ma
door maria_4805457 Jan 26, 2010 om 14:00
Voeding & gezondheid

Hergebruik weggooiflesjes kankerverwekkend?

Laatst hoorde ik van mijn zusje, dat zij had gelezen, dat het hergebruiken van weggooidflesjes niet gezond is. Er zouden kankerverwekkende stoffen vrijkomen uit het plastic. Is dit een fabel of is dit echt waar?

11086 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Volgens mij broodje aap, zag ergens dat dat - niet onderbouwd - bij Ophrah gemeld zou zijn.

Laatst wel ter sprake geweest ergens betreffende hygiene van dat fles-gelurk ;-)
Nogal wat bacterieën als je steeds vult zonder tussendoor keer af te wassen.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

----Onhygiënisch

De branche bestempelt het hervullen van flesjes als zeer onhygiënisch. Bij elke slok komt een beetje speeksel in het flesje terecht, een voedingsbodem voor bacteriën. ------ Artikel hierover

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Stacey,

Natuurlijk heeft de levensmiddelen branche er belang bij om hergebruik van plastic flesjes te ontraden. Maar ik was ze elke keer met water en zeep en laat ze goed drogen na gebruik en ook gooi ik het water weg als het over is na een dag. Het gaat me om de stoffen die zouden vrijkomen bij hergebruik, daar kan ik niets aan doen, hygiënisch zijn wel. Wordt er bij Oprah maar wat raak verteld? Hoe kom ik erachter of het een "aapje"is?
Dag, Maria

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

*maria* schreef op dinsdag 26 jan 2010, 17:07: Dag Stacey,

Natuurlijk heeft de levensmiddelen branche er belang bij om hergebruik van plastic flesjes te ontraden. Maar ik was ze elke keer met water en zeep en laat ze goed drogen na gebruik en ook gooi ik het water weg als het over is na een dag. Het gaat me om de stoffen die zouden vrijkomen bij hergebruik, daar kan ik niets aan doen, hygiënisch zijn wel. Wordt er bij Oprah maar wat raak verteld? Hoe kom ik erachter of het een "aapje"is?
Dag, Maria

Bij www.snopes.com zie hier

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste maria,
Het gaat me om de stoffen die zouden vrijkomen bij hergebruik, daar kan ik niets aan doen, hygiënisch zijn wel.

U kunt 100 % zeker zijn dat de fabrikanten alles aan doen om zoiets te vermijden doch? Denkt u dat ze wachten op klachten van de consument?
In de productielijn gebeurd meerdere controle door een elektronische ogen die de fles checken op breuk, beschadigging, resterende vuil etc. Daarna lopen ze door een "snuffelaar" , deze ruik of iets mis is met die fles en of er bacteriën aanwezig zijn. Elke verdachte flessen worden meteen weggegooid. Tijdens het vullen, worden altijd enkele monster genomen op smaak of eventuele onregelmatigheden. Alles wordt zeer nauwkeurig bijgehouden. In de laatste fase, wordt er een "ogencheckt" gedaan.
Na de consument toe is er een traicing mogelijk als er klachten zijn.
Flessen moeten aan een hoop eisen voldaan voordat ze gebruikt worden voor levensmiddelen!. Zelfs de kleur is belangrijk!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

*maria*

Op zich kunnen er bij de recycling en fabricage best kankerverwekkende stoffen vrijkomen, maar het gaat dan vooral om de concentraties die vrijkomen. Ik zou me daar niet al te druk om maken, omdat bij het gebruik van het produkt geen kankerverwekkende stof vrij komen. Je wil niet weten hoeveel kwaadaardige stoffen vrijkomen bij de produktie van een auto, maar dat is natuurlijk geen reden om niet in een auto te rijden.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2010 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

*maria* schreef op dinsdag 26 jan 2010, 17:07: Wordt er bij Oprah maar wat raak verteld? Dag, Maria

T zijn wel Amerikanen hè, valt overal wat te claimen denken ze, bv als je ziek zou worden na drinken uit hergebruikt flesje wellicht ;-)

Broodje aap is het als er geen/nergens serieus onderzoek/artikel over te vinden is op internet lijkt me.

Enkel bij het Produktie of Recycling proces zelf zou er kans op `vrijkomen` van eventueel kankerverwekkende stoffen verwacht ik,
dat zal je door uit een flesje te drinken al zou je het 5x doen ipv maar eenmalig niet binnenkrijgen.........

Ander verhaal wordt het als je zo`n flesje opeet ;-)

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er kankerverwekkende stoffen inzitten dan lijkt me dat die bij een nieuw flesje meer loskomen en bij langer gebruik steeds minder.

Bacterien groeien uiteraard wel goed als je het vaker gebruikt.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bronwater uit glazen flessen lijkt gezonder dan bronwater uit PET-flessen. PET-flessen met bronwater bevatten dertig keer meer giftige metalen dan water in glazen flessen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Heidelberg.

De onderzoekers namen 15 merken in Canada en 48 in Europa onder de loep en vonden daarin het toxische metaal antimoon. Dit metaal komt vrij bij het vervaardigen van PET-flessen. Antimoon wordt ook wel gebruikt voor loodbatterijen.

De hoeveelheden antimoon lagen overigens beneden het toelaatbare gehalte. Toch vindt onderzoeker, professor William Shotyk het vrijkomen van antimoon in PET-flessen bronwater ‘zorgwekkend’. Hoe langer het bronwater in de plastic fles zit, hoe meer antimoon vrijkomt.

Wat het precieze effect van antimoon op het menselijk lichaam is, is nog niet geheel duidelijk. ‘Maar een gunstig effect zal het metaal waarschijnlijk niet hebben’, aldus Shotyk. Antimoon wordt door de autoriteiten in Europa en de VS als een gevaarlijke substantie.

Zorgwekkend bronwater.

Voortaan mijn water dus maar in glazen flessen bewaren.

Vr.gr.Elena

ve
door verwijderd - Apr 16, 2010 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een gekanker over flesjes
drink liever gezond kraanwater
en er bestaat ook nog zo iets als bier gezonder kan niet
de groeten papinion

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, je kunt beter kraanwater drinken. In harde plastic flesjes zit Bisphenol A, dat veroorzaakt kanker, hartklachten en is gevaarlijk voor de zwangerschap. Ook de binnenkant van blikgroenten heeft vaak zo'n laagje wit plastic.

http://www.sharecare.com/question/dangers-of-hard-plastic-bottles