sa
door sandra_1 Nov 3, 2003 om 10:04
Voeding & gezondheid

Hoe kom ik van bloedend tandvlees af

Mijn tanvlees bloedt altijd met poetsen, is dit normaal? Ik vind dit onprettig, hoe kom ik er vanaf?

59878 21 Rapporteer

tj
door tjitske_1 - Apr 16, 2004 om 11:50
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bloedend tandvlees kan door hormonale veranderingen komen of door ontstekingen in het tandvlees. Om de ontstekingen te verminderen moet je nog beter en vaker poetsen, liefst met een zachte tandenborstel en tandpasta met fluor. Ook flossen is geen overbodige luxe.

wi
door witchy - Apr 16, 2004 om 11:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

veelvuldig min.2x per dag, met een zachte tandenborstel poetsen en tandpasta voor gevoelig tandvlees van Elmex of Sensodyne of iets dergelijks en daarna flossen. Na het flossen kun je evt. nog met een mondspoeling bv. van Elmex of sensodyne na spoelen. Vergeet ook niet om min. 2x per jaar naar de tandarts te gaan, ook hij kan je verder helpen.

du
door duccio - Apr 16, 2004 om 11:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik ook jaren gehad. Kijk uit het is linke soep je tandvlees kan zich steeds verder terugtrekken.
Je tandvlees is waarschijnlijk ontstoken. Gebruik regelmatig tandenstokers. Stim-u-dent van Johson & Johson, overal te koop. (ze zijn er ook met een smaakje!). Bij mij was het binnen de korste keren over.

jc
door jcalberti - Apr 16, 2004 om 11:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

bloedend tandvlees wijst bijna altijd op ontstekingen. Veel poetsen is dan juist verkeerd, Je kan het beste bij de apotheek of drogist Corsodyl halen. Als je begint kan je corsodyl mondwater gebruiken om je mond te spoelen. Ook de corsodyl gel is goed. Daar kan je je tanden mee poetsen. Het beste met een zachte of medium tandenborstel.
Je hebt ook corsodyl tandpasta maar dat is meer voor als het over is, dus preventief. Probeer dus eerst de mondspoeling of de gel van corsodyl.

sa
door sandra_1 - Apr 16, 2004 om 11:51
10 Antwoorden / 5 Vragen

beste jcalberti. Laat je alsjeblieft eens goed voorlichten!!!!! Wat gebeurt er als je stopt met Corsodyl of andere chloorhexidine producten? Juist, je bent binnen de kortste keren weer terug bij af als je mondhygiëne niet op pijl is! Misschien kun je zelf beter naar een (tandarts of) mondhygiënist gaan!

jc
door jcalberti - Apr 16, 2004 om 11:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sandra,
de Corsodyl gebruikte ik juist op AANRADEN van de tandarts. Ik kreeg het voorgeschreven van hem. En ja, het kwam wel terug, maar niet direct. Als je gewoon goed poetst kan je dat proces vertragen al of niet met de tandpasta van corsodyl, maar eerst moeten de ontstekingen weg zijn.

sa
door sandra_1 - Apr 16, 2004 om 11:51
10 Antwoorden / 5 Vragen

Het fijne is dat een mondhygiënist je leert hoe je het op de lange termijn moet onderhouden, Corsodyl is een prima "lapmiddel" om je opweg te helpen, maar er kleven ook nadelen aan! En met de opdracht "goed poetsen" kun je niks, gelukkig weet een mondhygiënist (meestal beter dan een tandarts!) je dat uit te leggen en in mijn geval de oorzaak te achtehalen!

sa
door sandra_1 - Apr 16, 2004 om 11:51
10 Antwoorden / 5 Vragen

het is inderdaad een uitstekend idee om een tandarts of nog beter een mondhygiënist te raadplegen! Hij/zij geeft uitstekende en klantgerichte adviesen. Zoals het dagelijks gebruik van tandenstokers/ragers en de juiste poetsmethode, ook wordt er uitleg gegeven over het ontstaan en de gevolgen van ontstoken tandvlees. Grijp niet te snel naar middeltjes als Corsodyl, want deze pakken ook de goede bacteriën aan, bovendien zijn bijwerkingen als smaakverandering en bruinverkleuringen van tong en tanden niet aangenaam. Spoelen met zoutwater/kamillethee kan een goede aanvulling zijn.

jo
door jodocus_1 - Apr 16, 2004 om 11:51
1 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer speciale tandpasta niet helpt laat dan eens kijken of er geen sprake is van paradontitisch! Na behandeling hiervan is bloedend tandvless meestal over.

et
door etalage - Apr 16, 2004 om 11:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bloedend tandvlees geeft aan dat het onstoken is.
Wat is belangrijk bloedend tandvlees goed aan te pakken, goede mondverzorging (2x daags poetsen) en het is aan te bevelen om tandenstokers te gebruiken.
Laat je informeren door je tandarts of nog beter een mondhygieniste.
Bij de apotheek en drogisst is het volgende middel te koop: PYRALVEX. Dit helpt erg goed bij onstoken tandvlees.
Verder kan je ook je monsspoelen met mondwater naast je andere mondverzorging.

h_tide
door h_tide - Apr 16, 2004 om 11:51
19 Antwoorden / 3 Vragen

bloedend tandvlees is niet normaal nee... ga snel naar je tandarts en nog beter... een goede mondhygiënst... bloedend tandvlees duidt op ontstoken tandvlees met nare gevolgen op de lange duur... snel wat aan doen dus... bij de mondhygiënst reinigen ze je tanden en zelfs onder je tandvlees op een manier die je thuis niet zelf kan doen... ook evt. pocketmeting zou ik laten doen, kunnen ze zien hoever je tandvlees al teruggetrokken is... daarna je tanden heel goed blijven poetsen (liefst electrisch) en dagelijks met stokertjes tussen je tanden en kiezen reinigen!!! echt doen!
succes ermee...

ba
door bart0903 - Apr 16, 2004 om 11:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

als je tandvlees bloed onder het tandenpoetsen betekent dit dat op een bepaalde plaats je tandvlees geirriteerd is, of ontstoken doordat er etensresten blijven zitten tijdens het poetsen bv, je kunt dit alleen maar verhelpen door nog meer te poetsen, minimaal 2 à 3 maal per dag, of van zo'n speciale kauwgom eten, maar dan nog minimaal 2 maal per dag je tanden poetsen

hm
door hme - Apr 16, 2004 om 11:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, je moet gewoon elke keer toch die plek blijven poetsen, je tandvlees is daar gewoon gevoelig omdat je er waarschijnlijk niet vaak genoeg poetst,dat is in elk geval wat de tandarts tegen mij zei!

wa
door wahl - Apr 16, 2004 om 11:51
3 Antwoorden / 3 Vragen

Na het flossen goed poetsen met een Moser Dentastar elektrische tandenborstel samen met een goede tandpasta.
Als je er geen hebt stel ik een batterij uitvoering beschikbaar in de hoop je van dit probleem te verlossen.
interesse?
email marco@wahl.nl

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 11:51
504 Antwoorden / 8 Vragen

beste wahl, nu maakt u ook hier reclame.

si
door sita_1 - Apr 16, 2004 om 11:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is altijd goed om 2x te poetsen en 's avonds voor het poetsen te flossen en na het tandenpoetsen te spoelen met een mondwater bv. Elmex. Verder kun je ook Q10 erbij slikken, dat is een co-enzym die helpt de conditie van het tandvlees te verbeteren.

an
door annetje_1 - Apr 16, 2004 om 11:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben zelf tandartsassistente en daarmee hebben wij vaak met tandvlees te maken wat bloed. Tandvlees bloed doordat het ontstoken is. Het is nu juist van belang dat u het tandvlees goed mee poetst met een zachte tandenborstel. Bij ons in de praktijk hebben we zelfs behandeling waarbij wij mensen helpen om hun tandvlees weer gezond te krijgen. Vraag dus ook eens aan u tandarts of hij die mogelijkheid heeft

be
door berkeltje_1 - Nov 20, 2005 om 19:57
2 Antwoorden / 7 Vragen

hallo, ik zou als ik jou was met paradontax poetsen en dan met een zachte tandenborstel, dat heeft bij mij heel goed geholpen ook een afspraak met een mondhygieniste kan geen kwaad

mo
door mondhygiene - Nov 11, 2006 om 19:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik in de praktijk merk is dat mensen  met ontstoken tandvlees meestal niet of nauwelijks tussen tanden/kiezen reinigen, hierdoor krijgen bacterien de kan om ontstekingen te veroorzaken. Niet dagelijks tussenin reinigen veroorzaakt bloedingen en een slechte adem. Je zult er verbaast van zijn hoeveel voedselresten en dus ook plak er tussenin zit ! Het is niet eerlijk om te poetsen en tussenin nooit te einigen, aandacht verdelen dus. De meeste gaatjes/tandvleesproblemen die ik tegenkomin de tandartspraktijk zitten tussen de gebitselementen. Bij iemand met weinig/geen ervaring adviseer ik toch meestal stokers omdat diegene eerst zijn mond moet leren kennen en de meeste mensen een niet al te goede fijne motoriek hebben en dan is stokeren het eenvoudigste ( met floss schiet je vaak door het contactpunt heen, niet echt fijn om in ontstoken weefsel te schieten). Stokers zijn driehoekig net als de tussenruimten,zet de stoker met de PLATTE kant naar het tandvlees en druk deze helemaal klem daarna  nog 2x  kort duwen in dezelfde ruimte, begin voorzichtig en bouw elke dag meer druk op, het zal bij ontstoken tandvlees zeker gaan bloeden, schrik  hier niet van maar hou vol, na 1-2 weken zal het tandvlees in een goede conditie zijn en dan is het een kwestie van (dagelijks) volhouden. Blijft het tandvlees bloeden neem dan contact op met een tandarts of mondhygienist deze kan je zeker verder helpen. Let op met spoelmiddelen, gebruik niets met alcohol erin en lees bijsluiters goed. Corsodyl is een veel gebruikt middel (en helaas nu vrij verkrijgbaar) bij langdurig gebruik kun je bv een zwarte aanslag krijgen. Gebruik  deze producten op advies van deskundigen en alleen ter ondersteuning.

jo
door johannes1 - Dec 2, 2010 om 18:39
63 Antwoorden / 53 Vragen

mijn tandarts had me aangeraden om zowel te flossen als tandenstokers dagelijks te gebruiken; dit naast het periodieke onderhoud bij hem.
hij verkoopt ook B-elect.borstels en de rest , maar is daar erg duur mee.

kocht mijn stokertjes, maat 2,5 mm en de HOUDER steeds bij Etos[onderdeel van AH samen met Gall& Gall].
die grijze houdertjes, ca 10 cm lang, zijn nu uit de collectie en er zijn nu blauw, zeer klein [ca 5 - 6 cm] voor in de plaats gekomen, zonder dop.
die zijn voor ouderen niet handzaam meer én niet hygiënisch.

ben nu op zoek naar zaak waar ik de grijze wél kan krijgen .

wie weet 'n adres ?

met dank.

jo
door johannes1 - Dec 2, 2010 om 19:13
63 Antwoorden / 53 Vragen

inderdaad is - zeker voor al iets oudere personen, waarbij het tandvlees de neiging heeft om zich ietwat terug te trekken - het goed om naast poetsen met de borstel tevens te flossen en/of die mini-borsteltjes van ca 2,5 mm te gebruiken, die je op 'n houdertje kunt zetten.
misschien gebruikt U die laatste ook; het zijn van die grijze houdertjes ca 10 cm lang, mét een kapje om op te bergen, voor de hygiëne.
die kapjes en de rest waren verkrijgbaar bij Etos, maar daar zijn ze uit de collectie; alleen nog blauwe van 5 cm, maar ouderen kunnen die kleine dingen bijna niet meer hanteren én er zit geen afdekkapje bij, dus niet zo netjes, zeker niet bij 't vervoer.
weet iemand 'n adres waar die grijze houdertjes nog verkrijgbaar zijn ?
Ah houdt zich van de domme.