een normaal monument afhalen duurt gemiddeld 1 uur met 2 man (incl. klaar zetten gereedschap en op en afladen van vrachtwagen. Tel daar het heen en weer rijden naar het natuursteenbedrijf bij op.)

Het totaalbedrag wat u noemt is inderdaad vrij hoog. Vraag ook offerte bij een ander natuursteenbedrijf en vergelijk deze met elkaar. Maar let op ! Goedkoop is niet altijd duurkoop!

De steenhouwer.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2011 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Topic is een jaar oud, neem aan dat de grafsteen inmiddels wel gereed is.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2011 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op dinsdag 21 jun 2011, 16:36: Topic is een jaar oud, neem aan dat de grafsteen inmiddels wel gereed is.

Je hebt gelijk, zie nu pas dat er 2010 staat.

Ik hoop dat het probleem opgelost is.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2011 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben uiteindelijk 300 euro van de prijs afgekregen,maar alleen omdat we ons niet laten beneppen.
Veel mensen durven/willen in zo´n periode niet moeilijk doen over een paar honderd euro en daar wordt natuurlijk gebruik/misbruik van gemaakt.
Heb andere offertes aangevraagd en die waren veel lager,soms wel de helft,maar omdat de steen al bij de steenhouwer lag hebben we het toch maar gedaan.
Volgens de steenhouwer was hij eigenlijk nog te goedkoop met zijn oorspronkelijke prijs,vreemd dat er dan toch nog 300 euro af kan.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2012 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

johnwim schreef op woensdag 16 jun 2010, 00:37: Wie kan mij zeggen hoeveel uur redelijk is om in rekening te brengen voor het herplaatsen van een aangepaste grafsteen?
De steenhouwer zegt dat dit 10 manuren kost a 55 euro per uur.
Het afhalen van de steen was ook al 6 manuren,vind dit beide aan de hoge kant,zeker na wat ik in andere offertes las,maar wil graag wat meer info van mensen die het mee hebben gemaakt.
Het gaat om een staande steen en een liggende steen.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2012 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het nut van het citeren van een meer dan twee jaar oude post zonder met een bijdrage te komen?
Niet dat een bijdrage er nu nog iets toe zou doen, maar ik ben nu eenmaal nieuwsgierig.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2012 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het makkelijktste lijkt mij om een gedetailleerd overzicht van de werkzaamheden te vragen (bij voorkeur direct, zodat ze niet kunnen gaan terugrekenen om op het opgegeven aantal uren te komen). En bij iedere post "challengen" om te kijken hoe ze op die aantallen komen. Kost effe wat tijd, maar dat is de enige manier om te kunnen beoordelen of het klopt.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2012 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uh joris

johnwim schreef op dinsdag 21 jun 2011, 17:40: We hebben uiteindelijk 300 euro van de prijs afgekregen,maar alleen omdat we ons niet laten beneppen.

Er groeit zelfs al mos op die steen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2012 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 18 sep 2012, 21:47: Uh joris

johnwim schreef op dinsdag 21 jun 2011, 17:40: We hebben uiteindelijk 300 euro van de prijs afgekregen,maar alleen omdat we ons niet laten beneppen.

Er groeit zelfs al mos op die steen.

Nee hoor,vorige week nog helemaal schoongemaakt,maar grapig dat er nog gereageert wordt.