lo
door lonneke2013 Mar 30, 2013 om 22:23
Voeding & gezondheid

Gyno-Daktarin vaginale schimmelinfectie

Beste lezers,

ten einde raad stel ik hier mijn vraag: Moet je betalen voor Gyno-Daktarin of wordt het vergoedt?
Zo'n twee keer per jaar heb ik een schimmelinfectie en gebruik hiervoor Gyno-Daktarin, dat zijn capsules (3x400mg of 1x1200mg) om vaginaal in te brengen. Ik hoef hier nooit voor te betalen.
Bij mijn vorige huisartsen belde ik op voor een afspraak en vertelde de assistent dat zij het recept naar de apotheek stuurde. Ik kon het zo ophalen, hoefde er dus ook niet voor naar de huisarts voor een gesprek.
Bij mijn huidige huisarts en apotheek hoefde ik hier ook geen gesprek met de huisarts voor, de assistent vertelde mij dat Gyno-Daktarin zonder recept te verkrijgen is. Dat je hier geen recept meer voor krijgt. Ik kan het gewoon kopen bij de drogist en apotheek. Ik ging dus naar de apotheek, bleek alleen dat ik er E19,05 voor moest betalen. Dat deed ik niet meteen, ik ging eerst naar de huisartsassistente en die belde met de apotheek. Ze vertelde dat ik de zalf gewoon kon kopen (maar die wil ik niet) en de capsules zonder recept van de huisarts kan krijgen. Aangekomen bij de apotheek moest ik toch betalen, dus dat deed ik. Ik was wel verdrietig en geraakt, want ik heb het bij mijn vorige 2 apotheken zo meegekregen. Die 19 euro is voor mij namelijk een week eten.

Nou is mijn vraag dus: hoor je dit gewoon vergoed te krijgen? Of moet je een recept van de huisarts?
Of is er iets veranderd, waardoor de Gyno-Daktarin niet meer wordt vergoedt, maar dat je het zelf moet betalen?
Ik snap niet waarom het nu zo loopt.

Wie weet kan iemand mij hier iets zinnigs over zeggen, want bij de apotheek en huisarts kom ik niet verder.
Ik ben aanvullend verzekerd, en daarin is niets veranderd.

Alvast hartelijk dank voor uw tip,

groeten, Lonneke.

31155 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Uit informatie die ik kan vinden verwacht ik dat ze je een ander - receptvrije variant - hebben gegeven, receptvrij wordt niet vergoed.

--receptplichtige miconazol (Gyno-Daktarin).-

--twee producten uit de clotrimazol-reeks van Canesten GYNO de UAD-status is toegekend. Dat wil zeggen dat deze varianten ook zonder recept via apotheek en drogist verkrijgbaar zijn.--

--Opvallend is dat in deze maanden de apotheken in totaal 12.000 keer minder vaak miconazol of clotrimazol tegen vaginale schimmelinfecties op recept verstrekten dan in dezelfde periode in 2011.-- -Artikel-

Zijn blijkbaar dus nog wel middelen die niet receptvrij zijn en vergoed worden uit de basisverzekering, ze gaan wel van je eigen risico dan weer (betaal je het ook) dus of er veel winst te behalen valt met een receptmedicijn vraag ik me dan af als je het maar 2x per jaar nodig hebt.

Succes,

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 04:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gyno-Daktarin valt onder de zelfmedicatie en dat wil zeggen receptvrij verkrijgbaar bij de apotheek en de drogist. Zelfmedicatie wordt veelal voor eigen rekening komend. Op medische indicatie wordt daar soms van afgeweken, dan dient de stofnaam of stofsamenstelling op het recept te worden vermeld.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Stacey,

bedankt voor je antwoord! Maakt een hoop duidelijk voor me.
Ook het artikel. Ze verstrekken het dus minder op recept, oke! Ja, als het 38 euro per jaar is, dan is dat nog te overzien. Ik was gewoon heel verbaasd dat ik het ineens moest betalen.
Bedankt!

Groetjes, Lonneke.

Hoi Wolfgang,

bedankt voor je antwoord. Ik wist niet dat het onder zelfmedicatie viel. Ik weet niet of de stofnaam of stofsamenstelling op het doosje vermeld staat. Het staat er in het Grieks of Russisch, en dat kan ik niet lezen.

Groetjes, Lonneke.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lonneke

Als u daar al jarenlang regelmatig last van hebt, is het misschien verstandiger dat de dokter daar toch wel eens naar kijkt, in plaats van steeds maar iets voor te schrijven.

Er kunnen veel oorzaken aan ten grondslag liggen. Als een oorzaak aangepakt zou kunnen worden, in plaats van de bestrijding zou dat zoveel fijner zijn.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Tijger,

ja, daar heb je gelijk in, dat is ook beter dan het steeds te bestrijden.
Dank voor de tip!

Groetjes, Lonneke.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2013 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

lonneke2013 schreef op zondag 31 mrt 2013, 09:38: Hoi Stacey,

bedankt voor je antwoord! Maakt een hoop duidelijk voor me.
Ook het artikel. Ze verstrekken het dus minder op recept, oke! Ja, als het 38 euro per jaar is, dan is dat nog te overzien. Ik was gewoon heel verbaasd dat ik het ineens moest betalen.
Bedankt!

Groetjes, Lonneke.

Hoi Wolfgang,

bedankt voor je antwoord. Ik wist niet dat het onder zelfmedicatie viel. Ik weet niet of de stofnaam of stofsamenstelling op het doosje vermeld staat. Het staat er in het Grieks of Russisch, en dat kan ik niet lezen.

Groetjes, Lonneke.

Het is in de medische wereld, wereldwijd, dat de transparante taal onderling 'Latijns' is, daarnaast worden Griekse woorden gebruikt voor de specialisten: [u]loog[/u]: neuroloog, cardioloog, psycholoog, anesthesioloog e.d.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2013 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een tipje, ik heb ook meerdere malen per jaar een schimmelinfectie,dit komt bij mij altijd na een anti biotica kuur,ik weet niet of je hier een verband in ziet, maar mijn HA schrijft bij de ABkuur altijd ook een Gynokuur voor

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer op gebruik van suikers te letten
suiker zit bijna overal in
suiker is de voeding voor je schimmel

Caroline van den Borne
orthomoleculair therapeut

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

caroline1302 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 15:30: probeer op gebruik van suikers te letten
suiker zit bijna overal in
suiker is de voeding voor je schimmel

Caroline van den Borne
orthomoleculair therapeut

Zeg er dan wel even bij dat je een alternatieve geneeswijze op na houdt en ga niet gooien met 'dure' termen:

Link wat is een orthomoleculair therapeut

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

caroline1302 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 15:30: probeer op gebruik van suikers te letten
suiker zit bijna overal in
suiker is de voeding voor je schimmel

Caroline van den Borne
orthomoleculair therapeut

Gezwets in de ruimte. Ts strooit geen suiker op of in haar vagina. Al dat kwakzalvergedoe.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 16:17: .
Gezwets in de ruimte. Ts strooit geen suiker op of in haar vagina. Al dat kwakzalvergedoe.

Niks geen gezwets en die suiker kun je gewoon eten ........

-Info-

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 9 apr 2013, 16:31:
tijger1 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 16:17: .
Gezwets in de ruimte. Ts strooit geen suiker op of in haar vagina. Al dat kwakzalvergedoe.

Niks geen gezwets en die suiker kun je gewoon eten ........

-Info-

Ja, kom nou zeg, wat jij aanhaalt is geen wetenschappelijk rapport, maar een zienswijze. Kun je net zo makkelijk deze site aanhalen. KLIK

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 9 apr 2013, 16:36: .
Ja, kom nou zeg, wat jij aanhaalt is geen wetenschappelijk rapport, maar een zienswijze. Kun je net zo makkelijk deze site aanhalen. KLIK

Ik had eerste de beste even gepakt, zal ook vast wel wetenschappelijks te vinden zijn, dacht dat het wel algemeen bekend was dat suiker een probleem met schimmelinfectie zou kunnen veroorzaken en/of verergeren.
Vind je vogel wel goed, of is dat ook te zweverig ?

--Schimmels in het algemeen, dus ook de Candida-schimmel, zijn gek op suiker. Ze voeden zichzelf met suiker en kunnen beter groeien. Probeer om die reden een tijd zo min mogelijk geraffineerde suiker te eten.-- A.Vogel

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat A. Vogel gedoe is net zulke flauwekul.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook niets wetenschappelijks aan A. Vogel.

Ik heb niets tegen zienswijzen, maar ook niets tegen mensen die eerst goed wetenschappelijk onderzoek willen zien, voor ze iets geloven.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfgang wölfe schreef op maandag 1 apr 2013, 17:48:

Het is in de medische wereld, wereldwijd, dat de transparante taal onderling 'Latijns' is, daarnaast worden Griekse woorden gebruikt voor de specialisten: [u]loog[/u]: neuroloog, cardioloog, psycholoog, anesthesioloog e.d.

Auw. Het is LatijN. Zonder s.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is au zonder w.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

-Candidacellen worden in hun groei gestimuleerd door insuline en ontvangen extra glucose via de tyrosinekinase receptor. Eliminatie van zetmeelrijke producten en suiker is essentieel, daar het de insulinespiegels doet dalen.-
-Behandeling van Candida draait om verandering van dieet. De eerste stap is het zetmeel- en suikergehalte van de voeding drastisch te beperken.- - Artikel Arts-

Overigens overschat je de `wetenschap ` ook behoorlijk als je enkel daarop wilt vertrouwd, `niet bewezen` oplossingen en ziektes bestaan dus niet ? Iets is niet wetenschappelijk onderzocht of bewezen dus de ervaringen van zieken zijn gezwets...... simpel.
Op veel van dat soort dingen zijn de doktoren/wetenschappers later ook teruggekomen toen ze `gedwongen` werden toch eens verder te kijken/onderzoeken naar wat niet in hun leerboekje voorgekauwd stond.
En ik ben zelf helemaal niet van het alternatieve kruidengebeuren en ik slik zeker niet alles voor zoete koek, ik slik helemaal niets ;-)
Zijn veel mensen die baat hebben bij het verminderen van suikers en zetmeel en hier geldt baat het niet dan schaad het niet dus geen reden iets af te serveren als je het niet geprobeerd hebt.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2013 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 9 apr 2013, 17:49: -Candidacellen worden in hun groei gestimuleerd door insuline en ontvangen extra glucose via de tyrosinekinase receptor. Eliminatie van zetmeelrijke producten en suiker is essentieel, daar het de insulinespiegels doet dalen.-
-Behandeling van Candida draait om verandering van dieet. De eerste stap is het zetmeel- en suikergehalte van de voeding drastisch te beperken.- - Artikel Arts-

Overigens overschat je de `wetenschap ` ook behoorlijk als je enkel daarop wilt vertrouwd, `niet bewezen` oplossingen en ziektes bestaan dus niet ? Iets is niet wetenschappelijk onderzocht of bewezen dus de ervaringen van zieken zijn gezwets...... simpel.
Op veel van dat soort dingen zijn de doktoren/wetenschappers later ook teruggekomen toen ze `gedwongen` werden toch eens verder te kijken/onderzoeken naar wat niet in hun leerboekje voorgekauwd stond.
En ik ben zelf helemaal niet van het alternatieve kruidengebeuren en ik slik zeker niet alles voor zoete koek, ik slik helemaal niets ;-)
Zijn veel mensen die baat hebben bij het verminderen van suikers en zetmeel en hier geldt baat het niet dan schaad het niet dus geen reden iets af te serveren als je het niet geprobeerd hebt.