jv
door jvk Aug 17, 2005 om 10:27
Voeding & gezondheid

Groenten zelf invriezen

Ik ben gewend om groenten na de aankoop alvast klein te snijden en dan in kleine porties in te vriezen. Ik kook ze vantevoren niet kort, maar doe ze vers in de vriezer. Dat doe ik met meerdere groentesoorten en maak daar iedere dag een keuze uit. Dat betekent dat ik soms in september nog asperges eet, lekker !(in stukjes gesneden en diepgevroren dus.)


Nu mijn vraag: ik hoorde van een kennis dat er bacterien kunnen komen in die groentes als ze te lang in de vriezer liggen, zeg maar 4 maanden. IS DAT ZO  ????


 

27126 20 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste jvk,

Ja, dat is zo. Er zitten sowieso al bacterien op de groente als je ze
snijdt, dus die gaan gewoon mee de vriezer in. De koude zorgt ervoor
dat de activiteit van de bacterien tot een minimum wordt beperkt. Hoe
kouder de vriezer, hoe langer je het kunt bewaren, maar dat is niet
onbeperkt. Niet voor niets hebben diepvriesgroente, die je in de winkel
koopt, ook een houdbaarheidsdatum. Als je vriezer goed zijn werk doet
op ca -18 graden, dan hoef je na vier maanden niet echt bang te zijn
voor bederf. Het vriesvakje van de koelkast is daarvoor echter niet
geschikt.

Brynnar

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

maar waarom worden groentesoorten dan geblancheerd? Ik doe dat niet omdat ik dat zo'n gedoe vind, maar is he wel BETER ??

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Blancheren of kort koken doodt een deel van de bacterien, maar er is ook nog een tweede reden. Sommige groentes verliezen hun stevige structuur als je ze invriest. Water dat bevriest zet uit. Het water is de cellen van groente doet dat ook en beschadigt dan de harde celwanden, waardoor ze barsten en de groente slap worden. Door eerst te blancheren maak je de celwanden wat zachter, waardoor invriezen makkelijker gaat en de structuur van de groentes goed blijft.


Brynnar

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag MevrJvk.Al jaren lang heb ik het systeem van blancheren (Spinazie 3 Minuten, Andijvie 6 minuten )na deze handelingen gaat het produkt in de bekende zakjes en dan in de diepvriezer. Ik ben redelijk in de jaren en iedereen leeft nog .Betty. 

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ja, bedankt voor uw reactie over het blancheren, maar mijn vraag ging er nou juist over of je groenten MOET blancheren. Ik doe dat nooit omdat ik dat zo'n gedoe vind. Ik snij de groente in eetbare stukjes en doe ze gelijk in een eenpersoons hoeveelheid in een plastic zakje en dan in de vriezer. Mijn vraag was of dat soms ongezond was.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag JvK. Niet ongezond maar A = het slap en niet zo smakelijk en B ik doe dat ook voor de thuisblijvers(o.a.mijn man) hij haalt het spul vroeg uit de vriezer,warmt de zaak op in de magnetron en daarom leeft hij nog, maar dat is een grapje,verder voorzie ik alles van een plaketiketje zo dat men weet wat het is ja.ja.!/ Betty

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Om nu eindelijk een eenduidig antwoord te geven:


Nee, het moet/hoeft niet. Bacterien zitten toch al op de groente en blancheren is zo kort, dat lang niet alles doodgaat. Uiteindelijk zal je het wel wat langer kunnen bewaren, maar 4 maanden is gewoon goed te doen. U hoeft nergens bang voor te zijn, als uw vriezer naar behoren functioneert (-18 graden).


Het belangrijkste verschil is dat groente slapper wordt als je het zonder blancheren invriest. Da's alles.


Brynnar

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

ja, dat is een goed idee. U bedoelt dat WEL blancheren gemakkelijker is omdat die groenten in feite dan al klaar is en alleen nog maar in de magnetron moet om op te warmen, terwijl ik de groente nog moet koken zet als bij verse groente. Wat dat slap worden van de groente betreft: Brynnar gaf dat ook al aan: dat klopt, dus al met al pleit het er toch voor om de groente eerst te gaan blancheren, ik denk dat ik dat maar ga doen !


Nog een laatste vraag: hoe weet u dat ik een mevrouw ben ????? jvk staat daar niet speciaal voor, is dat omdat alleen vrouwen dit soort vragen stellen?

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Brynnar, onze reacties kwamen praktisch gelijktijdig en ook de antwoorden waren min of meer gelijkluidend. Grappig. maar mijn vraag is VOLLEDIG beantwoord: ik ga toch maar blancheren en dat niet voor de gezondheid, uw antwoord was goed en duidelijk, maar voor de smaak ! Groetjes en nogmaals dank.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag JVk,Mocht u nog verdere vragen hebben over dit onderwerp, dan zie ik dat wel op deze site.Groet BETTY.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

JVK, normaal  doe ik andere zaken in dit huis, maar bij dit soort zaken , vraagt mijn man( die van de Magnetron) Betty er is een Kook/bak/stoof/invries vraag. ik ga er vanuit dat ik te maken heb met een vrouw.Mijn man kan   alleen magnetronnen ,vandaar Betty/Fred

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ jvk,


Als dit typisch een vrowuenonderwerp moet zijn, dan trek ik me wel terug :-)


Maar even serieus, groente blijft inderdaad lekkerder als je even blancheert.


Eet smakelijk.


Brynnar

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo Betty,


Niet automatisch van uitgaan. Ik ben zelf dol op koken (en dan niet in de magnetron) ... en toch man....:-)


Brynnar

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo brynnar, Het heeft even ? geduurd maar soms dacht ik, is het Eva of is het Adam.Groet Fred.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Na alle antwoorden wil ik graag ook nog een "duit" in het -diepvries-zakje doen: de kans op die bacterieën groeit uiteraard weer bij het ontdooien, omdat e.e.a. dan weer blootgesteld wordt aan buitenlucht en alle aanverwante bijkomende zaken voor/tijdens bereiding. Eigenlijk net zoals bij vlees. Dus: ontdooien in de koelkast, bereiden/snijden op een aparte plank, voldoende verhitten etc.etc. U kent waarschijnlijk al die regels wel...........(maar ik wil geen heilig boontje zijn, bij mij schiet zoiets d'r ook wel eens bij in). Met vriendelijke groe(n)te,

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

P.S.: best gezellig hoor zo'n kookclubje! Moet kunnen toch? En 't hoeft niks te maken te hebben met mannen of vrouwenonderwerpen.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

dag dodge,Maak je geen zorgen Betty doet het o.a. al 47 jaar uitstekend in de keuken .fred

ve
door verwijderd - Aug 26, 2005 om 04:16
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Blancheren van groenten voor het invriezen heeft naar mijn beste weten een geheel ander doel dan het doden van eventuele bacteriën, daarvoor is de tijd veel te kort.


 


Blancheren is het snel onderdompelen van ingrediënten in kokend water. Hierdoor blijven kleur -, smaak en voedingsstoffen optimaal bewaard en blijft het ingrediënt mooi stevig. Blancheren wordt ook toegepast bij invriezen van groenten om enzymen die bederf veroorzaken, te doden.


 


Vooral bij de wat meer stevige groenten is dit van essentieel belang. Door het blancheren worden de levende enzymen, groenten leven dus echt, gedood. Hierdoor stopt het zgn. doorgroeien of rijpingsproces.


 


Door het blancheren gaan de bacteriën niet dood, daar is de tijd te kort voor. Tijdens het invriezen wordt de celdeling in de meeste gevallen stopgezet. Er zijn echter ook bacteriën die het juist bij zeer lage temperaturen heel goed doen, maar die zitten gewoonlijk niet in groenten. Bij biologisch geteelde groenten kan er gebruik gemaakt zijn van natuurlijke dierlijke meststoffen en daar kan wel een gevaar in schuilen, goed wassen dus. Dat er door het invriezen extra bacteriën in de groenten zouden komen, is niet waar. Het gevaar schuilt in het ontdooien en het bewaren. Wanneer het ontdooien te lang duurt, krijgen de bacteriën volop de gelegenheid zich, na het ontwaken, te vermenigvuldigen. Ook de groenten te lang na het ontdooien bewaren levert uiteraard dezelfde problemen op.


De houdbaarheid van diepvriesgroenten is niet zozeer afhankelijk van de mogelijke bacteriën groei. Hierbij speelt vooral de soort groente, het wel of niet blancheren, de snelheid waarop de groenten na het blancheren weer gekoeld werd en de wijze waarop deze werd ingevroren een rol. Thuis hebben we geen horeca snelvriezer, dus moet het in het zogenaamde snelvriesvak van de vriezer en wordt de vriezer al geruime tijd tevoren op super of snelvriezen gezet. Dan maakt ook de hoeveelheid die tegelijkertijd wordt ingevroren uit hoe snel alles diepgevroren is. Wanneer alles op de juiste manier gebeurd is de meeste groenten wel tot een jaar zonder gevaar houdbaar, soms zelfs wel langer, maar dat ligt er ook aan hoe diepgevroren de groenten werden.


 

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

onzin.als men harde groente invriest,hoef je die niet perse te

blancheren.iets wat je invriest beneden tenminste bij - 18,blijft

jaaaren goed. en tijdens het kookproces worden bacteriën toch wel 
gedood.als men zich aan de  instructies houd en de vriezer

op zijn tijd schoon maakt,geen probleem.

marinekok.

 





ve
door verwijderd - Jan 4, 2006 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Blancheren is goed (boerenkool niet blancheren, die wordt lekkerder als de vorst erover is gegaan).


Je kunt 'witte' groenten tijdens het blancheren mooi houden door wat citroenzuur in het water te doen. Mijn moeder deed dat altijd. Vervolgens goede zakjes gebruiken. Kapotte zakken zorgen voor ijskristallen in de groenten die de groenten kapot maken. Dat geeft kwaliteitverlies. Tip voor een etiket met soort, hoeveelheid en invriesdatum. Een dubbelgeplakt stuk afplakband om de sluiting van de zak. Blijft echt zitten en je kunt het gewoon met pen beschrijven.


De meeste groenten kun je beste bevroren opzetten. Zaken als bladgroenten kun je beter wel ontdooien, die kook je anders overgaar.


Mo.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer