Ri
door Rinaldosaurus May 29, 2020 om 13:00
Voeding & gezondheid

Hond heeft chocola gegeten

Hallo allemaal! Zojuist kom ik thuis van het boodschapen doen, heeft mijn hond (een Rottweiler) een hele Milka reep van de tafel getrokken en opgegeten. Nu heb ik op internet gezocht maar er zijn super veel verschillende meningen over of dit wél of niet schadelijk is. Het was een geen hele grote reep maar ik maak me toch wel wat zorgen of dit kwaad kan. Hij ziet er niet echt ziek uit.

Hier lees ik  dat het wel schadelijk is, https://furfriends.nl/artikelen/honden/is-chocola-giftig-voor-honden/, terwijl er niet duidelijk staat aangegeven welke hoeveelheid dodelijk kan zijn voor een Rottweiler.

Wat moet ik doen? Moet ik de dierenarts al bellen of het nog even aankijken? Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

9221 20 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - May 29, 2020 om 13:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Direct dierenarts bellen. Laat u hier nog weten hoe het met de hond gaat?
Toevoeging: https://www.antigifcentrum.be/voeding/vergiftiging-door-chocolade-bij-honden

Ri
door Rinaldosaurus May 29, 2020 om 13:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je snelle reactie Aurora1, misschien is dat wel het best. Ik ga haar bellen.

ju
door juliomariner May 29, 2020 om 13:06
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad direct dierenarts bellen. Hij/zij kan u beter informeren dan wij

aurora1
door aurora1 May 29, 2020 om 13:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Verstandig. Better safe than sorry. Succes, en ik hoop dat er niet te veel schade bij de hond is.

Donuts
door Donuts - May 29, 2020 om 13:13
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hier begrijp ik echt geen snars van. U gaat eerst het internet af speuren, hier een topic plaatsen, terwijl u met 1 telefoontje binnen 1 minuut het antwoord van de DA hebt.

sjjoppy
door sjjoppy May 29, 2020 om 13:50
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Dacht precies hetzelfde maar paniek zal overheerst hebben en gehoopt dat er onder ons een dierenarts actief is. ;-)

tenormin
door tenormin - May 29, 2020 om 13:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En nu maar hopen dat het een grote Rottweiler is en een inderdaad kleine reep. Succes bij de dierenarts.

me
door mein33 - May 29, 2020 om 13:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nou, een telefoontje naar de dierenarts was sneller geweest en u had gelijk duidelijkheid gehad.

Maar snel even de dierenarts bellen !!!

sjjoppy
door sjjoppy - May 29, 2020 om 13:47
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Heb de link gelezen en het lijkt mee te vallen maar toch een goed advies om de dierenarts te raadplegen.
Nu de hond de smaak te pakken heeft is het wel opletten geblazen.
Laat u nog even weten wat de dierenarts gezegd heeft?
Hopelijk heeft deze u gerust kunnen stellen.

audb
door audb - May 29, 2020 om 13:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Melk chokolade of puur daar zit een verschil in maar een rotweiler kan best een reep eten zonder echt schadelijk te zijn maar een mug met kinkhoest zo mexicaanse ding* zal wel het loodje kunnen leggen zeker als het een pure reep zou zijn.

Toch even de dieren arts bellen en hopelijk kan die u gerust stellen.

* even opgezocht het moet een chiwawa zijn :)

Maar hoe puurder de chokolade is hoe meer gif er voor een hond er inzit.

Maar "witte" chokolade is het minst gevaarlijk omdat dat gewoon het vet is  uit de chocolade(en het lekkerste is )

gerbera
door gerbera - May 29, 2020 om 16:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Een theobrominevergiftiging kan doorgaans worden verholpen door de hond binnen twee uur na de inname te laten overgeven. Als u bang bent dat uw hond een grote hoeveelheid chocolade heeft gegeten, aarzel dan niet om uw dierenarts te bellen. Hoe eerder u belt, des te beter het is.

In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de giftige hoeveelheden melkchocolade en pure chocolade voor honden

Lichaamsgewicht Milde klachten Ernstige klachten
  Melk Puur Melk Puur
5 kg 50 gr 16 gr 150 gr 50 gr
10 kg 100 gr 32 gr 300 gr 100 gr
15 kg 150 gr 48 gr 450 gr 150 gr
20 kg 200 gr 64 gr 600 gr 200 gr
25 kg 250 gr 80 gr 750 gr 250 gr
30 kg 300 gr 96 gr 900 gr 300 gr

tenormin
door tenormin - May 29, 2020 om 16:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@rinaldosaurus, laat nu even wat horen over hoe het met de hond is. We leven allemaal mee , dus een kleine moeite om ons op de hoogte te houden, toch?

Ri
door Rinaldosaurus - May 29, 2020 om 17:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst iedereen enorm bedankt voor de geweldige aardige (en soms ook strenge) reacties. Ik heb zoals geadviseerd direct de dierenarts gebeld. Het spijt me voor sommigen dat ik het eerst hier heb gevraagd want het was inderdaad een serieuze zaak. Gelukkig was ik er op tijd bij en kon ik met spoed bij de DA terecht voor een spuitje (ik heb begrepen dat het binnen 3 uur kon).

De hoeveelheid chocola was minimaal volgens de DA, maar uit voorzorg heeft mijn hond een spuitje gekregen die een braakreactie heeft veroorzaakt. Het gaat nu goed op een beetje verdwaasd zijn na. Ik ga voortaan absoluut de chocolade beter verstoppen!

Nogmaals bedankt voor alle behulpzame reacties!!

sjjoppy
door sjjoppy May 29, 2020 om 18:03
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Heel fijn dat het met de hond en ook u natuurlijk goed gaat.
Bedankt voor het melden.
Fijne pinksterdagen.

tenormin
door tenormin May 29, 2020 om 18:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wat een opluchting. Gelukkig dat het goed is afgelopen. Heel fijne Pinksterdagen. Oh ja, en verstop de chocolade niet te warm: het weerbericht voorspeld goed weer dus: laat de chocolade niet smelten. Grapje. ;-)

aurora1
door aurora1 May 30, 2020 om 00:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden en graag gedaan. Gelukkig gaat het goed met de hond. Inderdaad moet je binnen een bepaalde tijd erbij zijn om de foute boel uit te laten braken, omdat dat anders niet meer lukt.
U zult ook wel flink geschrokken geweest zijn. Kijk ook nog eventueel hier: https://nl.wikihow.com/Vergiftiging-herkennen-bij-honden

aurora1
door aurora1 May 30, 2020 om 00:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen
lo
door lovewinnie May 30, 2020 om 11:14
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig is het goed afgelopen .

koekeloer
door koekeloer Jun 1, 2020 om 11:17
562 Antwoorden / 18 Vragen

Mooi zo, goed gedaan

lo
door lovewinnie - May 30, 2020 om 11:11
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Meteen naar de dierenarts. Hond van vriend van ons had een zak mars op en heeft 4 dagen aan infuus gelegen . Op randje van de dood. Grote hond van 55 kilo. Spuit om over te geven en kwam zelfs wikkels  mee uit
Baasje kwam thuis van het werk en zag hond verzwakt liggen en bracht hem meteen naar dierenarts. Daar wisten ze niet precies waar het door kwam en hij moest thuis gaan zoeken of er wat gegeten kon zijn. En vond dus papier wikkelsvan de mars aangevreten door de hond. Gelukkig heeft de hond het overleefd maar als hij uit later vrij was geweest was de hond dood geweest

MisterrMix
door MisterrMix Jun 4, 2020 om 09:36
18 Antwoorden / Vragen

Een zak mars is ook wel erg veel ja..

lo
door lovewinnie Jun 4, 2020 om 10:26
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar was ook hond van ruim 55 kilo .dus een reepje voor klein hondje doet denk het zelfde

vandervech
door vandervech - Jun 1, 2020 om 09:26
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het is wel schadelijk,dus beter naar de DA gaan,mijn hondje kreeg toen iets om over te geven,wat ook gebeurde.

gerbera
door gerbera Jun 1, 2020 om 09:32
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u niet eerst de reacties leest, de Ts is 2 dagen geleden bij de dierenarts geweest hond heeft een spuitje gehad en heeft overgegeven. Dus eind goed al goed.

Yv
door Yvonne-909 - Jun 1, 2020 om 09:38
14 Antwoorden / 2 Vragen

Je geeft aan op internet veel verschillende reacties te lezen, denk je dat dat op dit forum anders zal zijn? Bij gezondheidsvragen t.a.v. je dier zou even een belletje met de dierenartsassistente toch altijd de 1e stap moeten zijn, die weten waar ze het over hebben.

gerbera
door gerbera Jun 1, 2020 om 12:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u niet eerst de reacties leest, de Ts is 3 dagen geleden bij de dierenarts geweest hond heeft een spuitje gehad en heeft overgegeven. Dus eind goed al goed.

du
door durfal - Jun 1, 2020 om 10:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer giftig voor de hond,meteen de dierenarts bellen!

gerbera
door gerbera Jun 1, 2020 om 12:08
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u niet eerst de reacties leest, de Ts is 3 dagen geleden bij de dierenarts geweest hond heeft een spuitje gehad en heeft overgegeven. Dus eind goed al goed.

mo
door mof - Jun 1, 2020 om 15:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, even langs de dieren arts is heel verstandig, Voor honden en paarden is chocolade absoluut giftig. En een reep is veel voor een rottweiler.

Gr
door Grunn1 Jun 1, 2020 om 15:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lees de al gegeven antwoorden, probleem is al lang opgelost.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 1, 2020 om 18:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Stel je het volgende voor :

je komt thuis, en je merkt dat je kleuter een halve fles afwasmiddel heeft opgedronken.

je gaat eerst googelen of dat kwaad kan.
Je vind niet het juiste antwoord, ondanks dat er vele waarschuwingen staan.

Je belt niet met een dokter.

Je geeft veel om je kind, dus ga je het vragen op het internet.
Uurtje later heb je genoeg antwoorden.

Onderussen ligt je kind schuimbekkend op de grond.

U geeft wel veel om uw hond, een hond is voor velen hun kind.

tenormin
door tenormin Jun 2, 2020 om 12:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het probleem is 3 dagen geleden al opgelost. Even op data (en antwoorden van TS letten).

gerbera
door gerbera - Jun 2, 2020 om 16:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@wimmi20,
Uw vergelijk gaat volkomen mank 1) omdat eenieder wel weet dat (af)wasmiddellen schadelijk zijn, 2) omdat dit vaak ook op de verpakking staat incl. hoe te handelen in zo'n geval en schat ik de TS wel zo verstandig een arts of 112 te bellen als het een kind betreft. Wat de chocolade betreft staat nergens op de verpakking dat dit schadelijk is voor honden en in welke hoeveelheid. Daarbij zal het ook niet direct merkbaar zijn aan het dier en gelet op de geringe hoeveelheid de de hond gegeten heeft t.o.v. zijn formaat (gewicht) kan ik mij bij de vraag van de TS wel iets voorstellen. Deze wilde gewoon weten hoe schadelijk de hoeveelheid is, en heb ik met veel zoeken de tabel kunnen vinden waarin de hoeveelheid staat vermeld. En ondanks de paniekberichten hier, viel het allemaal nog wel mee en zal de TS de chocolade in het vervolg wel opbergen cq opeten voor de hond er bij kan.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 2, 2020 om 20:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Gerbera,

vraagsteller zocht op het internet of chocolade schadelijk is voor een hond.
Daar had hij dus van gehoord, anders ga je niet zoeken.

In de door u aangehaalde tabel noemt men chocolade giftig voor honden !!

Gelukig is een rottweiler een zware hond.
Een keffertje was van 100 gram chocolade gaan hemelen.

Milka is melkchocolade, de giftigste voor honden.

gerbera
door gerbera Jun 2, 2020 om 21:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En dat was nu juist wat de TS wilde weten, hoe schadelijk is de hoeveelheid.

De hoeveelheid theobromine in pure chocolade kan ongeveer 13 mg / gram bedragen, de hoeveelheid theobromine in melkchocolade ongeveer 1,5 mg/gram. Daarom is pure chocolade gevaarlijker voor uw hond dan melkchocolade.

MisterrMix
door MisterrMix - Jun 4, 2020 om 09:34
18 Antwoorden / Vragen

Kwestie van gewicht van de hond, en de hoeveelheid dat de hond binnengekregen heeft.

Als je boven de X uitkomt, dierenarts bezoeken, daaronder niet te veel zorgen maken. Die van ons at ooit een grote merci doos leeg die onder een bed verstopt lag, niks aan de hand. Vond t erg lekker ook nog haha ^^

Hoe is t gegaan?

gerbera
door gerbera Jun 4, 2020 om 11:32
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hond heeft ondanks de geringe hoeveelheid toch een injectie gehad (kassa dierenarts) en alles is weer prima.
Die van u moet op zijn minst aan de diaree geweest zijn.

MisterrMix
door MisterrMix Jun 4, 2020 om 15:13
18 Antwoorden / Vragen

Oh goed om te horen dat t allemaal goed gekomen is! Bedankt voor de update!

Die van ons, beestje van de straat, heeft echt nergens last van gehad.

Maar goed, die heeft ook een keer een doos vetkrijt opgesnoept en poepte de dagen daarna regenboogkleuren haha.

Ook daarmee geen issues gelukkig haha!

Gr
door Grunn1 Jun 4, 2020 om 16:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoezo bedankt voor de update? Op 29 mei heeft ts al laten weten hoe het is afgelopen. Misschien handiger om eerst de gegeven reacties en antwoorden te lezen.

tenormin
door tenormin Jun 4, 2020 om 17:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot, daar hebben de meeste reageerders geen zin in. Lezen een topic en scrollen naar het eind om te antwoorden. Gelukkig eind goed, al goed voor zowel hond als TS.

MisterrMix
door MisterrMix Jun 5, 2020 om 14:49
18 Antwoorden / Vragen

@Epcot, oh, dus iemand bedanken voor een update mag niet omdat de update al eerder gedaan was? Wat een achterlijke gedachtegang van je..

me
door mein33 - Jun 4, 2020 om 12:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerbera,

100 +  voor uw vasthoudendheid !

gerbera
door gerbera Jun 4, 2020 om 14:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig houdt mijn lobbes het bij zijn (gedroogde) varkensoren☺

me
door mein33 Jun 4, 2020 om 14:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))

ak
door akino - Jun 17, 2020 om 19:26
50 Antwoorden / 52 Vragen

Altijd allereerst naar de dierenarts, vóórdat u andere bronnen aan grijpt.
Wat had u gedaan als het uw kind betrof?
Toch ook een doktor informeren of niet