FP
door FP May 11, 2017 om 10:36
Voeding & gezondheid

Helpt kinesiotape tegen hooikoorts?

In deze tijd van het jaar heb ik erg veel last van hooikoorts. Verschillende mensen raden mij aan om bij de fysiotherapeut mijn rug te laten tapen met kinesiotape. Dat zou volgens hen de klachten enorm verminderen. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk hoe dit werkt.

Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met deze behandeling en of het heeft geholpen? Ik hoor het graag!

41968 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 11, 2017 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier leest u waar die tape voor is. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat het helpt tegen hooikoorts.

https://www.fysiotape.nl/kinesiotape/

ma
door mamavansterre Jan 23, 2018 om 11:40
1 Antwoorden / Vragen

dezelfde site heeft volgend bericht: https://www.fysiotape.nl/medical-taping/hooikoorts/

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2018 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en? Die flauwekul heb ik al gelezen,

hehahi
door hehahi - May 11, 2017 om 12:17
57 Antwoorden / 70 Vragen

Er is (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor. "Door het toepassen van een elastische tape werd ontdekt dat spieren en andere weefsels met hulp van buitenaf konden worden geholpen. Door middel van kinesiotape kunnen zenuwen, spieren en organen op een totaal nieuwe manier worden beïnvloed en behandeld."

Baadt het niet dan schaadt de tape waarschijnlijk ook niet...

FP
door FP May 11, 2017 om 12:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat had ik ook gelezen ja.. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van anderen met hooikoorts.

aurora1
door aurora1 - May 11, 2017 om 13:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ga naar de huisarts of probeer eerst eens bijv. Ceterizene voor een paar euro bij Aldi of Lidl. Lijkt me wel zo voordelig en het proberen waard. Verder vaak even water in het gezicht gooien om de pollen af te spoelen. Ik heb nog nooit van dat tapen gehoord en ook niemand in eigen kring waaronder meerderen met hooikoorts. Als dat tapen zou werken zou dat wel algemeen bekend zijn lijkt mij.

costnix
door costnix - May 11, 2017 om 14:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het placebo effect zal wel een heel GROTE rol spelen.
Zelf ben ik allergisch voor de tape! (de lijm)

ch
door christvanderijt - May 12, 2017 om 12:07
1 Antwoorden / Vragen

Hallo

ik ben als gipsverbandmeester werkzaam en in deze periode leggen wij dagelijks medical tape voor hooikoorts aan. patienten zijn meestal na 1 keer tapen van hun klachten af. Soms moet er een 2e behandeling plaatsvinden. Na een jaar blijken de klachten zodanig verminderd dat of 1 x of niet meer getaped hoeft te worden. Medical taping wordt heel erg veel toegepast vooral bij klachten aan het bewegingsapparaat. Daarnaast zijn er diverse behandelingen voor hooikoorst, menstruatiepijnen en bij misselijkheid bijv na chemotherapie. Dus niks placebo-effect.
Christ van de Rijt gipsverbandmeester

costnix
door costnix May 13, 2017 om 14:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Graag een medische onderbouwing. Ik geloof er geen sikkepit van.
(radiodiagnostisch laborant)

audb
door audb - May 12, 2017 om 12:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Hooikoorts heeft met over gevoeligheid voor pollen te maken en of tape daarbij kan helpen is dan maar de vraag.

Echter is de mediche wetenschap geen exacte wetenschap dus zou ik in dit geval zeggen van probeer het eens.

Tape hoef je niet in te slikken en werkt het niet dan kan het ook geen kwaad.

Overigens is het niet aan te raden om deze tape over uw neus gaten en mond te plakken.

U zal dan wel verlost zijn van uw alergie maar dan zou het de ultime geneesmiddel zijn voor alle mediche klachten <|:-)

ha
door hansa194 May 12, 2017 om 14:11
29 Antwoorden / 3 Vragen

@AUDB Overigens is het niet aan te raden om deze tape over uw neus gaten en mond te plakken.

U zal dan wel verlost zijn van uw alergie maar dan zou het de ultime geneesmiddel zijn voor alle mediche klachten <|:-)
Lullige reactie, zeker de leukste thuis ?!

boppe1943
door boppe1943 - May 12, 2017 om 14:30
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Gewoon proberen, het kan in ieder geval geen kwaad.
Klik:https://www.fysiotape.nl/medical-taping/hooikoorts/

Topantwoord

ad
door advangeel - May 12, 2017 om 22:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij een lokale fisiotherapeut de proef op de som genomen. Die zelfde dag heb ik verschrikkelijk last van hooikoorts gehad. Daags erna was het over en de derde dag begon de tape zo verschrikkelijk te jeuken dat ik alles meteen heb weggehaald. Ik ben dus vijftien Euro armer en weet nog steeds niet of het werkt. Voorlopig neem ik maar weer mijn chertrizine tabletten in.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2017 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ja, een gipsverbandmeester die dagelijks tape aanlegt tegen hooikoorts? Het "bewegingsapparaat" heeft niet bepaald veel met hooikoorts van doen.

En die vindt vandaag "toevallig" dit topic en meldt zich aan om een reactie te plaatsen.

Topantwoord

newmikey
door newmikey - May 12, 2017 om 23:23
830 Antwoorden / 0 Vragen

De uitleg is in ieder geval geweldig:
"Het uitgangspunt van de elastische tapemethode is dat via een externe huidprikkeling reflectoir invloed kan worden uitgeoefend op de bij het innervatiegebied behorende weefselstructuren van ruggenmergsegmenten. De kinesiotape, die direct op de huid wordt aangebracht, stimuleert huidsensoren, die op hun beurt het neurogene stelsel in het lichaam prikkelen."

De zoveelste kwakzalftoepassing dus. De enige die er reclame mee maakt is een "fysiotherapeut" in Nederland die het spul met een eigen fabriekje in het verre oosten laat maken en voor een rolletje tape van nog géén tien cent het honderdvijftigvoudige durft te vragen. Uiteraard verkoopt hij ook "cursussen" en is er een heel ecosysteem van certificaten omheen gebouwd - alles voor geld uiteraard.

Klinische onderzoeken sinds het spul op de markt is (1998): 0 en excuus voor het ontbreken van onderzoek: géén
Brede adoptie in het buitenland: nihil
Eigen website heeft disclaimer dat ze géén enkele medische werking kunnen aantonen: "Let op: wij wijzen erop dat de aangegeven tape toepassingen en informatie op onze website, over de mogelijkheden binnen het Medical Taping Concept, nog niet wetenschappelijk bewezen zijn. De uitspraken en genoemde voorbeelden zijn gebaseerd op langdurige ervaringen van patiënten en geschoolde therapeuten."

Werkt tegen de duvel en z'n ouwe moer zolang het maar slecht meetbare en onduidelijke klachten zijn. Gruwelijk detail: claimen zelfs sommige bijeffecten van borstkanker tegen te kunnen gaan. De ergste en schoftigste kwakzalvers die je je maar kunt voorstellen dus.

costnix
door costnix May 13, 2017 om 14:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn conclusie uit uw citaat: Dat tape gaat voor een enorme jeuk zorgen.

Pi
door PietK88 Sep 12, 2017 om 13:19
Antwoorden / Vragen

Beste NewMikey,

In onze praktijk passen wij 'Medical Taping' al jaren met succes toe. Het afgelopen seizoen hebben wij de hooikoortstoepassing veelvoudig toegepast en gewerkt met evaluatieformulieren. Wij zagen in 90% van de gevallen afname van de klachten en in de meeste gevallen zelfs klachtenvrij. Ik vind het erg jammer dat je deze methode afschiet zonder er ook maar iets over te weten, want je zegt in principe dat 80% van de fysiotherapeuten in Nederland een methode toepassen die niet werkt.

Daarnaast heb je het over "cursussen". Dit zijn cursussen waaraan accreditatie is verleend door instanties als het KNGF, VGN, NVH en het NGS. Zelf heb ik deze ook mogen volgen en dit was gewoon een prima verzorgde cursus. Het bedrijf waar je over praat is ook geen "fysiotherapeut" en dat beweren ze ook nergens.

Over de brede adoptie in het buitenland wil ik je graag wijzen op de productgroep 'kinesiotape'. Zo wordt het product genoemd en de adoptie in het buitenland is alles behalve nihil. Sterker nog: de methode komt niet uit Nederland, maar vindt zijn oorsprong in Azië.

Ik ben voorstander van een sceptische gedachtengang, maar het is wellicht handiger om eerst meer over een onderwerp te weten voordat je een erg grote groep fysiotherepeuten afschiet als "de ergste en schoftigste kwakzalvers". Want dit doe je in principe en dit geef je over aan mensen die je reactie lezen. Die in dit geval wat mij betreft ongegrond is. Met vriendelijke groet, Piet

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2017 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ beste Piet,

Als u die tape vooraf insmeert met Haarlemmerolie, werkt het nog tegen veel meer zaken.

Dan blijft u bovenaan de kwakzalverslijst staan.

newmikey
door newmikey Sep 12, 2017 om 22:04
830 Antwoorden / 0 Vragen

"je zegt in principe dat 80% van de fysiotherapeuten in Nederland een methode toepassen die niet werkt."
Dat klopt, dat is exact wat ik zeg.

De evaluatieformulieren die u gebruikt worden aan u verstrekt door de Directeur/oprichter Olthoff van Fysiotape die dit doet, in zijn eigen woorden: "omdat er inderdaad geen studies bekend zijn". De waarde van die formulieren is dus eerder gelegen in het marketingconcept van Fysiotape dan dat het ook maar enige werkelijke waarde zou hebben.

Naar mijn eerlijke mening en op basis van research ondermeer hier http://www.kwakzalverij.nl/nieuws/medisch-specialisten-laten-rare-tapinghype-ongemoeid/ maar ook in de VS en Engeland, hier http://edzardernst.com/2014/09/kinesiology-tape-another-theatrical-placebo/, ben ik inderdaad van mening dat u en alle andere "fysiotherepeuten" (u kunt blijkbaar uw eigen beroepsgroep niet eens foutloos spellen) geld verdienen dmv een volslagen onbewezen hulpmiddel over de rug van goedgelovige mensen en daarmee tot de ergste en schoftigste kwakzalvers behoren.

es
door estherderu Nov 11, 2017 om 22:23
1 Antwoorden / Vragen

Beste NewMikey,    Er zijn wel degelijk studies die aangeven hoe de tape werkt. (zie lijst hieronder) Dat er verschillen zijn in hoe je de tape gebruikt en dat het vooral ligt aan de kennis van de behandelaar, dat moge duidelijk zijn. Ik heb over het onderwerp geschreven.     https://www.academia.edu/30611964/Medical_Taping_kan_oplossing_bieden_bij_hooikoorts en hoor graag je reactie hierop.                              Callaghan MJ, Selfe J, Bagley PJ , Oldham JA (2002) The effects of patellar taping on joint proprioception. J.of.athletic training 2002;37(1)19-24

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC164303/

Mori A & Takasaki M (2005) Activation of cerebral cortex in various regions after using kinesio tape. Kinesio Symposium 20,2005 pp141-144 http://www.aevnm.com/docs/socios/Articulos/Aut-Mori%20A.pdf

Liu YH1, Chen SM, Lin CY, Huang CI, Sun YN (2007) Motion tracking on elbow tissue from ultrasonic image sequence for patients with lateral epicondylitis. Conf.IEEE EMBS THB 04.06 95-98 http://ieeexplore.ieee.org/xpl/articleDetails.jsp?arnumber=4352231

Yukio Kataoka (2007) Effects of Kinesio taping & low strength exercises on blood pressure and peripheral circulation. AH Spring 07 14-15Y11 http://www.tapingbase.nl/nl/effects-of-kinesio-taping-and-low-strength-exercises-on-blood-pressure-and-peripheral-circulation-nl

Callaghan MJ, Selfe J, Bagley PJ , Oldham JA (2011) What does proprioception testing tell us about patellofemoral pain? Man Ther. 2011 Feb;16(1):46-7  http://www.manualtherapyjournal.com/article/S1356-689X(10)00116-5/abstract

Fukui B.T. (2011) Physiological skin movement using Vicon Motion Systems 64 markers trunk WCPT Congres Amsterdam (books: Skin Physiology 2011 & Skin Taping 2014). Research Ultrasonor Imaging & skin stretch

Callaghan MJ, McKie S, Richardson P, Oldham JA.(2012) Effects of patellar taping on brain activity during knee joint proprioception tests using functional magnetic resonance imaging.  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22282771

Konishi Y (2012) Tactile stimulation with Kinesiology tape alleviates muscle weakness attributable to attenuation of I1 afferents. JSciMedSport 2012 juni 6 PMID:22682093

Sea Hyun Bae, Jeong Hun Lee, Kyeong Ae Oh, Kyung Yoon Kim (2013) The effect of kInesio taping on potential in chronic low back pain patients anticipatory postural control and cerebral cortex J.Phy.Ther.Sci25:1367-1371,2013

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3881457/

Bravi R, Quarta E, Cohen EJ, Gottard A, Minciacchi D (2014). A little elastic for a better performance: kinesiotaping of the motor effector modulates neural mechanisms for rhythmic movements. Front Syst Neurosci. 2014 Sep 25;8:181. doi: 10.3389/fnsys. 2014.00181 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4174732/

Yamamoto Hiroyuki MS (2014) The change in knee angle during gait by applying elastic tape to the skin. J.Phys.Ther.Sci26:1075-1077, 2014

Lopes LM, Ueda LS, Kunzler MR, de Britto MA, Carpes FP (2014) Leg skin stimulation can be a strategy to improve postural control in the elderly. Neurosci Lett 2014 doi  neulet.20014.01.020

Yong Sin Lee, MS, Sea Hyun Bae, Jin Ah Hwang, Kyung Yoon Kim. (2015) The effects of kinesio taping on architecture, strength and pain of muscles in delayed onset muscle soreness of biceps Brachii. J.Phy.Ther.Sci27:457-459.2015

Fukui T, Otake Y, Kondo T (2015) In which direction does skin move during joint movement?   http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/srt.12248/abstract

Pamuk U, Yucesoy CA (2015) MRI analyses show that kinesio taping affects much more than just the targeted superficial tissues and causes heterogeneous deformations within the whole limb. J Biomech. 2015 Dec 16;48(16):4262-70. doi: 10.1016/j.jbiomech.2015.10.036

Tu Shinfan J Woledge, Morresey D (2015) Measurement of the effects of kinesio taping on in vivo thoracolumbar fascia movement using 3D ultrasound; methodological development and reliability ISBGlasgow 2015

Lucas LB & Lemos TV (2015) De flexibility difference between a kinesio taping application on the muscle belly and the tendious part of the isquitibialis. poster Kinesio Brasil Conference

Yamamoto Hiroyuki MS (2014) The change in knee angle during gait by applying elastic tape to the skin. J.Phys.Ther.Sci26:1075-1077,2014 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4135201/

Kawal  K & Fukui T (2015) The effects of new taping methods for increasing the muscle strength. WCPT 2015 poster

Daryl Lawson*, Amanda Hoffmeyer, Ashley Pearsall and Srikant Vallabhajosula    Kinesio® Tex Tape: Valuable Conservative Treatment for Plantar Fasciitis? Lawson et al., J Nov Physiother 2015, 5:5 http://dx.doi.org/10.4172/2165-7025.1000271

Isoya R, Yoshida K, Morozumi T, Sudo K, Kudo K, Kazama T Effect of Kinesio Taping and its Application Method on Rectus Femoris Function Examined by Ultrasound Rigakuryoho Kagaku 29(4): 589–593, 2014 https://www.jstage.jst.go.jp/article/rika/29/4/29_589/_pdf

Fukui T, Otake Y, Kondo T  (2017) The effects of new taping methods designed to increase muscle strength. JK.Phy.ThSchi 29;70-74 2017

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2017 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus gewoon nep.

newmikey
door newmikey Nov 12, 2017 om 10:15
830 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt net zoveel namen hier dumpen als u wilt, het blijft oplichterij en kwakzalverij.

FP
door FP - May 15, 2017 om 09:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties! Ik heb besloten toch maar cetirizine tabletten te proberen, omdat het tapen inderdaad lijkt op een placebo-middel dan wel kwakzalverij..

tijger1
door tijger1 May 15, 2017 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet lijkt, maar is.

aurora1
door aurora1 Sep 12, 2017 om 16:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heel verstandig. Ernaast vaak water in het gezicht en de neusgaten gooien en het haar vaak wassen en misschien af en toe op de hooikoortsradar kijken.

es
door estherderu - Nov 11, 2017 om 22:13
1 Antwoorden / Vragen

Het is voor het eerst dat ik deze vraag hier tegenkom. Het antwoord is ja, maar niet bij iedereen.                                                                                                  Nog niet zo lang geleden heb ik een artikel over deze tape applicatie geschreven. Dit artikel was vooral bedoeld voor collega fysiotherapeuten en anderen die met tape werken.   https://www.academia.edu/30611964/Medical_Taping_kan_oplossing_bieden_bij_hooikoorts
In dit artikel worden drie studies aangehaald die de werking van de tape kunnen verklaren. Het gebruik van elastich tape als een therapeutische stimulus wordt nog steeds door sommige betwist. De verschillende manieren van appliceren, de verschillende methoden hebben hebben tot gevolg gehad dat men elkaar niet altijd verstaat, geloofd en dan men verschillend tapet. Ik schreef hier een aantal jaren geleden al over.  https://www.academia.edu/14512644/Babylonian_Confusion_in_KinesioTape_Research                                                                                                                  Indien u nog meer vragen heeft stel ze dan gerust. Het fascinerende is dat een prikkel op de huid invloed kan hebben op allerlei functies in het lichaam (menselijk en dierlijk). Voor velen geldt; ook al weet ik niet precies hoe, het heeft effect en het kan geen kwaad, dat is het belangrijkste.      vriendelijke groet Esther de Ru kinderfysiotherapeut in ruste/ consultant en docent nascholing tapen   estherderu@gmail.com

gerbera
door gerbera Nov 11, 2017 om 22:26
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Haal uw e-mail adres weg als u geen spam wenst te ontvangen.
Ook vraag ik mij af waar u die wetenschappelijke studies vandaan haalt.
Let op: wij wijzen erop dat de aangegeven tape toepassingen en informatie op onze website, over de mogelijkheden binnen het Medical Taping Concept, nog niet wetenschappelijk bewezen zijn.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2017 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog meer kwakzalverij?

costnix
door costnix Nov 12, 2017 om 08:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Farce Majeur heeft ooit een fantastisch lied over zulk gezever gezongen:
https://m.youtube.com/watch?v=3BJEd5FX3-0

Ik
door Ikke58 - Nov 12, 2017 om 09:39
1 Antwoorden / Vragen

Bij onze dochter heeft het heel goed gewerkt. ze heeft afglopen zomer bij ons in de tuin kunnen helpen  en zitten wat anders niet mogelijk was. En fijn met haar kinderen buiten kunnen spelen. En heeft geen medicijnen nodig gehad om de klachten te onderdrukken wat meestal ook maar gedeeltijke hielp. Ze gaat volgend voorjaar zeker weer naar de fisio om haar rug te laten intapen als dat nodig is.

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2017 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u meldt zich speciaal aan op dit forum om dat mede te kunnen delen? Echt geloofwaardig.

costnix
door costnix Nov 16, 2017 om 13:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Die kinesotape werkt prima, wanneer deze over mond en neus wordt geplakt.
Het nadeel is chter, dat het ademen sterk bemoeilijkt wordt.

la
door lauw8 - Nov 16, 2017 om 10:47
2 Antwoorden / 2 Vragen

De enige echte oplossing voor hooikoorts, is door middel van je lichaamsbarriëres versterken:
6 tips om hooikoorts te genezen

ma
door mamavansterre - Jan 23, 2018 om 11:36
1 Antwoorden / Vragen

dit helpt wel degelijk...

Middenrif geeft een allergie voor gras/pollen etc door aan de hersenen...

als je met tape het middenrif 'lift', dan stopt de prikkel naar de hersenen en heb je 4 dagen (als je tape blijft zitten) geen last van de hooikoorts...

Sommige sportmasseurs en Manuele therapeuten kunnen dat ook, hoef je niet voor naar de Fysio te gaan...

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2018 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, nog meer onzin.

newmikey
door newmikey Jan 23, 2018 om 13:00
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Middenrif geeft een allergie voor gras/pollen etc door aan de hersenen."
Pure nonsens!