pi
door pierenthea Apr 15, 2011 om 13:05
Voeding & gezondheid

Hoe voorkom ik spatten van de olijfolie

Ik gebruik olijfolie extra vierge om te bakken. Het is vreselijk hoe mijn fornuis er uit ziet van het spatten. De spetters vliegen me op de handen enz. Is hier wat aan te doen? Ik wil graag alleen de olijfolie gebruiken en niet wat anders
Pithe

50130 20 Rapporteer

pschaecker
door pschaecker - Apr 15, 2011 om 13:14
171 Antwoorden / 0 Vragen

In olijfolie extra vierge zit veel andere stoffen, waardoor deze minder geschikt is voor bakken en braden en niet voor frituren. Extra vierge olijfolie wordt koud gebruikt voor pasta, salade, vinaigrettes, tapenades en koude sauzen.

De gewone olijfolie is zuiverder en daardoor beter geschikt voor roerbakken, bakken en frituren. Omdat deze olijfolie voor het belangrijkste deel bestaat uit geraffineerde olie, verandert de olie niet van kwaliteit en smaak bij verhitting. Olijfolie kan beter tegen verhitting dan harde vetten.

bron Voedingscentrum

mvg

Paul Schaecker

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2011 om 13:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Behalve een goede olie gebruiken (beste is overigens gewoon pindaolie) is ook belangrijk goed vlees te gebruiken en het vlees droog te deppen. Het is met name het vocht in het vlees dat de olie laat spetteren. Bak je groenten of aardappels, dan ook even droogdeppen.

ma
door malhy2 - Apr 16, 2011 om 12:34
309 Antwoorden / 13 Vragen

Pinda olie wordt ook wel Arachideolie genoemd.
Verhitten van de (groene) extra virge olie heeft vorming van verdacht kankerverwekkende stoffen tot gevolg, gebruik hiervoor zoals pschaeker en marcel al zeggen de gele olijfolie of pinda/arachide olie.

Gr Ed

marcel75
door marcel75 - Apr 16, 2011 om 17:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een trucje wat me nu pas te binnen schiet schijnt het strooien van een beetje zout in de olie te zijn.

aurora1
door aurora1 - Apr 17, 2011 om 00:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad: bij voorkeur eerst wat zout in de pan dan olie erin en die niet te al te heet laten worden. Bij vlees braden het vlees evenentueel eerst met olie insmeren. Geen "oude" olie gebruiken en in het algmeen niet te veel olie in de pan doen.

gijsvogel
door gijsvogel - Apr 17, 2011 om 03:57
230 Antwoorden / 0 Vragen

Even de discussie weggelaten...

de echte Italiaan of Griek zal je vervloeken als je olijfolie (goede) gebruikt om in te bakken.

Olijfolie is volgens hen bedoeld om koud te consumeren.
Als je het gaat verhitten maak je alle mooie en goede eigenschappen van de olijfolie kapot.

Verder zou ik ook een spatdeksel aanraden. of een zeef
Daarnaast kun je ook nog eens kijken naar koolzaad-olie.
Ik gebruik het op het werk regelmatig (kok)
Spettert ook enigszins maar geeft mooie smaak en kleur aan het product.
Daarnaast geeft het een mooie oranje flashover-vlam als je even de vlam in de pan wilt laten slaan.

grindweg
door grindweg - Apr 17, 2011 om 09:18
2308 Antwoorden / 28 Vragen

vlees en bv kip worden geinjekteerd met water dan weegt het meer.
het spatten tijdens het bakken word door het water veroorzaakt.
het is ook al eens in een tv programme ter sprake geweest.

emenem
door emenem - Apr 17, 2011 om 19:48
132 Antwoorden / 42 Vragen

Ik gebruikte tot voor kort altijd de 'simpele' Aldi-olijfolie en was niet echt ontevreden.
Nu krijg ik van onze Marokkaanse buren een fles olijfolie van eigen makelij.
Je weet echt niet wat je meemaakt. Lijkt wel 3x zo vet, waardoor je er maar een klein beetje van hoeft te gebruiken. Koud smaakt ie heeeerlijk! en spatten doet ie al helemaal niet (dit in tegenstelling tot de Aldi-olie die overigens wua spatten wel meeviel - heb erger meegemaakt).
Voor mij is deze ervaring het bewijs dat er met onze olijfolie ook al behoorlijk lijkt te worden gerotzooid, zelfs bij de dure merken, die ik ook ooit heb gebruikt.

pa
door pamand - Apr 18, 2011 om 13:07
21 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 15 apr 2011, 13:35]Behalve een goede olie gebruiken (beste is overigens gewoon pindaolie) is ook belangrijk goed vlees te gebruiken en het vlees droog te deppen. Het is met name het vocht in het vlees dat de olie laat spetteren. Bak je groenten of aardappels, dan ook even droogdeppen.
lekker geredeneerd! Er zijn heel wat mensen die geen pindaolie verdragen, ik vind dit dan ook nogal eenzijdig. Daarbij hebben deze mensen een vraag over olijfolie, niet over een vervanging.

pa
door pamand - Apr 18, 2011 om 13:10
21 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 16 apr 2011, 17:23]Een trucje wat me nu pas te binnen schiet schijnt het strooien van een beetje zout in de olie te zijn.
Ook dit zou voor mij niet opgaan: ik gebruik geen zout. Wel bak ik dagelijks in gewone olijfolie en gebruik ik de extra vierge voor salades e.d.

natuurmens
door natuurmens - Apr 18, 2011 om 13:13
158 Antwoorden / 4 Vragen

Gewoon een klein stukje roomboter aan de olijf olie toevoegen Geen gespat meer.

th
door theodorusme - Apr 18, 2011 om 13:17
111 Antwoorden / 7 Vragen

Zoals ik al in enkele antwoorden las: extra vierge is bestemd voor de koude keuken. Om te bakken gebruiken wij koolzaadolie. Als u in de buurt van de grens met Duitsland woont zou ik adviseren om die daar te halen. In Nederland is koolzaadolie redelijk onbekend. In Duitsland heet ze Rapsöl. Er zijn soorten die zeer neutraal ruiken en smaken, o.a. bij de RéWé te koop.
De olie kan beter tegen verhitten en is qua samenstelling ook zeer gezond.

ja
door jacquira - Apr 18, 2011 om 13:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, maar wij echte Italianen bakken toch echt alles in olio d'oliva extra vergine.....

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2011 om 13:37
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pschaecker schreef op vrijdag 15 apr 2011, 13:14]In olijfolie extra vierge zit veel andere stoffen, waardoor deze minder geschikt is voor bakken en braden en niet voor frituren. Extra vierge olijfolie wordt koud gebruikt voor pasta, salade, vinaigrettes, tapenades en koude sauzen.

De gewone olijfolie is zuiverder en daardoor beter geschikt voor roerbakken, bakken en frituren. Omdat deze olijfolie voor het belangrijkste deel bestaat uit geraffineerde olie, verandert de olie niet van kwaliteit en smaak bij verhitting. Olijfolie kan beter tegen verhitting dan harde vetten.

bron Voedingscentrum

mvg

Paul Schaecker

Dit is het enige echte antwoord dus voor mij TOP ADVIES!!

jantom
door jantom - Apr 18, 2011 om 14:05
377 Antwoorden / 0 Vragen

De discussie met interesse gevolgd.
Ik bak bijna uitsluitend met olijfolie (Extra Vierge) en ik ga daarbij vanuit dat olijfolie de beste olie is om mee te bakken en het kan een temperatuur van 180 graden C goed doorstaan.
Ik weet ook dat olijfolie ook in salades enz kan worden verwerkt - olijfolie is daarvoor zeer geschikt. Jammer dat ik dat niet doe (ik houd niet van salades..).

Ik bak zo nu en dan met Becel "keuken" met omega 3 en 6. Dit product spettert een stuk minder dan olijfolie. Ik heb vaak het idee dat er ietsje water in de olijfolie zit waardoor het zo spettert...

keesstada
door keesstada - Apr 18, 2011 om 14:49
54 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien een tip van de door Kassa genomen test over olijfolie:
.
http://kassa.vara.nl/tests/details/tpid/120/test/test-olijfolie/?vHash=c749c73j&cHash=80c052a0bf3cbcfdeada9b332a42c03f

Kopieer het en zet het in de browser of kijk op deze site bij 'tests'

Het Hemaproduct komt met kop en schouders bovenaan!

Kijk ook naar het filmpje...

Ik sluit de discussie.

Groet van Kees

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2011 om 14:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=keesstada schreef op maandag 18 apr 2011, 14:49]Misschien een tip van de door Kassa genomen test over olijfolie:
.
http://kassa.vara.nl/tests/details/tpid/120/test/test-olijfolie/?vHash=c749c73j&cHash=80c052a0bf3cbcfdeada9b332a42c03f

Kopieer het en zet het in de browser of kijk op deze site bij 'tests'

Het Hemaproduct komt met kop en schouders bovenaan!

Kijk ook naar het filmpje...

Ik sluit de discussie.

Groet van Kees

Ik dacht dat de KASSA REDACTIE de enige was die de discussie kon sluiten?

antje41
door antje41 - Apr 18, 2011 om 15:21
18 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag
Een beetje een late reactie misschien maar ik gebruik al jaren olijfolie om te bakken en te braden Een kleinstukje margarine / croma of wat dan ook in de koekenpan of braadslee beetje zout en dan de olie nooit geen problemen mee gehad wel er voor zorgen dat het vlees droog is En wat voor Olie maakt helemaal niks uit
Gr Ans

zerlina
door zerlina - Apr 18, 2011 om 21:04
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe alles met 'extra vergine'-olijfolie en heb altijd mijn anti-spatbedekking bij de hand. (Ik woon in Italië), maar inderdaad zijn er ook andere goeie plantaardige oliën.

zerlina
door zerlina - Apr 18, 2011 om 21:37
19 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even: het rookpunt van olijfolie is 210°C, frituren bij 180°C is prima, mits je dat niet heel lang doet, ongeveer 20 minuten, daarna treden er alteraties op. Maar ook bij de andere oliesoorten. De enige andere goeie tamelijk stabiele olie voor frituren is idd arachide-olie, rookpunt 180°C. Als een olie gaat 'roken' moet je hem weggooien.
Dat de Italianen de olijfolie alleen maar 'rauw' zouden gebruiken is pure legende. Restaurants wel (niet de duudere) maar dat is omdat de andere oliën minder kosten, en om economische reden doen dat nu ook veel families. Het is wel zo dat als je een bijzondere goede en dus dure olie koopt, je die voor het 'rauwe' gebruik houd, alleen maar omdat het zonde is die voor het bakken te gebruiken. Zonnebloem- en sojaolie hebben een rookpunt van (ong).130°C. dus daar moet je niets mee bakken. De meeste (betaalbare) olijfoliën zijn mengsels van olijven uit verschillende landen rondom de Middelandse zee, waarop zich niets tegen is. Palmolie heeft het hoogste rookpunt -240°C - maar dat heeft veel van hetzelfde soort vetten als boter alhoewel er ook wel onverzadigde vetten in zitten. Alleen wordt daar echter heel veel mee gehanseld.
Kortom...een antispet-bedekking!