wimmi20
door wimmi20 Dec 15, 2011 om 14:44
Voeding & gezondheid

Haringprijs

Kan iemand mij uitleggen waarom ik voor 1 zoute haring dezelfde prijs moet betalen als voor een pot met 4 zure haringen ?
En dan bedoel ik niet de haring bij een viskraam.
In de supermarkt betaal je voor een ingevroren of gekoelde zoute haring gemiddeld een euro.
Voor een pot met 4 of zelfs 5 zure haringen, kruiden, en azijn betaal ik zelfs minder dan een euro (niet dat dure merk uit Katwijk)
De glazen pot kost ook nog eens geld.
Een haring is een haring, of zie ik dat verkeerd ?
Waarom 5 maal zoveel betalen voor een zoute haring ?

7281 35 Rapporteer

rj
door rjw - Dec 15, 2011 om 14:51
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij zijn de haringen in pot kleiner en je kunt ze op andere tijden bereiden (dus buiten het haringseizoen). Verder kan ook de vangst- en productielocatie anders zijn, dus andere kosten.

Kortom: het is eigenlijk een geheel ander product. Vergelijk het met een potje aardbeienjam: daar zitten ook heel veel aardbeien in, en het is goedkoper dan dezelfde hoeveelheid aan verse aardbeien.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 15, 2011 om 14:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De haringen in de pot zijn juist vaak groter.
Behalve bij die dure firma uit Katwijk.
Daar krijg je kleinere haring voor de dubbele prijs van de goedkope supermarkt.
Met vangsttijden heeft het niets te maken.
ALLE gevangen haring wordt ingevroren, aan boord of aan de wal.
Als je haring koopt heeft deze eerst een tijd in een vriesopslag gelegen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=rjw schreef op donderdag 15 dec 2011, 14:51: Volgens mij zijn de haringen in pot kleiner en je kunt ze op andere tijden bereiden (dus buiten het haringseizoen). Verder kan ook de vangst- en productielocatie anders zijn, dus andere kosten.

Kortom: het is eigenlijk een geheel ander product. Vergelijk het met een potje aardbeienjam: daar zitten ook heel veel aardbeien in, en het is goedkoper dan dezelfde hoeveelheid aan verse aardbeien.

jpm
door jpm - Dec 15, 2011 om 15:13
820 Antwoorden / 28 Vragen

Haring invriezen betekent het einde van de kwaliteit. Deze wordt zogezegd "op ijs gezet". Dat is iets anders want het blijft geheel volgens de bedoeling aan de lucht gekoeld. Zogauw het mogelijk is zal de haringkotter na de vangsttrip zijn haring lossen en binnen een dag ligt dan deze haring op de veiling en als het even kan dezelfde dag in de winkel. Tussendoor vindt ook het pekelen plaats waardoor van zoute haring wordt gesproken. Deze behandeling maakt de haring beperkt wat langer houdbaar.
De haring die als zure haring in de potten wordt gestopt wordt direct of zo snel mogelijk na het kaken als zodanig behandeld. In afgesloten potten kan het behoorlijk lang mee en maakt deze haring deel uit van een massaproductie. Als zodanig is de haring vanzelf veel goedkoper.

van leyden
door van leyden - Dec 15, 2011 om 19:36
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 15 dec 2011, 14:44]Kan iemand mij uitleggen waarom ik voor 1 zoute haring dezelfde prijs moet betalen als voor een pot met 4 zure haringen ?
En dan bedoel ik niet de haring bij een viskraam.
In de supermarkt betaal je voor een ingevroren of gekoelde zoute haring gemiddeld een euro.
Voor een pot met 4 of zelfs 5 zure haringen, kruiden, en azijn betaal ik zelfs minder dan een euro (niet dat dure merk uit Katwijk)
De glazen pot kost ook nog eens geld.
Een haring is een haring, of zie ik dat verkeerd ?
Waarom 5 maal zoveel betalen voor een zoute haring ?

Vind het wel logisch.
Aan de VERSE haringverkoop zit heel wat werk.
Vooral vooraf,>> de inkoop, rijpen en schoonmaken van de haring kost nu eenmaal wat.
De smaak is ook niet te vergelijken, toevallig vind ik een zure haring ook wel lekker , maar er gaat niks boven een goeie verse zelf schoongemaakte haring.
Eigenlijk is het appels met peren vergelijken.

Gelukkig is de visboer hier in de top drie van de AD-haringtest geeindigd...dat wordt nog een hoop smullen.

godefrieda
door godefrieda - Dec 15, 2011 om 20:35
195 Antwoorden / 12 Vragen

De haringen in de post noemt men „rolmops”!

De „rolmops” is niet die haring die vers bij de visgilde wordt schoongemaakt.

De „rolmops” is zurig, het vlees door de vocht verlebd.

Daarnaast heb je ook nog „braad/bakharing”: bokking genaamd.

empyria
door empyria - Dec 15, 2011 om 21:12
504 Antwoorden / 3 Vragen

Die ene dure zoute haring maakt het mogelijk dat die 4 zure haringen zo goedkoop verkocht kunnen worden.

Dat denk ik...;-)

wimmi20
door wimmi20 - Dec 15, 2011 om 23:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Allemaal antwoorden waar ik niet veel aan heb.
JPM zit er helemaal naast, hij beweert dat haring gekoeld wordt vervoerd na de vangst.
Hij beweert ook dat invriezen de kwaliteit nadelig zou beinvloeden.
Beide beweringen kloppen totaal niet.
Haring wordt aan boord gepekeld en na kort intrekken van het zoutbad aan boord ingevroren in emmertjes van 6 kilo.
Voor het invriezen wordt de haring met zout behandeld en dit zoutbad laat men intrekken.
Het zout gaat een verbinding aan met de enzymen van de haring waardoor de karakteristieke smaak ontstaat.
Na korte tijd worden de emmertjes met haring ingevroren.
Aan boord van de trawlers bevindt zich een zgn. vriestunnel.
Dit gebeurt met alle haring, deze bevroren emmertjes met haring zijn in vissersplaatsen ook voor particulieren te koop.
Zo koopt de haringkarman ze ook.

Godefrieda is ook het haringspoor een beetje kwijt.
Een rolmops is een opgerolde zure haring waarin een stuk augurk zit.
De rolmops blijft opgerold omdat er een prikker doorheen gestoken is.
Heeft niets met de vraag te maken.

Mijn vraag lezen lukt ook niet iedereen : ik heb het over een zoute haring bij de supermarkt uit het vriesvak of koeling, en niet aan de haringkraam van Leyden.

Van Leyden snapt het ook niet echt.
Hij/zij heeft het erover dat het bereiden van verse haring tijd kost.
En dat daar heel wat werk aan vast zit.
Dus die haringen in het supermarkt koelvak hebben zichzelf schoongemaakt?

Haring wordt uitsluitend gevangen in de maanden mei en juni.
Koopt u dus een zoute in april dan is deze heeeel lang ingevroren geweest.

En niemand heeft mij dus kunnen uileggen waarom een zoute 4 keer zo duur is als een zure....
Want alle deskundigen wisten nog minder van het onderwerp dan ik.
Opschepper ? Wie, ik ?
Wel een beetje zuur !

empyria
door empyria - Dec 16, 2011 om 06:40
504 Antwoorden / 3 Vragen

..."En niemand heeft mij dus kunnen uileggen waarom een zoute 4 keer zo duur is als een zure....
Want alle deskundigen wisten nog minder van het onderwerp dan ik.
Opschepper ? Wie, ik ?
Wel een beetje zuur !..."

Ik begrijp 'm niet helemaal...?

Wie zegt er dan dat u een opschepper bent?

En u stelt hier iets ter discussie, niet in de vraag en antwoord categorie.

Als u het zelf beter weet, waarom vraagt u het dan aan anderen?

Krijgt u antwoorden, die u vervolgens gaat afbekken.

Raar!

van leyden
door van leyden - Dec 16, 2011 om 13:09
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 15 dec 2011, 23:38]

Mijn vraag lezen lukt ook niet iedereen : ik heb het over een zoute haring bij de supermarkt uit het vriesvak of koeling, en niet aan de haringkraam van Leyden.

Van Leyden snapt het ook niet echt.
Hij/zij heeft het erover dat het bereiden van verse haring tijd kost.
En dat daar heel wat werk aan vast zit.
Dus die haringen in het supermarkt koelvak hebben zichzelf schoongemaakt?

Je snapt er zelf geen bliksem van!
Plus dat je kennis tekort schiet!

Zal het je even uitleggen, want zelf ben je te dom om dat uit te visssen!

Allereerst heb je dus verse haring.
Die kan je kopen bij de visboer EN bij sommige visboeren.
Bij de visboer wordt de haring meestal vlak voor de consumptie schoongemaakt, bij de supermarkt gebeurt dat al lang van tevoren, de haring blijft (als het tegenzit) nog een paar dagen in de verkoop.

De prijs van zulke haring varieert tot 1.50 euro in de supermarkt tot rond de twee euro bij de visboer,

Dan heb je de zure haring>>> dat zit dus in potjes en is het hele jaar door verkrijgbaar.
Zoute haringen bestaan niet! Sommige mensen noemen dat zo omdat de (verse) haring naarmate het seizoen vordert iets zouter gaat smaken.

Dus voor je weer loopt te huilen dat niemand je snapt>>>Steek eerst zelf je licht op..je weet zelf geen hol, maar je weet WEL te vermelden dat jer er niks aan hebt!

van leyden
door van leyden - Dec 16, 2011 om 13:12
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Rectificatie

Die kan je dus kopen bij de visboeren EN bij sommige SUPERMARKTEN.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 16, 2011 om 13:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Empyria,

u stelt dat ik hier antwoorden heb gekregen..
Dat lijkt zo, maar mij wordt uitgelegd met foute redenen waar je zo doorheen prikt waarom een zoute haring duurder is.
De antwoorden klopt niets van.
Ik kreeg zelfs antwoorden die niets met de vraag te maken hebben.
Ik heb eerst flink gegoogled om antwoord op mijn vraag te vinden.
Dat antwoord vond ik niet, wel leerde ik een hoop over haring.
Als een ander dat ook had gedaan had ik niet van die antwoorden gekregen die nergens op slaan.
U stelt dat ik het zelf beter weet en waarom ik het aan anderen vraag.
U snapt het niet helemaal, ik weet het niet beter, u zou mijn vraag eens goed moeten lezen.
Na mijn kennis wat te hebben vergroot over het onderwerp kon ik terecht stellen dat geen van de gegeven antwoorden kon kloppen.
Als ik stel dat iemand geen gelijk heeft dan noemt u dat afbekken.
Beetje vreemd.
Opschepper ? Wel eens van zelfspot gehoord ?
Eet u soms veel ZURE haring ?

traporgel
door traporgel - Dec 16, 2011 om 13:21
191 Antwoorden / 4 Vragen

Zure haringen zijn al dood als ze gevangen worden. Met veel azijn en kruiden ruik je dan niet meer dat het stinkt. :-0

traporgel
door traporgel - Dec 16, 2011 om 13:23
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=godefrieda schreef op donderdag 15 dec 2011, 20:35]Daarnaast heb je ook nog „braad/bakharing”: bokking genaamd.

Volgens mijn buurman uit Scheveningen heb je ook nog braakharing. Goedkope troep die ze vier keer zo duur verkopen als rolmopsen.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 16, 2011 om 13:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

VanLeyden,
ga nou eens flink googelen op het trefwoord zoute haring.
Zoute haring gaat naarmate het seizoen vordert zouter smaken ?
U maakt mij aan het lachen !
Zoute haring wordt UITSLUITEND gevangen in de maanden mei en juni !
En aan boord gezouten en ingevroren.
Hoe kan hij dan nog zouter worden ?
De haring die kort na juni wordt gevangen is bestemd om zure haring te worden.
Daarom zijn zure haringen meestal groter.
De rest van het jaar vangen de trawlers andere vis op andere plaatsen.
En voor een supermarkt zoute haring betaal ik 90 cent per stuk, met uitjes.
En niet 1.50 zoals u stelt.
Enne Vanleyden, wel een beetje beleefd blijven he ?
U bekt wel een beetje grof !

van leyden
door van leyden - Dec 16, 2011 om 14:00
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 13:38]VanLeyden,
ga nou eens flink googelen op het trefwoord zoute haring.
Zoute haring gaat naarmate het seizoen vordert zouter smaken ?
U maakt mij aan het lachen !
Zoute haring wordt UITSLUITEND gevangen in de maanden mei en juni !
En aan boord gezouten en ingevroren.
Hoe kan hij dan nog zouter worden ?
De haring die kort na juni wordt gevangen is bestemd om zure haring te worden.
Daarom zijn zure haringen meestal groter.
De rest van het jaar vangen de trawlers andere vis op andere plaatsen.
En voor een supermarkt zoute haring betaal ik 90 cent per stuk, met uitjes.
En niet 1.50 zoals u stelt.
Enne Vanleyden, wel een beetje beleefd blijven he ?
U bekt wel een beetje grof !

Ach ach meneer heeft zijn visje gekocht voor negentig cent!
Bij de supermarkt! (aanbieding? bij de appie hier is het 1.50 euro)
Ja en? Fijn voor jou, eet jij nou maar die rotzooi uit de supermarkt dan koop ik ze wel bij de visboer,
Het is wel duidelijk dat je als een kip zonder kop praat, want een verse haring gaat wel degelijk iets zouter smalen naarmate het seizoen vordert!

En je hoeft mij heus niet te vertellen dat ALLE haring in de zomermaanden gevangen wordt!!!>>>>dat is ook precies de reden dat een haring later iets zouter gaat smaken.
Alle verse voorraad haring voor het komende seizoen wordt ALTIJD ingevroren tot aan de consumptie.
Dat er alleen grotere haringen in het zuur gaan is ook een pertinente onwaarheid! Er zitten ook kleine haringen in het zuur.

Btw..huilebalkie...je komt nogal dom en onwetend over,je vraagt iets terwijl je het zelf al denk te weten, je argumenten zijn niet steekhoudend. Eigenlijk doet de dombo (jij dus) net alsof de anderen dombo s zijn!
En tja..dan worden sommigen wat minder vriendelijk, ik zou maar eerst naar jezelf kijken!

wimmi20
door wimmi20 - Dec 16, 2011 om 14:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Van Leyden, van Leyden toch !
In uw bijdrage van 13.09 stelt u dat zoute haring niet bestaat.
Dus een Hollandse nieuwe is geen zoute haring ?
Ik heb er nog nooit een gegeten die naar aardbeien smaakte.
Zout was ie, dat wel.
En u, en uw antwoorden moet ik serieus nemen ?

van leyden
door van leyden - Dec 16, 2011 om 14:38
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 14:18]Van Leyden, van Leyden toch !
In uw bijdrage van 13.09 stelt u dat zoute haring niet bestaat.
Dus een Hollandse nieuwe is geen zoute haring ?
Ik heb er nog nooit een gegeten die naar aardbeien smaakte.
Zout was ie, dat wel.
En u, en uw antwoorden moet ik serieus nemen ?

Ja mongooltje, zoute haring bestaat niet en toch weer wel.
Moeilijk heh voor jou! Een hollandse nieuwe smaakt altijd zout, soms iets minder..soms iets meer..Dat zijn termen die jij nog niet goed begrijpt, ga maar eens het verschil opzoeken..meer of minder dus..dan ga je begrijpen dat er in beide omschrijvingen zout aanwezig kan zijn.

Dat een haring iets zouter gaat smaken naarmate het seizoen vordert is voor jou ook te hoog gegrepen.. Sommigen noemen het dan een zoute haring>>ook dat zal je begrip wel te boven gaan>>>.doe jij er nou maar aardbeitjes op...dan smaakt die ook naar aarbeien...

Btw..ik neem jou al lang niet meer serieus,,zal het er maar even bij typen voor je, want zelf had je dat nog niet in de gaten.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 16, 2011 om 14:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Oh Oh Oh van Leyden,

wat bent u agressief !
En onvriendelijk !
Ik zou toch eens de diverse bijsluiters lezen van uw rustgevende tabletten.
Het lijkt erop dat de dosis verhoogd moet worden.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=van leyden schreef op vrijdag 16 dec 2011, 14:38:
=wimmi20 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 14:18: Van Leyden, van Leyden toch !
In uw bijdrage van 13.09 stelt u dat zoute haring niet bestaat.
Dus een Hollandse nieuwe is geen zoute haring ?
Ik heb er nog nooit een gegeten die naar aardbeien smaakte.
Zout was ie, dat wel.
En u, en uw antwoorden moet ik serieus nemen ?

Ja mongooltje, zoute haring bestaat niet en toch weer wel.
Moeilijk heh voor jou! Een hollandse nieuwe smaakt altijd zout, soms iets minder..soms iets meer..Dat zijn termen die jij nog niet goed begrijpt, ga maar eens het verschil opzoeken..meer of minder dus..dan ga je begrijpen dat er in beide omschrijvingen zout aanwezig kan zijn.

Dat een haring iets zouter gaat smaken naarmate het seizoen vordert is voor jou ook te hoog gegrepen.. Sommigen noemen het dan een zoute haring>>ook dat zal je begrip wel te boven gaan>>>.doe jij er nou maar aardbeitjes op...dan smaakt die ook naar aarbeien...

Btw..ik neem jou al lang niet meer serieus,,zal het er maar even bij typen voor je, want zelf had je dat nog niet in de gaten.

marjon1
door marjon1 - Dec 16, 2011 om 15:13
284 Antwoorden / 3 Vragen

Zure haring wordt gemaakt van haringen die na juni worden gevangen en dus niet meer geschikt zijn om als nieuwe haring verkocht te worden.
Deze zijn veel goedkoper omdat ze niet aan de strenge eisen hoeven te voldoen
waaraan de nieuwe haring wel moet voldoen.

traporgel
door traporgel - Dec 16, 2011 om 15:24
191 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het maar goed getroffen lees ik hier. De vis die het duurst is die lust ik niet.

van leyden
door van leyden - Dec 16, 2011 om 23:07
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=traporgel schreef op vrijdag 16 dec 2011, 15:24]Ik heb het maar goed getroffen lees ik hier. De vis die het duurst is die lust ik niet.

Tja.
Die vieze half verrotte "verse" haringen van de supermarkt lust ik ook niet.
Sterker nog>> het bezorgt me zelfs braakneigingen. Denk ook dat heel veel kopers daarom afgehaakt zijn en nooit meer een verse haring eten.
Schandalig eigenlijk dat zoiets verkocht mag worden, je zal er wel net niet aan dood gaan, maar de smaak en de stank vooral die daar vanaf komt...walgelijk gewoon, geen andere woorden voor.

Maar zoals gezegd> we hebben hier een uitstekende visboer, de haring is er heerlijk.
Ben eigenlijk we blij dat vele anderen niet weten hoe lekker ze wel niet kunnen zijn, anders gaat de prijs weer omhoog.
Want het een harinkje is tegenwoordig een delicatesse, niet alleen kwa smaak maar ook prijs.

jpm
door jpm - Dec 17, 2011 om 10:56
820 Antwoorden / 28 Vragen

@wimmi20 had wel een beetje gelijk. De haring wordt wel degelijk ingevroren (ik keek maar even op wikipedia, wat wimmi20 ook al had gedaan). Maar hij overspeelt zijn hand in deze discussie. Nergens staat dat de haring langer dan 24 uur wordt ingevroren, hetgeen voor deze periode gebeurt om parasieten te doden. Eenmaal dood behoeft de haring ook niet meer in bevroren toestand te zijn en doet het pekelen de rest. Zo snel mogelijk verkopen is dan aan de orde en niet, zoals wordt gesuggereerd, zo lang mogelijk bevroren houden.

Het is lang geleden dat ik meemocht met de haringvangst, men had toen geen diepvriezer en de haring werd wel degelijk "op ijs gezet", ijs dat in lood koud werd bewaard totdat de haring erin werd bewaard.
Bij het kaken worden de ingewanden eruit gehaald, behalve de alvleesklier die er voor zorgt dat de haring verder rijpt.
Dat de haring alleen in mei en juni wordt gevangen is de grote onzin van wimmi20. Ook daarna wordt deze gevangen, ze mag echter geen Nieuwe haring meer genoemd worden. Omdat er geen hom of kuit meer wordt geschoten wordt deze in filet gebruikt voor de zure haring of de rolmops, maar onder de naam haring (zonder de kreet nieuwe) nog steeds op de markt gebracht. Het door de bevoegde autoriteiten vastgestelde quotum bepaalt uiteindelijk hoe lang het vangstseizoen duurt.

jpm
door jpm - Dec 17, 2011 om 11:06
820 Antwoorden / 28 Vragen

Vanzelf volgt dan nu de conclusie als het antwoord op de vraag van wimmi20 waarom de haring in een potje, al of niet als rolmops, goedkoper is. Deze wordt buiten de paartijd (hom of kuit schieten) gevangen, de vangstperiode is langer en er zijn minder kosten mee gemoeid om deze snel op de markt te brengen. Dat hoeft immers niet, het conserveren is een ander proces en de haring kan een behoorlijke tijd in het zuur bewaard blijven.
Tjonge, dat wimmi20 na al zijn naspeuringen daar niet zelf op is gekomen :-)
Ik denk dat ik maar even een harinkie ga kopen, bij de kar uiteraard.

toolboy
door toolboy - Dec 17, 2011 om 21:21
965 Antwoorden / 40 Vragen

Een zeer groot deel van de gevangen haringen gaat direct naar het vries huis.
Om er vervolgens na een hele tijd weer uit te komen.
Het prijs verschil zit in de marge`s die er aan verdient worden.
En een supermarkt hollandsche nieuwe(hh) is van dezelfde kwaliteit als de holandsche nieuwe van de visboer.
Maar het verwende nederlansche volkje laat zich nog steeds aanpraten/wijsmaken dat duur beter /verser is .

Ugh.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 17, 2011 om 22:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Inmiddels heb ik mijn mening over haring moeten veranderen.
Ook ik had veel info van het internet vergaard.
Daar werd o.a. verteld dat haring aan boord wordt ingevroren.
Maar er blijkt een andere methode mogelijk te zijn.
Een aardig TV programma was in het verleden : Wouter Klootwijk over vis.
Ik kon mij dit programma nog herinneren, en klopte in bij google :
wouter klootwijk haring.
Dan kun je de tv uitzending nog eens zien.
Doe maar, dan weet je gelijk alles.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 17, 2011 om 23:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vanavond kwam mijn buurman even langs voor een glaasje priklimonade.
En kwam dit haring verhaal ter sprake.
Hij vertelde mij het volgende "schokkende" verhaaltje.
Hier in de buurt is een viswinkel die vanwege zijn prijzen de vis juwelier wordt genoemd.
Hij heeft uitstekende zoute haring waarvoor hij 2.20 per stuk vraagt.
Ik koop zelden haring bij hem, ik neem ze van de Makro mee.
Die is net zo lekker.
Een gekoeld pakketje van 10 haringen kost mij dan ongeveer 10 euro.
Eurootje per stuk dus, van dat bekende merk uit Katwijk.
Ik noem het merk niet omdat het Ouwehand is.

Wat zag mijn buurman een paar dagen geleden bij de Makro ?
De visjuwelier stond zijn kar vol te laden met de paketten van 10 stuks zoute haring !
Hij heeft dus kennelijk niet eens zin om ze zelf schoon te maken !
Hij haalt ze voor een eutje en maakt daar 2.20 van.
En iedereen roemt hem om zijn beste haring !

Hou dus op met dat gezwam dat voorverpakte haring vies en ranzig smaakt vanleyden.
De visjuwelier verkoopt ze, en iedereen vindt zijn haring heerlijk.
En iedereen denkt dat hij ze net heeft schoongemaakt.

=van leyden schreef op vrijdag 16 dec 2011, 23:07:
=traporgel schreef op vrijdag 16 dec 2011, 15:24: Ik heb het maar goed getroffen lees ik hier. De vis die het duurst is die lust ik niet.

Tja.
Die vieze half verrotte "verse" haringen van de supermarkt lust ik ook niet.
Sterker nog>> het bezorgt me zelfs braakneigingen. Denk ook dat heel veel kopers daarom afgehaakt zijn en nooit meer een verse haring eten.
Schandalig eigenlijk dat zoiets verkocht mag worden, je zal er wel net niet aan dood gaan, maar de smaak en de stank vooral die daar vanaf komt...walgelijk gewoon, geen andere woorden voor.

Maar zoals gezegd> we hebben hier een uitstekende visboer, de haring is er heerlijk.
Ben eigenlijk we blij dat vele anderen niet weten hoe lekker ze wel niet kunnen zijn, anders gaat de prijs weer omhoog.
Want het een harinkje is tegenwoordig een delicatesse, niet alleen kwa smaak maar ook prijs.

ooparry
door ooparry - Dec 18, 2011 om 10:15
80 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt in het haringseizoen veel en veel meer haring gevangen dan er vers verkocht kan worden. Die, overtollige, haring zal dus bewerkt moeten worden om alsnog te gelde gemaakt te kunnen worden. Vandaar de zure haring en de rolmops. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Stel je voor dat de haringverkopers (lees: handelaren) alles weg zouden gooien als het niet vers verkocht kon worden? Gewoon slim ondernemersschap, dat in de loop der tijden is ontstaan.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 18, 2011 om 14:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ooparry,

ook u zit er helemaal naast.
Bekijk nou eerst eens de tv uitzending die ik hierboven heb genoemd.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++================

=ooparry schreef op zondag 18 dec 2011, 10:15: Er wordt in het haringseizoen veel en veel meer haring gevangen dan er vers verkocht kan worden. Die, overtollige, haring zal dus bewerkt moeten worden om alsnog te gelde gemaakt te kunnen worden. Vandaar de zure haring en de rolmops. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Stel je voor dat de haringverkopers (lees: handelaren) alles weg zouden gooien als het niet vers verkocht kon worden? Gewoon slim ondernemersschap, dat in de loop der tijden is ontstaan.

marjon1
door marjon1 - Dec 18, 2011 om 16:42
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb net de uitzending, Klootwijk aan Zee: Dikke Maatjes, bekeken en het is inderdaad erg interessant. Een aanrader. Bedankt voor de tip.

fr
door fredwsk - Jun 14, 2014 om 22:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heren! Heren!!!!

Ik vond de vraag wel goed, iig te begrijpen de antwoorden vond ik ook goed gemeend, doch niet altijd juist. Ten eerste stel ik dat ik geen kenner ben maar wil u graag tot elkaar brengen.Dit hoeft toch niet zo?

Mijn gedachte tot zover : De zure haring wordt bereidt uit de rest. van het voorgaande jaar. Die moet dan uitgevroren worden, schoongemaakt en direct ingemaakt. Ben benieuwt of ik in de buurt kom. Lust ook wel een zure, maar is idd onvergelijkbaar met wat men zoute noemt.

Als ik het niet kan winnen stel ik een andere voor is de makreel nou gestoomd of gerookt? :)

Rustig a.u.b. mensen, het leven is al moeilijk genoeg.

fr
door fredwsk - Jun 14, 2014 om 22:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Moest het even kwijt, want haring en respect blijft actueel...

forever-nl
door forever-nl - Jun 14, 2014 om 22:25
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik koop enkel haringen als ze allemaal krom zijn geworden en ik mijn vakantieverblijf goed stabiel wil hebben. In allerlei prijsklassen verkrijgbaar. Van een paar euro voor een heel pak tot maar liefst 15 euro voor één stuk. Maar dan heb je wel echte kwaliteit terwijl ze uit zo'n pak weer snel kromtrekken. Ook bij een flinke storm is het veiliger voor kwaliteit te gaan.

door 1953 - Jun 14, 2014 om 23:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vraag en aanbod!

De vishandelaar verkoopt naar eigen dunk en bepaalt de prijs van de haring per stuk en met een broodje zelfs het broodje (ca. € 1,00 per stuk).

Wat de zot er voor over heeft.

Nu staat bij mij op het plein een vishandelaar, vandaag: 1 voor € 1,75, met broodje € 2,00 en 3 voor € 5,00!! Had al gegeten en gedronken toen ik zag hoe de vrouw die het inpakte eerst nog even de afval van het plein raapte en zonder haar handen te wassen verder ging met inpakken.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 14, 2014 om 23:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

3 jaar na mijn vraag nog 4 reactie's.
Zo zout heb ik het nog nooit gegeten !
En als ik die oude reactie's nog eens teruglees :
Tsjonge, wat is er veel onwetendheid onder de mensen.

door 1953 - Jun 16, 2014 om 02:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 23:25]3 jaar na mijn vraag nog 4 reacties.
Zo zout heb ik het nog nooit gegeten !
En als ik die oude reacties nog eens teruglees :
Tsjonge, wat is er veel onwetendheid onder de mensen.

Discussie blijft altijd actueel, ook na drie jaar!

Binnenkort misschien weer de heropleving van de discussie over 'Getinte Piet'?