koos1958
door koos1958 Sep 9, 2010 om 19:12
Voeding & gezondheid

Hoeveel vijgen kan je eten per dag/

Ik heb in de tuin een vijg staan, er zit zoveel vrucht aan dat het veel is om op te eten, nu ze zijn erg lekker. wat is het gevolg als ik er zo,n 10 opeet?
Krijg ik krampen, of wat dan ook?

27075 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 9, 2010 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook hier geldt: altijd alles met mate, Koos. Het lijkt mij niet bezwaarlijk om er meerdere te eten, maar om er nu je maaltijd mee te doen lijkt mij een beetje eenzijdig. Ik begrijp wel dat je de vruchten nu ze zo zacht en rijp zijn volop wilt genieten. Daar ze een stugge schil hebben kun je ze denk ik wel wat langer bewaren, overigens. Dan heb je voorlopig elke dag verse vijgen.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2010 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verwacht dat, als je er te veel van eet, aan de diaree gaat. Ik kan mij herinneren dat mijn oma ze at om beter naar de wc te gaan.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2010 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt eraan hoe je stoelgang werkt, gaat deze snel, en je eet vijgen, meer dan 3 kan je aan de diaree raken. Het klopt dat vijgen helpt bij verstopping, en beter helpt dan medicatie.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2010 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Grieken eten ze toch als gekken? Dan moet het goed zijn ...

Maar het is niet verstandig om ineens veel vijgen te eten als je dat normaliter nooit doet. Eet met mate, zou ik zeggen. Twee maal per week enkele vijgen door het eten en in het weekend een schoteltje op tafel bij de borrel? Zoiets zat ik aan te denken.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2010 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op donderdag 9 sep 2010, 21:23: Even off-topic als het mag: waar staat die vijgenboom?

deze staat in reeuwijk, eigenlijk heb ik er 2

ve
door verwijderd - Sep 9, 2010 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even off-topic als het mag: waar staat die vijgenboom?

ve
door verwijderd - Sep 9, 2010 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt druifje,

Ik woon in Reeuwijk.
bij Gouda.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2010 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Reeuwijk? Ik dacht je woont vast in het buitenland. Maar, misschien komen de vijgen die vandaag bij een turkse winkel gekocht en thuis verorberd heb dus wel uit Nederland.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2010 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat je in een turke winkel koopt kan ook uit Turkije komen, maar je kan ze beter zelf telen.
Die uit een warm land zijn kleiner en zoeter dat komt door de zon.
Bij ons in Nederland zijn ze in september rijp.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2010 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zonet even nagekeken, Koos. Het was een buitenlandse doos en ze zijn tamelijk fors. Lekker dat ze waren! Bedankt voor de toelichting.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2010 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

En....................................
met een beetje geluk krijg je ook nog wat dierlijke eiwitten naar binnen.
Immers, de rijpe vijgen in de Gorges des Ardeche heb ik dat vele malen gezien tot aan het moment dat deze vigebomen niet meer bereikbaar waren door opschietende pseudo-accasia's.

Mmmmm,lekker, vijgerupsjes!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 10, 2010 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op vrijdag 10 sep 2010, 20:35: Ik heb het zonet even nagekeken, Koos. Het was een buitenlandse doos en ze zijn tamelijk fors. Lekker dat ze waren! Bedankt voor de toelichting.