ma
door maguelone Nov 18, 2011 om 11:10
Voeding & gezondheid

Hoor toestel verloren in proeftijd

Met KNO arts en Beterhoren ben ik bezig een geschikte verbetering voor mijn gehoor te vinden. Rechts erg doof, links zo als het bij mijn leeftijd hoort. 2 gehoor aparaten. wordt samen ongeveer € 3.400.- Het linker aparaat ben ik onlangs kwijt geraakt na een kleine aanpassing.
Heb mij veel zorgen gemaakt een week lang gezocht tot in de stofzuigerzak aan toe. bij Beterhoren werd gezegd: dat kan gebeuren, maar maakt u zich geen zorgen wij zijn daarvoor verzekerd. declaratie die ik moest ondertekenen: € 2.186.-

Is dat niet een beetje veel voor een aparaatje dat misschien qua fabricage € 700.- zou kosten?
alle tijd die de audicien in het afstellen en meten heeft gestopt zit toch nog in de computer?

zo vaart de crisis wel of niet?

4585 11 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Nov 18, 2011 om 11:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik denk niet dat een leek kan beoordelen wat de productie kosten zijn.

Ik neem aan dat ook de kosten van de aanpassing + arbeidskosten verwerkt zijn in de declaratie.

robtien
door robtien - Nov 18, 2011 om 11:31
269 Antwoorden / 10 Vragen

het is misschein wel veel maar vraag er even na waarom eht zoveel kost bij de winkel dan krijg u er vast uitleg van. en zoals hierboven al beschreven staat dat komt er ook ng bij

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2011 om 12:11
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het wel met tdehond eens dat wij als leken dit inderdaad niet kunnen beoordelen qua prijs, maar gehoortoestellen zijn ieniemienie kleine electronische hulpmiddelen die worden ontwikkeld en dat moet ook wel in de prijs doorberekend worden. Is er misschien bij uw verzekering iets "terug te halen" aangezien het wel bij uw broodnodige leven behoort.

ma
door maguelone - Nov 18, 2011 om 15:33
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga het zeker navragen. maar een ding weet ik wel: het richtbedrag van € 700 heb ik wel uit betrouwbare bron.
en nog maals al het afstellen en opmeten is verloren gegaan.

ma
door maguelone - Nov 18, 2011 om 15:35
3 Antwoorden / 2 Vragen

is dus NIET verloren gegaan....bedoel ik

ge
door geengehoor - Nov 19, 2011 om 09:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Maquelone,

Zelf ben ik zelfstandig audicien met een klein bedrijfje.
Heel af en toe komt het voor dat een klant van mij zijn of haar hoortoestel verliest. Omdat de meetresultaten al zijn opgeslagen in de computer geef ik zelf meestal een coulance korting van zo'n 25% (behalve de hoortoestellen zonder eigen bijdrage omdat de bruto marges te klein voor zijn)

Ook wil ik graag nog even reageren op Vladja: Je geeft aan dat prijzen kunstmatig hoog gehouden worden, waar baseer je dit op? Een iPhone 4 bijvoorbeeld kost ongeveer €600,-. Hier hoeft geen medisch onderzoek voor verricht te worden, en ze gaan met tientallen miljoenen over de toonbank.

Fabrikant Phonak heeft een hoortoestel met soundrecover techniek. Deze techniek verschuift hoge tonen die iemand niet meer waar kan nemen naar een lager gelegen frequentiegebied. De onderzoeksfase voorafgaand aan de daadwerkelijke toepassing in de hoortoestellen heeft ongeveer vijf jaar gekost.

De prijs die een gebruiker betaald voor een hoortoestel is gebaseerd op de inkoopprijs van een hoortoestel en de tijd die de audicien investeer. Zelf ben ik in een proefperiode ongeveer acht uur tijd kwijt aan een aanpassing inclusief de administratieve afhandeling.

In mijn winkel werken we met 2,5 fte. We kunnen dan maximaal 300 hoortoestellen per jaar aanpassen. De gemiddelde hoortoestelprijs in nederland zit op €1000,-. We kunnen dus een omzet per jaar van ongeveer €300.000,- realiseren. Brutomarge is dan €150.000,-. Personeelskosten bedragen €90.000.

Van de €60.000 die overblijft betalen we de huur, auto, reclamekosten, investeringen, accountant, arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioenopbouw enz....

Als je suggesties hebt hoe we meer over kunnen houden.......

inekel1953
door inekel1953 - Nov 19, 2011 om 10:33
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Maguelone,

Vladja heeft gelijk wat de prijzen betreft.

Mijn advies is, laat altijd een audiogram altijd maken bij een Audiologisch Centrum (AC), deze zijn onafhankelijk van audiciens en fabrikanten van hoortoestellen. Het AC zal ook daarna controleren of de audicien haar/zijn werk goed heeft gedaan, het voor u beste hoortoestel ( en vooral dat de instelling goed is gebeurd) en voor 6 weken op proef meegeeft. Dit gaat niet bij iedere audicien zoals het hoort te gaan, hierdoor is er dan ook geen eerlijk en deugdelijk werk geleverd door de audicien.

Maar nu uw probleem, bel naar de bij uw woonplaats, dichtzijnde Audiologisch Centrum (AC) en maak een afspraak om op korte termijn langs te komen, vertel wat u is overkomen. Zij zijn de mensen die mogelijk verder kunnen helpen.
Wat u ook zeker moet/kan doen is naar uw zorgverzekeraar gaan en het daar bespreken. Neem bij zowel het AC als de zorg verzekeraar wel een kopie van die declaratie van € 2.186.-
die u moest ondertekenen mee wat u hebt moeten onder tekenen.

Daarbij een hoortoestel van 3.400.- is wel verschrikkelijk veel geld en wat krijgt u daarvoor?! Welk merk toestellen heeft u gekregen?
Er is u waarschijnlijk één van de duurste hoortoestellen verkocht ( aangesmeerd)

Er zijn hoortoestellen die gewoon goed zijn en nagenoeg geen bijbetaling nodig is. Dit bedrag vind ik absurd.

Mensen die vinden dat ze een goede, eerlijke audicien hebben, wees dan tevreden, ze zijn er wel maar het is soms zoeken. Het zal mooi zijn als de consumentenbond eens onderzoek gaat verrichten naar het reilen en zeilen van audiciens.

M.vr.gr.,
Ineke L

vladja
door vladja - Dec 6, 2011 om 11:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Op hoortoestellen zit een gigantische winstmarge. De prijzen worden kunstmatig hooggehouden (kartel). De Nederlandse Mededingingsautoriteit of de Europees commissaris van Mededinging zouden daar eens een onderzoek naar moeten instellen.

Er zijn niet zoveel producenten en die maken hoortoestellen voor DE HELE WERELD, dus min of meer wel lopende band werk, zodat die productiekosten wel meevallen.

Vladja

ma
door maguelone - Dec 6, 2011 om 11:51
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen heel erg bedankt voor al jullie reacties! ik ben er echt wijzer van geworden. Heb dus ook een afspraak bij audiologisch centrum. Kan ik misschien te weten komen wat ik ECHT nodig heb.
eerst nog even naar BH uitleg geven en vragen.
Overigens gisteren met...gespiste oren...naar TROS Radar gekeken! ging over waarom zijn hoortoestellen zo duur?

rj
door rjw - Dec 6, 2011 om 12:01
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Een tip aan iedereen dit vindt dat audiciens (in dit geval, maar het geldt eigenlijk voor alle branches waar men denkt dat er veel wordt verdiend) gigantische winstmarges maken: begin zelf zo'n winkel. Als je denkt kennelijk dat je bijna slapend rijk kunt worden, waarom doe je dat dan niet? Levert meer op dan op een forum klagen dat anderen zogenaamd zoveel winst maken.

Of je leest het stukje van geengehoor en komt erachter dat het allemaal wel meevalt (of tegen) met die winstmarges,

tenormin
door tenormin - Dec 6, 2011 om 13:35
16823 Antwoorden / 108 Vragen

maguelone, ook ik dacht gisteren gelijk aan jouw vraag. Vladja heeft dus volledig gelijk met haar stelling, zonder dat de Radar uitzending al was geweest. Je kunt dus veel goedkoper terecht en ook de Zorgverzekeraar legt nog wat geld bij. Het is dus wel degelijk kartelvorming, maar dat word dan weer niet toegegeven. Heel erg en heel jammer dat je voor zoveel geld het schip bent ingegaan. Alleen 1 positief punt aan deze zaak (waar jij niets meer aan hebt) de advertenties van Schoonenberg en Beter Horen zullen nu met andere ogen en oren worden bekeken c.q. gehoord!