to
door tomkommer Nov 18, 2011 om 11:09
Voeding & gezondheid

Hoe houd ik vers brood vers?

Beste experts,

Op vrijdag koop ik altijd een heel brood voor het weekend aangezien ik op zaterdag de hele dag aan het werk ben en op zondag de winkels gesloten zijn. Helaas wordt het brood op maandag altijd een beetje slof.

Er werd al gezegd dat ik brood het best kan invriezen en steeds per dag een portie laten ontdooien, maar ik heb geen vriezer.

Is er iemand die een tip heeft hoe mijn vers gekochte brood toch nog lekker vers smaakt op maandagochtend?

23197 29 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Nov 18, 2011 om 11:18
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Niet gesneden kopen.

Als u geen vriezer heeft: in plastic zak in broodtrommel bewaren.

ik
door ikhebeenvraag - Nov 18, 2011 om 11:29
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou vacuumzakjes kopen, dan blijft het langer goed.

zwemmer
door zwemmer - Nov 18, 2011 om 11:32
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Brood in de koelkast leggen doet best wel goede vershoud-diensten voor een paar dagen.

robtien
door robtien - Nov 18, 2011 om 11:39
269 Antwoorden / 10 Vragen

zo'n ouderwetse blikken grote broodtrommel gebruiken.

to
door tomkommer - Nov 18, 2011 om 11:50
14 Antwoorden / 5 Vragen

Robtien, zo'n ding heb ik reeds. Ik bewaar m'n brood altijd in de plastic zak zoals hij verpakt is. Deze leg ik vervolgens in de broodtrommel. Ook probeer ik zoveel mogelijk de zak luchtdicht af te sluiten.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2011 om 12:15
16826 Antwoorden / 108 Vragen

tomkommer, het beste is in een heel klein beetje vochtige theedoek doen en dan bij de Blokker of de Marskramer de speciale broodzak kopen. Niet in de koelkast bewaren, dat zorgt ervoor dat het brood sneller uitdroogt.

off topic: nooit meer iets gehoord over je geschil met de 2 AH's!!

to
door tomkommer - Nov 18, 2011 om 12:18
14 Antwoorden / 5 Vragen

@tenormin: helaas ook niets meer van AH gehoord...

rj
door rjw - Nov 18, 2011 om 12:23
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Echt vers zal het nooit meer zijn op maandagochtend (ook ontdooit brood smaakt anders), maar wat je kan doen is het brood heel even in de oven doen. Niet te lang want dan droogt het uit, maar net lang genoeg om het korstje weer een beetje knapperig te krijgen. Dit werkt ook met gesneden brood.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2011 om 12:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rjw schreef op vrijdag 18 nov 2011, 12:23]Echt vers zal het nooit meer zijn op maandagochtend (ook ontdooit brood smaakt anders), maar wat je kan doen is het brood heel even in de oven doen. Niet te lang want dan droogt het uit, maar net lang genoeg om het korstje weer een beetje knapperig te krijgen. Dit werkt ook met gesneden brood.

kan tomkommer net zo goed zijn brood roosteren; in de oven werkt het niet echt plus dat je eerst moet voorverwarmen.
@tomkommer, met die broodzak kopen: die is van katoen, plastic zakken moet je juist vermijden.

f.weele
door f.weele - Nov 18, 2011 om 14:30
1085 Antwoorden / 27 Vragen

kijk eens naar deze link:klik hier en smullen maar!
m.vr.gr.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2011 om 14:43
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=f.weele schreef op vrijdag 18 nov 2011, 14:30]kijk eens naar deze link:klik hier en smullen maar!
m.vr.gr.

Leuke link! Moet tomkommer wel lekker vroeg zijn nestje uit, maar voor een verse boterham....moet kunnen. Maar zonder toeters en bellen werkt mijn kleine "bijdrage" van 12:15 ook heel goed.

to
door tomkommer - Nov 18, 2011 om 16:53
14 Antwoorden / 5 Vragen

De link naar Smulweb is wel interessant. Het klinkt een beetje als voorgebakken stokbroden opwarmen. Leg ik dan dat pakketje met die vochtig gemaakte theedoek ook nog in een ovenschaal? Ik hoop maar niet dat anders de theedoek vastschroeit aan het roosten in de oven.

Mocht dit niet lukken dan ga ik zeker eens de broodzak proberen.

li
door lizmol - Nov 18, 2011 om 17:04
61 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een gezeur over doodgewoon brood, ik heb drie oplossingen, ga Maandagochtend heel vroeg naar de bakker.
Of leg het bij de buren in de vriezer.
Of zoals een ander zei: gewoon even in de broodrooster en klaar is kees.

to
door tomkommer - Nov 21, 2011 om 13:48
14 Antwoorden / 5 Vragen

Vandaag de optie geprobeerd die op Smulweb stond. Helaas geen succes. Het brood was net toast zoals dat uit de oven kwam. En ik ben niet zo'n fan van toast. Volgende week probeer ik de broodzak.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2011 om 14:32
16826 Antwoorden / 108 Vragen

tomkommer, in ieder geval heb je ditmaal even teruggekoppeld, da's aardig. Hoewel ik je als tweede optie toast aanraadde; ik hou ook niet van geroosterd brood, heb wel een vriezer, maar ik vind het gewoon niet lekker. Ieder zijn smaak, toch? Ik zelf doe het, zoals reeds vermeld, in die vochtige doek met de speciale broodzak en dat gaat prima voor het weekend. Maar ook hier weer: misschien vind je dat ook niks. Tot de 28ste dan maar, haha.

f.weele
door f.weele - Nov 21, 2011 om 14:55
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste tomkommer, wat je ook kunt proberen is het brood snijden en dit
even in de magnetron doen(als je die hebt) ,ongeveer 5 seconden op stand 4 (700
tot 750 watt) per snede brood. Gewoon even uitproberen. De snede brood op een
keukenpapier leggen of op een druiprekje
m.vr.gr.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2011 om 15:02
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=f.weele schreef op maandag 21 nov 2011, 14:55]beste tomkommer, wat je ook kunt proberen is het brood snijden en dit
even in de magnetron doen(als je die hebt) ,ongeveer 5 seconden op stand 4 (700
tot 750 watt) per snede brood. Gewoon even uitproberen. De snede brood op een
keukenpapier leggen of op een druiprekje
m.vr.gr.

yakkie, echt niet lekker. Mijn ervaring, dan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 25, 2011 om 17:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Of je koopt gewoon een vriezer :-)

nico s
door nico s - Dec 10, 2011 om 18:57
87 Antwoorden / 26 Vragen

de boterhammen klaar maken voor gebruik
in een plastic zakje doen met een klein slangetje lucht af blazen
bewaren in niet te koude koelkast
succes
n s

atenias
door atenias - Dec 11, 2011 om 00:59
75 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zou gewoon een vriezer aanschaffen. Is praktisch, je kunt ook bijvoorbeeld vlees invriezen en in de zomer kun je ijs eten.

zw
door zwaardvis - Dec 11, 2011 om 10:12
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Krentenbrood kopen. Blijft langer vers.
Of puntjes (bv van de Lidl) blijven ook lang lekker.

jo
door johannes 59 - Dec 11, 2011 om 10:26
21 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet! ik koop mijn brood altijd op zaterdag en doe ermee tot woensdag, gewoon in de plasticzak op de ontbijttafel laten liggen geen probleem met smaak.

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2011 om 10:53
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@johannes 59, dat is nu juist een kwestie van smaak; TS wil graag de meest "op vers brood lijkende smaak" tip krijgen. Heeft geen vriezer en houd niet van toast. Dan wordt je wel beperkt in de mogenlijkheden. (Ik zie nog mijn vader: hou ouder het brood, hoe lekkerder hij het vond).

pauls0
door pauls0 - Dec 19, 2011 om 14:32
149 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo tomkommer,

Ik werk bij een supermarkt en kom elke dag in bakkerijen die voor supermarkten bakken, en soms sta ik met verbazing te kijken, hoe men met versproducten omgaan. Supermarkten doen geloven dat brood op diezelfde dag vers is gebakken. Niets is minder waar, vanaf woensdag komen de meeste bakkerijen die bakken voor supermarkten in tijdnood, en bakken veelal wordt het brood al op dinsdagnacht of woensdagmorgen gebakken voor de verkoop op vrijdag. Voor de verkoop van zaterdag en zondag wordt het al in voren gebakken op woensdagnacht t/m donderdagnacht. Aantal soorten brood ( o.a allison, rond wit, rond bruin, tijgerbroden, boerenbroden, witte en bruine bollen, krentenbollen) zijn niet meer vers voordat het in de winkel liggen.

Let goed op de stickers die op de verpakking zitten, met e-nummers, broodverbeteraars, vet. In principe moet dat er op staan ( dat is verplicht ), maar regelmatig staat dat ook niet op. Maar het blijft een gok en zekerheid hebt u niet, of het daadwerkelijk om vers brood gaat. Een echte warme bakker hebben dat beter voor elkaar, die bakken meestal de aantallen wat men ook verkoopt, en zijn meestal wel dagvers.

Ik mag hopen dat uw vraag voor een deel is beantwoord.

zonnewind
door zonnewind - Jan 23, 2012 om 22:54
222 Antwoorden / 61 Vragen

zowiezo geen gesneden supermarkt brood kopen. ALS je dan al brood wilt bewaren, uit de supermarkt, vraag dan om ongesneden brood. En ja.......... zélf gebakken brood is altijd beter dan die slappe kwak uit de supermarkt.

ma
door madammikmak - Oct 8, 2012 om 14:54
19 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 18 nov 2011, 12:15]tomkommer, het beste is in een heel klein beetje vochtige theedoek doen en dan bij de Blokker of de Marskramer de speciale broodzak kopen. Niet in de koelkast bewaren, dat zorgt ervoor dat het brood sneller uitdroogt.

off topic: nooit meer iets gehoord over je geschil met de 2 AH's!!

tenormin, ik heb gezocht naar die speciale broodzak, maar heb hem tot nu toe niet gevonden, heeft hij misschien een speciale naam, dan kan ik verder zoeken,

tenormin
door tenormin - Oct 8, 2012 om 15:23
16826 Antwoorden / 108 Vragen

madammikmak, het is al zo lang geleden dat ik dat ding gekocht heb, misschien zijn ze uit de handel, maar ik zal nog even navraag doen en u nog even laten weten over een en ander, okay?

tenormin
door tenormin - Oct 8, 2012 om 15:48
16826 Antwoorden / 108 Vragen

madammikmak, nee, bij de Blokker en Marskramer zijn ze niet meer. Heb dat ding al jaren, maar zag wel dezelfde (niet schrikken van de prijs) op de site www.fong.nl/product/broodzak/18253/
Ik heb hem in wit, nu zijn er andere kleuren. Maar voor mij nog steeds perfect werkend. Destijd 30 euro, nu ca. 35,00 dus best wel veel. Kunnen broodjes in, stokbrood, gewoon brood. Wordt met magneten dichtgehouden en hij, die zak dan, kan gewoon gewassen worden. Was en is voor mij dan, nog steeds de oplossing. Succes bij het zoeken.

ma
door madammikmak - Oct 8, 2012 om 15:55
19 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi tenotmin, ank je wel voor je reactie, ja die is dan aardig aan de prijs, ik had hier per 2 gezien:
huis-en-comfort.nl/dmc_mb3_search_pi1.num/10000/dmc_mb3_search_pi1.searchstring/broodzakken/product/7726562/L/3/Broodzakken.a930.0.html, maar ik heb er maar eentje nodig, dus ik ga nog maar even verder op zoek.