Ro
door Roosje20 Mar 21, 2017 om 18:32
Voeding & gezondheid

Hoge kosten eerste hulp door afwezigheid eigen huisarts

Ik had met een domme actie mezelf in de vinger gesneden. Het bloedde flink en de snee leek diep. Toen ik naar de huisarts belde en ik aangaf dat ik wilde dat er naar gekeken werd, gaven ze aan dat er geen dokter beschikbaar was. Het was overdag en ze hebben verschillende praktijken, maar blijkbaar zaten ze vol. Daarom ging de assistente een afspraak maken bij de spoedeisende hulp. Ik ging hier nietsvermoedend heen en werd er goed geholpen, gelukkig bleek de snee mee te vallen en had de huisarts dit ook gemakklijk kunnen afhandelen. Na afloop kwam ter sprake dat ik dit bezoek zelf moest betalen. Voor mij was dit onbekend, ben 20 en nog niet eerder in aanraking geweest met eerste hulp. Na googlen blijkt dat ik een rekening van 258 euro kan verwachten, voor een snee die de huisarts ook had kunnen afhandelen. Hier ben ik heel erg van geschrokken, aangezien ik hier niet over ben ingelicht en daarnaast niet perse naar de eerste hulp wilde, maar er geen dokter beschikbaar was. Na bellen blijkt het dat mijn zorgverzekering niks voor me kan betekenen. De dokter zal zodra ik de rekening heb ernaar kijken maar dacht dat ze niks konden betekenen. Ik vind dit erg vreemd aangezien, ze mij geen dokter konden bieden en zonder waarschuwing me doorverwezen. Aangezien het om veel geld gaat hoopte ik hier meer informatie te krijgen, of de dokter dit zou moeten regelen of dat ik inderdaad een hoge rekening kan verwachten. Heb in iedergeval me les geleerd en zal nu wel 100x nadenken voor ik naar de spoedeisende hulp ga door doorverwijzing.

9063 18 Rapporteer

Topantwoord

ha
door halex - Mar 21, 2017 om 18:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij klopt dit niet. Bezoek aan de SEH valt onder de basisverzekering, dus wordt gedekt door je verzekeraar. Het enige verschil met huisartsenbezoek is dat de SEH wel onder je eigen risico valt. Daar kunt u verder niets aan doen. Achteraf gezien had u beter kunnen wachten tot uw dokter wel tijd had, want het bleek niet dringend te zijn. Maar achteraf is altijd makkelijk praten.

akkerdistel
door akkerdistel Mar 23, 2017 om 14:56
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Antwoord was al gegeven.

ha
door halex Mar 23, 2017 om 19:04
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Akkerdistel: Dat is een knappe reactie onder de allereerste reactie van dit topic.

tenormin
door tenormin - Mar 21, 2017 om 18:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb je een huisarts met eigen praktijk en 1 assistente/telefoniste? Tja, als de man overvol zit. Of betreft het een huisartsen praktijk. Daar zijn meerdere assistentes, praktijkondersteuners e.d. aanwezig. Dat je naar spoedeisende hulp werd verwezen is ook niet echt intelligent gegaan maar ja, ligt er ook helemaal aan waar je woont, een gat of dorp, een stad etc. Wij hebben hier nog een HAP, wel naast het ziekenhuis maar moet je, als je je komst al aankondigd, eerst bellen of het dringend genoeg is. Denk niet dat ze, ondanks dat je 20 jaar bent, iets aan de rekening kunnen/zullen veranderen. Je weet wel: regels zijn regels. ☺

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2017 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar dacht de assistente dat het zo erg was, dat zij u naar de spoedeisende hulp verwees. En ja dat kost het eigen risico.

panter22
door panter22 - Mar 21, 2017 om 19:04
6599 Antwoorden / Vragen

Was er geen huisartsenpost bij het ziekenhuis waar je terecht kon?
Dan hoef je geen eigen risico te betalen.
Je bent nu naar de eerste hulp gegaan en net zoals ieder ander die ziek is, moet je een eigen risico betalen.

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2017 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overdag doordeweeks is er geen huisartsenpost. Die is voor 's avonds, 's nacht en in de weekenden.

edrick3
door edrick3 Mar 22, 2017 om 14:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.

ne
door neodutchio - Mar 21, 2017 om 19:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Uw gedachte was dat de snee diep was. Als u met zo'n verhaal naar de huisarts belt maakt de assistente een afweging. Aangezien er op dat moment geen dokter voorhanden is en zij de situatie ernstiger inschat (aangezien u dat aangeeft), wordt u doorverwezen naar de SEH.

Dat is 20 bent betekend niet dat u uw polis van de zorgverzekeraar hoeft te lezen. Sterker, er zijn maanden lang commercials op tv geweest dat er een verschil zit tussen de SEH en een huisarts(enpost). Huisartsenpost zit in de basisverzekering, maar is alleen bemand buiten de normale werktijden. De SEH is altijd bereikbaar, maar valt niet onder de basisverzekering.

Dat achteraf blijkt dat de verwonding mee viel is een geluk voor u, maar financieel niet.

emcede
door emcede - Mar 21, 2017 om 19:09
959 Antwoorden / 4 Vragen

Vervelend en niet erg netjes van de telefoniste/assistente. Maar de gevolgen komen voor je eigen rekening nu je akkoord bent gegaan. Het mag algemeen bekend worden verondersteld dat een bezoek aan het ziekenhuis (ook SEH) onder het eigen risico valt.

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2017 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet niet hoe erg de Ts het heeft gebracht.

kv
door kvjapio - Mar 21, 2017 om 21:15
281 Antwoorden / Vragen

Die rekening gaat er helaas zeker komen. Er zijn trouwens gevallen bekend van het dubbele van dat bedrag - ook voor een sneetje.

Veel mensen gaan naar de spoedeisende hulp terwijl zij ook op de huisartsenpost behandeld zouden kunnen worden. Op zich niet zo erg, zou je denken, als ze op de spoedeisende hulp ook gewoon geholpen worden. Er is echter een belangrijk verschil: zorg van de spoedeisende hulp in het ziekenhuis valt onder het eigen risico, terwijl voor zorg van de huisartsenpost geen eigen risico van toepassing is. Dat betekent dat er na een bezoekje aan het ziekenhuis een torenhoge rekening op de mat kan vallen en dat weten veel mensen niet.

ha
door halex Mar 21, 2017 om 21:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Torenhoog? Eigen risico is geen duizenden euro's hoor. Overigens, als u een citaat gebruikt: bronvermelding is netjes & normaal.

marita5
door marita5 - Mar 21, 2017 om 21:53
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Roosje20 ,

Kosten en eigen risico

Wat zijn de kosten voor deze zorg en vallen ze onder het eigen risico? Wij zetten het voor u op een rij:

  Kosten Eigen risico
Huisarts  €    9,-  nee
Huisartsenpost  €  90,-  nee
Spoedeisende hulp  € 257,-  ja

Wij vergoeden deze kosten vanuit uw basisverzekering. Alleen de spoedeisende hulp valt onder uw eigen risico. Dit betekent dat u een bezoek aan de spoedeisende eerste hulp eerst zelf betaalt als u uw eigen risico nog niet verbruikt hebt .

Ga tijdens kantooruren naar de huisarts

Hebt u binnen kantooruren direct zorg nodig? Neem dan altijd eerst contact op met de huisarts. De arts beoordeelt dan of u langs moet komen, naar de spoedeisende hulp moet gaan of een ambulance nodig hebt.

Weekend, avond of nacht: de huisartsenpost

Hebt u klachten die niet kunnen wachten tot de volgende dag of na het weekend? Bel dan de huisartsenpost. U krijgt een assistent(e) aan de lijn die u enkele vragen stelt en kan inschatten of u zelf iets kunt doen, langs moet komen of moet worden opgehaald door een ambulance.

Let op! U mag niet zomaar bij een huisartsenpost binnenlopen. U kunt alleen terecht als u dit met de assistent(e) hebt afgesproken.

Spoedeisende hulp: alleen na doorverwijzing

U gaat pas naar de spoedeisende hulp als u bent doorverwezen door een arts. Het is niet de bedoeling dat u hier op eigen houtje naartoe gaat. Hebt u geen doorverwijzing? Dan moet u langer wachten of wordt u alsnog naar de huisarts gestuurd. Met een doorverwijzing van de huisarts of huisartsenpost bent u dus veel sneller aan de beurt.

Levensbedreigende situatie? Bel 112

Hebt u niet zomaar een enkel verzwikt, maar gaat het om een levensbedreigende situatie? Bel dan direct 112. U hoeft dan niet eerst contact op te nemen met de huisartsenpost

bron : cz.nl

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2017 om 01:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat u 20 bent doet natuurlijk niet ter zake.
Wat hebben ze aan die snee gedaan? Was het echt zo erg als u aan de doktersassistente had gemeld?

WvV
door WvV - Mar 22, 2017 om 11:38
17 Antwoorden / 19 Vragen

Als u een verwijzing heeft van uw huisarts (op schrift) hoeft u deze kosten niet te betalen.
Dit geldt alleen voor mensen die zonder tussenkomst van huisarts en verwijsbrief naar de spoedeisende hulp gaan.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2017 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis.

Ro
door Roosje20 Mar 23, 2017 om 14:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

okee dankuwel! zie andere reacties die zeggen dat dit niet het geval is maar ga in iedergeval schriftelijk een bewijs van doorverwijzing vragen aan mijn dokter. Proberen kan tenslotte geen kwaad.

marita5
door marita5 Mar 23, 2017 om 16:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Roosje20 , dit veranderd niks , telefonisch doorverwijzen / of met een schriftelijk bewijs u moet u het eigen risico betalen . spoedeisende hulp valt onder het eigen risico .

costnix
door costnix - Mar 22, 2017 om 12:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval had bidden geholpen.

Afdrukken slagaders vingers

Indicatie: slagaderlijke of ernstige bloeding aan de vingers.
Uitvoering: laat de handen samenvouwen zoals bij bidden (de zogenaamde bidgreep) en laat de vingers tegen elkaar duwen, de slagaders die aan de zijkant van de vingers lopen worden zo dichtgedrukt.

akkerdistel
door akkerdistel Mar 23, 2017 om 15:04
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Het mooiste is, dat bidden costnix.

Cookies
door Cookies - Mar 22, 2017 om 12:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

ER moet je wel zelf betalen, dus je bent toch echt honderden euro's kwijt.

DOOR WVV - 22 MRT. 2017 OM 11:38
15 ANTWOORDEN / 16 VRAGEN

Als u een verwijzing heeft van uw huisarts (op schrift) hoeft u deze kosten niet te betalen.
Dit geldt alleen voor mensen die zonder tussenkomst van huisarts en verwijsbrief naar de spoedeisende hulp gaan.

wong
door wong - Mar 22, 2017 om 16:19
33 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was bekend. Als het druk is op de Spoed Eisende Hulp en naar de OK moet worden uitgeweken, wordt de rekening nogmaals verviervoudigd.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2017 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin

mo
door mof - Mar 22, 2017 om 21:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de huisartspraktijk u doorverwijst bent u op advies cq verwijzing van de huisarts daar naartoe gegaan.
dan hoort de verzekering gewoon te betalen.
u moet wel kunnen aantonen dat de praktijk u heeft gestuurd

marita5
door marita5 Mar 22, 2017 om 21:20
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is niet juist , als de huisarts doorverwijst naar spoedeisende hulp valt dit onder eigen risico , en moet Ts betalen ., zie ook mijn vorige reactie , spoedeisende hulp valt onder eigen risico ,

Ro
door Roosje20 - Mar 23, 2017 om 14:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

dankjullie wel voor de reacties! ik ga een bewijs van doorsturing vragen en kijken of de dokter toch nog iets met de rekening kan doen. Proberen kan geen kwaad tenslotte.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 23, 2017 om 15:02
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Volgende keer dus maar gewoon de ambulance bellen; voor slechts een meerprijs van 127 euro mag je dan een ritje maken met de ziekenauto.

ha
door halex - Mar 23, 2017 om 19:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Roosje20: laat u niet blijmaken door degenen die stellen dat je met een doorverwijzing niets hoeft te betalen. Een intake/behandeling op de SEH kost altijd geld. Zolang je nog eigen risico open hebt staan, moet je dat eerst aan je verzekeraar betalen.
Let wel: u betaalt alleen het eigen risico. Dat betekent dat als u later dit jaar nog medische onkosten maakt, u grotendeels uw eigen risico al hebt betaald en dan dus minder zelf hoeft te betalen. (tenzij u zelf uw eigen risico hebt verhoogd)

ampi
door ampi - Mar 24, 2017 om 15:09
17 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het eigen risico bedrag niet ineens kunt of wilt betalen, dan mag je dat ook in termijnen doen. Voor informatie daarover moet je even contact opnemen met je ziektekostenverzekeraar.