floraspaans
door floraspaans Jun 25, 2022 om 15:13
Voeding & gezondheid
Handsinaasappels draderig

Ik heb de laatste tijd vragen bij de kwaliteit van handsinaasappels. Vaak zijn ze moeilijk pelbaar, uitgedroogd van binnen, dus draderig, je trekt ze helemaal uit elkaar en er zit een plek in de schil die bijna beurs is, ook vlak na aankoop. Kan het zijn dat ze in een goedkoop seizoen worden ingekocht in het buitenland en dan gewoon worden ingevroren? Ik kan hier niets over vinden.

Groet,
Flora de Vries
Hilversum

9321 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 25, 2022 om 15:37
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, sinaasappels kunnen niet worden ingevroren, wel partjes en sapjes van de sinaasappel. Maar waar komen de sinaasappels vandaan? Kan best dat ze te lang hebben moeten reizen. Maar goedkoop inkopen en bewaren, dat kan echt niet. Volgens mij dan.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 25, 2022 om 15:46
7185 Antwoorden / 3 Vragen
sira
door sira - Jun 25, 2022 om 16:09
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens mij ligt dat aan het seizoen, maar het weer bepaald in grote mate de kwaliteit van het fruit.

Fruit wordt onrijp geplukt, daarom smaakt zelfgeplukt fruit stukken lekkerder. Tijdens de reis rijpt het fruit langzaam. Nederlands fruit, zoals appelen en peren gaan vaak de koeling in en ook daar rijpt het langzaam, vandaar dat je in januari/februari Nederlandse Conference peren in de supermarkt kunt kopen, terwijl de pluktijd ongeveer eind september is.

Veel sinaasappelen komen uit Spanje, maar ook uit Noord-Afrika en zelfs verder weg. Heeft het in het land van herkomst veel geregend of gehageld dan heeft dat grote invloed op de kwaliteit.

Heb vanochtend 6 mandarijnen gekocht. Normaal neem ik er meer, maar ze hadden zoveel plekken t.g.v. beschadigingen (hagel?) dat ik het bij 6 hield.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 25, 2022 om 17:15
2048 Antwoorden / Vragen

Die zijn uitgedroogd dus oud. Uw leverancier heeft goedkope rommel aangeboden. Ander fruit kopen, er is nu aanbod genoeg of een betere aanbieder zoeken.

rj
door rjw - Jun 25, 2022 om 21:18
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het seizoen is ook wel een beetje voorbij natuurlijk. Vanaf oktober is er weer nieuwe oogst. In het verleden waren sinaasappels en mandarijen toch eerder iets voor de herfst. 's zomers hadden we weer ander fruit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2022 om 09:50
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, naar mijn mening vooral door lang en niet goed geconserveerd (gekoeld en niet te droog) bewaard zijn voor dat de verkoop plaats vondt.

Invriezen kan niet. Bij invriezen zijn sinaasappels helemaal niet meer 'hanteerbaar'.

la
door lagerweij - Jun 27, 2022 om 12:39
31 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt de sinaasappels en ook de mandarijnen (bij AH) zijn veelal uitgedroogd,ook met veel draden aan het vruchtvlees. Koop ze niet meer zonde van je geld.Wanneer ze gekocht zijn weet ik niet maar vorig jaar waren ze nog prima.

sc
door schijf01 - Jun 27, 2022 om 13:05
13 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon seizoen gebonden. Spaanse sinaasappelen zijn op zijn best tussen medio oktober
en eind april.
Daarna zijn vaak de Zuid Afrikaanse de beste koop.

Mi
door Misschien2 - Jun 27, 2022 om 13:48
1 Antwoorden / Vragen

Seizoen voor sinaasappels is november tot en met maart ongeveer. Alles na maart smaakt steeds waardelozer, daarom is het gewenst om seizoensfruit en groente te eten. Er is vast wel een kalender online met de seizoens maanden voor fruit en groente.

bertjebert
door bertjebert - Jun 27, 2022 om 14:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Flora. Het seizoen van de Spaanse handsinaasappelen is over dus het kan kloppen dat je de laatste maand wat mindere of slechte kwaliteit heb gekocht. Het wachten is nu op de nieuwe oogst uit Zuid-Afrika Argentinië of Uruguay. Ik vind de navels uit Uruguay van de nieuwe oogst over het algemeen de beste. Als ik mag adviseren koop gewoon nooit geen sinaasappels en mandarijnen bij de supermarkt die vallen vaak tegen. Koop ze bij een goede groenteman die kan je adviseren.

Groetjes van een marktkoopman uit de Ten Kate markt in Amsterdam

latevogel
door latevogel Jun 27, 2022 om 16:12
86 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de vak -groente- man is het inderdaad vaak beter betreffende de kwaliteit en ook de prijs is relatief niet hoger, al helemaal niet als je het fruit deels weggooit vanwege een slechtere kwaliteit!
En op de markt is de doorloopsnelheid vrij hoog! (de tijd tussen inkoop en verkoop)
Vroeger was jouw gulden zelfs een daalder (1,50) waard op de markt! ;))

pe
door pebk - Jun 27, 2022 om 15:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gebeurt bij eigenlijk al onze 'verse' fruit en groenten, behalve wat lokaal van het land komt in het juiste seizoen.

Het gaat niet eens om het goedkope seizoen het groeit gewoon niet (behalve misschien in kassen). Avocado's en bananen groeien sowieso niet in Nederland. Aardbeien hier alleen in de zomer, appels aan het eind van de zomer. Daarom zijn de Elstars in de winkel nu ook minder lekker en worden ze snel slecht. Asperges zijn het lekkerst in mei.

Voor transport en opslag wordt veel gedaan met conditionering om het zo 'lekker' (mogelijk) het houden. Sinaasappels worden gekoeld, niet bevroren. Mocht u geinteresseerd zijn, op pagina 20 tot 25 van deze brochure gaat het over dit onderwerp.
https://www.wur.nl/upload_mm/f/e/c/8bb976b5-ea48-4aaf-9f16-15923a5576e1_FRU-V-3944-Keep%20it%20cool-brochure.pdf

latevogel
door latevogel Jun 27, 2022 om 16:14
86 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de link!

re
door red1 - Jun 27, 2022 om 16:00
329 Antwoorden / 1 Vragen

oude sinaas appels!!!