kloske
door kloske Jul 22, 2013 om 00:11
Voeding & gezondheid

Hoe weet je of een bord in de magnetron kan?

Ik vraag me af of mijn borden in de magnetron kunnen. Ze worden altijd gloeiend heet, al na een minuut of anderhalf, dat hoort toch niet? Ik weet wel dat een bord warm wordt van het eten dat erop verwarmd wordt maar niet zó heet. En wat kan er dan gebeuren als je een bord toch erin zet en t wordt zo heet, springt t uit elkaar of zo?

153320 14 Rapporteer

de eelco
door de eelco - Jul 22, 2013 om 08:45
607 Antwoorden / 92 Vragen

uit elkaar knallen/springen zal de bord niet zo gauw doen.hij kan hoogstens scheuren met gevolg dat u eten los door de magnetron stroomt...ik heb dit zelf ook gehad,..vervelent maar niet gevaarlijk..

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2013 om 11:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In de gebruiksaanwijzing van de magnetron zou moeten staan wat voor materialen al dan niet erin gebruikt kunnen worden.
Lees anders ook even hier (klik).

vr.gr.

harrie
door harrie - Jul 22, 2013 om 11:55
765 Antwoorden / 36 Vragen

Een eenvoudige manier om te controleren of serviesgoed geschikt is voor de magnetron:

Plaats het leeg en droog in de magnetron, met een glaasje water ernaast en laat het een minuutje werken tot het water bijna kookt.
Controleer de temperatuur van het serviesgoed, is het koel dan is het bruikbaar is het warm/heet is het niet geschikt......

Ex-Haagsche Harrie.
p.s het water dient om de energie te absorberen en is noodzakelijk. !

br
door brui0929 - Jul 22, 2013 om 12:21
629 Antwoorden / 10 Vragen

Als er microwave safe opstaat kan het in de magnetron

kloske
door kloske - Jul 22, 2013 om 12:40
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=brui0929 schreef op maandag 22 jul 2013, 12:21]Als er microwave safe opstaat kan het in de magnetron

Dat lijkt me duidelijk ;).
Maar ik heb borden van de Xenos, daar staat niks onder.

anouschka
door anouschka - Jul 22, 2013 om 13:56
12 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Kloske,

Let er goed op dat er geen BLAUW en GOUD op het bord is verwerkt.
Want dat mag nooit in de magnetron !
Ik zelf gebruik altijd borden en schalen die van glas zijn van b.v. het merk Arcuisine.
Verkrijgbaar bij Blokker.
Die zijn namelijk speciaal voor de magnetron.
Heb er in ieder geval een heel servies van , dus dat kan altijd in de magnetron.
Hopelijk je een beetje hebben kunnen helpen.
Groetjes.

er
door erky - Jul 22, 2013 om 14:24
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Kloske,
Het zou in ieder geval zo moeten zijn dat je porselein in de magnetron kan zetten. Porselein is lichter en dunner en bevat andere bestanddelen.

Jij zal wel aardewerk borden hebben en die worden altijd warmer dan porselein. In aardewerk is kwaliteitsverschil. Jij hebt het getroffen dat het duidelijk niet 'geschikt is' voor de magnetron. Als het wel geschikt is staat het er ook op.

De ervaring van De eelco heb ik ook, als je een bord veel in de magnetron zet (of erg lang aan één stuk) dan barst hij, bij ons ging dat wel met een flinke knal.

Die tip van Anouchka gaat over beschildering, mocht dat niet duidelijk zijn. Als er geschilderde randjes op een bord of kom zitten dan gaan die al na 20 seconden knetteren en/ of verbranden. Maar dat was jouw vraag niet.

Het beste is nog om andere borden te kopen. Ik dacht dat die grote blauw gele meubel verkoper redelijk betaalbare borden had, maar op hun website is niet te controleren of die magnetron geschikt zijn. Die van twee euro vermoedelijk niet.

Succes,

Erky

hfrantzen
door hfrantzen - Jul 22, 2013 om 19:01
15 Antwoorden / 15 Vragen

Ex Harrie, foute tip, kijk uit met het plaatsen van een glas water in de magnetron.
Na een minuut in de magnetron zit het water tegen het kookpunt zonder dat je het ziet.
bij het openen van de magnetron en het beetpakken van het glas water explodeert het water en kan je lelijke brandwonden oplopen, niet doen dus. Sorry Harrie.
groetjes,

Hans

kloske
door kloske - Jul 22, 2013 om 19:40
150 Antwoorden / 33 Vragen

Vriendelijk dank voor de antwoorden, mijn vermoeden zal juist zijn dat de Xenosborden beter niet in de magnetron kunnen. Ik ga maar op zoek naar een paar borden met aan de onderkant de vermelding dat deze er wél in kunnen. Van dat blauw (of geschilderd) wist ik niet, van het goudrandje wel, vanwege het metaal.

dearagain
door dearagain - Jul 22, 2013 om 20:41
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*speel op save: en gebruik alleen materiaal waarop staat dat het geschikt is voor een magnetron

ma
door manwijf - Jul 23, 2013 om 08:02
574 Antwoorden / 1 Vragen

@anouschka
Dat er ook geen blauw op een bord mag zitten, wist ik niet. Ik heb een Boerenbont servies en af en toe wordt alleen het bord warm en blijft het eten lauw. Ik vroeg me al af waarom. Vooral omdat het niet altijd zo is. Waarschijnlijk is het een oud bord geweest, want de nieuwe generatie boerenbont kan in ieder geval wel in de magnetron. Bedankt voor de tip!

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2013 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hfrantzen

Een glas water in de magnetron kan helemaal geen kwaad zolang je er maar een lepel inzet.

hfrantzen
door hfrantzen - Jul 25, 2013 om 13:35
15 Antwoorden / 15 Vragen

Ja hoor tijger1, zet jij er maar een lepel in, goed voor de magnetron, mits de lepel van kunststof of hout is. Je hebt dus wel gelijk dat je iets in het glas moet plaatsen mits niet van metaal natuurlijk.
Ik denk dat we afdwalen van de vraag.

Water in de magnetron......Pas op!
Water in de magnetron! ( zeker lezen, want bijna niemand weet dit denk ik. Ik wist dit
niet, jij wel?) Een 26-jarige man wilde een kopje koffie.
Hij deed water in een kop en zette dit in de magnetron om te verwarmen (iets wat hij al talloze malen daarvoor had gedaan).
Op hoeveel minuten hij de timer zette is niet bekend, maar hij wilde dat het water zou koken.
Wanneer hij het eindsignaal hoorde, nam hij het kopje uit de magnetron.
Hij keek in het kopje en zag dat het water niet borrelde, maar plotseling "spoot" het
omhoog in zijn gezicht.
Het kopje bleef intact, maar al het water was in zijn gezicht gevlogen als een gevolg
van de opgebouwde energie.
Zijn hele gelaat staat vol blaren en hij heeft 1ste en 2de graads brandwonden
waaraan hij mogelijk littekens zal overhouden..
Het is ook mogelijk dat hij het zicht in zijn linkeroog gedeeltelijk verloren is.
In het ziekenhuis vertelde de dokter die hem verzorgde, dat dit een vrij vaak
voorkomend ongeluk is en dat water op zichzelf nooit zou mogen opgewarmd worden
in een magnetron.
Als water op deze manier wordt opgewarmd, zou er iets in het kopje moeten
geplaatst worden om de energie te verspreiden, zoals bv. een roerhoutje, of een
theezakje, etc... (niets van metaal uiteraard).
Het is evenwel veel verstandiger om water op te warmen in een waterkoker!
General Electric's zegt hierover het volgende:
Water en andere vloeistoffen die in een magnetron tot koken worden gebracht, zullen
niet altijd borrelen wanneer zij het kookpunt bereiken.
Ze kunnen zelfs super verwarmd geraken, en totaal niet borrelen.
De superverwarmde vloeistof zal uit de kop omhoog borrelen wanneer deze
verplaatst wordt, of wanneer er een lepeltje of een theezakje in wordt geplaatst.
Om te voorkomen dat dit gebeurt, en om verwondingen te voorkomen, mogen
vloeistoffen nooit langer dan 2 minuten per kop verwarmd worden...
Na het opwarmen laat je het kopje best 30 seconden in de magnetron
staan vooraleer het te verplaatsen of er iets in te doen.
Ik heb dit doorgestuurd om zoveel mogelijk mensen hiervoor te waarschuwen en
onnodige ongelukken te vermijden.
Misschien doen jullie dit ook ??

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2013 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er kan dus rustig een metalen lepel in dat glas water. Die lepel maakt dat het kokende water die bubbels lucht kwijt kan.